20/01/09

UE: risoluzion dal Parlament a pro des lenghis minorizadis


Ai 14 di Zenâr il Parlament european al à fate buine une risoluzion che e fisse une schirie di indreçaments ancje par chel che si riferìs aes lenghis minorizadis e aes minorancis nazionâls storichis. Cundut che il document nol à valôr legjislatîf diret, al è impuartant par fissâ la direzion che lis istituzions europeanis si impegnin a lâ cui lôr proviodiments. Cun di plui si invide i stâts che ancjemò no lu àn fat a firmâ e a ratificâ la Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls e la Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis. Intal test si marche “la impuartance dal difindi e dal promovi lis lenghis regjonâls o minoritariis, ricuardant che il dirit di fevelâ e di jessi educâts inte proprie lenghe native al è un dai plui impuartants dirits di fonde”. Il document al dîs ancje che “i principis de sussidiarietât e dal autoguvier a son la strade miôr par frontâ la cuestion des comunitâts nazionâls minoritariis storichis” e al invide a lâ daûr dai modei europeans plui fuarts ta chest setôr (par esempli Paîs Basc, Catalogne, Gales) e a cjatâ fûr, di chê strade, lis soluzions miôr di autoguvier. Cun di plui, si zonte che la politiche pal plurilinguisim de Union Europeane e à di promovi e di difindi lis lenghis regjonâls e minoritariis cun risorsis di pueste e programs specifics di zontâ a di chel sul aprendiment continuatîf (Lifelong Learning Programme).
Font: Eurolang, 15/01/09

Forum Sociâl Mondiâl: prin spazi tematic sul dirit ae autodeterminazion

Internazionalitari 05 2008


Tra lis novitâts de edizion 2009 dal Forum Sociâl Mondiâl, che ca di cualchi zornade si inviarà a Bélém do Pará, inte aree amazoniche dal Brasîl, si varà un spazi tematic dedicât ae autodeterminazion. A gjestîlu e sarà, e ancje cheste e je une novitât, une organizazion catalane, ven a dî il CIEMEN, cu la poie de Agjenzie catalane de cooperazion pal svilup. In plui de autodeterminazion, il spazi pai dirits coletîfs dai popui – chest il so non uficiâl – si ocuparà ancje di lenghis minorizadis, popui natîfs e dirit ae tiere. La iniziative si davuelzarà ai 29, 30 e 31 di Zenâr cu la partecipazion di delegâts che a rapresentin une trentine di nazionalitâts cence stât dal mont, tant che catalans, bascs, galizians, cors, palestinês, curdis, tamil, mapuce, amazic, e v.i. Intant de iniziative si davuelzaran conferencis, taulis tarondis e confronts che a puartaran po a di une declarazion finâl sui argoments frontâts. Il coordenadôr dal progjet, Quim Arrufat (dal CIEMEN), al à dite che si vûl lavorâ par produsi des propuestis concretis e par sclarî che “nol esist un altri mont pussibil cence dal rispiet dal dirit ae autodeterminazion dai popui”. Par stâi daûr ai lavôrs dal spazi pai dirits coletîfs dai popui dal FSM al è stât ativât, propit ta chestis zornadis, un blog di pueste, che si lu cjate ta cheste direzion.

Font: Nationalia, 15/01/09


Paîs Catalans: buinis gnovis pe scuele catalane intal Rosselló


Il prefet dai Pireneus Orientâi al à informât l’istitût secondari Pompeu Fabra di El Soler / Le Soler che la aministrazion statâl francese e sotscrivarà un contrat di associazion cu la scuele, come a dî che l’istitût al sarà ricognossût in maniere uficiâl dal stât. E je la prime volte che il guvier francês al ricognòs l’insegnament secondari imersîf par catalan e si impegne a cjapânt sù une part dai coscj. Pe bressola (scuele privade che e dopre il catalan tant che lenghe veicolâr) a rivin buinis gnovis ancje des Baleârs, là che il guvier locâl al à sigurât che al garantirà pal 2009 un finanziament di 25 mil euros che a laran a cuvierzi lis spesis pal stipendi di un insegnant.
Font: Món Divers, 14/01/09

Irlande: rapuart sul gaelic inte educazion intal Nord

Internazionalitari 05 2008


Ducj a àn dirit a vê un insegnament dal e par gaelic di alte cualitât. Al è chest l’assum di fonde che al ven fûr dal ultin rapuart su la educazion in lenghe irlandese dât fûr dal ministeri nordirlandês pe educazion. Ta chestis zornadis il document al è stât ancje al centri di un confront tra insegnants, gjenitôrs e rapresentants dai ents publics interessâts de cuestion. Ta cheste ocasion si à discutût dai modei scolastics miôr par lâ inte direzion mostrade dal rapuart, sei cul sisteme de imersion, sei cun chel des scuelis bilengâls. Un dai problemis frontâts al è ancje chel des risorsis, là che la situazion plui dificile e somee jessi chê des scuelis de infanzie. La educazion par gaelic, dut câs, e ven calcolade tant che un setôr inovatîf e in cressite inte Irlande dal Nord.

Font: Eurolang, 14/01/09


Bretagne: la Regjon e domande lis competencis sul insegnament dal breton


Inte suaze dal esam pe finanziarie pal 2009, il president Jean-Yves Le Drian al à informât la Assemblee regjonâl de Bretagne di vê domandât al prin ministri francês il trasferiment ae Regjon des competencis su la gjestion de mape scolastiche dal insegnament bilengâl. Ogni an si propon la nassite di gnovis classis bilengâls che, però, a puartin problemis dal pont di viste des risorsis disponibilis e de lôr distribuzion ecuilibrade sul teritori. Duncje, e dîs la aministrazion regjonâl, al sarès miôr che e fos la Regjon a gjestî lis risorsis umanis e economichis pal insegnament dal e par breton. Ai 18 di Dicembar la Assemblee regjonâl e veve votât, ducj dacuardi, un document che al domandave di lâ ta cheste direzion cuntune sperimentazion che e permetès di tacâ cul sisteme di gjestion diret za tal Setembar dal 2009.
Font: Agence Bretagne Presse, 12/01/09

Gales: Cymdeithas in place pai dirits linguistics

Internazionalitari 05 2008


Ai 10 di Zenâr, daspò di une campagne di un an par sburtâ il dirit al ûs de lenghe galese ancje intal setôr privât – che e à puartât ancje al arest e a multis pesantis pai siei militants – la Cymdeithas yr Iaith Gymraeg (Societât pe Lenghe Galese) e à puartât pes stradis de capitâl Caerdydd / Cardiff diviers centenârs di militants par domandâ che dutis lis competencis su la politiche linguistiche a sedin trasferidis ae Assemblee Nazionâl Galese. Za di timp la Cymdeithas e domande al guvier locâl une gnove leç linguistiche che e garantissi il status uficiâl dal galês in ducj i cantins de vite di ogni dì. “Ancje tal setôr privât – al spieghe il vicepresident de associazion, Rhys Llwyd – dal moment che in dì di vuê il setôr privât al è chel principâl te nestre vite di ogni dì”. La Cymdeithas e domande ancje la nassite di un comissari su la lenghe.

Font: Cymdeithas, 10/01/09


Paîs Basc: presentade la gnove liste de çampe indipendentiste


Ai 10 di Zenâr 15 rapresentants storics de çampe indipendentiste basche a àn presentât intune conference stampe il gnûf sogjet politic che al ponte a rapresentâ tes prossimis elezions autonomichis dal prin di Març la ezkerra abertzale. I miltants indipendentiscj a àn dât fûr un document bilengâl là che a presentin il gnûf moviment, che al varà non D3M (Demokrazia 3.000.000), e a àn invidât i citadins bascs a poiâ cu la lôr firme la presentazion des listis eletorâls. Il gnûf sogjet politic – a àn dite i siei rapresentants – al vûl jessi “un imprest par che il Paîs Basc al puedi cjalâ al avignî e al finissi di jessi presonîr dal passât” come che, invezit, a volaressin il PNV e il PSE (sezion basche dal PSOE). La avocature dal stât, dut câs, e à za ativât lis fuarcis di polizie par tirâ dongje informazions sul moviment politic basc e sui siei membris par viodi se a son leams cun Batasuna, ANV o EHAK, i partîts indipendentiscj bascs za metûts fûr leç par mieç de “Ley de Partidos”. Al è duncje probabil che il gnûf sogjet politic al vegni blocât prime di podê presentâsi aes elezions, dal moment che diviers dai siei membris a rivin propit di chês formazions politichis. Tra i prins a domandâ di meti fûr leç D3M a son stâts i rapresentants dal PP (partît che al rapresente la diestre spagnoliste). I unics a difindi, invezit, il dirit dal gnûf moviment a presentâsi aes elezions a son stâts Eusko Alkartasuna e Aralar, o sei i unics partîts bascs inmò legâi a pro de indipendence.
Font: Gara, 11/01/09; EiTB, 10/01/09; Món Divers, 11/01/09; Galiza Hoxe, 10/01/09

Cossovo e Abkhazie: tal 2009 altris ricognossiments

Internazionalitari 05 2008


Sei il guvier cossovâr, sei chel de Abkhazie a sperin che il 2009 al puarti altris stâts a ricognossi la lôr indipendence. Il ministri pai afârs forescj dal Cossovo, Skënder Hyseni, al à dite di spietâsi un grum di ricognossiments dilunc vie dal an. Che un tant al puedi sucedi, al ven ricognossût ancje dal ministri serp pai forescj, Vuk Jeremic, che al à declarât che a saressin almancul uns cincuante i stâts che a son daûr a subî pressions fuartis par ricognossi la indipendence dal Cossovo. In dì di vuê, il paîs balcanic al è za stât ricognossût di 53 stâts, tra chescj cuasi ducj chei de Union Europeane fûr che Cipri, Grecie, Romanie, Slovachie e Spagne. Situazion plui grivie, invezit, pe Abkhazie che, a vuê, e je stade ricognossude dome de Russie e dal Nicaragua. Il guvier de republiche caucasiche, dut câs, al à fat savê che la Belarùs e varès di jessi il tierç stât a ricognossi la sô indipendence. Dut câs, tra i guviers che a podaressin cjapâ cheste strade a son ancje chei jordan, libanês, libic e sirian.

Font: Món Divers, 09/01/09


Sardegne: preocupazions pal avignî de politiche linguistiche pal sart


Tai ultins agns lis risorsis metudis dal stât par finanziâ la leç 482/99, ven a dî l’imprest principâl pe difese e pe promozion des dodis lenghis minorizadis ricognossudis dal stât talian, si son sbassadis simpri di plui. Tai prossims agns si riscje che la situazion e ledi inmò in piês. A denunciâlu, cheste volte, a son i operadôrs linguistics sarts. Cun di fat, pal 2008 il guvier Berlusconi, al à sbassât a 3 milions di euros lis risorsis disponibilis par dutis e dodis lis comunitâts minorizadis ricognossudis, cun chê di puartâlis a 2 milions tal 2009 e a un milion tal 2010. I bêçs a varessin di coventâ par garantî i dirits linguistics previodûts de leç in dutis chestis comunitâts (tes scuelis, tes aministrazions publichis, tai mieçs di comunicazion publics, e v.i.), ma, par vê une misure di ce che si pues fâ cun chei bêçs baste pensâ che dome par garantî la presince dai sportei linguistics (regjonâi, provinciâi e comunâi) in Sardegne al coventarès un milion e mieç di euros. Cun di plui, i operadôrs linguistics sarts a lamentin che su la cuestion de lenghe, par cumò, de plui part dai candidâts in corse pes prossimis elezions regjonâls a vegnin dome promessis gjenerichis. Su la taule e reste la propueste di leç di politiche linguistiche (che e varès di cjapâ il puest de leç regjonâl 26/97) fate buine de aministrazion Soru prime des dimissions dal president de Regjon: cui che al vinçarà al varà di decidi ancje dal so destin.
Font: Sotziu Limba Sarda, 09-10/01/09

Corsiche: indenant cu la union dai indipendentiscj

Internazionalitari 05 2008


Si davuelzarà ai 25 di Zenâr a Corti il congrès che al puartarà ae nassite di Corsica Libera, il gnûf sogjet politic che al ponte a meti adun lis diviersis animis dal indipendentisim cors. Dut câs, dut il mês di Zenâr al è fis di incuintris operatîfs che a coventin par preparâ il congrès che al puartarà sot di une bandiere uniche Corsica Nazione Indipendente, U Rinnovu, Anc-Psi, e Strada Dritti. Intant di une conference stampe par fâ il pont sul procès di unificazion, a son ancje stâts ricuardâts i ponts di fonde dal gnûf sogjet politic, ven a dî: promovi i dirits storics dal popul cors; difindi e svilupâ teritori, culture e lenghe corse; pontâ suntun svilup economic che al rispieti la justizie sociâl e i ecuilibris ecologjics de isule; tignî salde la solidarietât cu lis diviersis formis di lote nazionâl e cui presonîrs politics. Chest percors al ven cjalât di bon voli ancje dal FLNC (Front di Liberazion Nazionâl Cors – Union dai combatents) come che si pues capî di un comunicât uficiâl dât fûr ai 5 di Zenâr, là che il moviment armât al à ancje rivendicât lis azions fatis tai ultins sîs mês. Si trate di 14 atentâts indreçâts ducj cuintri di struturis residenziâls o di aziendis acusadis di “colonizâ” la isule o ben di “speculazion” o di “monopoli economic”. Intant, sul front politic, a van indenant ancje lis ativitâts dai partîts autonomiscj, tant che A Chjama Naziunale, par imbastî gnûfs sogjets politics pes elezions teritoriâls dal 2010.

Font: Corse Matin, 06/01/09; Rinnovu, 05/01/09; Alta Frequenza, 05-12/01/09