23/12/16

Irlande: a cressin i fonts par Foras na Gaeilge

Il guvier irlandês al à decidût di incressi di un milion di euros i fonts pe agjenzie pe lenghe gaeliche irlandese Foras na Gaeilge. La gnove e je stade cjapade cun sodisfazion di Conradh na Gaeilge, organizazion in prime linie te bataie pai dirits linguistics. Cun di fat, a spieghin, cheste decision e mostre che il guvier al à tacât a invertî i tais aes politichis linguistichis metûts in at intai ultins agns. La organizazion e invide però l’esecutîf a no fermâsi alì e a finanziâ il plan di invistiment proponût di uns otante realtâts associativis impegnadis pal gaelic che, in plui di aumentâ lis pussibilitâts di ûs sociâl de lenghe, al crearès passe un miâr di puescj di vore.
Font: CnaG, 15/12/16

Paîs Catalans: il procès sovranist catalan no si ferme

Il tribunâl costituzionâl spagnûl al à decidude la sospension cautelâr di dôs risoluzions fatis buinis in Otubar dal Parlament catalan che a metevin lis fondis par celebrâ un referendum su la indipendence tal 2017. L’orghin judiziari al à ancje difidât la presidence dal Parlament e l’esecutîf catalan dal meti in vore cualsisei at che nol tegni cont de sospension.

Macedonie: albanês decisîfs pal gnûf guvier

Dopo des elezions politichis dai 11 di Dicembar in Macedonie, la formazion dal gnûf guvier e je tes mans dai partîts de minorance albanese. La diestre nazionaliste vuidade di Nikola Gruevski (VMRO DPMNE) e reste ancjemò il partît di maiorance relative cun 51 elets, intant che i Sociâi Democratics (SDSM) a ‘nd àn 49. Par controlâ il Parlament a coventin però almancul 61 deputâts e duncje a deventin decisîfs i parlamentârs dai diviers partîts espression de minorance albanese: la Union Democratiche pe Integrazion (DUI) che e à pierdût une vore di consens, ma e à rivât a otignî 10 elets; BESA cun 5 deputâts; la Aleance pai Albanês cun 3; e il Partît Democratic dai Albanês cun 2. Tai ultins vot agns la Macedonie e je stade guviernade de diestre nazionaliste cu la poie de DUI, ma nol è par nuie scontât che cheste aleance e torni a proponisi. Cun di fat, buine part de comunitât albanese e calcole Gruevski di responsabil dai atacs cuintri de minorance, par chest la Union e à pierdût cetancj vôts e se e ves di continuâ a poiâ un guvier vuidât di Gruevski e riscje di pierdint inmò di plui. Par formâ un guvier, invezit, ai Sociâi Democratics no ur baste une aleance dome cu la Union o cui trê partîts albanês plui piçui. Dificil però che un dai trê al sedi disponibil a stâ intal stes guvier cu la Union, acusade di vê permetût a Gruevski di meti sot atac la comunitât albanese. Se dentri dai 16 di Fevrâr no si rivarà a saltâ fûr di chest pantan, al coventarà meti sù un guvier tecnic che al compagni la Macedonie a gnovis elezions.
Font: Balkan Insight, 14-15/12/16

Europe: gnove risoluzion dal Parlament sui dirits di fonde

Ai 13 di Dicembar il Parlament european al à fate buine une risoluzion sui dirits di fonde te Union Europeane cun 456 vôts a pro, 138 cuintri e 104 astignûts. Il test al fronte temis tant che i dirits des minorancis, chei dai fruts e lis politichis tal cjamp des migrazions condanant il cressi dal nivel di asse cuintri dai migrants saborât di partîts politics, mieçs di comunicazion e fintremai istituzions. Par chel che al rivuarde lis comunitâts minorizadis, la risoluzion e cjape dentri une sezion di pueste formade di nûf ponts, là che si invide a fissâ dai standards minims di tutele in ducj i stâts de Union, a infuartî lis azions par promovi l’ûs e l’insegnament des lenghis minorizadis, a scambiâsi lis buinis pratichis in vore su chescj temis, a sburtâ la avualiance des lenghis in ducj i cjamps e a eliminâ i pidiments che in dì di vuê no lu permetin, a fâ in maniere che ducj i siei membris a ratifichin la Cjarte des lenghis regjonâls o minoritariis e la Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls. Il document al ricuarde ancje che lis politichis di riorganizazion aministrative inviadis in diviers stâts no àn di vê efiets negatîfs su lis comunitâts di minorance.
Font: Parlament European, 13/12/16

Turchie: centenârs di arescj tra i curdis dal HDP

In Turchie e va dilunc a cressi la spirâl di violence e di repression che e viôt protagonistis lis autoritâts turchis e la comunitât curde. Intal mês di Novembar a jerin stâts arestâts Selahattin Demirtaş, Figen Yüksekdağ (copresidents) e altris vot parlamentârs dal Partît Democratic dal Popul (HDP), la formazion politiche di riferiment de comunitât curde che tal stât turc e conte passe 22 milions di personis. A jerin dome i ultins di une lungje rie di politics, aministradôrs locâi, insegnants, gjornaliscj e militants curdis impresonâts, intant che l’esercit e lis fuarcis di polizie turchis a strenzevin te smuarse de repression paîs e citâts dal Kurdistan lassantsi daûr disinis di muarts. Tes regjons a maiorance curde a scuintrâsi cun militârs e polizais a son massime i militants dal PKK (Partît dai Lavoradôrs dal Kurdistan), a colpî cun atentâts intes citâts turchis invezit a son i oms dal TAK (Falcons de Libertât dal Kurdistan), nassût de separazion de ale plui radicâl dal PKK. E sarès propite cheste ultime formazion la responsabile di trê atacs puartâts a cjaval tra i 11 e i 17 di Dicembar e che in dut a àn causât passe cuarante muarts, pe plui part soldâts e polizais. Come ritorsion, ai 12 di Dicembar, lis autoritâts turchis a àn arestât dôs parlamentârs e passe 230 militants dal HDP, intant che altris azions repressivis a son stadis siguradis pes zornadis seguitivis.
Font: Ekurd Daily, 13/12/16

Paîs Basc: si propon une comission unitarie pal euskara

La coalizion nazionalitarie Euskal Herria Bildu e propon la nassite di un comission unitarie pal svilup di politichis in stât di favorî la normalizazion de lenghe basche di là dai confins aministratîfs che in dì di vuê a dividin il Paîs Basc. Ta cheste comission a varessin di jessi dentri rapresentants de Comunitât Autonome Basche e des sôs trê provinciis, de Navare, de federazion provinciâl dal Paîs Basc francês, des diviersis associazions dai comuns bascs e des capitâls provinciâls. La propueste e sarà cumò presentade pe discussion e pe aprovazion intai Parlaments de Comunitât Autonome Basche e de Navare, e tai comuns principâi dal paîs.
Font: Diario de Navarra, 13/12/16

Ongjarie: fonts pes scuelis de infanzie magjaris in Romanie

Il guvier de Ongjarie al à metût a belanç 4 milions e 800 mil euros par sostignî lis scuelis de infanzie de minorance di lenghe ongjarese che e vîf in Transilvanie. La gnove e je stade comunicade dal segretari di stât magjâr Árpád Potápi a Sepsiszentgyörgy / Sfantu Gheorghe te suaze de fieste pai 25 agns de Associazion dai insegnants ongjarês de Romanie (RMPSZ). Ancje in gracie dal impegn di cheste associazion in dì di vuê la lenghe ongjarese e je insegnade in 1.400 istitûts scolastics de Romanie là che a lavorin 10 mil insegnants magjârs.
Font: Politics.hu, 12/12/16

Crimee: Russie acusade di crimins politics sui tatars

E cres la preocupazion framieç des associazions pai dirits umans pe repression metude in vore des autoritâts russis cuintri dai militants tatars de Crimee. Dopo che la regjon e je stade separade de Ucraine par jessi glotude de Federazion Russe, chê tatare no je stade la uniche minorance tibiade, ma – a disin i rapresentants di Amnesty International – si cjate a jessi chê cul nivel plui alt di repression par vie che e je la plui compate tal manifestâ la sô oposizion al guvier rus. Cheste comunitât, che e rapresente il 13% de popolazion de penisule, e à podût tornâ in Crimee dome tal 1989 dopo che par ordin di Stalin e jere stade depuartade in Asie centrâl ae fin de seconde vuere mondiâl. La repression però si è tornade a fâ sintî cun fuarce ancje dopo de anession: buine part dai rapresentants principâi de comunitât si cjatin in esili in Ucraine, altris a son sot procès o fintremai sot osservazion psichiatriche, e si àn ancje segnalazions di militants fermâts de polizie e po disparîts. Cun di plui, i mieçs di comunicazion indipendents a son stâts sierâts, propit a partî de television tatare ATR.
Font: The Guardian, 12/12/16

Romanie: il PSD al vinç lis politichis, ben i ongjarês de UDMR

Lis elezions politichis in Romanie si son sieradis cu la vitorie dai Sociâi Democratics (PSD) che a àn otignût il 45,9% dai vôts, intant che il Partît Nazionâl Liberâl (PNL) al è colât jù al 20%. Rispiet aes previsions de vilie, la sorprese principâl e rive de Union par Salvâ la Romanie (USR), nassude sì e no sîs mês prime des elezions, che e à cjapât il 9% dai consens. Cuart par numar di vôts al è il partît di riferiment de minorance ongjarese, o sei la Union Democratiche dai Magjârs de Romanie (UDMR), cul 6,2%. Parsore dal soiâr par jentrâ tal Parlament a son ancje la Aleance dai Liberâi e Democratics (ALDE) cul 5,5% e il Moviment Popolâr dal ex president Traian Basescu cul 5,2%. Gjavâts i ongjarês, chês altris formazions politichis espression di minorancis no àn invezit rivât a passâ il soiâr eletorâl. Il prossim guvier al varès di nassi de coalizion formade di PSD e ALDE, ancje se a son inmò dai dubis sul non dal prin ministri incjariât di formâ l’esecutîf.
Font: Balkan Insight, 11-12/12/16

Corsiche: il setemanâl Arritti al finìs 50 agns

Ai 10 di Dicembar il setemanâl Arritti al à celebrât, cu la partecipazion des diviersis animis dal nazionalisim cors, il so mieç secul di vite. Il gjornâl al à compagnât il moviment nazionâl sei tai siei moments dramatics, tant che i fats di Aleria cuant che al à ancje riscjât di jessi sierât des autoritâts francesis, sei tai moments di sucès, come chei che lu viodin cumò ae vuide dal esecutîf e de Assemblee de Corsiche. Arritti al à vivût in prime persone lis divisions internis al nazionalisim cors, ancje chel armât, e il scuintri cul stât centrâl, al pont che intal 1977 la sô stamparie e jere stade fate saltâ cul esplosîf. In dì di vuê al jes ogni setemane cun 2 mil copiis e al à tant che diretôr François Alfonsi, membri dal Partît de Nazion Corse, za deputât european e president de Aleance Libare Europeane.
Font: France 3 Corse ViaStella, 11/12/16

Irlande: e cres la popolaritât des scuelis gaelichis

Daûr dai dâts presentâts intal rapuart anuâl su la educazion inte Republiche di Irlande, al ven fûr che la valutazion su la cualitât des scuelis secondariis gaelichis e va dilunc a cressi. Cundut che tra i 735 istitûts secondaris ricognossûts dal ministeri pe educazion dome 48 a àn il gaelic irlandês come lenghe curicolâr, al è propit un di chescj (Coláiste na Coiribe di Gaillimh / Galway) a ocupâ il prin puest inte classifiche gjenerâl su la cualitât des scuelis, intant che altris doi istitûts gaelics si cjatin tra lis primis dîs posizions. Se si cjale invezit dome aes scuelis publichis, tra i prins dîs a ‘nd è cuatri là che l’insegnament al è dut par gaelic. In plui des valutazions positivis a cressi a son ancje i students: tal an scolastic 2015/2016 a jerin 23.768 e chest an a son 900 in plui. Lis secondariis cul gaelic curicolâr a son il 6,5% dal totâl, lis primariis a son il 8%.
Font: Irish Times, 06/12/16