22/06/10

Paîs Basc: acuardi par une aleance indipendentiste


Eusko Alkartasuna e la çampe indipendentiste a àn metût lis fondis par un acuardi strategjic tra lis fuarcis indipendentistis baschis. I rapresentants dai doi sogjets politics a àn declarât che il lôr obietîf al è chel di rivâ a creâ un stât basc indipendent, ma che cumò la prioritât e je chê dal superament dal conflit in at e de sparizion definitive de violence. Par chest si lavorarà par tirâ dongje ancje altris sogjets impegnâts pe autodeterminazion dal Paîs Basc. L’acuardi al fronte ancje altris temis tant che chel dal lavôr, de lote pe justizie sociâl e pe paritât tra oms e feminis. Par puartâ indenant chescj intindiments si proviodarà ancje a imbastî des aleancis eletorâls che a permetin di meti adun lis diviersis fuarcis indipendentistis baschis. Eusko Alkartasuna e la çampe indipendentiste a rivin di tradizions e di metodologjiis politichis diviersis, ma a àn spiegât che chest moment storic al domande la unitât di dutis lis fuarcis impegnadis pe autodeterminazion. Cheste aleance storiche e il so impegn par une soluzion politiche dal conflit a àn cjatât frêts sei i socialiscj che i popolârs che a domandin ae çampe indipendentiste une condane totâl di ETA.

Font: Gara, 20-11/06/10


Paîs Catalans: catalan couficiâl a Perpignan


Ai 15 di Jugn il comun di Perpignan (Perpinyà) al à fate buine la Cjarte municipâl pe lenghe catalane che e ricognòs la couficialitât di cheste lenghe, dongje dal francês, in dut il teritori comunâl. L’intindiment al è chel di tutelâ i dirits linguistics dai citadins e di promovi l’ûs de lenghe catalane inte scuele, intai uficis publichis, intai mieçs di comunicazion e inte segnaletiche stradâl. Par chel che al rivuarde la scuele si ponte in particolâr a svilupâ un plan pe vierzidure di classis bilengâls o a imersion, ma ancje percors di formazion pai adults e pai dipendents publics. La aministrazion di Perpignan si è po impegnade a sburtâ ancje chei altris comuns de Catalogne Nord a fâ il stes.

Font: VilaWeb, 16/06/10


Slovachie: ongjarês decisîfs pal gnûf guvier


Intes elezions dai 12 di Jugn cuasi il 35% dai slovacs al à dât il so vôt al partît socialdemocratic Smer che al à otignût 62 dai 150 puescj dal Parlament di Bratislava. Une vore divierse, invezit, la situazion par chei altris doi partîts che inte legjislature stade a formavin la coalizion di guvier. Cun di fat, il Moviment par une Slovachie Democratiche (HZDS) nol à rivât a passâ il soiâr dal 5% che al permet di jessi rapresentâts in Parlament e i ultranazionaliscj dal SNS (Partît Nazionâl Slovac) lu àn passât par un friç e a àn vût dome 9 elets: masse pôc par rivâ a meti adun une maiorance parlamentâr. I trê partîts di centri diestre rapresentâts in Parlament – la Union Cristiane e Democratiche Slovache (SDKÚ) cun 28 elets, Libertât e Solidarietât (SaS) cun 22, e il Moviment Democratic Cristian (KDH) cun 15 – a vevin za fat savê ae vilie des elezions che no si saressin aleâts cul Smer. La clâf dal gnûf guvier slovac e je cussì intes mans dal moviment Most – Híd nassût l’an passât di une division dentri dal SMK – MKP, il Partît de Coalizion Ongjarese. Cun di fat, se il SMK – MKP, cul 4,33% des preferencis, al è restât fûr dal Parlament, Most – Híd al à cjapât il 8,12% dai vôts e 14 parlamentârs. Most – Híd, che al vûl dî “puint” par slovac e par ongjarês, si propon di meti adun lis dôs comunitâts inte prospetive di un paîs multietnic, multiculturâl e multilinguistic. Il gnûf partît de minorance ongjarese al à, duncje, i numars par decidi cui che al à di guviernâ la Slovachie e al à sielzût di formâ une coalizion di guvier alternative cui partîts di centri diestre. I risultâts eletorâi a àn mandât in bestie la dirigjence dal Partît Nazionâl Slovac che, a bote cjalde, e à declarât che si trate di “une brute sconfite pe Slovachie” che cumò e sarà guviernade di “ongjarês e omosessuâi”.

Font: Rozhlas, 16-17/06/10; The Slovak Spectator, 13-15/06/10; Món Divers, 14/06/10


Irlande: publicade la inchieste sul Bloody Sunday


Chê dai 15 di Jugn e je stade une zornade storiche pe Irlande dal Nord cuant che a son stadis rindudis publichis lis conclusions de Comission Saville che e à puartât indenant une inchieste sul sassinament di 14 manifestants a Derry ai 30 di Zenâr dal 1972. Daspò di 38 agns, duncje, e ven pandude in maniere uficiâl la veretât su chê che, a nivel internazionâl, e je cognossude tant che Bloody Sunday. La inchieste e je lade indenant par 12 agns e e à puartât al esam di 160 volums di provis, 2500 testemoneancis, cuasi un miâr di testemonis direts e plui di 200 tra regjistrazions audio e video. Lis conclusions de inchieste no lassin spazi a dubis: ta chê zornade i parecjadutiscj britanics a àn trat cuintri di personis disarmadis che a partecipavin a di une manifestazion pai dirits civîi, nissun di lôr al rapresentave une menace pai soldâts che prime di trai no àn nancje dât un avîs che a jerin par vierzi il fûc. Une stragje che – daûr des peraulis dal prin ministri britanic, David Cameron – no veve nissune reson e che no si pues justificâ. Denant dal Parlament di Londre Cameron al à ancje domandât scuse a non dal guvier britanic. Pes fameis des vitimis chê dai 15 di Jugn e je stade la zornade che si à ristabilide la veretât. Cun di fat, une prime inchieste, davuelte subite daspò dai fats, e veve dineât cualsisei responsabilitât de bande dal esercit e e veve presentât lis vitimis come membris dal IRA. Cussì, par rivâ a di une inchieste indipendente, lis fameis des vitimis a vevin vût di puartâ indenant une lungje bataie. La stragje dal Bloody Sunday e à vût un pês une vore impuartant intal conflit nordirlandês, cun di fat propit la indignazion e la rabie par chel maçalizi a vevin sburtât cetancj zovins a jentrâ intes filis dal IRA e a radicalizâ la lote cuintri dal esercit britanic.

Font: BBC, 15/06/10; The Guardian, 15/06/10


Lusazie: a mancjin professôrs di lenghe serbiane


E cres la preocupazion in Lusazie pe tignude dal sisteme di imersion linguistiche prescolâr serbian. Cun di fat, il numar di insegnants nol è avonde par cuvierzi lis dibisugnis dai 25 centris scolastics là che si dopre cheste lenghe. In dì di vuê a son 111 i insegnants in stât di davuelzi il lôr lavôr par serbian, ma si calcole che a ‘nt coventaressin ancjemò uns 15 par garantî la tignude dal servizi di imersion linguistiche. In Lusazie, che si cjate a cjaval di Sassonie e Brandeburc, si calcole che a sedin tra lis 15 e lis 30 mil lis personis che a fevelin par serbian, la uniche lenghe slave autoctone de Gjermanie.

Font: Nationalia, 16/06/10


Belgjiche: sucès eletorâl pai indipendentiscj flamants


Lis elezions politichis dai 13 di Jugn inte Belgjiche a àn lassât daûrsi une situazion ingredeade pe formazion dal gnûf guvier federâl dal paîs. Cun di fat, i indipendentiscj de Gnove Aleance Flamande (N-VA, Nieuw-Vlaamse Alliantie) a son stâts i plui votâts (17,4% dai vôts totâi e passe il 28% intes Flandris) e a àn otignût 27 dai 150 puescj de Cjamare dai deputâts. In Valonie, o sei la part francofone de Belgjiche, invezit, la maiorance dai eletôrs e à votât pal Partît Socialist (13,7% dai vôts totâi e plui dal 37% in Valonie). Intes Flandris, daûr dai indipendentiscj si son plaçâts i cristians democratics (CD&V, Christen-Democratisch en Vlaams) che a àn otignût 17 deputâts, i socialiscj (SP.A, Socialistische Partij - Anders) e i liberâi democratics (Open VLD, Open Vlaamse Liberalen en Democraten) cun 13 elets parom e ducj i doi in diminuzion rispiet aes elezions dal 2007. Dut câs la riduzion di vôts plui marcade le à patide la estreme diestre indipendentiste dal Vlaams Belang che e à pierdût plui dal 4% dai vôts e, si ben che e à otignût 12 deputâts, a ‘nd à pierdûts 5 rispiet ae volte stade. Par completâ il cuadri dai elets intes Flandris si àn 5 deputâts verts (Groen!) e un dai populiscj de Lijst Dedecker. In Valonie, invezit, i liberâi dal Moviment Riformadôr (Mouvement Réformateur) a àn vût 18 elets, o sei 5 in mancul de volte stade. Daûr di lôr a son rivâts i democratics cristians (cdH, Centre démocrate humaniste) cun 9 deputâts e i verts dal Ecolo cun 8. Inte part francofone dal paîs al è po stât elet ancje un deputât de diestre dal PP (Parti Populaire). Lis elezions a mostrin, duncje, une Belgjiche inmò plui dividude tra la part flamande che e cjale simpri di plui ai partîts indipendentiscj e di diestre, e la part francofone che si poie su la çampe. Il prossim guvier al podarès jessi vuidât dal socialist Elio Di Rupo, ma dome se al sarà bon di cjatâ un acuardi cu la Gnove Aleance Flamande. Bart De Wever, che al vuide i indipendentiscj flamants, al à fat capî che l’acuardi al è pussibil, ma dome se si larà a di une riforme radicâl dal implant statâl belgjic che e cressi in maniere fuarte il nivel di autoguvier des Flandris, massime sul plan finanziari. I flamants, dut câs, a rivendichin ancje la gjestion plene dal distret di Bruxelles-Hal-Vilvorde che cumò al è dentri inte aree bilengâl de capitâl belgjiche e che al è stât il motîf che al veve puartât aes elezions politichis anticipadis.

Font: Le Monde, 13-14/06/10; La Libre, 14/06/10; Gara, 14/06/10; Món Divers, 14/06/10


Gales: protestis pe nomine di un proretôr che nol fevele galês


Sei la Societât pe lenghe galese (Cymdeithas yr Iaith Gymraeg) che l’Ufici pe lenghe galese (Bwrdd yr Iaith Gymraeg) a àn protestât pe sielte de Universitât di Bangor di nomenâ tant che proretôr il professôr John Hughes. La proteste e nas dal fat che Hughes nol fevele par galês. Pal Ufici pe lenghe galese cheste decision e va cuintri dal plan di politiche linguistiche che la universitât si veve dât. Pe Cymdeithas, di cumò indenant, chê di Bangor no podarà plui svantâsi di jessi la universitât di riferiment pal galês. A Bangor cuasi la metât de popolazion e fevele par galês, tal teritori dulintor si rive cuasi al 70% e, inte universitât, a son almancul 700 i students che a seguissin cors ta cheste lenghe. La direzion de universitât si è justificade cul fat che si trate di un professôr che al à fat cressi, ancje sul plan economic, dutis lis istituzions là che al à lavorât e che inte universitât irlandese di Maynooth al à sburtât cun fuarce l’ûs dal gaelic. Cun di plui, a àn zontât i rapresentants dal senât academic, Hughes al à za cjapât l’impegn di imparâ il galês.

Font: BBC, 11/06/10; Ufici pe Lenghe Galese, 10/06/10


Kurdistan: il PKK al met fin ae tregue unilaterâl


Il Partît dai Lavoradôrs dal Kurdistan (PKK) al à decidût di meti fin al fermait il fûc unilaterâl che al veve inviât plui di un an indaûr. I rapresentants de vuerilie curde a spieghin che cheste decision e diven de mancjance totâl di disponibilitât de bande dal guvier turc par rivâ a di une soluzion dialogade dal conflit. In plui di refudâ ogni propueste di dialic – a zontin i rapresentants dal PKK – il guvier turc al à profitât dal fermait il fûc par meti in at une repression violente che e à puartât a meti fûr leç il partît principâl de comunitât curde (DTP), a arestâ uns 1500 rapresentants politics e aministradôrs curdis, a arestâ e a sassinâ diviers gjornaliscj curdis, a meti in at passe 250 azions militârs in Kurdistan, e a perseguitâ ancje i minôrs che a partecipin aes manifestazions di place. La prime azion armade de vuerilie curde, che e à causât la muart di sîs soldâts, si è davuelte ai 31 di Mai daspò che l’esercit turc al veve copât 24 personis bombardant un incjampament curdi intes monts dal Irak.

Font: Nationalia, 10/06/10


Stât spagnûl: la regjon Castilie e León no difint l’asturian


Cuatri associazions ativis inte provincie spagnole di León e Zamora a àn mandât une segnalazion ae segretarie dal Consei de Europe che e viôt de Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis par denunciâ la mancjance di intervents de bande de aministrazion regjonâl di Castilie e León par tutelâ e par promovi la lenghe asturiane. Cun di fat, in plui di jessi fevelât inte regjon des Asturiis, l’asturian al è doprât ancje in ciertis zonis dal León (là che si lu clame leonês) e tal teritori portughês di Miranda do Douro (là che al è clamât mirandês), ma – a disin lis cuatri associazions – dome inte comunitât di Castilie e León e mancje cualsisei politiche ative di difese e di promozion di cheste lenghe.

Font: Aruelu, 09/06/10


Paîs Catalans: sì dal Parlament ae iniziative popolâr pal referendum su la indipendence


Il Parlament catalan al à dât il so parê positîf ae iniziative popolâr par davuelzi un referendum uficiâl su la indipendence in gracie dal vôt dai partîts nazionaliscj catalans (CiU, ERC e ICV-EUiA). Chest passaç al permet cumò ai promotôrs di inviâ une racuelte di firmis par che il Parlament si dedi dongje par votâ pe convocazion di un referendum su la indipendence de Catalogne. Par rivâ a di un tant si varan sîs mês di timp par tirâ sù 220 mil firmis. I socialiscj e i popolârs a àn fat savê che a domandaran un pronunciament al Consei pes garanziis statutariis. Chest ricors, duncje, al podarès ritardâ la partence de iniziative. Par ERC si à cjapât la strade che e puartarà drete al davuelziment dal referendum, ma CiU e ricuarde che cence de autorizazion statâl dut al riscje di lâ sù pai stecs.

Font: VilaWeb, 09/06/10


Galizie: galizian ancje pe siencie, universitâts in cjamp


La associazion dai insegnants di siencis de Galizie (Enciga), che e met adun passe 650 professôrs, e à dât fûr un document là che si critiche cun fuarce il decret sul ûs des lenghis inte scuele fat bon dal guvier galizian vuidât di Alberto Núñez Feijoo (PP). Cun di fat, il test al impon il castilian tant che lenghe prioritarie o fintremai uniche intes aulis di siencis. Intant trê universitâts de Galizie – chês di Vigo, A Coruña e Sant Jacum (Santiago) – a àn inviât une campagne che e cîr di sdrumâ i prejudizis leâts al ûs dal galizian pes siencis. La iniziative, batiade “ancje par galizian si fâs sience”, si poie suntun sît internet là che si puedin cjatâ ancje videos là che professôrs e ricercjadôrs a contin la lôr esperience intal ûs cuotidian dal galizian in materiis sientifichis (engalegotamensefaiciencia).

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 09/06/10 e 31/05/10


Albanie: si domande di ricognossi i arumens tant che minorance nazionâl


Intant de sô visite uficiâl in Albanie, il president rumen Traian Basescu al à domandât al guvier di Tirane di ricognossi i arumens tant che minorance nazionâl. Nol è tant che la Albanie e à ricognossût chest status a grêcs, macedons e montenegrins, intant che i arumens a vegnin calcolâts dome di minorance linguistiche. Daûr dal ultin censiment, che al rimonte ancjemò al 1989, cheste comunitât no rapresente nancje l’un par cent de popolazion albanese.

Font: BalkanInsight, 08/06/10


Serbie: elets i conseis des minorancis


Ai 6 di Jugn si son davueltis in Serbie lis elezions pai Conseis nazionâi che a àn il compit di svilupâ lis politichis linguistichis e culturâls des lôr comunitâts di riferiment in setôrs impuartants tant che educazion e mieçs di comunicazion. Il vôt al à interessât 16 des 19 comunitâts nazionâls ricognossudis dal stât serp, dal moment che chês altris trê – cravuats, macedons e slovens – a doprin sistemis eletîfs diferents. Lis elezions a son stadis controladis di osservatôrs internazionâi che lis àn judicadis regolârs. Chel istès no son mancjâts i ponts critics. Cun di fat, i rapresentants de Aleance dai Ongjarês de Vojvodine – si ben che a son stâts i plui votâts – a àn acusât il principâl partît serp di vê cirût di condizionâ il vôt. Framieç de minorance albanese, invezit, a son dome doi i partîts che a àn decidût di no boicotâ il vôt: cundut achel la partecipazion tra i albanês e je stade tor dal 55%.

Font: BalkanInsight, 07-10/06/10


Circassie: domandade al guvier rus une republiche autonome


Za di cualchi mês la Caracie – Circassie, une des republichis caucasichis de Federazion Russe, e je scjassade di tensions etnichis jenfri caracis e circàs, che a son sù par jù l’11% de popolazion di chel teritori. Dal principi dal an a son za stâts sassinâts doi rapresentants di prin plan de comunitât circasse che e lamente ancje une esclusion dai organisims rapresentatîfs e une margjinalizazion simpri plui gruesse sul front economic e culturâl. Par chest i rapresentants de comunitât circasse a àn domandât al guvier di Mosche la creazion di une republiche autonome dentri de Federazion Russe. Pal guvier rus, dut câs, cheste ipotesi e sarès une vore dificile di meti in at. A chest pont i circàs a àn domandât che si proviodi almancul a sostituî l’atuâl president, il caraci Ebzeiev, cuntun membri de comunitât russe.

Font: Nationalia, 07/06/10