26/09/20

Paîs Catalans: celebrâts i 15 agns dal domini .cat

Ai 16 di Setembar la fondazion PuntCAT e à celebrât i 15 agns de nassite dal domini .cat che, juste ta chê stesse zornade dal 2005, al veve vût il vie libare dal organisim internazionâl che al autorize e al controle i dominis web (ICANN). Chel catalan al è stât il prin domini assegnât a di une comunitât linguistiche e nazionâl minorizade. Ta chescj 15 agns a son stâts regjistrâts passe 108 mil sîts cun chest domini.

Font: Generalitat de Catalunya, 18/09/20

Galizie: propueste par un canâl par galizian pai fruts

A Mesa pola Normalización Lingüistica e à comunicât che e presentarà une propueste no di leç di iniziative popolâr intal Parlament de Galizie cul obietîf di impegnâ il guvier de comunitât autonome a cjapâ dutis lis misuris che a coventin par che la radiotelevision publiche galiziane (CRTVG) e meti sù un canâl in lenghe proprie dut dedicât a fruts e fantats. La situazion e je lade in piês an dopo an e, in dì di vuê, la programazion par galizian dedicade ai plui zovins e je a pene il 4,6% dal totâl. Par che la iniziative e puedi concretizâsi al covente cumò sostignî la propueste cuntune racuelte di firmis che e impegnarà tai prossims mês A Mesa e altris coletîfs che a poin cheste bataie. Une prove gjenerâl in chest sens e je stade fate in rêt là che in a pene cuatri dîs la organizazion e à tirât sù 8 mil adesions.

Font: A Mesa, 17/09/20

Cornualie: di Londre nuie bêçs pe lenghe corniche tal 2020

Par tacâ a dâi sostance ai impegns cjapâts cul inseriment de comunitât corniche tra chês tuteladis par mieç de Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls, vie pal 2019 il guvier britanic al veve assegnât al Consei de Cornualie 200 mil sterlinis: 150 mil par promovi la cognossince e l’ûs de lenghe proprie e 50 mil par azions di promozion culturâl. Chest an, invezit, nol rivarà nancje un franc. La conferme si le cjate te rispueste mandade al president dal Consei de Cornualie, Julian German, dal ministeri pal guvier locâl e pes comunitâts. Cun di fat, se di une bande l’esecutîf britanic al sigure il so impegn par sostignî e promovi il cornic, di chê altre bande al fâs savê che chest an no saran trasferîts al Consei de Cornualie fonts par cheste finalitât. Te stesse letare si conferme po che al sarà il guvier di Londre e no lis autoritâts locâls a rapresentâ la Cornualie intal consei britanic – irlandês des lenghis minoritariis e nativis.

Font: Cornish Stuff, 16/09/20

Gales: secondis cjasis plaie ancje pe lenghe

Il consei comunâl di Nefyn al à domandât al guvier galês di inviâ une gnove politiche par chel che si riferìs aes secondis cjasis e, plui tal detai, di previodi che cui che al vûl comprâ une cjase pes vacancis o par trasformâle tun AirBnB al vedi bisugne de autorizazion des autoritâts locâls su la fonde di une planificazion specifiche pe edilizie residenziâl e che, tal câs che al vegni autorizât, al vedi di paiâ tassis plui altis. Cun di plui si domande ancje di garantî la prioritât di acuist pe int dal puest. Chest comun, compagn di altris localitâts galesis, si ricjate di fat a vê di frontâ un aument simpri plui fuart de domande di cjasis di comprâ e dal lôr presit. Tra lis consecuencis di cheste situazion si à che la int dal puest e massime i zovins no son plui in stât di frontâ il cost par cjolisi une cjase e a son obleâts a lâ vie. Ta cheste maniere i paîs a pierdin a man a man la int che e je nassude e cressude alì par lassâi il puest a int di fûr che e ven alì se e ve ben juste par pôcs mês ad an. Un tant al rapresente un colp cetant dûr ancje sul plan linguistic e areis là che il galês al è ancjemò la prime lenghe a riscjin di deventâ simpri plui anglofonis e di pierdi la lôr identitât. Pes aministrazions locâls il guvier galês nol dediche avonde atenzion a cheste situazion e lu invidin a intervignî cun urgjence par fermâ cheste plaie che e va cuintri ancje dai progjets di difese e di incressite de lenghe proprie che, a peraulis, l’esecutîf al dîs di vê.

Font: Nation Cymru, 16/09/20

Paîs Catalans: RTVE Catalunya e doplee lis oris par catalan

La sede catalane de radiotelevision publiche spagnole, RTVE Catalunya, e à presentât la gnove stagjon 2020-2021 che e mostre diviersis novitâts rispiet al an passât. Une di chestis e je che lis oris di emission par catalan si doplearan. Cun di fat, se l’an passât si vevin 24 oris par setemane di contignûts in lenghe proprie, chest an lis oris setemanâls par catalan a saran 48. La maiorance des trasmissions in lenghe catalane a saran centradis su 6 oris in dì dividudis in trê fassis orariis diferentis.

Font: Generalitat de Catalunya, 15/09/20

Corsiche: iniziative par impuartâ il model scolastic basc

Tra i 12 e i 14 di Setembar une delegazion di professôrs e aministradôrs locâi cors e à visitât il Paîs Basc setentrionâl (Ipar Euskal Herria) par studiâ plui di dongje il sisteme des scuelis imersivis par euskara gjestidis de federazion Seaska. Si trate de rêt che e ten adun une cuarantine di istitûts scolastics che a van de scuele de infanzie fintremai lis secondariis là che l’insegnament al è fat in lenghe basche. Dal 1994 incà, chestis ikastolas a son stadis ricognossudis come scuelis parificadis. Chest al vûl dî che, ancje se si trate di struturis privadis gjestidis in gjenar des associazions dai gjenitôrs, i professôrs a son paiâts dal stât centrâl e lis struturis a son metudis a disposizion o paiadis des aministrazions locâls. In dì di vuê, a cjapin dentri plui o mancul il 10% dai students dal Paîs Basc setentrionâl. A front de riforme Blanquer e di altris atacs al insegnament des e tes lenghis minorizadis dentri dal stât francês, in Corsiche si à decidût di provâ a rispuindi inviant un model scolastic come chel basc. Il prin pas al varès di jessi fat chest an che al ven cu la partence di dôs scuelis de infanzie a imersion, une a Bastia e chê altre a Biguglia.

Font: CorseNetInfos, 15/09/20

Ocitanie: altris dâts de ultime inchieste sociolinguistiche

Ancjemò tal Jugn di chest an l’Ufici Public de Lenghe Ocitane (ÒPLO) al veve presentât i risultâts plui impuartants di une inchieste sociolinguistiche che e veve cjapât dentri i teritoris di lenghe ocitane des regjons aministrativis de Gnove Aquitanie e de Ocitanie, tal stât francês, e de Val di Aran, intal stât spagnûl. In plui dai ûs linguistics, la inchieste e veve indagât ancje il rapuart de int cu la lenghe proprie. Il dât plui significatîf al jere che il 92% dai intervistâts si declarave a pro di politichis par valorizâ l’ocitan. La inchieste e va dut câs indenant a ufrî dâts interessants che a varessin ancje di coventâ par planificâ lis politichis linguistichis. Par esempli, se e je vere che tai ultins agns si stime une diminuzion tor dal 4% intes personis che a fevelin par ocitan, di chê altre bande e je cressude la volontât dai gjenitôrs e dai nonos di trasmeti la lenghe. E se e je vere che l’ocitan al reste fevelât massime in ambient familiâr, si à po viodût che l’element culturâl, massime chel de musiche e dai bai popolârs, al da un contribût impuartant a svicinâ la int ae lenghe e che lis rêts sociâls par ocitan a son simpri plui frecuentadis. La inchieste e ufrìs ancje un spieli dal aprendiment dal ocitan a scuele, là che si passe dal 49% di fruts che a àn vude cheste pussibilitât intal dipartiment dai Alts Pireneus al 1% di chei de Cruesa / Creuse.

Font: Le Populaire du Centre, 15/09/20

Galizie/León: iniziativis pai dirits linguistics intal Bierzo

La domande dal coletîf culturâl Fala Ceibe di mendâ il regolament gjenerâl dal consei provinciâl dal Bierzo – aree di lenghe galiziane che si cjate te comunitât di Castilie e León – par dâi al galizian un status di couficialitât e je stade cjapade sù ancje de Coalición por El Bierzo (CB). Il moviment politic al à fat indenant une petizion par che tal regolament si previodi in maniere esplicite il bilinguisim aministratîf. Il statût de comunitât di Castilie e León e la normative locâl a ricognossin za la lenghe galiziane e a previodin misuris di tutele ma, tai fats, si è ben lontans di une paritât tra galizian e castilian. Cheste iniziative e à stiçât la Unión dal Pueblo Leonés (UPL-Bierzo) a proponi une modifiche al regolament che e previodi ancje la difese de lenghe asturiane leonese che e je fevelade te part orientâl dal teritori provinciâl.

Font: León Noticias, 11/09/20; La Nueva Crónica, 18/09/20

Paîs Basc: a Baiona cuintri dai atacs ae scuele basche

Il dinei dal distret scolastic teritoriâl di vierzi une classe basche a imersion alì de scuele publiche di Hiriburu / Saint-Pierre-d’Irube e je stade la ultime gote che e à discjadenât la proteste des realtâts impegnadis inte promozion de lenghe proprie tal Paîs Basc sot aministrazion francese (Ipar Euskal Herria). La decision e à puartât a interogâsi ancje sul avignî des 38 classis imersivis za in vore, ancje parcè che la ofensive cuintri dal euskara a scuele si palese in diviersis manieris. Baste pensâ, par esempli, che dai 15 gnûfs professôrs che a àn completade la formazion par basc 11 a son stâts assegnâts a catedris par francês. Par protestâ cuintri di chescj atacs ae lenghe basche inte educazion, la organizazion Euskal Konfederazioa – che e met adun lis realtâts che a operin pal insegnament dal basc a scuele – e à decidût une zornade di mobilitazion pai 10 di Otubar a Baiona / Bayonne. In particolâr, ta chê zornade, e je stade programade une cjadene umane che e scjavaçarà une part de citât.

Font: Sud Ouest, 10/09/20

Paîs Catalans: a València jutoris pal catalan tal cumierç

Il comun di València al à decidût di intervignî in maniere ative par promovi la lenghe proprie tes ativitâts comerciâls de citât. Par chest al à publicât un bant che al met a disposizion un totâl di 50 mil euros. Si trate di risorsis che a laran aes buteghis, ai locâi e a chês altris ativitâts comerciâls citadinis che a dopraran il catalan (te sô varietât valenziane) inte tabelonistiche interne e esterne, te publicitât, tal materiâl promozionâl, tai sîts internet, tes etichetis, tai menûs e vie indenant.

Font: El Periòdic, 09/09/20

Ream Unît: Europe critiche sul rispiet dai dirits linguistics

L’ultin rapuart dal Consei de Europe sul rispiet de cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis de bande dal Ream Unît al palese no pôcs ponts critics. La situazion plui penze e je chê leade ae Irlande dal Nord là che zaromai di agns si spiete une leç organiche di tutele dal gaelic irlandês che, par altri, e jere part ancje dai acuardis di pâs dal Vinars Sant. Il document al segnale ancje la inazion dal esecutîf britanic in mert ae promozion dal cornic e al invide Londre a trasferî competencis e risorsis pe politiche linguistiche al guvier locâl. Par chel che al rivuarde il galês, i setôrs là che si invide a intervignî cun plui fuarce a son chei de sanitât, de assistence, de educazion privade e dal guvier locâl. In mert al gaelic scozês si invide invezit a intervignî massime su lis radios e lis televisions comerciâls. Tra lis notis positivis, invezit, si à lis politichis metudis in at des autoritâts locâls pe varietât gaeliche fevelade ti isule di Man.

Font: The Guardian, 08/09/20