02/08/07

Pontade 03 07 (06/03/2007) - aprofondiment


Paîs Basc: propueste di Batasuna par saltâ fûr dal conflit

Tra lis novitâts capitadis intal Paîs Basc ta chestis ultimis setemanis a ‘nt meretin segnaladis almancul dôs.

Di une bande o vin la propueste fate indenant de formazion politiche di riferiment de çampe indipendentiste basche, ven a dî Batasuna, partît metût fûr leç dal Parlament di Madrid cul vôt dai spagnoliscj dal PP e dal PSOE, ma che al rapresente almancul il 10% de popolazion basche. La propueste fate indenant si môf su la linie dal superament dal conflit in graciis di un acuardi politic che al puarti a di une gnove suaze politiche e istituzionâl par Euskal Herria. Tra lis novitâts metudis su la taule di cheste propueste e je chê di inviâ un procès democratic di sovranitât basche a partî des istituzions che za a esistin, in primis di chês dal Paîs Basc spagnûl, ven a dî lis trê provinciis de Comunitât Autonome Basche e la Comunitât navare. Un procès definît di “autonomie politiche” che al vierzi la strade a di une discussion gjenerâl là che a sedin dentri dutis lis opzions politichis, duncje ancje chê indipendentiste. Cheste propueste ise un savoltament des posizions puartadis indenant fin a vuê de çampe indipendentiste basche? Pal puartevôs di Batasuna, Arnaldo Otegi, no je cussì, come che al spieghe tune interviste fate de emitente basche “Info Zazpi Irratia”:

Dal gno pont di viste, la propueste che la ezkerra abertzale e à metût su la taule e à chê di cjatâ fûr posizions costrutivis e positivis par superâ chei doi grancj mûrs che dilunc de storie a àn saborât il conflit intal nestri paîs, ven a dî chel de division teritoriâl dal Paîs Basc e chel dal dirit dal popul basc di decidi. Cheste propueste e vûl creâ un cuadri gjenerâl che al permeti di rivâ a di un acuardi par inviâ un procès democratic, ven a dî imbastî un acuardi politic che al fissi un senari di pâs stabile e continuative intal paîs.

Ta chest propueste no je dentri la peraule autodeterminazion, ma la strade ise simpri chê? Otegi al rispuint cussì:

Cuant che si frontin argoments di cheste fate, al pâr simpri che a sedin peraulis tabù, che no si puedin doprâ tune taule di negoziazion. O vin vût a ce fâ cun politics che a podevin poiâ l’implant politic che o vevin tal cjâf nô, ma che a disevin che nol jere propit chel de autodeterminazion. Di là de semantiche, ce che mi interesse di sclarî al è che la peraule autodeterminazion e vûl dome dî che lis citadinis e i citadins bascs a àn il dirit di decidi in maniere libare e democratiche il lôr status istituzionâl. Dome su chel si pues imbastî un senari di condizions compagnis par ducj. Nô o sin indipendentiscj e o volìn un stât indipendent cun dentri i cinc teritoris storics dal Paîs Basc e duncje o domandìn un procès democratic che al puarti a di un cuadri politic là che il nestri progjet al puedi deventâ realtât e che a fâlu a sedin lis citadinis e i citadins cun mieçs pacifics e democratics. Par piturâ chest cuadri, nô o vin fevelât fin cumò di procès di autodeterminazion e o crodìn che nol vedi un altri non, ma se in cierts câs al è dome il non a dâ fastidi si pues ancje metilu di bande. Ce che o volìn dî in maniere clare e che o vin metût su la taule al è che no si pues superâ il conflit se no si permet che lis citadinis e i citadins bascs a decidedin in maniere democratiche dal lôr avignî cence nissun limit che nol sedi chel de volontât popolâr.

Cheste propueste, dut câs, e à – disìn cussì – gjavât l’alibi des peraulis a cualchidun. Al è il câs, par esempli, dal PNV che al à cirût di dineâ la sô impuartance.

Al è ta cheste clime che si à vût un altri acjadiment impuartant che al è capitât sabide ai 24 di Fevrâr. Ta chê zornade, di fat, e jere stade clamade dongje une manifestazion a Bilbao par rivendicâ il dirit ae autodeterminazion, ma soredut par difindi i dirits dai presonîrs politics: un teme che al è cjâr a cetancj bascs, ancje chei che no fasin part de çampe indipendentiste rapresentade di Batasuna. La manifestazion, come dutis chês che a viodin la adesion di rapresentants de ezkerra abertzale, e je stade proibide de magjistrature spagnole. Cundut achel miârs di personis a son rivadis a Bilbao par manifestâ in maniere pacifiche lis lôr ideis. Cuintri di lôr si è discjadenade in maniere brutâl la Ertzaintza, ven a dî la polizie autonomiche basche, che e à causât une sdrume di ferîts tra i manifestants e tra il public, dongje di puartâ a diviers arescj. Par fevelâ di chest episodi al è interessât lei un pâr di passaçs de interviste al dirigjent di Batasuna, Joseba Permach, che e je lade in onde simpri su la emitente “Info Zazpi Irratia”. Permach al è propit un dai arestâts e i è stât domandât cemût che si à rivâts al so arest e cuale che e jere la situazion:

Ducj chei che a jerin là, fossino lis personis che a partecipavin ae manifestazion o ancje i rapresentants dai mieçs di comunicazion e i gjornaliscj che a jerin vignûts, ducj lôr a àn podût viodi che il compuartament mostrât de polizie autonomiche dal PNV al jere une vore provocatori, che a cirivin incidents za dal principi. Al jere di agns che no viodevin un compuartament come chel mostrât de polizie e, massime, de Brigade Mobile, bielzà dal prin tacâ de manifestazion. Par fâ un esempli, miezore e ancje plui, prime dal inizi de manifestazion a jerin za reparts de Brigade Mobile tal sît sielzût par partî, za dal principi a jerin saltâts fûr dai blindâts par cjariâ cuintri dai familiârs dai presonîrs che a jerin daûr a dâsi dongje e a son lâts indenant cussì fin che o vin decidût, par evitâ incidents, di superâ il cordon de polizie cjapant une strade paralele là che, dut câs, a jerin altris reparts de Ertzaintza, ancje se no de Brigade Mobile, e chi si son indreçâts in maniere clare, e al è plen di testemonis che a puedin contâlu, dome cuintri di me: mi àn cjapât i documents e mi àn dite di dispierdi la manifestazion se no mi varessin arestât. Po a àn decidût di cjariâ in maniere brutâl e intant che a pestavin la int che e jere dongje, a son rivâts li di me e mi àn puartât vie.

La çampe indipendentiste e à acusât il PNV, che al è al podê te CAB, e che, duncje, al comande la Ertzaintza, di jessi responsabil par ce che al è sucedût. I rapresentants dal partît nazionalist basc, invezit, a àn dite che la colpe e jere des autoritâts spagnolis che a àn proibît la manifestazion e dal ategjament provocatori di Batasuna. Cheste la rispueste di Permach:

Noaltris no dineìn che la responsabilitât prime e principâl dal dinei continuât dai dirits sociâi e politics intal Paîs Basc e de politiche di ilegalizazion e ve dade ae Leç dai partîts e duncje a chês formazions politichis che le àn puartade indenant e che prime a jerin dentri intal Pat antiterorist che al è stât la fonde de politiche di ilegalizazion: ta chest sens, duncje, i responsabii a son il PP e il PSOE e, viodût che cumò al è al guvier, la responsabilitât principâl le à il PSOE e, cun lui, ancje i orghins de justizie spagnole che i stan daûr a cheste cuestion. Dut câs, la robe che e je dal dut sureâl, e che ducj chei che a jerin là a puedin testemoneâ, al è che ta chest paîs tai ultins agns e ancje tai ultins doi mês si à vût disinis, cuant che no centenârs, di manifestazions che a son stadis proibidis, ma in nissun câs il compuartament de Ertzaintza, ancje se dispès al jere disproporzionât, al è rivât al nivel, ae brutalitât, al macili che si à vût te manifestazion di sabide. Nô no vin nissun dubi che daûr di dut chest e je une decision politiche e che cheste decision no je stade cjapade a Madrid, si ben a Gasteiz o a Bilbao.

Nessun commento: