27/03/18

Paîs Catalans: ofensive judiziarie cuintri dal indipendentisim

Lis divisions internis al indipendentisim che ai 23 di Març a vevin impedît la elezion di Jordi Turull ae presidence dal guvier catalan (cu la astension dai 4 parlamentârs de CUP, JxCat e ERC a jerin rivâts dome a 64 vôts a front dai 65 contraris ae sô elezion), a son passadis dibot in secont plan denant de gnove ofensive repressive metude in at des autoritâts spagnolis. Ta chê stesse zornade, di fat, il judiç dal tribunâl suprem Pablo Llarena, che al coordene la inchieste cuintri dal indipendentisim catalan, al à decidût di sierâ la fase investigative e di rinviâ a judizi 25 dai 28 imputâts, 13 di chescj pal reât di ribelion che al previôt fin di 30 agns di preson, e al à fat impresonâ altris cinc di lôr. Dongje o in zonte a chest reât, i imputâts a son acusâts di disubidience e di malversazion (par vie des spesis che il guvier catalan al varès fat par ativitâts che la magjistrature e calcole leadis al procès di indipendence).

Galizie: mancul dal 5% dai programs tv par fruts par galizian

Ai 20 di Març la organizazion A Mesa pola Normalización Lingüística e à presentât une ricercje su la presince dal galizian inte programazion televisive dedicade ai fruts e ai fantats. Daûr dal studi al ven fûr che tai dîs di vore a pene il 4,6% dai programs televisîfs pe infanzie a son par galizian intant che, sul finî de setemane, la percentuâl e va jù al 2,7%. La presince dal galizian – e denuncie A Mesa – e je mancul in dì di vuê di ce che e jere vincj agns indaûr. Cheste situazion – e zonte la organizazion – intune cul tratament dal galizian inte istruzion, si insuaze intun cuadri plui gjenerâl di esclusion, subordenazion e margjinalizazion de lenghe proprie de Galizie. Dongje dal studi, A Mesa e à presentât ancje une serie di misuris par cambiâ cheste situazion tant che, par fâ cualchi esempli, la incressite de ufierte par galizian inte television publiche (TVG), il dopleament par galizian dai programs par fruts disponibii par spagnûl o in altris lenghis, e meti a disposizion gnovis licenzis pal digjitâl vie tiere che a favorissin canâi in galizian.
Font: Praza, 21/03/18

Gales: dirits linguistics, no dal guvier ai pas indenant te sanitât

Membris di ducj i grups politics rapresentâts inte Assemblee Nazionâl dal Gales a àn sotscrit un document là che si racomande di mendâ il decret sui nivei linguistics standard in maniere di garantî i servizis sanitaris di base par galês. Une racomandazion che e je stade però boçade de ministre Eluned Morgan che si à refudade di acetâ lis mendis al document. Une decision, la sô, che e à cjatât daurman la condane de organizazion pai dirits linguistics Cymdeithas yr Iath che le à acusade di lâ cuintri sei de lenghe galese che di ducj i pazients che le doprin.
Font: Cymdeithas, 21/03/18

Paîs Basc: a cressin i fonts e il pês di Euskarabidea

Tal zîr di trê agns, Euskarabidea – l’Istitût navarês pe lenghe basche – al à vût i finanziaments cressûts dal 247%. Cun di fat, dai 2,8 milions di euros assegnâts dal guvier de Navare tal 2015 si à passâts ai 6,9 dal 2018. L’aument des risorsis, cemût che e à spiegât la delegade dal esecutîf Ana Ollo, al è part di un percors che al ponte a infuartî chest istitût come organisim autonom di riferiment pes politichis linguistichis dal guvier. In dì di vuê Euskarabidea al conte suntune plante organiche di 63 personis che a lavorin in trê sedis e che, in curt, si daran adun te gnove sede unitarie alì de ex Cjase dal Sport di Iruñea / Pamplona.
Font: El Diario Norte, 19/03/18

Paîs Catalans: in miârs a Barcelone a pro de scuele catalane

Sabide ai 17 di Març miârs di personis a àn partecipât a Barcelone ae manifestazion clamade adun dal coordenament Som Escola e dal sindacât maioritari USTEC in difese dal sisteme scolastic a imersion in vore in Catalogne che, simpri plui dispès, si cjate sot atac de bande dal guvier spagnûl che lu acuse di discriminâ il castilian. Une tesi e une menace che e cjate cuintri ducj i partîts de Catalogne, fale lis dôs espressions de diestre spagnoliste, o sei Ciudadanos e PP. Ae manifestazion a àn partecipât invezit rapresentants di ducj chei altris partîts (dai indipendentiscj anticapitaliscj de CUP fintremai i sociâi democratics spagnoliscj dal PSC), des dôs organizazions principâls de militance catalaniste – Òmnium Cultural e ANC – e di cetancj sindacâts.
Font: EFE, 17/03/18

Paîs Basc: il 16% des pagjinis web par euskara

A son stâts presentâts ta chestis zornadis a Bilbo / Bilbao i dâts racuelts dal Osservatori PuntuEUS su la presince de lenghe basche su internet. In dut a son 26.663 i sîts web dal Paîs Basc che a àn contignûts par euskara, ven a dî il 16% dal totâl. Chei che a doprin il domini .eus a son invezit sù par jù 8.100. Tra chescj il 90% al dopre la lenghe basche e il 43% al parten a aziendis. Sul plan teritoriâl, il domini .eus al rapresente il 42% dai sîts internet de Gipuzkoa, il 31% de Bizkaia, l’11% de Araba, il 5% de Navare e il 2% dal Paîs Basc francês.
Font: EiTB, 16/03/18

Macedonie: leç sul albanês, gnûf no dal president

Il president de Macedonie, Gjorge Ivanov, al à decidût pe seconde volte di no firmâ la gnove leç su lis lenghis che il Parlament de Republiche balcaniche al à tornât a fâ buine ai 14 di Març dopo che Ivanov si veve refudât di firmâle une prime volte. Il proviodiment, che al è ae fonde dal acuardi di guvier tra il partît sociâl democratic e i moviments principâi de comunitât albanese, si propon di slargjâ la uficialitât dal albanês ancje tai comuns là che i membris di cheste comunitât a son mancul dal 20% de popolazion. Pal president macedon la leç no je juste e e va cuintri de Costituzion. La diestre nazionaliste, cumò ae oposizion, e à cirût di impedî che la leç e fos fate buine presentant uns 35 mil emendaments in aule e cun manifestazions di proteste fûr dal palaç dal Parlament. Dopo de seconde boçadure de bande dal president al è pussibil che par superâ il scuintri istituzionâl in at e vedi di intervignî cuntune sentence la cort costituzionâl.
Font: RFE/RL, 15/03/18

Paîs Catalans: plui risorsis ai ents locâi valenzians pal catalan

Il guvier de Comunitât Valenziane al à publicât i bants che a assegnin un milion e 120 mil euros ai ents locâi pe promozion de lenghe catalane. Si trate di risorsis che a son daûr a cressi in maniere significative dal 2015 incà. I fonts a coventin par puartâ indenant e par infuartî i sportei e chei altris uficis che a ufrissin servizis linguistics, ma ancje pe tabelonistiche e pe segnaletiche, par cors di formazion linguistiche pal personâl, par campagnis di promozion e di sensibilizazion sul catalan.
Font: València Extra, 14/03/18

Sápmi: lançât il Font pal Cine dai Popui Artics (AIFF)

Inte suaze de conference sul cine dai popui natîfs che si à tignude te prime metât di Març a Kautokeino, te tiere dai Sami (Sápmi), al à stât inviât il Font pal Cine dai Popui Artics (AIFF) che si propon di sostignî lis produzions e coproduzions cinematografichis e televisivis di cualitât che a cjapin dentri i popui natîfs des regjons artichis di Canadà, Federazion Russe, Finlande, Norvegje e Svezie, dal Alaska e de Groenlande. L’intindiment al è ancje di infuartî la colaborazion tra lis realtâts che a operin za ta chest setôr e di creâ gnovis oportunitâts di lavôr pai zovins des comunitâts nativis intal setôr dal cine, dal digjitâl e dai mieçs di comunicazion. A metilu sù a son stâts l’Istitût cinematografic sami internazionâl, il Font pai media dal Canadà, la Societât di svilup cinematografic dal Nunavut, la Associazion dai autôrs di cine de Groenlande e la organizazion russe Archy, intant che i prins finanziaments a rivin dal guvier norvegjês.
Font: The Independent Barents Observer, 14/03/18

Svezie: in piês la situazion de minorance finlandese

Di cualchi an incà a van dilunc a cressi ancje in Svezie la intolerance e i compuartaments agressîfs, ofensîfs e discriminatoris cuintri dai grups minoritaris. Il fenomen al somee leât al aument dai flus migratoris, ma al colpìs ancje lis minorancis nazionâls storichis dal paîs tant che i finlandês di Svezie (Sverigefinnar) che a rapresentin il 7% de popolazion totâl. Un rapuart jessût di resint al piture un cuadri avonde neri. Inte scuele a cressin i episodis di intolerance e fintremai di atac cuintri dai students e dai insegnants che a doprin il finlandês fûr dal orari di lezion de bande di altris students e ancje di altris professôrs. Dongje de incressite di episodis di cheste fate, il probleme plui grues al è chel de mancjance di percors educatîfs par finlandês. Dome par fâ un esempli, dai 6 mil fruts di Göteborg che a àn tant che prime lenghe il finlandês, dome 177 a àn la pussibilitât di ricevi une educazion ta cheste lenghe. Daûr dal rapuart al mancje personâl finlandês cualificât sei te scuele che in altris cjamps tant che la assistence. Un tant al diven par altri propite de mancjance di percors formatîfs adats e dal no rispiet des misuris di tutele e di promozion des lenghis minorizadis. L’unic cjamp là che invezit la situazion e somee lâ in miôr al è chel de presince de lenghe intai mieçs di comunicazion e la maniere che chescj ultins a fevelin de minorance.
Font: The Guardian, 13-14/03/18

Irlande: cundut de domande, no cressin lis scuelis gaelichis

Il 2018 al è stât proclamât an dal gaelic (Bliain na Gaeilge) ma, magari cussì no, nol puartarà buinis gnovis pal insegnament di cheste lenghe intes scuelis de Irlande. Des passe 3 mil scuelis primariis sparniçadis ator pal teritori de Republiche juste il 8,3% a àn il gaelic tant che lenghe veicolâr e in buine part si cjatin intes areis de isule là che l’irlandês al à ancjemò une presince significative (Gaeltacht). Inchiestis e ricercjis davueltis intai ultins agns a mostrin che cuasi un cuart dai gjenitôrs al volarès che i siei fîs a studiassin intune scuele cul gaelic come lenghe veicolâr (Gaelscoil), ma la domande e je masse alte rispiet ae ufierte. Dome par rispuindi ae domande atuâl a coventaressin inviadis almancul uns dusinte scuelis gaelichis intai prossims dîs agns. Chest percors, che par deventâ al à bisugne di timp, al varès di jessi compagnât de introduzion di classis a imersion almancul intun pocjis des scuelis cul inglês veicolâr, in maniere di garantî a dutis lis fameis che lu domandin un percors educatîf par gaelic pai lôr fruts. An Foras Pátrúnachta, la entitât che e gjestìs la plui part des scuelis gaelichis, e à duncje invidât cun fuarce la politiche irlandese a impegnâsi su chest front e à cjapâlu dentri intal progjet di svilup batiât Project Ireland 2040 che al fisse lis liniis di indreçament pai prossims vincj agns.
Font: Irish Times, 13/03/18