22/07/16

Paîs Basc: acuardi pe difusion di EiTB in Navare

Ai 15 di Lui lis assessoris Ana Ollo e Cristina Uriarte, in rapresentance dai guviers de Navare e de Comunitât Autonome Basche, a àn sotscrit un acuardi di colaborazion par slargjâ i servizis di EiTB, la radiotelevision publiche de CAB, a dute la Navare. In spiete che il guvier spagnûl al autorizi pe difusion dal segnâl l’ûs dai spazis a disposizion de Comunitât Forâl de Navare, EiTB e podarà doprâ lis plateformis di difusion dai canâi locâi. La operazion no varà coscj in plui pal guvier de Navare e e permetarà a ducj i citadins di chest teritori di vê acès plen ai diviers canâi sei par basc che par spagnûl che a formin la ufierte di EiTB. Il gnûf servizi al varès di tacâ cul mês di Setembar.
Font: Naiz:, 15/07/16

Crimee: scuintri tra Russie e Ucraine sui dirits dai tatars

Il ministri ucrain pe justizie, Pavlo Petrenko, al à anticipât la intenzion di presentâ une denuncie cuintri de Russie denant dal Tribunâl european pai dirits umans pe metude al bant de organizazion Mejlis, che e rapresente la comunitât tatare de Crimee. Ta cheste penisule, che tal 2014 e je stade anetude de Federazion Russe, a vivin sù par jù 260 mil tatars, o sei il 13% de popolazion totâl. Sul finî dal mês di Avrîl la Cort supreme de Crimee e à decidût di meti fûr leç Mejlis par vie che le calcole une organizazion estremiste. Diviers dai dirigjents di cheste organizazion a jerin scjampâts in Ucraine dopo de anession de Crimee e a van dilunc a acusâ lis autoritâts russis di violâ i dirits de comunitât tatare.
Font: Sputnik International, 15/07/16

Paîs Catalans: leç par une gnove tv publiche valenziane

Ai 14 di Lui il Parlament valenzian al à fate buine la propueste di leç sul servizi public di radiodifusion e television de comunitât autonome che e permet di tornâ a inviâ il servizi taiât intal 2013 de diestre spagnoliste in chê volte al guvier. Il test al è stât votât di dutis lis fuarcis politichis, fale il PP che si è astignût. I citadins de Comunitât Valenziane a varan cussì la pussibilitât di gjoldi di un servizi radiotelevisîf public inte lôr lenghe proprie. La leç e previôt dai mecanisims di control par evitâ che la radiotelevision valenziane e torni a jessi un dipuesit pai amîs dal guvier in cjarie. Par cumò no si sa ancjemò cuant che il servizi al tornarà operatîf e cun trops dipendents.
Font: VilaWeb, 14/07/16

Ocitanie: gnove Calandreta a Sant Guironç

I istitûts Calandreta, sparniçâts par dute la Ocitanie, a son scuelis laichis che a operin in convenzion cul stât francês e a doprin l’ocitan tant che lenghe veicolâr. Cun chest Autun il lôr numar al cressarà in gracie dal gnûf istitût che al è stât autorizât intal comun di Sant Guironç / Saint-Girons, inte aree pirenaiche, là che e je za in vore une scuele bilengâl. Cuntune campagne di autofinanziament che e je stade inviade ta chescj dîs si larà cumò a garantî ancje lis risorsis che a coventin pai mobii e pal materiâl didatic di doprâ te scuele.
Font: Jornalet, 14/07/16

Gales: petizion cuintri dai tais ai progjets pai fruts

La organizazion Cymdeithas yr Iaith Gymraeg (Societât pe Lenghe Galese) e à presentât ai rapresentants dal guvier galês une petizion sotscrite di centenârs di citadins par che a gjavin i tais ai progjets di promozion dal ûs de lenghe galese tra gjenitôrs e frutins. Cul mês di Avrîl, di fat, al è stât sierât il progjet Twf e al so puest si ‘ndi à inviât un altri che però al à a disposizion 200 mil sterlinis in mancul e al lasse cussì cence servizi diviersis provinciis dal Gales. Pe Cymdeithas saborâ l’ûs dal galês in famee tai prins agns di vite dai fruts al è fondamentâl pal svilup de lenghe proprie.
Font: Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, 13/07/16

Bretagne: prins pas par une manifestazion unitarie bretone

Une gnove organizazion si è dade dongje in Bretagne cun chê di imbastî un progjet in stât di tirâ dongje lis diviersis realtâts impegnadis sul teritori e di svilupâ cun lôr un percors unitari par disegnâ l’avignî de Bretagne. Il progjet, batiât Bretagne en marche, al previôt di scjavaçâ dute la Bretagne storiche, di Brest a Naoned / Nantes, cuntun percors dividût in sedis tratis là che a ogni toc di marcje si compagni un apontament di confront tra lis diviersis realtâts sociâls. Chescj incuintris a coventaran par tirâ dongje ideis e propuestis e par meti adun un program che al vuidi l’avignî de Bretagne tant che sogjet specific e unitari.
Font: Agence Bretagne Presse, 11/07/16

Paîs Catalans: e cres la ufierte di cines e seriis par catalan

L’assessorât pe culture dal guvier catalan al à sprolungjât l’acuardi inviât intal 2014 cu la plateforme di television a paiament spagnole Movistar+ par incressi la sô ufierte di cines e telefilms sottitulâts par catalan. Si passe cussì des 17 seriis televisivis e dai 148 films sottitulâts dal 2014 a 230 cines sottitulâts, 20 telefilms e 40 titui dopleâts. La emitente, di proprietât de societât Telefónica, e trasmet vie cabli e di satelit par cuasi 4 milions di abonâts. Tratativis a son po in vore par incressi i titui dopleâts o sottitulâts par catalan ancje cu lis plateformis in linie Netflix e Filmin. Sul principi dal mês di Lui il guvier catalan al à ancje publicât une gnove base di dâts in linie par fâ cognossi dutis lis produzions cinematografichis e lis seriis televisivis disponibilis in lenghe catalane.
Font: Europa Press, 11/07/16

Paîs Catalans: gnovis iniziativis pe “Ocitanie - Paîs Catalan”

A di une part dai citadins de Catalogne Nord, o sei chê cjapade dentri intal stât francês, propit no i poche la decision dal Consei regjonâl di proponi “Ocitanie pirenaiche mediteranie” tant che non pe gnove regjon nassude de union jenfri Lenghedoc – Roussillon e Misdì – Pireneus. Il non di “Ocitanie” al è chel plui votât dai citadins de gnove regjon, intant che la adietivazion “pirenaiche mediteranie” e je stade zontade in Consei regjonâl. La ultime peraule dut câs i spiete al Consei di Stât che dentri dal prin di Otubar al à di decidi se fâ bogns o no i nons sielzûts a nivel locâl. Inte Catalogne Nord però miârs di citadins a àn sotscrit un apel par che il non definitîf al vegni cambiât in Ocitanie – Paîs Catalan. Une propueste che e ven cjapade sù ancje di diviers aministradôrs locâi, a tacâ dal sindic di Soler e senatôr republican François Calvet, che al à fat zontâ sui cartei cul non dal comun la definizion di “Paîs Catalan”. Un at rivendicatîf che al vûl sburtâ il Consei di Stât a tignî cont inte sô decision ancje di cheste componente teritoriâl.
Font: VilaWeb, 11/07/16

Ream Unît: propueste par une riforme “federâl” dal stât

Par tancj di lôr aromai, dentri e fûr dal Ream Unît, al è clâr che il risultât dal referendum dai 23 di Jugn che al à metût lis fondis pe jessude de Union Europeane al varà efiets ancje su la architeture interne dal stât. Cun di fat, il vôt al à tornât a infuartî la voie di indipendence in Scozie, al à alçade la tension in Irlande dal Nord là che une part de popolazion e volarès dâsi dongje cul rest de isule e al à puartât une part dai galês a proponi, se no la indipendence, almancul une forme une vore fuarte di federalisim. Cumò ancje dal cûr de Ingletiere e rive une propueste di riforme costituzionâl che e meti man in maniere radicâl al implant statâl. E je chê dal cussì clamât Grup pe Riforme de Costituzion vuidât di lord Salisbury e formât di membris di prin plan dal panorame politic britanic.

Paîs Catalans: implants “statâi” catalans boçâts de Consulte

Il tribunâl costituzionâl spagnûl al à decidût in mert al ricors fat indenant dal guvier di Madrid cuintri des misuris fiscâls e finanziariis fatis buinis vie pal 2015 dal Parlament catalan e al à declarade no costituzionâl la plui part dai articui che, in buine sostance, a metevin lis fondis par creâ struturis tributariis, energjetichis e infrastruturâls in stât di movisi par lôr cont intal câs di indipendence de Catalogne. L’obietîf de sentence al è duncje chel di impedî che tal moment che lis istituzions catalanis a vessin di declarâ la indipendence a puedin poiâsi su struturis aministrativis in stât di garantî sul plan logjistic e operatîf il percors indipendentist.
Font: VilaWeb, 07/07/16

Corsiche: gnûf no di Valls aes rivendicazions de isule

Ai 4 di Lui, intant de visite dal prin ministri francês Manuel Valls in Corsiche, i presidents dal esecutîf e de Assemblee corse, Gilles Simeoni e Jean-Guy Talamoni, no àn platât lis critichis al guvier di Parîs pal so dinei a fâ buinis lis propuestis che a rivin de isule e che ta chescj agns a àn cjatât la poie de maiorance dai citadins e dai elets de Corsiche. Su la taule si àn la couficialitât de lenghe corse, il cussì clamât “statût di resident” (che par evitâ speculazions ediliziis al previôt almancul cinc agns di residence prime di podê comprâ imobii), lis competencis fiscâls, il plan di svilup teritoriâl e la amnistie pai presonîrs politics. Ducj temis che a àn cjatât maiorancis trasversâls inte Assemblee de Corsiche, ma che ancje cheste volte si son cjatâts denant dal “no” dai rapresentants dal guvier di Parîs. Simeoni e Talamoni a àn declarât la disponibilitât a continuâ par cumò a colaborâ cu lis istituzions francesis, ma che a podaressin cambiâ strade se si larà dilunc a no fâ buinis lis propuestis che a rivin de isule.
Font: Liberation, 04/07/16; Corse Net Infos, 04/07/16