25/11/08

Pontade 24 08 (25/11/08) - 13

Paîs Basc: manifestazion pe uficialitât plene dal euskara in Navare

Cundut dal brut timp a jerin passe 5 mil lis personis che ai 22 di Novembar a àn sfilât pes stradis di Iruñea / Pamplona par rivendicâ la uficialitât dal euskara – la lenghe basche – in dute la Navare. La iniziative, poiade di diviersis organizazions politichis, sindacâls e sociâls, e veve chê di denunciâ lis limitazions e lis divisions imponudis cu la leç linguistiche navare dal 1986 e di domandâ il rispiet dai dirits linguistics di ducj i citadins. Il ricognossiment dal status di une lenghe nol baste se po a mancjin i contignûts e i mieçs par garantî l’ûs normâl di chê lenghe in ducj i setôrs, a àn dite i organizadôrs de manifestazion che po a àn zontât che cheste rivendicazion no je un mateç di pôcs di lôr, ma alc di leât ad in dopli cul rispiet dai dirits umans che, chei linguistics, a ‘nt son part. “O domandìn une lenghe par gjoldi cul cjant dai bertsolaris, che si scolti tes cusinis dai cjasâi – si à dite intant de manifestazion – ma che si scolti ancje tes aulis des universitâts, tai mieçs di comunicazion e intal Parlament… O volìn vivi par basc in plene normalitât: alc che invezit, in dì di vuê, nol è pussibil.”
Font: Gara, 23/11/08


Pontade 24 08 (25/11/08) - 12

Gales: il galês al jentre tal Consei dai ministris european

Diolch madam llywydd”, ven a dî “grazie siore presidente”: a son stadis chestis lis primis peraulis par galês pronunciadis intant di une riunion dal Consei dai ministris de Union Europeane. A dîlis al è stât il ministri galês pal patrimoni culturâl, Alun Ffred Jones, che al vuidave la delegazion britaniche intant di une riunion dedicade al multiculturalisim. “Intal Ream Unît o vin une des lenghis plui feveladis intal mont, o sei l’inglês, che par tancj e je marilenghe; ma tes nestris isulis o doprìn lenghis diviersis e jo o soi braurôs di fevelâus intune des plui antighis, ven a dî il galês, la lenghe dal Gales” al à spiegât Jones a chei altris ministris europeans. Daspò di une bataie durade cualchi an, cumò il galês al à otignût un status di couficialitât intal Consei dai ministris, intune cun basc, catalan e galizian, dongje des 23 lenghis uficiâls des istituzions comunitariis. Chê dai 20 di Novembar e je stade duncje une zornade storiche pal galês, ma la bataie – a àn za dite i politics impegnâts pe lenghe galese – e larà indenant par puartâ cheste lenghe celtiche ancje intal Parlament e inte Comission europeane. Jones, che al è un membri dal Plaid Cymru, al à po declarât ae stampe che la Europe e je une vore divierse tal so interni e che il Gales al è part di cheste diviersitât. Vuê, al à dite, o sin intal Consei dai ministris de Europe tant che part dal Ream Unît, ma o speri che un doman o sarìn alì come galês che a rapresentin il Gales.
Font: BBC, 20/11/08; Wales on line, 21/11/08; Món Divers, 21/11/08


Pontade 24 08 (25/11/08) - 11

Paîs Basc: menace di ilegalizazion par EA che si slontane dal PNV

Eusko Alkartasuna e à decidût di cori di bessole intes prossimis elezions pe Comunitât Autonome Basche. La decision e je stade cjapade ai 10 di Novembar dal esecutîf dal partît nazionalitari basc. Al jere za di timp che i rapuarts jenfri EA e il PNV, ven a dî i doi partîts principâi de coalizion che in dì di vuê e guvierne la Comunitât Autonome Basche (intune cu la formazion di çampe Ezker Batua), a clopavin. La decision e je stade cjapade in bloc, cence nancje bisugne di metile ai vôts – al à dite il segretari pe politiche istituzionâl di EA, Rafael Larreina – parcè che o jerin ducj dacuardi. A sburtâ EA a decidi chest pas – al à spiegât Larreina – al è stât prin di dut il fat che il PNV si à slontanât simpri di plui de bataie pe sovranitât dal Paîs Basc, cemût che si à viodût a clâr cul sfantâsi dal progjet de consultazion popolâr e po cui pidiments metûts di diviers setôrs dal PNV a puartâ la cuestion a nivel european. Une part dal PNV e je aromai su posizions autonomistis e e à metût di bande la cuestion de sovranitât dal Paîs Basc – al à zontât il rapresentant di EA – e duncje e je bisugne di un sogjet che al sedi un riferiment clâr pal percors di autodeterminazion dal popul basc e che al dedi une scjassade ae situazion. La decision no je stade glotude masse ben de dirigjence dal PNV che no à platât il so malstâ pe sielte di EA di cori di bessole.
La volontât di cori di bessole e di meti adun un front impegnât a clâr pe sovranitât dal Paîs Basc e à metût EA al centri dai atacs dal PP, il partît de diestre spagnoliste che al à fat savê che al controlarà lis listis eletorâls par viodi che no sedin dentri candidâts leâts ae çampe indipendentiste basche, che e à viodût aromai dutis lis sôs espressions politichis metudis fûr leç. Denant de menace dal PP di sburtâ la sô ilegalizazion, la rispueste dal partît basc no si è fate spietâ. EA di agnorums e je impegnade inte difese dai dirits umans e cuintri dal ûs de violence, il stes no si pues dî di diviers dirigjents dal PP – e à rispuindût la direzion dal partît basc – e duncje ancje nô o controlarìn lis listis dal PP par viodi in ce rapuarts che a son cui sassins fassiscj e franchiscj par podê domandâ di metilisu fûr leç.

Font: EiTB, 19/11/08; Món Divers, 20/11/08; Deia, 11/11/08; Gara, 11/11/08; Món Divers, 11/11/08


Pontade 24 08 (25/11/08) - 10

Sardegne: publicât ancje par sart l’Anuari dal contribuent

La Agjenzie des Jentradis e à publicât ancje par sart l’Anuari dal contribuent, un test di 190 pagjinis cun dutis lis informazions utilis par paiâ lis tassis e, plui in gjenerâl, in materie fiscâl. Il lavôr di traduzion al è stât fat dal Ufici regjonâl pe lenghe sarde e si insuaze intal percors, inviât de Regjon, di meti a disposizion dai citadins i documents de aministrazion publiche ancje in lenghe sarde. Il lavôr di traduzion al à permetût ancje di incressi la terminologjie specialistiche dal sart intal cjamp de economie e de finance, che cussì e podarà zovâ par voltâ ancje altris documents.
Font: ULS Ogiastra, 19/11/08


Pontade 24 08 (25/11/08) - 9

Cossovo: manifestazion cuintri dal plan de ONU

Ai 19 di Novembar diviers miârs di cossovârs albanês (lis stimis a van dai 5 mil ai 100 mil) a àn rispuindût cuntune manifestazion a Pristina al apel fat indenant di une trentine di realtâts associativis par protestâ cuintri dal plan de ONU che al previôt che lis areis dal Cossovo a maiorance serbe a restin sot dal control judiziari e poliziâl des Nazions Unidis, intant che il rest dal teritori al passarà sot de supervision de mission europeane EULEX. Pes organizazions albanesis il plan al menace la integritât e la sovranitât de Republiche cossovare e al ricognòs istituzions serbis che la maiorance albanese e ten di ilegâls. Il plan de ONU al è stât concuardât cu la Union Europeane e cu la Serbie, ma al cjate la oposizion des istituzions cossovaris che, par bocje dal prin ministri Hashim Thaci, a àn fat indenant une propueste alternative.
Font: New Kosova Report, 19/11/08; B92, 19/11/08; Món Divers, 19/11/08; Nationalia, 19/11/08


Pontade 24 08 (25/11/08) - 8

Irlande dal Nord: intese su la devoluzion di justizie e polizie

Daspò di passe cinc mês di bloc, l’esecutîf nordirlandês al torne a lavorâ. A blocâ lis sôs ativitâts a jerin stâts i contrascj jenfri il Democratic Unionist Party e il Sinn Féin, i doi partîts principâi de comunitât unioniste e di chê republicane de Irlande dal Nord. Daûr dai lôr contrascj e jere massime la cuestion de devoluzion dai podês su la justizie e su lis fuarcis di polizie, che cumò a fasin ancjemò riferiment a Londre. A pidimentâ il passaç dai podês al jere soredut il DUP, che cumò al somee vê cjatât une intese cul Sinn Féin par inviâ chest procès. Cundut che no si à fissât des scjadincis, si calcole che il trasferiment des competencis di Londre a Belfast al podarès jessi a bon pe Vierte di chest an che al ven. Cu la devoluzion de justizie si varà di meti sù un ministeri di pueste. A ocupâlu al varà di jessi un ministri elet cul vôt de maiorance sei dai parlamentârs unioniscj, sei di chei republicans.
Font: Irish Times, 18/11/08; Belfast Telegraph, 18/11/08; Món Divers, 18/11/08; Nationalia, 19/11/08


Pontade 24 08 (25/11/08) - 7

Sahara Ocidentâl: in miârs in place a Madrid pe autodeterminazion

A jerin in miârs ai 15 di Novembar a Madrid par manifestâ la lôr solidarietât cul popul saharawi e par denunciâ la ocupazion ilegâl dal Sahara Ocidentâl de bande dal Maroc e lis responsabilitâts dai diviers guviers spagnûi par cheste situazion. Cun di fat, propit la Spagne e à lis responsabilitâts plui grandis a nivel european pe ocupazion marochine dal Sahara Ocidentâl, dal moment che intant dal procès di decolonizazion e à lassât man libare al Maroc par ocupâ militarmentri il teritori. La manifestazion e je stade inmaneade dal coordenament des associazions solidariis cul popul saharawi e di une associazion che e ten adun rapresentants dal mont dal spetacul impegnâts pe libertât dal Sahara Ocidentâl. Lis responsabilitâts de Spagne, dut câs, no si riferissin dome al procès di decolonizazion, ma ancje al dì di vuê dal moment che e furnìs al Maroc materiâl militâr che al covente par mantignî la ocupazion dal Sahara Ocidentâl e par perseguitâ la popolazion saharawi che di passe trente agns si bat pal dirit ae autodeterminazion.
Font: Nationalia, 17/11/08


Pontade 24 08 (25/11/08) - 6

Bretagne: iniziativis pal bilinguisim intes stazions de ferovie

A van indenant lis iniziativis dal coletîf Ai’ta par sburtâ lis feroviis francesis a doprâ ancje la lenghe bretone tes stazions che si cjatin in Bretagne. La ultime azion si è davuelte alì de stazion de citât di An Oriant / Lorient, là che la aministrazion e à sielzût la strade dal bilinguisim. Cundut achel, di fat, la lenghe bretone no cjate spazi inte stazion feroviarie che e je gjestide de societât francese des feroviis (SNCF). Cussì i militants dal coletîf Ai’ta a àn inmaneât inte jentrade de stazion une rapresentazion su la muart lente dal breton che e à fat no pôc scjas. Se lis feroviis francesis no cambiaran ande – a àn fat savê i membris dal coletîf – a varan di usâsi a iniziativis di cheste fate e no dome in Bretagne, ma ancje intal Paîs Basc setentrionâl e inte Catalogne dal Nord sot aministrazion francese.
Font: Ovest France, 17/11/08


Pontade 24 08 (25/11/08) - 5

Corsiche: indipendentiscj e autonomiscj cuintri dal PADDUC

La gnove aleance indipendentiste che si ricognòs tal progjet Corsica Libera e à presentât un progjet alternatîf al PADDUC, ven a dî il Plan plurienâl di svilup de Corsiche che al varès di fissâ lis liniis di svilup de isule pai prossims cincuante agns. La propueste di Corsica Libera e ponte suntun svilup che al rispuindi pardabon aes potenzialitâts economichis de isule e che a ‘nt rispieti l’ambient e lis carateristichis naturâls. A contestâ il PADDUC, ancje se cun formis diviersis, a son ancje il moviment armât FLNC (Front di Liberazion Nazionâl Cors) e il partît autonomist A Chjama Naziunale. Chest ultin al à invidât chês altris fuarcis politichis di aree nazionaliste a dâsi dongje par rapresentâ une alternative politiche reâl ai sogjets politics che in dì di vuê a son al guvier in Corsiche.
Font: Radio Alta Frequenza, 17/11/08


Pontade 24 08 (25/11/08) - 4

Bretagne: militants de çampe indipendentiste inmò sot procès

A jerin sù par jù 350 lis personis che si son dadis dongje ai 15 di Novembar a Roazhon / Rennes par manifestâ la lôr solidarietât a Gaël Roblin, Kristian Georgeault e Pascal Laizé, trê militants de çampe indipendentiste bretone che si cjatin di gnûf sot procès par une schirie di atentâts. Daspò di une vicende judiziarie durade cuatri agns e denunciade di tancj mieçs di informazion tant che indegne di un paîs democratic, i trê a jerin stâts assolts. Cundut achel cumò, a cuatri agns de lôr assoluzion, si ricjatin di gnûf sot procès denant di un tribunâl speciâl pai stes fats, ma cence che si vedin elements gnûfs. Pai moviments politics bretons, sei di çampe che di drete, si trate di une farse che e volarès meti sot procès la militance indipendentiste a pro de Bretagne. Che la vicende judiziarie no fos imparziâl si lu veve capît bielzà dal imprin, cun di fat la zornade stesse dal atentât plui grues che al ven atribuît ai trê (chel di Quévert), l’incjariât de procure antiterorisim di Parîs al veve za dite che la uniche piste di investigâ e jere chê dal indipendentisim breton.
Font: ABP, 15/11/08; Eurominority, 08/11/08


Pontade 24 08 (25/11/08) - 3

Scozie: a risi il procès di devoluzion

Pal moment il guvier britanic nol pense di trasferî gnovis competencis al esecutîf scozês. Cheste posizion e je stade confermade tun document presentât ae comission Calman, metude sù dai principâi partîts britanics par prontâ une propueste di devoluzion par fâi cuintri al progjet indipendentist dal SNP, che cumò al guvierne la Scozie. Il guvier di Londre al dîs a clâr, par esempli, che il setôr energjetic al à di restâ tes sôs mans, massime a front dal disen di fâ sù gnovis centrâls nucleârs che al viôt invezit contrari l’SNP. No mancjin po i riferiments a di une revision dal sisteme di gjestion des jentradis che nol plâs par nuie al esecutîf scozês che, par bocje dal prin ministri Alex Salmond, al acuse il guvier britanic di menaçâ il procès di devoluzion. In Scozie ducj i partîts, ancje chei contraris ae indipendence, a son dacuardi tal domandâ il trasferiment di plui podês, ma i lôr coleghis sentâts intal Parlament britanic a mostrin di vê une altre posizion.
Font: BBC, 10/11/08; Món Divers, 11/11/08


Pontade 24 08 (25/11/08) - 2

Ladinie: tes provinciâls trentinis, confermât il conseîr de UAL

Lis elezions provinciâls in Trentin a àn confermât ae presidence Lorenzo Dellai (centri çampe) cul 56,99% des preferencis. Il so aversari principâl, Sergio Divina (centri diestre), al à vût invezit di fermâsi al 36,5%. In corse pe presidence a jerin ancje altris cuatri candidâts, ma gjavât Nerio Giovanazzi (poiât di dôs listis civichis), nissun al à passât il 2%. In Consei, dongje di Giovanazzi e Divina, a son stâts elets: intal centri çampe, 8 conseîrs dal PD, 6 de UpT, 3 dal Partît Autonomist Trentin Tirolês, e un parom dai Verts, de liste Di Pietro e de Union Autonomiste Ladine; e tal centri diestre, 6 conseîrs de Leghe Nord, 5 dal PdL e un de liste civiche Divina. Il partît che al è cressût di plui rispiet aes elezions dal 2003 al è chel de Leghe Nord, che e je passade dal 6,12% al 14,07. Par chel che al rivuarde lis comunitâts gjermanichis dal Trentin, inte aree dai mochens si à vude une tindince a votâ massime par UpT e PATT, invezit tra i cimbris i partîts plui votâts a son stâts PD e PATT. Te circoscrizion ladine, che e à dirit a elei un conseîr, si à vude la conferme di Luigi Chiocchetti, de Union Autonomiste Ladine. Chest colp, contrari dal 2003, a jerin dôs lis listis ladinis che si confrontavin: dongje de UAL leade al centri çampe, di fat, si veve ancje la liste Fassa, aleade cul centri diestre. Dentri de circoscrizion, la prime e à cjapât il 54,03% des preferencis (1,17% a nivel provinciâl) e la seconde il 26,63% (0,61% a nivel provinciâl). Tra lis novitâts di chestis elezions, si à vût ancje un spazi informatîf par ladin cu la forme de web tv par inzornâ in direte sui risultâts eletorâi. Un servizi, a disin i responsabii dal servizi provinciâl pe promozion des minorancis linguistichis, che al à vût une buine rispueste di public.
Font: Provincie di Trent, 10-12/11/08


Pontade 24 08 (25/11/08) - 1

Paîs Catalans: in place a Perpignan pe uficialitât dal catalan

A jerin sù par jù 2 mil lis personis che ai 8 di Novembar a àn partecipât a Perpinyà / Perpignan a di une manifestazion par domandâ la uficialitât de lenghe catalane inte Catalogne Nord, sot aministrazion francese. La iniziative e jere leade ae ultime tape de edizion 2008 de Correllengua che, chest an, e je passade par 450 comuns dai Paîs Catalans clamant dongje, in dut, uns 300 mil personis.
Font: Món Divers, 10/11/08