03/06/08

Pontade 13 08 (03/06/08) - 13

Scozie: polemiche pai segnâi bilengâi par gaelic

L'Ufici pe lenghe gaeliche scozese al à fat bon il plan imbastît dal Consei regjonâl des Highlands a pro di cheste lenghe celtiche. Il document al previôt ancje che la segnaletiche dilunc des stradis locâls e sedi bilengâl (inglês – gaelic). Cheste decision però no i à plasude masse a cualchi aministradôr de provincie de Caithness che al lamente il fat che si larès a spindi bêçs dibant dal moment che te lôr aree no son toponims gaelics tradizionâi. Chestis declarazions a àn jevât lis protestis des associazions che si batin pal gaelic che a àn acusât i politics de Caithness di vê doprât motivazions cence fonde.
Font: Món Divers, 02/06/08

Pontade 13 08 (03/06/08) - 12

Albanie: sindic a pro de minorance greghe a procès

Vasil Bollano, sindic di Himarë, citadine dal Sud Ovest de Albanie, al è sot procès par vê fat gjavâ dai segnâi stradâi scrits dome par albanês. Cun di fat, la plui part de popolazion locâl e parten ae minorance greghe e, duncje, pal prin citadin dal paîs la segnaletiche e veve di jessi bilengâl. Pe sô decision, Bollano al è stât acusât di abûs di podê. No je la prime volte che il sindic di Himarë al cjape posizion in difese dai dirits de minorance greghe. Timp indaûr al veve ancje domandât che la regjon là che e vîf la minorance e podès gjoldi di formis di autoguvier.
Font: Món Divers, 01/06/08


Pontade 13 08 (03/06/08) - 11

Grisons: campionât european di balon des minorancis

Si à vierzût cuntun 3 a 0 dai sudtirolês (todescs e ladins adun) sui arumens de Romanie il campionât european di balon des minorancis che si davuelç dai 31 di Mai ai 7 di Jugn intal Cjanton dai Grisons. Ae manifestazion, che e je stade batiade Europeada, a partecipin disesiet scuadris di stamp amatoriâl, ven a dî: arumens e cravuats de Romanie, caraçans de Russie, catalans, cimbris, cravuats de Serbie, danês e frisons de Gjermanie, galês, ocitans, rom de Ongjarie, rumançs, serbians, sudtirolês, todescs de Danimarcje, de Ongjarie e de Polonie. La iniziative e à chê di clamâ la atenzion su lis minorancis e di infuartî la rêt tra chestis comunitâts.

Font: Swiss Info, 30/05/08

Pontade 13 08 (03/06/08) - 10

Paîs Basc: il guvier de CAB al fâs bon il progjet pal referendum

Sêso dacuardi cul poiâ un procès dialogât di fin de violence se prime ETA e pant in maniere clare la sô volontât di finîle cu la violence une volte par simpri? Sêso dacuardi che i partîts bascs a tachin un procès di negoziazion par rivâ a di un acuardi democratic sul esercizi dal dirit di decidi dal popul basc e che chest acuardi al sedi sometût a di un referendum dentri de fin dal 2010? A son chestis lis dôs domandis che il guvier de Comunitât Autonome Basche al vûl indreçâ ai siei citadins par mieç di un referendum che al varès di davuelzisi ai 25 di Otubar. L’esecutîf autonomic lis à fatis buinis intune cul disen di leç sul referendum. Ai 27 di Jugn i tocjarà al Parlament de CAB decidi se lâ indenant cul progjet o pûr no. Su la cjarte, il proviodiment al varès di vê i 33 vôts a pro de coalizion di guvier formade di PNV, Eusko Alkartasuna e Ezker Batua, e dai indipendentiscj di Aralar. Dut câs, ancje il front dai contraris al pues contâ su 33 vôts che a rivin dai socialiscj (PSE) e dai popolârs (PP). A saran, duncje, decisîfs i 9 vôts de çampe abertzale rapresentade dal Partît Comunist des Tieris Baschis (EHAK) che, dut câs, al à za mostrât di no condividi l’implant de prime domande. Po, se ancje il progjet al ves di passâ tal Parlament de CAB, i socialiscj a àn za dite che par blocâlu a domandaran che a intervegnin il guvier spagnûl e il Tribunâl costituzionâl.

Intant, ai 26 di Mai, si à fate sintî ancje ETA cuntun comunicât là che, dongje di rivendicâ cuatri atentâts fats vie pal mês di Mai, e declare che no si metarà fin al conflit ni cu la repression violente metude in at dai guviers di Madrid e di Parîs e nancje cun “fraudis vistudis di riforme autonomiche” tant che chê sburtade dal PNV, ma dome cuntun procès che al puarti pardabon ae nassite di un stât basc.

Font: Gara, 26-30/05/08; Món Divers, 26/05/08; Nationalia, 28/05/08

Pontade 13 08 (03/06/08) - 9

Sardegne: azion dai indipendentiscj cuintri des scovacis talianis

La setemane stade une gnove spedizion di scovacis campanis e je stade puartade in Sardegne. Ancjemò une volte, come che al jere sucedût in Zenâr, si à vude une mobilitazion dai partîts indipendentiscj de Sardegne che le viodin come une dimostrazion de sotanance de isule ai interès talians. In chê volte, cul guvier talian in man al centri çampe, la proteste e jere stade cjavalgjade ancje dai rapresentants isolans dal centri diestre, che cheste volte, invezit, no si son fats viodi. A cui che ju acuse di no jessi solidaris, i indipendentiscj sarts a rispuindin che la solidarietât che si domande ae Sardegne e je simpri a sens unic, viodût che il stât talian, par esempli, al dîs simpri di no cuant che i si domande di meti man aes servitûts militârs che a pesin su la isule e su la sô int. A chest proposit, i rapresentants di iRS (indipendèntzia Repùbrica de Sardigna) a domandin almancul un segnâl di ecuitât cu la sospension par doi agns des esercitazions militârs in Sardegne, là che si sperimentin ogni sorte di armis ancje chês al urani impuarît. Cussì, ai 29 di Mai, cuant che e je rivade une gnove nâf di scovacis de Campanie, Sardigna Natzione Indipendentzia e à metût sù un presidi alì dal puart, ma cence rivâ a blocâ plui di tant i camions cui refudums. A son stâts però i militants di iRS che a àn rivât a sghindâ ducj i controi des fuarcis di polizie e a blocâ par oris i camions dilunc de strade che e mene al incinisadôr. La strade e je stade liberade dome daspò che l’assessôr regjonâl pal ambient, fat rivâ di pueste sul lûc dal bloc, al à garantît l’impegn de Regjon cuintri des servitûts militârs.

Font: iRS, 28-30/05/08; Repubblica, 29/05/08; L’Unione Sarda, 30/05/08

Pontade 13 08 (03/06/08) - 8

Lusazie: la proteste dai serbians e rive a Berlin

A jerin sù par jù un miâr i serbians che ai 29 di Mai a àn manifestât a Berlin par che a sedin sblocâts i fonts pe Fondazion dal popul serbian, che e viôt di difindi e di promovi la lenghe e la culture di cheste comunitât. Cun di fat, i cuasi 15 milions di euros che i spietin ae istituzion, a son blocâts dal principi dal an par vie di un conflit di competencis tra il guvier federâl todesc e chel dai stâts di Sassonie e Brandeburc. I serbians, o sorabis, a vivin te regjon storiche de Lusazie, che e je a cjaval tra i doi Lands, e a son la uniche minorance slave autoctone dentri dal stât todesc. In Fevrâr al jere za stât fat un apel public par risolvi la cuestion e par proviodi a fissâ miôr lis comptencis dai diviers orghins istituzionâi di maniere di evitâ che cheste situazion e torni a sucedi. Dut câs, fin cumò no si à mot nuie, e cussì lis organizazions serbianis a àn decidût di puartâ la proteste sot de Puarte di Brandeburc.

Font: Món Divers, 29/05/08

Pontade 13 08 (03/06/08) - 7

UE: media e rapresentance i temis centrâi dal Congrès de FUEN

Dai 22 ai 24 di Mai si è davuelt a Pécs, in Ongjarie, il congrès de Union Federâl des Nazionalitâts Europeanis (FUEN) ospitât des struturis di autoguvier de minorance todescje. A son stâts doi i temis centrâi frontâts, ven a dî la cuestion dai mieçs di comunicazion des comunitâts minorizadis e chê de rapresentance de FUEN intes istituzions europeanis. Daspò de presentazion dal rapuart metût adun de rêt Mercator Media sul prin argoment, il Congrès al à domandât che i mieçs di comunicazion des minorancis a vedin dirits compagns e risorsis proporizionadis ai media des maiorancis. In mert ae seconde cuestion, il Congrès al à votât i siei rapresentants intal gnûf Forum pal dialic che si darà dongje dôs voltis al an cul Intergrup pes minorancis dal Parlament European.

Font: Eurolang, 29/05/08

Pontade 13 08 (03/06/08) - 6

Paîs Basc: finanziâts 62 progjets a pro dal euskara in Iparralde

Ai 26 di Mai i rapresentants dal Ufici public de lenghe basche (che al opere intal Paîs Basc “francês”) e dal guvier de Comunitât Autonome Basche a àn comunicât che a son 62 i progjets fats indenant di sogjets privâts a pro dal euskara che a son stâts finanziâts inte suaze dal acuardi di cooperazion transfrontaliere sotscrit l’an passât. I fonts a disposizion par chestis iniziativis a son in dut 1 milion e 340 mil euros, di chescj 460 mil metûts de CAB. Si trate di progjets che a àn chê di promovi la cognossince e l’ûs de lenghe basche in setôrs diviers che a van de comunicazion al timp libar. La plui part dai finanziaments a van a Euskal Irratiak (la rêt des radios baschis), AEK (la associazion che si ocupe de alfabetizazion in lenghe basche), e Seaska (la federazion des scuelis baschis).

Font: EiTB, 26/05/08; Ouiaubreton, 28/05/08

Pontade 13 08 (03/06/08) - 5

Paîs Catalans: campagne pe lenghe tes Baleârs

Il guvier des Baleârs, intune cu lis aministrazions locâls des isulis, a àn presentât la gnove campagne par sburtâ ducj i citadins a doprâ la lenghe catalane. Cul sproc “Ara és la teva” (cumò e je la tô) si cîr di presentâ la lenghe proprie des isulis tant che element naturâl di relazion che al jude la integrazion e la coesion sociâl. Plui informazions su la campagne si pues cjatâlis ancje sul sît araeslateva.cat .

Font: Món Divers, 27/05/08

Pontade 13 08 (03/06/08) - 4

Val di Aoste: gnove vitorie autonomiste in Regjon

Lis elezions regjonâls valdostanis dai 25 di Mai si son sieradis cuntune gnove vitorie pai autonomiscj. Rispiet al 2003, si à votât cuntun sisteme eletorâl gnûf, ven a dî un proporzionâl coret cu la pussibilitât par plui listis di dâsi dongje tune coalizion che, tal câs che si passi il 50% des preferencis, e gjolt di un premi di maiorance. La coalizion formade di Union Valdôtaine, Stella Alpina-UDC-Vallée d’Aoste e Federation Autonomiste e à cjapât plui dal 61% dai vôts. In particolâr la UV e à vût passe il 44% dai consens e e à otignût 17 conseîrs suntun totâl di 35 a disposizion. Chei altris doi partîts de coalizion autonomiste a àn vût: sù par jù l’11% dai vôts e 4 conseîrs la Stella Alpina-UDC-Vallée d’Aoste, e il 6% des preferencis e 2 conseîrs la Federation Autonomiste. La coalizion di centri çampe e à cjapât in dut il 27,4% dai vôts. Dai siei membris il grup Vallée d’Aoste vive-Renouveau al à vût passe il 12% di preferencis e 5 conseîrs, il PD il 9,3% e 3 conseîrs e la çampe radicâl il 5,6% des preferencis, ma nancje un elet. Il PdL, invezit, al à vût a pene il 10,6% dai vôts e 4 conseîrs.

Font: Corriere della Sera, 26/05/08; Repubblica, 26/05/08

Pontade 13 08 (03/06/08) - 3

France: lenghis minoritariis a sorprese te Costituzion

Daspò dal dibatiment sul ricognossiment des lenghis regjonâls che si è tignût tes primis setemanis di Mai intes dôs ramis dal Parlament, inte Assemblee francese al è stât fat bon un emendament che al previôt che a sedin cjapadis dentri te Costituzion. Il test di modifiche dal prin articul de Cjarte costituzionâl al è stât presentât dal deputât Jean-Luc Warsmann de UMP e al dîs che “lis lenghis regjonâls a partegnin al patrimoni [de France]”. In pratiche, l’emendament al à vût il vôt a pro di ducj i deputâts. Pal vicepresident de Assemblee, il breton Marc Le Fur, si trate di un fat storic pes lenghis minoritariis dal stât francês. Dut câs, altris parlamentârs a son lâts plui cui pîts di plomp, dal moment che il procès di modifiche de Costituzion al è a pene tacât e prin che al rivi insom al pues sucedi inmò di dut. Dal sigûr chest vôt al mostre che il Parlament francês al à une sensibilitât divierse di chê dal Guvier su cheste cuestion: cun di fat, juste cualchi zornade prime, la ministre pe culture Christine Albanel e veve dite che l’esecutîf nol veve chê di intervignî par modificâ la Costituzion. Cheste volte, la gnove e à cjatât rivoc ancje sui mieçs di informazion principâi che invezit, gjavât “France Soir”, no vevin fevelât piç dal dibatiment su lis lenghis minoritariis in Parlament. Cundut achel, al va ancje dite che diviers mieçs di comunicazion francês a àn frontât l’argoment in maniere prevignude e al è fintremai cui che al à fevelât di “menace ai valôrs republicans”. In realtât, ancje se e ves di passâ la modifiche costituzionâl, al reste ancjemò in pîts l’articul 2 de Costituzion che al fisse il francês tant che lenghe uficiâl de Republiche. Propit la presince di chest articul e je stade doprade fin cumò, par esempli, par impedî la ratifiche de Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis.

Font: Ouiaubreton, 22-24/05/08; Nationalia, 22/05/08; Món Divers, 23/05/08; Libération, 23/05/08; Journal du Pays Basque, 24/05/08; France Soir, 24/05/08

Pontade 13 08 (03/06/08) - 2

Ocitanie: nassude la Academie de lenghe ocitane in Val d’Aran

E à sît a Viella, capitâl de Val d’Aran, la Academie de Lenghe Ocitane, il gnûf organisim che al lavorarà intal cjamp de codificazion di cheste lenghe che, te sô varietât locâl (ven a dî l’aranês), e je couficiâl inte valade pirenaiche che e je part dal Principât di Catalogne. Cun di fat, l’ocitan, che al è fevelât massime intal Sud dal stât francês e tes valadis alpinis dal Piemont (ma ancje intun pâr di comunitâts in Ligurie e in Calabrie), al gjolt di un status di uficialitât dome inta cheste aree de Catalogne. A meti sù la Academie a son stâts il Consei Gjenerâl di Aran e l’Istitût di Studis Ocitans. Il compit di chest organisim al è chel di lâ indenant cul lavôr di codificazion linguistiche inviât dal Consei de Lenghe Ocitane. In particolâr, daspò dal lavôr fat su la grafie e su lis regulis ortografichis, si trate di stâi daûr ae gramatiche, ai neologjisims e ae produzion di materiâi par judâ a scrivi par ocitan. La Academie, dut câs, e varà ancje il compit di sburtâ lis istituzions a difindi e a promovi la lenghe ocitane in dutis lis regjons là che e je fevelade.

Font: Món Divers, 23/05/08; Nationalia, 23/05/08

Pontade 13 08 (03/06/08) - 1

Paîs Catalans: maiorance relative a pro de indipendence

Daûr di une inchieste puartade indenant dal istitût DYM par cont de Universitat Oberta de Catalunya, se a ‘nt ves la pussibilitât, il 36% de popolazion catalane al votarès a pro de indipendence e il 22% al votarès cuintri. Il 27% dal campion intervistât, invezit, nol larès a votâ e sù par jù il 12% nol à ancjemò une idee di ce che al fasarès. Il dât al è interessant dal moment che chest sondaç al mostre risultâts avonde diviers des inchiestis fatis dal Centri pai studis di opinion dal guvier catalan, là che la opzion indipendentiste e je par solit calcolade jenfri il 16 e il 19%. Il studi de UOC al mostre po che il 54,9% dai intervistâts al volarès che il catalan al deventi une des lenghis uficiâls de Union Europeane e il 49% al è dacuardi che dutis lis tassis paiadis intal Principât di Catalogne a vegnin gjestidis des aministrazions locâls.

Font: Món Divers, 21/05/08