02/08/07

Pontade 12 07 (10/07/2007)


Paîs Basc: aministrazion di stamp coloniâl a Lizartza

Si à za vût fevelât des elezions aministrativis intal Paîs Basc e ancje de situazion critiche leade al anulament di cetantis listis leadis ae çampe indipendentiste basche. Cumò che a son daûr a insediâsi lis aministrazions locâls che a divegnin di chel vôt, si puedin viodi ancjemò miôr i risultâts di cheste politiche di discriminazion. Un dai câs plui evidents al è chel che si à vût intal Comun di Lizartza. Intant des ultimis elezions, i citadins di chest Comun basc a vevin dât 186 vôts ae liste dal moviment nazionalitari ANV che e jere stade anulade des autoritâts spagnolis, altris 142 citadins a vevin sielzût di votâ schede blancje par protestâ cuintri de esclusion des listis che a varessin volût votâ. La liste dal PP, la diestre spagnoliste, e veve cjapât dome 27 vôts ma, ta cheste situazion là che a ciertis opzions politichis ur è stât proibît di partecipâ al vôt, a son stâts avonde par vê la maiorance relative: une maiorance che intai fats no rapresente nancje il 10% dai citadins di Lizartza. Ta cheste suaze paradossâl, il sindic dal PP, Regina Otaola, e à cjapât possès dal municipi compagnade de polizie che e à tignût lontans chei stes citadins che la gnove aministrazion e varès di rapresentâ. Tra i prins ats de gnove Zonte comunâl si à vût la esposizion de bandiere spagnole inte sale dal Consei comunâl: at che al è stât pussibil dome in graciis de presince massive de polizie in asset antisomosse. Un at simbolic che al ricuarde plui une concuiste, che no l’insediament di une aministrazion democratiche.


Gales: guvier gnûf cun plui fuarce pe lenghe

Lis elezions che si vevin vudis in Mai par rignuvî la Assemblee Nazionâl Galese a vevin tornât a dâ la vitorie ai laburiscj, che di agnorums a rapresentin la prime fuarce politiche in Gales, ma no ur vevin dât un numar di parlamentârs suficient par podê guviernâ di bessôi come che a vevin fat te legjislature stade. Daspò di lungje schirie di contats, ae fin si à cjatade la fate par une coalizion di guvier che e met adun i laburiscj cul Plaid Cymru, ven a dî il partît nazionalist galês, e che si fonde suntun acuardi di program unitari. Dongje di vê otignût la disponibilitât a inviâ, dentri di cuatri agns, un referendum par domandâ ai citadins galês se a vuelin che a cressin i podês de Assemblee Nazionâl, il Plaid Cymru al à concuardât cui laburiscj ancje une schirie di misuris a pro de lenghe galese. Tra i ponts di chest acuardi, di fat, si à la parificazion di status tra galês e inglês, la poie al ricognossiment dal galês tant che lenghe di lavôr de Union Europeane, la nassite di un organisim par investigâ su la violazion dai dirits linguistics, il jutori par svilupâ un cuotidian in lenghe galese e par che al sedi metût sù il domini internet “.cym” par ducj chei sîts che si ricognossin tal ûs de lenghe proprie dal Gales. La associazion “Cymdeithas yr Iaith Gymraeg”, che di timp e je impegnade par rivâ a di une gnove leç sul galês che e intervegni in maniere plui radicâl pal svilup de lenghe, e à cjapât at dai elements a pro de lenghe galese che a son dentri tal program politic de coalizion di guvier, ma e à dite che prime di judicâ al è miôr spietâ di viodi alc di concret.


Scozie: ritarts te partence dal canâl televisîf gaelic

In Scozie al è un ciert marum pal ritart inte partence dal prin canâl televisîf par gaelic che al varès vût di scomençâ la sô ativitât cul principi di chest an, ma che invezit al è ancjemò ret e fer. A fâsi puartevôs di chest marum al è stât Angus McNeil, parlamentâr dal SNP elet te circoscrizion des Isulis Ocidentâls, ven a dî inte zone là che e je plui fuarte la presince dal gaelic scozês. Tal Març dal 2007, il precedent esecutîf scozês al veve metût 3 milions di sterlinis pal progjet, previodint, a tacâ dal 2008, un contribût di 12 milions di sterlinis par an. A chest proposit, no son mancjadis lis polemichis, in Ingletiere, ma ancje in Scozie, sui coscj de operazion, judicâts masse alts. Par une iniziative come cheste, a àn rispuindût chei che a lavorin sul progjet, baste cjalâ la situazion de television galese S4C (Sianel Pedwar Cymru), cjapade propit di model di riferiment pal canâl televisîf par gaelic, là che si investìs cetant di plui.


Cjanton dai Grisons: il standard rumanç grison al devente uficiâl

Cundut che za di agns il Cjanton svuizar dai Grisons al à une maiorance todescje che e je daûr a cuistâ simpri plui teren, il caratar trilengâl dal teritori al è stât confermât in Jugn di un referendum popolâr che al à vût il 53,9% di sì. La percentuâl di adesions ae leç linguistiche e à cjatât, come che al jere facil di spietâsi, plui bon acet tes zonis là che la lenghe rumance – che cul dolomitan e il furlan e forme la famee linguistiche ladine – e je plui fuarte. La gnove leç linguistiche e rint il rumanç grison, te sô forme standard, lenghe uficiâl di doprâ te aministrazion dal Cjanton e ta chê judiziarie. Si infuartìs cussì il procès di standardizazion za inviât di cualchi an intal Cjanton dai Grisons, là che si fevelin varietâts plui marcadis che no, par esempli, in Friûl. La esperience madressude ta chescj agns e à dimostrât che par difindi il rumanç, massime denant dal todesc, si veve di infuartî l’ûs di un standard unic che, dut câs, nol larà a scancelâ lis varietâts locâls.


Ladinie dolomitane: ae fin di Otubar i referendums par cambiâ Regjon

Il ministeri talian pal interni al à comunicât che si davuelzaran ai 28 di Otubar di chest an i referendums par cambiâ Regjon intai trê Comuns ladins storics che a son inte Provincie di Belun. Si trate dai Comuns di Cortine, Col e Fodom che fin ae prime vuere mondiâl a jerin adun cun chei altris Comuns ladins sot dal imperi asburgjic. Al è di agns che e va indenant la bataie par tornâ a meti adun la comunitât ladine sot di une uniche aministrazion regjonâl, daspò che il fassisim le veve dividude in trê Provinciis diviersis. In dì di vuê, i ladins des Dolomitis si cjatin dividûts tra trê Provinciis e dôs Regjons. La domande di passâ cul Trentin – Sud Tirôl e à sì resons economichis e aministrativis, ma si fonde soredut suntune comunance storiche, linguistiche e culturâl. Par inviâ l’iter pal passaç di Regjon, intai referendums al varà di votâ sì pal cambiament il 50% plui un dai citadins cun dirit di vôt. Si trate duncje di une maiorance cualificade e no semplice come par altris referendums: un sisteme che al à za pidimentât a fuart il risultât dai vôt popolâr in diviers comuns furlans dal Mandament di Puart che a vevin domandât di passâ cu la Regjon Friûl VJ.


Gjermanie – Danimarcje: berdeis su la segnaletiche bilengâl

Daûr de disponibilitât dal ministeri pes infrastruturis, e je pussibilitât di incressi la presince de segnaletiche stradâl bilengâl intal stât dal Schleswig – Holstein, in Gjermanie, là che a vivin minorancis frisonis e danesis, e là che si fevelin ancje varietâts bassis todescjis. Te zone là che e vîf la comunitât frisone la presince de segnaletiche bilengâl e je za avonde significative e la gnove, duncje, e e interesse massime danês e bas todescs. Chescj ultins a àn cjapât cun sodisfazion la gnove. La situazion e je un tic plui ingredeade, invezit, pai danês. Cun di fat, par solit, lis misuris di tutele pai danês de Gjermanie a van al pâr cun chês pai todescs che a vivin tal Sud de Danimarcje, ma ta chest stât la pussibilitât di meti cartei bilengâi te jentrade dai cuatri Comuns là che e vîf une significative minorance todescje e je stade cjapade tant che une provocazion, massime dai partîts de diestre nazionaliste. Al è duncje dificil, par cumò, che si puedi rivâ a di un tant.

1 commento:

Furlans de diaspore ha detto...

Mjor che no lei Cnn.com ;-)