17/02/09

Paîs Basc: anuladis lis candidaturis de çampe indipendentiste

Internazionalitari 05 2008


Pe prime volte la ezkerra abertzale (la çampe indipendentiste basche) si cjate cence la pussibilitât di partecipâ cun sôs listis aes elezions pal Parlament de Comunitât Autonome Basche. Cun di fat, ai 13 di Fevrâr, il Tribunâl costituzionâl spagnûl al à confermât la sentence dal Tribunâl suprem che e impedìs a D3M (Demokrazia Hiru Milioi, o sei Democrazie Trê Milions) e a Askatasuna di partecipâ aes elezions autonomichis. Lis autoritâts judiziariis a àn cussì fatis buinis lis motivazions presentadis dal guvier spagnûl e de avocature di stât par blocâ lis dôs listis. Pal guvier di Madrid, di fat, i doi partîts de çampe indipendentiste basche a son calcolâts di erêts di Batasuna e di chês altris listis politichis za metudis fûr leç par vie che a rapresentaressin sul plan politic la linie di azion di ETA. Cul so intervent, duncje, la magjistrature spagnole e impedìs a disinis di miârs di citadins bascs di podê votâ par listis che a rapresentin la lôr aree politiche, falsant cussì in maniere pesante il cuadri eletorâl inte Comunitât Autonome Basche. Tal câs di Askatasuna – partît che al jere nassût ancjemò tal 1998, duncje prime de “Ley de Partidos” – i judiçs a àn fat plui fature a motivâ la lôr decision. La ipotesi fate indenant e je che ETA e varès metût sù chest partît agns indaûr cun chê di doprâlu plui indenant intal timp se a ‘nt fos stade dibisugne. Dut câs, i “fats” doprâts par poiâ cheste ipotesi a son plui che clopadiçs: par esempli, si à atribuît a chest partît materiâi de organizazion pai dirits dai presonîrs bascs Askatasuna, za metude fûr leç, dome parcè che a àn il stes non. Par protestâ cuintri di cheste situazion D3M e à invidât i siei eletôrs a meti distès tes urnis eletorâls lis schedis di chest partît ancje se il vôt al sarà anulât.

A fermâ la decision dal guvier e de magjistrature spagnole no àn coventât nancje lis peraulis di Martin Scheinin, il relatôr speciâl de Comission pai dirits umans de ONU su la promozion e la protezion dai dirits umans e su lis libertâts di fonde inte lote cuintri dal terorisim. Scheinin al denuncie la ambiguitât dal ûs dal tiermin “organizazion teroriste” intal stât spagnûl, par vie che al ven doprât ancje cuintri di partîts, mieçs di informazion e realtâts associativis che lis lôr ativitâts no si puedin calcolâ di terorisim. Pe ONU, proibî a di un partît di partecipâ aes elezions al varès di jessi alc di pardabon ecezionâl e, invezit, al è deventât alc di normâl tal câs des listis de çampe indipendentiste basche. Cun di plui, par evitâ abûs, Scheinin al invide lis autoritâts spagnolis a trasferî ai tribunâi ordenaris i câs che cumò a son gjestîts ducj di un tribunâl speciâl. Intai câs in cuestion, il rapresentant de ONU al denuncie ancje l’ûs sistematic de preson preventive, dal regjim di incomunicazion dai arestâts e il pericul di maltratament e di torture dai presonîrs.

Font: Gara, 07-14/02/09; EiTB, 08-09/02/09; Galiza Hoxe, 06/02/09


Bretagne: gnove iniziative pe riunificazion

Internazionalitari 05 2008


E à vût un scjas mediatic no di pôc la iniziative inmaneade ai 10 di Fevrâr a Parîs par domandâ la riunificazion di dut il teritori storic de Bretagne tune regjon aministrative uniche. Cun di fat, te ocasion, si à presentât un apel firmât di un centenâr di personalitâts di prin plan che a rivin di ducj i setôrs, dai mieçs di comunicazion ae economie, de culture ae gastronomie, e che a poin la riunificazion bretone. Il document al è indreçât prin di dut a Édouard Balladur, architet de riforme teritoriâl francese. A inmaneâ la iniziative a son stadis lis associazions Bretagne Prospective, Conseil Culturel de Bretagne, Bretagne Réunie, Institut de Locarn, e Produit en Bretagne. L’obietîf al è chel di zontâ ae Regjon aministrative bretone ancje il dipartiment de Loire Atlantiche.

Font: ABP, 10/02/09


Romanie: provis di svicinament tra i partîts ongjarês

Internazionalitari 05 2008


Il svicinâsi des elezions pal Parlament european al somee sburtâ lis dôs animis de comunitât ongjarese de Romanie a dâsi dongje. Cun di fat, il referent principâl dal Consei Nazionâl Székely (SZNT), l’eurodeputât László Tőkés, al à fat savê che si cjatarà cun Marko Bela, il president de Aleance Democratiche dai Ongjarês in Romanie (RMDSz), par cirî di imbastî une colaborazion tra i doi grups principâi de minorance magjare. Tőkés al à ancje anticipât che al ponte a tignî adun ancje chei grups che lu vevin za poiât intant des ultimis elezions europeanis.

Font: Divers.ro, 09/02/09


Corsiche: nassût il gjornâl gratuit "A Piazzetta"

Internazionalitari 05 2008


Al à non “A Piazzetta” il prin gjornâl gratuit in lenghe corse. La presentazion uficiâl de gnove riviste, curade de associazion “Lingua Scritta”, si le à vude ai 10 di Fevrâr. Il gjornâl, dât fûr su la isule in 10 mil copiis, al puarte su cjarte la esperience dal sît internet cul stes non che al è in vore di passe un an.

Font: Radio Alta Frequenza, 09/02/09


UE: il Parlament al sburte ducj i membris di ricognossi il Cossovo

Internazionalitari 05 2008


Il Parlament european, cuntun vôt a maiorance, al à racomandât ai cinc stâts de Union Europeane che no lu àn ancjemò fat, di ricognossi la indipendence dal Cossovo. La racomandazion, duncje, e je indreçade a Cipri, Grecie, Romanie, Slovachie e Spagne. La Assemblee, di fat, e volarès che ducj i membris de UE a vessin su la cuestion une posizion unitarie. Intal document si bat ancje su la dibisugne di fâ sù intal Cossovo un stât pardabon multietnic, là che ancje lis minorancis – a tacâ di chê serbe e di chê rom – a puedin dâ il lôr contribût aes istituzions dal paîs. Une prime rispueste e je rivade dal guvier spagnûl che al à dite che par cumò nol intint di cambiâ la sô posizion sul argoment.

Font: Món Divers, 06/02/09


Paîs Basc: ricors a Strasburc su la consultazion proibide

Internazionalitari 05 2008


A son doi i partîts bascs che a àn presentât ricors denant dal Tribunâl european pai dirits umans di Strasburc cuintri de sentence dal Tribunâl costituzionâl spagnûl che al à proibît la consultazion che il president de Comunitât Autonome Basche al veve voie di inmaneâ. Si trate di Eusko Alkartasuna, partît che al faseve part de coalizion di guvier che e poiave chê iniziative, e di Aralar. I doi ricors a son stâts presentâts in maniere indipendente un di chel altri. La decision des autoritâts spagnolis – si lei intai ricors – e larès cuintri di dirits di fonde tant la libertât di pinsîr e di espression, e cuintri de proibizion de discriminazion garantîts de Convenzion europeane sui dirits dal om.

Font: Gara, 04 e 06/02/09; Món Divers, 05/02/09


UE: dibatiment in Parlament su lis minorancis

Internazionalitari 05 2008


Il dibatiment su lis minorancis nazionâls che si è davuelt intal Parlament european sul principi di Fevrâr al à marcât ancjemò une volte la diference di posizions jenfri il sburt che al rive dal bas, propit par mieç dal Parlament, par che si garantissin ad in plen e pardut i dirits des comunitâts minorizadis e chel che al rive de Comission europeane che e cîr di sbolognâ la cuestion sui singui stâts. Cun di fat, il comissari Jacques Barrot al à dite che la tutele des minorancis al è un aspiet di fonde de Union, ma che la responsabilitât i spiete prin di dut ai guviers statâi. La posizion di Barrot e je stade contestade a fuart massime dai membris dal Intergrup parlamentâr des minorancis nazionâls che al à marcât lis contradizions che a esistin inte Union, là che, par esempli, se a vessin di jessi metûts in vore i criteris fissâts tal 1993 pe jentrade di altris stâts, stâts tant che la France o la Grecie a varessin di jessi fûr de Union. I parlamentârs dal Intergrup a àn domandât che si comedi cheste situazion. Une des stradis di bati – a àn dite – e je chê di incressi la autonomie des comunitâts nazionâls minorizadis e di garantîur une partecipazion direte aes istituzions europeanis.

Font: Eurolang, 05/02/09


Svezie: impegn par infuartî la tutele des minorancis

Internazionalitari 05 2008


Dal 2000 la Svezie e ricognòs in maniere uficiâl lis lenghis minoritariis che si fevelin sul so teritori, ven a dî finlandês, meänkieli (la varietât finlandese fevelade te valade de Torne), sami, romanès e yiddish. Dut câs la situazion di chestis lenghis e reste inmò dificile e, duncje, il guvier svedês al à decidût di presentâ une gnove leç su lis minorancis nazionâls e su lis lôr lenghis. Un dai obietîfs al è chel di garantî ai finlandês e ai sami la pussibilitât di doprâ la lôr lenghe no dome a nivel locâl, ma ancje cui principâi organisims statâi. Par dongje, cul 2010, si previôt di incressi i fonts pes comunitâts minorizadis cu la zonte di 70 milions di coronis (sù par jù 6,8 milions di euros).

Font: Eurolang, 05/02/09


Scozie: un sît dut pal gaelic

Internazionalitari 05 2008


Ai 4 di Fevrâr il Bòrd na Gàidhlig, o sei l’Ufici pe lenghe gaeliche scozese, al à lançât un sît internet dut dedicât al gaelic che si pues cjatâlu ae direzion www.mygaelic.com . La presentazion e je stade fate de ministre scozese pe culture, Linda Fabiani (dal SNP), denant dai rapresentants des diviersis organizazions impegnadis inte promozion di cheste lenghe celtiche. Il sît al è pensât su trê nivei, ven a dî par chei che no cognossin la lenghe, par chei che a son daûr a imparâle e par chei che za le paronin. In plui des informazion su la lenghe e su la culture gaeliche, il portâl al ufrìs spazis di discussion e di informazion no dome pai utents singui, ma ancje pes organizazions impegnadis ta chest setôr. Il spazi par cui che al vûl imparâ il gaelic al sarà svilupât cun lezions progressivis, materiâi audio e video e cuntune sezion di pueste pai fruts. Il sît al vûl deventâ il pont di riferiment par ducj chei che a fevelin o che a son interessâts al gaelic, ma al ufrìs informazions e materiâi ancje pai turiscj che a vuelin cognossi miôr la Scozie.

Font: Bòrd na Gàidhlig, 04/02/09; Món Divers, 08/02/09


Aragon: petizion par une leç linguistiche

Internazionalitari 05 2008


A son sù par jù 1900 lis personis che a àn za firmât la petizion in linie par domandâ une leç di politiche linguistiche che e rispieti lis dibisugnis di fonde dai citadins dal Aragon che a fevelin par catalan o par aragonês. La campagne, che si le cjate ae direzion internet www.leydelenguas.com , e je stade inviade ai 25 di Zenâr. A dâ la lôr adesion a son stadis ancje une vincjine di realtâts associativis ativis in diviers setôrs, di chel culturâl fintremai a chel sindacâl. Tra di lôr o cjatìn ancje il “Consello d’a Fabla Aragonesa” e la “Iniciativa Cultural de la Franja”. Al è za di timp che si domande che ancje cheste Comunitât autonome si indoti di une leç di politiche linguistiche sul model di chês za in vore in altris comunitâts dal stât spagnûl, ma cence sucès. Il PSOE (Partît Socialist) si è impegnât a fâ buine une leç che e tuteli lis dôs lenghis, ma cence rindilis couficiâls, ma il PAR (Partît Aragonês), che al è al guvier cui socialiscj, nol crôt che e coventi pardabon une leç di politiche linguistiche. La Chunta Aragonesista, Izquierda Unida, lis associazions culturâls catalanis e ciertis aministrazions locâls a domandin pal aragonês e pal catalan la couficialitât. L’aragonês al è ancjemò fevelât inte aree pirenaiche, il catalan al è invezit lenghe proprie de Franja, ven a dî la strisse orientâl dal Aragon.

Font: Món Divers, 03/02/09


Gales: trasferiment di podês, prin pas par une leç linguistiche gnove

Internazionalitari 05 2008


La strade par incressi lis misuris di politiche linguistiche in Gales e je chê dal trasferiment des competencis legjislativis su cheste materie dal Parlament di Londre ae Assemblee Nazionâl Galese. Dome in chê volte si podarà imbastî une gnove leç organiche che e cjapi dentri, in plui dal setôr public, ancje chel privât, che e meti sù un comissari pe lenghe e che e garantissi un plen bilinguisim. E je cheste la rispueste che il guvier galês al à dât, par bocje dal ministri pal patrimoni nazionâl Alun Ffred Jones, a cui che di timp al domandave un intervent plui fuart dal guvier locâl par difindi i dirits linguistics dai galês. In dì di vuê, il guvier galês al à gruessis responsabilitâts tal cjamp linguistic, ma pôcs imprescj legjislatîfs e, duncje, il prin pas al è chel dal trasferiment di podês. Po si proviodarà cuntun intervent legjislatîf – al à spiegât il ministri – parcè che lis leçs di bessolis no sigurin l’avignî di une lenghe, ma a àn une funzion impuartante par rivâ a fâlu.

Font: Eurolang, 02-03/02/09


Paîs Basc: campagne par un domini internet pal euskara

Internazionalitari 05 2008


E va dilunc a cressi la mobilitazion intes comunitâts minorizadis par rivâ a vê un domini internet indipendent. La volte stade si veve fevelât de Cornualie, ma sul finî di Zenâr e je partide ancje la gnove campagne par un spazi internet pe lenghe e pe culture basche. Daspò de nassite formâl intal Avrîl dal 2008, la Associazion PuntuEus e à metût sù un sît internet dulà che si puedin cjatâ dutis lis informazions e i materiâi par aderî e par promovi la campagne pe nassite dal domini pont eus (.eus). La associazion e met za adun lis plui impuartantis organizazions pe lenghe basche, la confederazion des ikastolas (scuelis cul basc tant che lenghe veicolâr), la Universitât dal Paîs Basc, la radiotelevision basche (EiTB) e altris realtâts ativis tal cjamp de comunicazion e des gnovis tecnologjiis. Cumò, dut câs, si vûl fâi fâ un salt indenant ae campagne cul slargjâ lis adesions a plui sogjets pussibii, sei istituzionâi che privâts daûr dal model che al à za puartât i catalans a otignî il domini pont cat (.cat).

Internazionalitari 05 2008

Font: PuntuEus, 29/01/09; Galiza Hoxe, 01/02/09