19/06/18

Paîs Basc: in 80 mil a Iruñea pai fantats di Altsasu

Chê che si è tignude ai 16 di Jugn par solidarizâ cui zovins di Altsasu, condanâts a penis fin a 13 agns di preson par une barufe cun doi agjents de Guardia Civil in libare jessude, e je stade la manifestazion plui partecipade che si è tignude a Iruñea / Pamplona. Cun di fat si stime che pes stradis de capitâl de Navare a vedin sfilât sù par jù 80 mil personis rivadis di dut il Paîs Basc, ma ancje de Catalogne e fintremai dal rest dal stât spagnûl là che a son avonde chei che a calcolin che la condane e sedi di stamp politic e dal dut spropositade.

Scozie: scuintri viert tal Parlament di Londre su la devoluzion

Il disen di leç su la jessude dal Ream Unît de Union Europeane al è rivât al esam dal Parlament britanic. Il test al previôt ancje che al sedi il guvier di Londre a cjapâ in man la gjestion di diviersis materiis – tra chestis agriculture, pescje e ambient – che a son tra lis competencis assegnadis ae Scozie cu la devoluzion ma che fin cumò la lôr suaze legjislative e jere controlade de Union Europeane. Il Parlament scozês al veve votât a grande maiorance cuintri di cheste clausule e il SNP – il Partît Nazionâl Scozês – al domandave che il teme al fos almancul al centri di une discussion vierte intal Parlament di Londre. Invezit, cundut che su altris temis la discussion e je lade indenant par oris, il dibatiment su cheste cuistion al è stât limitât a cuindis minûts.

Paîs Catalans: prin esam preuniversitari par ocitan

Ai 14 di Jugn une fantate aranese di 17 agns, Lourdes Bruna, e je stade la prime a sostignî i esams par jentrâ intune universitât in lenghe ocitane. Sul imprin, al someave che lis autoritâts academichis de universitât di Lleida a fossin contrariis ma po, ancje in gracie dal intervent de aministrazion de Val di Aran, a àn acetât di permeti ae zovine di davuelzi lis provis di matematiche e di fisiche par ocitan. Cul 2006 si à ricognossût al ocitan, inte sô varietât aranese, un status di uficialitât in dut il principât de Catalogne ma, chel istès, al sucêt da râr che il dirit di doprâ cheste lenghe al vegni esercitât fûr de Val di Aran.
Font: VilaWeb, 12/06/18; Jornalet, 13/06/18

Sardegne: rinviât in comission il progjet di leç su lis lenghis

Dopo di une discussion avonde vivarose, il consei regjonâl de Sardegne al à decidût di rinviâ al esam de comission culture il test unificât su la politiche linguistiche che al viôt tant che prin firmatari il conseîr Paolo Zedda. I contignûts dal test a vevin jevât avonde dubis sei framieç dai rapresentants de maiorance che tra chei des oposizions e, no par nuie, a jerin stâts presentâts uns tresinte emendaments. A contestâ la propueste di riforme de normative su lis lenghis de Sardegne al jere stât ancje il coordenament Pro Su Sardu Ufitziale che al segnalave dute une rieste di problematichis, a tacâ de maniere contraditorie che si frontave il procès di standardizazion de lenghe sarde che tal 2006 al veve puartât ae nassite de Limba Sarda Comuna.
Font: La Provincia del Sulcis Iglesiente, 13/06/18

Paîs Catalans: un ufici pai dirits linguistics ancje tes Baleârs

Il guvier des Baleârs al è daûr a imbastî il progjet di leç par meti sù un ufici pe difese dai dirits linguistics sul model di chei za in vore in Catalogne, tal Paîs Valenzian e te Comunitât Autonome Basche. Il stampon dal proviodiment al è za passât par une consultazion publiche che si à tignude dai 10 ai 30 di Mai. L’intindiment al è chel di meti a disposizion dai citadins un organisim in stât di ufrîur dutis lis informazions sui dirits linguistics e di svilupâ imprescj o intervents par eliminâ lis azions contrariis al rispiet di chescj dirits.
Font: La Vanguardia, 12/06/18

Aragon: indenant cui programs scolastics par aragonês e catalan

Il guvier dal Aragon al à confermât ancje pal prossim an scolastic lis risorsis e lis strategjiis par promovi lis lenghis propriis intal sisteme scolastic de comunitât. A son cussì stâts vierts i bants par acedi ai programs “Luzía Dueso” e “Jesús Moncada” che a permetin aes scuelis che indi fasin domande di ufrî ai lôr students ativitâts curicolârs di animazion par aragonês e par catalan. Si manten ancje il program “El aragonés en el aula”, inviât pe prime volte tal an 2017-2018, che si propon di incressi la cognossince dal aragonês, di sostignî i professôrs che a davuelzin ativitâts scolastichis ta cheste lenghe e di meti a disposizion materiâi didatics di pueste.
Font: 20 minutos, 10/06/18

Paîs Basc: cjadene umane di 202 km pal dirit di decidi

Ai 10 di Jugn passe 175 mil personis a àn dât vite a di une cjadene umane che e à scjavaçât il Paîs Basc par rivendicâ il dirit ae autodeterminazion. La iniziative, inmaneade de organizazion Gure Esku Dago (tes nestris mans), si à disvuluçade dilunc di 201,9 chilometris di Donostia a Gasteiz / Vitoria passant par Bilbo / Bilbao. Inte suaze de manifestazion si àn vûts dai spazis di pueste par manifestâ la poie al procès di indipendence de Catalogne e ancje par domandâ la liberazion dai presonîrs politics catalans e dai zovins di Altsasu. Ispiradis propit al procès di autodeterminazion catalan, lis iniziativis di Gure Esku Dago a previodin ancje des consultazions organizadis a nivel comunâl par domandâ ai citadins se a vuelin la indipendence dal Paîs Basc. Ai 18 di Novembar, Donostia e sarà la prime tra lis capitâls regjonâls baschis là che si tignarà une di chestis votazions: la consultazion e je poiade dal PNV, di EH Bildu, di Elkarrekin Podemos e dai sindacâts ELA e LAB, o sei de maiorance des fuarcis politichis e sindacâls baschis.
Font: Naiz:, 10/06/18; EiTB, 10/06/18

Paîs Catalans: in calâ l’ûs sociâl dal catalan

Intant de conference stampe par presentâ il rapuart 2018 sul stât de lenghe catalane, la organizazion Plataforma per la Llengua e à segnalât che tal zîr di dîs agns in Catalogne lis personis che a doprin in maniere cuotidiane e prioritarie il catalan a son passadis di 2.584.900 a 2.269.600 cuntun câl di passe 300 mil personis intant che chês che a doprin par solit il castilian a son cressudis di 2.650.300 a 3.172.600. L’ûs sociâl dal catalan al dipent in primis dai citadins e des politichis che lis aministrazions a metin in vore par promovilu e duncje, a àn ricuardât i rapresentants de Plataforma per la Llengua, imparâ il catalan nol è avonde se po no si lu dopre par fevelâ cun ducj chei altris. I setôrs là che la lenghe e va dilunc a jessi plui in dificoltât a son la justizie, il cine e lis rapresentancis locâls dal stât centrâl. Cualchi segnâl positîf al rive dai zovins là che, tai ultins cinc agns, l’ûs abituâl de lenghe al è cressût dal 31,5% al 36,4% e dai catalans di seconde gjenerazion, cul 56% dai fîs di imigrâts che a fevelin par catalan cui lôr fîs cundut che di fruts in cjase a fevelavin intune altre lenghe.
Font: La Vanguardia, 08/06/18

Paîs Catalans: consei sociâl des lenghisla tal Paîs Valenzian

Il guvier de Comunitât Autonome Valenziane al à fat bon il decret che al invie e al regole il Consei sociâl des lenghis. Lis sôs funzions principâls a son di partecipâ al procès di normalizazion linguistiche, di valutâ i risultâts de politiche linguistiche, di studiâ i aspiets leâts ae planificazion e ae normalizazion linguistiche, di proponi e di coordenâ lis azions ta chescj cjamps che a interessin aministrazions, istituzions e ents publics. Ae sô presidence si à il president dal guvier valenzian, la vicepresidence invezit e je assegnade al assessôr che al viôt des politichis linguistichis e la segretarie al titolâr de direzion che i sta daûr a chestis tematichis. Il Consei al à ancje une comission permanente formade dal vicepresident dal organisim e di altris sedis membris.
Font: Diario de Castelló, 08/06/18

Ocitanie: bilinguisim visîf intal centri di Agen

Il bilinguisim visîf al fâs un altri pas indenant a Agen, citât storiche de regjon ocitane de Guiane. Ai 6 di Jugn, di fat, a son stadis screadis 91 tabelis cul non par francês e par ocitan di une part des viis dal centri storic. La segnaletiche gnove si zonte aes 70 tabelis bilengâls metudis fûr tal 2015. Pe aministrazion locâl però al sarà plui dificil rivâ a puartâ il bilinguisim ancje tai cuartîrs gnûfs de citât là che no simpri si à une toponomastiche storiche par ocitan.
Font: Jornalet, 08/06/18

Gales: il guvier al frene su lis politichis linguistichis

Cundut dai impegns che si veve cjapât, il guvier galês nol ponte a incressi lis politichis a pro de lenghe proprie. Il pont centrâl al reste chel dai gnûfs nivei di riferiment pe lenghe galese (standards), ven a dî i dirits linguistics minims che aministrazions locâls, ents publics e societâts che a davuelzin ativitâts di interès public a àn di garantî ai citadins. Il sisteme, jentrât in vore tal 2016, in dì di vuê al interesse passe 120 sogjets publics. La ministre pe lenghe galese Eluned Morgan però e à fatis sôs lis critichis rivadis dai sogjets clamâts a meti in vore i standards e e à dite che il sisteme al è ingredeât e al coste masse e che duncje, almancul par cumò, no je intenzion di slargjâju a chês gruessis societâts privadis che a controlin servizis di utilitât publiche tant che aghe, energjie o traspuarts.