28/07/14

Stât francês: la riforme regjonâl no ten cont des minorancis

Al varès di sierâsi chest Autun cu la aprovazion definitive de bande de Assemblee e dal Senât il percors legjislatîf par riformâ il sisteme regjonâl de France. Il proviodiment, che in Lui al è stât fat bon in prime leture, al puarte di 22 a 13 il numar des regjons par mieç di unions che no tegnin in nissun cont la presince di comunitâts nazionâls minorizadis e lis diferencis linguistichis e culturâls che a segnin il stât francês. Se la Corsiche, cul fat di jessi une isule, e rive a salvâsi de riforme, la Alsazie e ven metude adun cun Lorene e Champagne inagant cussì la sô specificitât identitarie. La Ocitanie invezit e reste dividude in diviersis regjons che a son plui grandis di chês di prime, ma che no van daûr di nissun criteri storic o linguistic. Par bascs, catalans e flamants no si previôt nissune forme aministrative specifiche, intant che la Bretagne e manten i siei confins di vuê cence abadâ aes mobilitazions fatis intai ultins agns par tornâ a dâi dongje il dipartiment de Loire Atlantiche.
Font: Agence Bretagne Presse, 18-24/07/14

Paîs Basc: il guvier de CAB al jude l’euskara in Iparralde

Il guvier de Comunitât Autonome Basche al à metût 1,6 milions di euros pe cooperazion linguistiche. Plui in detai, 400 mil euros a coventaran par judâ l’euskara in Ipar Euskal Herria, la part dal Paîs Basc che si cjate intal stât francês. Une altre part dai jutoris economics e larà, par mieç di convenzions di pueste, ai sogjets principâi impegnâts par valorizâ la lenghe basche intes scuelis (Seaska, Ikas-bi, Biga Bai, Euskal Hazia) e in altris cjamps de vite sociâl (AEK, Euskal Irratiak, Bertsularien Lagunak, Uda Leku). Chei altris fonts, invezit, a finanziaran uns setante progjets specifics.
Font: Deia, 16/07/14

Slesie: passe cent mil personis a domandin la autonomie

Ai 12 di Lui 5 mil personis a àn sfilât pes stradis di Katowicy / Katowice par domandâ il ricognossiment de autonomie pe Slesie e dal status di minorance pe sô popolazion. La manifestazion e fâs part di une campagne, sburtade massime dal partît autonomist Ruch Autonomii Slaska, che e à za cjapât sù plui di 120 mil firmis par che il Parlament polac al ricognossi chestis dôs rivendicazions. Passade de Gjermanie ae Polonie cu la fin de seconde vuere mondiâl, la Slesie e manten carateristichis particolârs rispiet al rest dal stât che però no i ricognòs nissun status specific. Pal RAS il prin pas al è chel de autonomie pe Alte Slesie, là che il nivel di autocussience al è plui alt, par passâ po al stes status ancje pe Basse Slesie intune suaze di decentrament che al cjapi dentri dute la Polonie.
Font: European Free Alliance, 15/07/14

Corsiche: il FLNC al declare la fin de lote armade

Un cicli si siere. Al è rivât il timp di passâ a di une fase gnove, chê de costruzion di une fuarce politiche par guviernâ la Corsiche e puartâle ae indipendence.” Al è un dai passaçs clâf dal document dât fûr ai 26 di Jugn dal FLNC par comunicâ la fin de sô ativitât armade tacade pôc mancul di cuarante agns indaûr. La organizazion armade e à decidût di inviâ un procès di disarmament e di jessude progressive de clandestinitât. Intal comunicât di cutuardis pagjinis il FLNC al fronte in detai la situazion de Corsiche e lis resons che lu àn puartât a cjapâ cheste decision unilaterâl. Intai ultins agns la clime e je cambiade e si son vierts spazis gnûfs pe azion politiche, intant che temis che a jerin patrimoni esclusîf de aree nazionalitarie a son stâts cjapâts sù ancje di altris fuarcis politichis de isule. Pal FLNC la lote pe autodeterminazion e à fat pas indenant e, cundut che il confront cul stât centrâl al reste une vore dûr, par puartâle indenant no je plui bisugne des armis.
Font: Alta Frequenza, 26/06/14; Gara, 04/07/14