02/08/07

Pontade 03 07 (06/03/2007)


Irlande dal Nord: sucès pe marce pal gaelic

La ultime setemane di Fevrâr cualchi miâr di personis, pe plui part zovins, al à partecipât a di une manifestazion a Belfast, in Irlande dal Nord, a pro dal gaelic irlandês. La iniziative e veve chê di sburtâ il guvier britanic a meti in vore i impegns che al à cjapât par promovi la lenghe gaeliche tes Sîs Conteis de Irlande dal Nord. Al è stât un sucès, a disin i organizadôrs, ancje parcè che e je la prime volte che intal Nord de Irlande si davuelç une marce a pro dal irlandês. Baste pensâ che nol è passât masse timp di cuant che manifestazions là che al jere ancje dome un strisson par gaelic a vignivin atacadis dai estremiscj unioniscj.


Gales: siencis e matematiche, miôr par galês

La educazion bilengâl e i aspiets positîfs dal bilinguisim a son aromai un element avonde salt in Gales, ma a restin ancjemò dai prejudizis di eliminâ. Par esempli, a son ancjemò in tancj a pensâ che insegnâ ai fruts lis siencis e la matematiche par galês al sedi un disvantaç. Propit par chest l’Ufici pe lenghe galese al à tignût di voli la situazion tai ultins trê agns. Il dât che al è saltât fûr, e che al è stât comunicât pôc timp indaûr, al ribalte la situazion. Cun di fat i fruts che a studiin chestis materiis par galês a àn risultâts miôr di chei che lis studiin par inglês. Il dât al diven dal confront di esercitazions compagnis fatis intes scuelis, là che si à fat atenzion ancje a confrontâ scuelis che, cundut de lenghe di insegnament divierse, a vevin i stes nivei gjenerâi di cualitât.


Cecenie: segnaladis torturis sistematichis

Il responsabil pai dirits umans dal Consei de Europe, Thomas Hammarberg, al à acusât lis autoritâts cecenis filorussis di doprâ in maniere sistematiche la torture par otignî confessions falsis. Cun di plui – al à zontât il delegât european – intes presons a son provis di abûs grandonons dai dirits umans. Il gnûf president de Cecenie e ex prin ministri, Ramzan Kadirov, metût sù cu la poie di Vladimir Putin, al è acusât di cetantis organizazions pe difese dai dirits umans di jessi il responsabil diret di un grum di arescj ilegâi, di torturis e di violencis sui civîi e di jessi cjapât dentri tal sassinament de gjornaliste russe Anna Politovskaia. Al è zaromai di agns che la popolazion cecene e je stade vitime di un vêr gjenocidi de bande des trupis russis e des miliziis cecenis filorussis.


Ongjarie: gnûf canâl radio pes minorancis

La stazion radiofoniche dal servizi public ongjarês “Magyar Rádió” e à comunicât la vierzidure di un gnûf canâl, clamât MR4, che al mandarà in onde programs ducj dedicâts aes minorancis etnichis e nazionâls che a vivin tal paîs danubian. Il canâl al cuvierç dut il teritori statâl, ma i siei


Svezie: buinis gnovis pai finlandês di Stocolme

Simpri in teme di radiofonie, la emitente svedese “SR Sisuradio” che e trasmet in lenghe finlandese, e slargjarà la sô cuvierzidure a tacâ dai 2 di Avrîl. Di chê zornade, la radio si podarà scoltâle in dute la aree metropolitane di Stocolme, là che a vivin sù par jù cent mil finlandês.

Nessun commento: