25/11/17

Paîs Catalans: indipendentiscj dividûts aes elezions dai 21D

Un dai risultâts otignûts dal guvier di Madrid cul clamâ dongje elezions autonomichis in Catalogne ai 21 di Dicembar al è di marcâ lis divisions che si àn dentri des fuarcis politichis impegnadis pe indipendence de Catalogne. Cun di fat, si ben che si è daûr a lavorâ par definî dai ponts condividûts intal program, la aree indipendentiste si presentarà aes elezions cun almancul trê listis diferentis: di une bande al è il PDeCAT che al propon un secont esecutîf vuidât di Carles Puigdemont e al cîr di dâ dongje fuarcis ator de liste Junts per Catalunya; o vin po ERC che e à decidût di no continuâ la esperience di Junts pel Sí ma di presentâsi par so cont; e, par finî, e je la CUP che e manten la sô candidature autonome ancje se vierte a altris sogjets de aree libertarie e radicâl dal indipendentisim.

Paîs Basc: sì ae leç sul ûs dal basc tes aministrazions de Navare

Ai 15 di Novembar il guvier de Navare al à fat bon il decret che al regole l’ûs de lenghe basche intes aministrazions e intai ents publics de comunitât autonome. L’intindiment dal proviodiment, che al è il risultât di un procès lunc di compartecipazion, al è di rispuindi al dirit dai citadins di jessi assistûts ancje par euskara. Il decret al ten cont des trê areis linguistichis che e je dividude la Navare e al previôt che te aree bascofone a sedin garantîts ducj i dirits linguistics che a divegnin de couficialitât dal euskara, che te aree miste si garantissi ai citadins il dirit di sielzi la lenghe che a àn miôr, e che te aree no bascofone si vedin dai spazis di comunicazion ancje par basc. La responsabile des relazions citadinis e istituzionâls dal guvier, Anna Ollo, e à spiegât che si ponte cussì a dâi une rispueste concrete ai passe 80 mil citadins de Navare che in chest moment no puedin jessi seguîts dai ents publics inte lôr lenghe proprie. Par vê une idee de situazion atuâl baste pensâ che dai 160 mil dipendents publics de Navare a son a pene 160 i puescj là che si domandave la cognossince de lenghe basche. Il câs piês al è chel dal servizi sanitari regjonâl là che dome par 1 dai 6.142 puescj si previôt il bilinguisim come competence par lavorâ. Il decret al previôt duncje ancje une planificazion dal personâl che e tegni cont dai profîi linguistics.
Font: Naiz:, 15/11/17

Gales: indipendence di S4C a risi cul acuardi cu la BBC

La organizazion pe lenghe Cymdeithas yr Iaith Gymraeg si mostre preocupade pal gnûf acuardi in program tra la television in lenghe galese S4C e la radiotelevision publiche britaniche BBC che al puartarès cheste ultime a incressi la sô influence sei sul plan aministratîf che editoriâl. L’acuardi al previôt, par esempli, che plui de metât dal personâl de emitente galese al lavori dai studis de BBC e che il so segnâl al sedi emetût de television britaniche. Di cheste strade, e dîs la Cymdeithas, la BBC e varà il control totâl de television galese, un obietîf che il guvier conservadôr di Londre al è daûr a lavorâi parsore di vot agns incà. Pe organizazion galese, la uniche strade par evitâ che S4C e pierdi la sô indipendence e je chê de devoluzion al Gales dal setôr radiotelevisîf.
Font: Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, 14/11/17

Irlande: Gaeilge24 cun passe 30 mil students

A son stâts passe 30 mil i students che ai 14 di Novembar a àn aderît a Gaeilge24, une sorte di sfide proponude de organizazion Conradh na Gaeilge che e previôt che cui che al partecipe al vedi di fevelâ pardut, cun ducj e par une zornade interie par irlandês. La iniziative si propon di incressi la cussience linguistiche dai students e, tal stes timp, di impegnâju a slargjâ l’ûs de lenghe proprie te comunitât là che a vivin. No je une azion di pôc se si pense che, ancje cuant che al ven studiât a scuele, l’irlandês nol à vite facile fûr di chel ambient. I students a rivin di 320 scuelis diferentis sparniçadis ator pe isule e, pe prime volte, dutis lis 32 conteis de Irlande a àn almancul un istitût che al partecipe.
Font: CnaG, 13/11/17

Finlande: Pirita Näkkäläjärvi nomenade “Sami dal an”

Il premi dedicât al Sami dal an in Finlande al è stât assegnât a Pirita Näkkäläjärvi, responsabile dal servizi informatîf in lenghe sami de radiotelevision publiche YLE tra il 2012 e il 2016. Il ricognossiment si propon di dâi une visibilitât a nivel statâl ae culture di cheste comunitât minorizade e ai siei rapresentants plui vivarôs. Par Pirita Näkkäläjärvi, premiâ une operadore de informazion al pues judâ a mostrâ trops che a son ancjemò i pidiments par fâ rivâ a ducj i citadins finlandês la vôs dai sami. Sul plan formâl – e à dite la zovine – i sami a àn plene libertât di espression, ma te realtât si àn inmò tancj tentatîfs par cidinâju e un ûs sistematic de disinformazion cuintri di cheste comunitât, cence che il guvier al fasi nuie par impedîlu.
Font: The Independent Barents Observer, 12/11/17

Paîs Basc: te CAB al cres l’ûs dal basc in ambient scolastic

Ai 10 di Novembar a son stâts presentâts i risultâts dal progjet Arrue dedicât al ûs dal euskara in ambient scolastic inte Comunitât Autonome Basche che al elabore i dâts sociolinguistics cjapâts sù tal 2015. L’ûs complessîf de lenghe de bande dai fruts tra i 9 e 10 agns al sfilie il 60%, o sei un 3% in plui rispiet a cuatri agns prime, intant che tra i fantacins sui 13-14 agns al è dal 42,3%, in aument dal 2,4% rispiet ae inchieste precedente. Se si cjale plui in detai i doi risultâts si viôt che cuasi l’80% dai fruts des cuartis de primarie a doprin l’euskara in classe cui lôr professôrs, il 68,2% lu dopre cui compagns in aule, e il 40,9% cui chei altris scuelârs intant dai moments di ricreazion. Pai fruts plui grancj si à un ûs dal 70% cui professôrs in classe, dal 38,3% cui compagns in aule e dal 23,6% cui students tai spazis ricreatîfs de scuele.
Font: La Vanguardia, 10/11/17

Paîs Catalans: Baleârs, cors di catalan pai dipendents publics

Il gnûf plan di formazion de lenghe catalane imbastît de scuele de aministrazion publiche des Baleârs (EBAP) al previôt sù par jù un miâr di puescj intai cors di catalan pal personâl des aministrazions publichis des isulis. I cors disponibii a interessin i nivei A2, B1, B2, C1, C2 e lengaç aministratîf. I numars di puescj par ogni nivel a van dai 90 ai 150 a seconde de domande specifiche e des frecuencis dai cors precedents. Par facilitâ la partecipazion ai cors dal personâl in ativitât su lis diviersis isulis, par cierts nivei di certificazion a son in program ancje cors telematics o cun mancul presincis obligatoriis.
Font: La Vanguardia, 09/11/17

Aragon: plan par promovi l’aragonês ancje a Zaragoza

La aministrazion comunâl di Zaragoza si à indotade di un plan di promozion dal aragonês. Ta cheste citât, di fat, a vivin 7 mil des 25 mil personis che a fevelin la lenghe proprie dal Aragon. Une des liniis di azion decidudis e previôt la promozion de lenghe par mieç di une programazion di apontaments dentri des fiestis locâls ma ancje cu la istituzion di une Zornade de lenghe aragonese. Sul plan educatîf, si à za inviât in cuatri centris civics citadins dai cors par imparâ la lenghe come prin pas par une scuele municipâl par insegnâ l’aragonês. Une tierce aree di intervent e je chê de visibilitât de lenghe ator pe citât, prin di dut cul doprâ l’aragonês intun pocjis des campagnis di comunicazion dal comun, e po cun segnaletiche bilengâl in 16 stradis plui leadis ae aree di presince tradizionâl de lenghe.
Font: El Periodico de Aragón, 08/11/17

Paîs Catalans: rapuart su la politiche linguistiche de Catalogne

La direzion gjenerâl di politiche linguistiche dal guvier de Catalogne e à publicât il rapuart anuâl su la politiche linguistiche che, dongje des azions metudis in at dal esecutîf, al ufrìs un panorame detaiât su la cognossince e sui ûs dal catalan e di chês altris lenghis feveladis intal principât. La informative e presente ancje indicadôrs gnûfs sul stât di salût de lenghe tant che l’ûs intal setôr comerciâl e ta chel digjitâl, o su la interazion jenfri nivel di cognossince dal catalan e distribuzion de popolazion imigrade. Intal rapuart si marche la impuartance di lâ indenant cui cuatri as principâi di intervent fissâts dal guvier, o sei cognossince, coesion, consum e cooperazion, cuntun acent particolâr su la formazion par catalan des personis nassudis fûr de Catalogne. Sezions di pueste a son po dedicadis al ocitan, fevelât massime te Val di Aran, e ae lenghe dai segns catalane.
Font: Generalitat de Catalunya, 06/11/17

Tatarstan: proteste par domandâ il tatar curicolâr a scuele

Ai 6 di Novembar si à vude une manifestazion di proteste a Kazan, capitâl dal Tatarstan, par domandâ l’insegnament curicolâr dal tatar intes scuelis di cheste republiche autonome de Federazion Russe. Cundut che la Costituzion di chest teritori e previôt pal tatar un status di couficialitât adun cul rus, il so insegnament intes scuelis nol è obligatori e in tancj di lôr a studiin dome par rus. Intant de manifestazion un dai ativiscj pe lenghe al è stât arestât de polizie.
Font: RadioFreeEurope-RadioLiberty, 06/11/17