07/08/07

Pontade 14 07 (07/08/2007) - 8


Paîs Basc: i socialiscj a lassin la Navare ae diestre

La diestre spagnoliste e tornarà al podê in Navare e a splanâi la strade i àn pensât i socialiscj. Tes ultimis elezions, UPN e CDN, i doi partîts de diestre che a jerin stâts al guvier te legjislature stade, a vevin pierdût la maiorance assolude e a vevin vût di contentâsi di 24 deputâts; la sezion navare dal Partît Socialist (PSN) e veve cjapât 12 parlamentârs, la çampe radicâl (IUN) a ‘nt veve otignûts doi e i moviments nazionaliscj bascs, che si vevin dâts dongje te coalizion Nafarroa Bai (NaBai), a vevin concuistât 12 deputâts. Daspò di doi mês di negoziazions e someave vierzisi la strade di une aleance di guvier formade di socialiscj, nazionaliscj bascs e çampe radicâl, ma la dirigjence centrâl dal Partît Socialist (PSOE) e à scancelât ogni sperance di cambiament pe Navare. Cun di fat, a Madrid, il diretîf dal partît al à ribaltât la soluzion sielzude dal PSN e al à imponût la strade de astension cuant che si larà a votâ pal gnûf guvier. Ven a dî che cu lis 12 schedis blancjis dai deputâts socialiscj, Miguel Sanz al tornarà a cjapâ in man la presidence de Navare cu la maiorance relative che i rive de coalizion tra UPN e CDN. La decision dal diretîf centrâl dal partît, e à lassât scaturîts no dome i militants, ma ancje diviers dai cuadris dirigjents dal PSN che a àn domandât il cjâf dal segretari regjonâl, Carlos Chivite, e dal candidât ae presidence, Fernando Puras, acusâts di poiâ la linie imponude di Madrid. Chest ultin al à cussì decidût di dimetisi di deputât e al à visât la dirigjence dal PSOE che la decision cjapade a Madrid e riscje di crevâ il PSN. Il segretari dal PSOE, José Blanco, al à za dite che cui che nol seguìs la strade dade de direzion centrâl al sarà parât fûr. Cun cheste cjolte di posizion, i socialiscj spagnûi a dimostrin ancjemò une volte che a àn miôr vignî a pats cu la diestre post franchiste, che poiâ la volontât di autoguvier che e va dilunc a cressi intai teritoris storics che a formin il Paîs Basc.

(Font: Gara, iparralde.eu, 06-07/08/07)

Pontade 14 07 (07/08/2007) - 7


Corsiche: “Ghjurnate de Corti”, messaç dal FLNC e divisions politichis

Si à davuelte tal fin di setemane a pene passât la edizion 2007 des “Ghjurnate de Corti”, apontament là che si dan dongje i plui impuartants moviments indipendentiscj de Europe ocidentâl. La edizion di chest an des “Ghjurnate” e je stade la ocasion par viodi un videomessaç dal FLNC – UC (Front di Liberazion Nazionâl Cors – Union dai Combatents), ven a dî la organizazion armade corse plui impuartante. Intal messaç, il grup armât al vise che la uniche strade par saltâ fûr de crisi e je chê di inviâ des negoziazions tra il stât francês, il moviment di liberazion nazionâl e lis diviersis realtâts che a formin la societât corse, ma al ricuarde ancje che la sô determinazion e il so impegn pe indipendence de isule a son inmò salts, e al clame i zovins ae lote. Lis “Ghjurnate”, dut câs, a àn mostrât ancje une division tra lis diviersis animis dal panorame nazionalist che si vevin dadis dongje te Unione Naziunale: di une bande “Corsica Nazione Indipendente”, organizadore dal apontament, che e à confermât il so impegn pe indipendence; di chê altre bande il PNC (“U Partitu di a Nazione Corsa”) e “A Chjama Naziunale”, che no si son fats viodi ae iniziative e a àn mostrât di no agradî la posizion dai compagns di coalizion. Jean-Guy Talamoni, che al è ae vuide di CNI, dongje di dâ la plene solidarietât al FLNC – UC, al à rivendicât une clare linie politiche indipendentiste che no à di confondisi cul autonomisim o il nazionalisim moderât di chei altris moviments, e al à presentât un progjet politic in 25 ponts che al varès di jessi la fonde par tratâ cul guvier di Parîs. I dirigjents dal PNC e di ACN, Jean-Christophe Angelini e Gilles Simeoni, a àn cjapât lis distancis dal moviment armât e a sburtin par une politiche nazionaliste moderade.

(Font: Le Monde, Libération, Galiza Hoxe, 06/08/07)

Pontade 14 07 (07/08/2007) - 6


Galizie: cun Setembar la certificazion linguistiche gnove

Cun Setembar al scomençarà a jentrâ in vore in Galizie il gnûf sisteme di certificazion linguistiche che al sarà organizât su cinc nivei. Dongje de cognossince dai aspiets gramaticâi, fonetics, ortografics e lessicâi, i “Celga”, ven a dî i Certificâts di Lenghe Galiziane, a tignaran cont ancje di cierts elements sociâi e culturâi leâts ae lenghe proprie de Galizie. Si partìs dal “Celga 1” che al previôt la cognossince dai elements elementârs de lenghe galiziane par rivâ fintremai al “Celga 5”, là che si domandin cognossincis linguistichis sul nivel dai laureâts in filologjie galiziane. Cun Setembar a tacaran i esams par vê i prins cuatri nivei di certificazion. Lis provis pal cuint nivel, invezit, a scomençaran dome cul 2008. Di chest an che al ven il sisteme al jentrarà in vore ad in plen e si tignaran doi esams al an par ogni nivel. Dut câs, diviersis realtâts tra chês in prime linie pe promozion dal galizian, a àn contestât il sisteme e a àn fevelât di ocasion pierdude. Di fat, “A Mesa pola Normalización Lingüística”, la Associazion dai scritôrs in lenghe galiziane (AELG), il Coordenament dai lavoradôrs pe normalizazion linguistiche (CTNL) e la Associazion sociopedagogjiche galiziane (AS-PG) a judichin che il gnûf sisteme nol garantissi pardabon lis competencis linguistichis, massime par chel che al rivuarde i lavoradôrs de aministrazion publiche.

(Font: Galiza Hoxe, 31/07/07)

Pontade 14 07 (07/08/2007) - 5


Irlande dal Nord: finide la campagne militâr britaniche

I 31 di Lui a son stâts la ultime zornade de cussì clamade “Operation Banner”, ven a dî la campagne militâr britaniche in Irlande dal Nord. Si trate de operazion plui lungje inte storie dal esercit britanic: di fat e jere tacade in maniere uficiâl intal 1972, cundut che i prins reparts a vevin tacât a rivâ inmò tal 1969. L’esercit britanic al jere stât mandât tes Sîs Conteis cun chê di cuietâ la situazion, daspò de ofensive de polizie nordirlandese e dai grups paramilitârs unioniscj cuintri dal moviment pai dirits civîi che si bateve par che ae popolazion nazionaliste irlandese a fossin garantîts i stes dirits de comunitât lealiste. Dut câs, i militârs britanics, che sul imprin a vevin vût il bon acet dai nazionaliscj, a jerin deventâts in curt un altri imprest di repression cuintri de comunitât nazionaliste. Cun di fat, diviers dai episodis plui sanganôs de storie resinte de Irlande dal Nord a àn vût come protagoniscj reparts dal esercit britanic: a tacâ dal “Bloody Sunday”, cuant che ai 30 di Zenâr dal 1972 parecjadutiscj britanics a coparin 13 civîi che a vevin partecipât a di une marcje pai dirits civîi a Derry. La smilitarizazion de Irlande dal Nord al è un dai ponts dai acuardis di pâs, e la fin uficiâl de campagne militâr scomençade tal 1972 e je un pas ta cheste direzion. Rispiet ai 20 mil militârs britanics che si cjatavin tes Sîs Conteis cuant che si à inviât il procès di pâs, la fin de operazion e à puartât chest numar a 5 mil unitâts. Une riduzion che si à svilupade ta chescj agns, ancje se no simpri in maniere liniâr, come che a àn plui voltis denunciât i rapresentants de comunitât nazionaliste.

(Font: Gara, 31/07/07)

Pontade 14 07 (07/08/2007) - 4


Irlande: il guvier al incrès l’inglês tes scuelis gaelichis

La ministre irlandese pe educazion, Mary Hanafin, e à comunicât che lis Gaelscoileanna, ven a dî lis scuelis là che l’insegnament al ven fat dut par gaelic, a varan di doprâ la lenghe inglese bielzà dal prin an scolastic. Fin cumò, i fruts a tacavin a doprâ l’inglês cuant che a rivavin ai 7/8 agns e no za dal prin an di scuele. La misure e jentrarà in vore cul prossim an scolastic. Lis Gaelscoileanna a operin fûr dal Gaeltacht, ven a dî lis areis là che il gaelic al è ancjemò fevelât di une part significative de popolazion. Cun di plui, chescj istitûts a son pôcs – dome une cincuantine in dut – e a son logâts in zonis là che la lenghe dal ambient e je l’inglês e, duncje, la scuele a imersion e je la uniche maniere par imparâ pardabon il gaelic. Par chest la decision dal guvier e je stade une vore criticade de rapresentance unitarie di chestis scuelis e di dutis lis associazion impegnadis te promozion de lenghe irlandese. Tant plui che, intant de campagne eletorâl, lis fuarcis politichis cumò al guvier a vevin mostrât une posizion ben divierse.

(Font: Galiza Hoxe, 30/07/07)

Pontade 14 07 (07/08/2007) - 3


Grecie: critichis de OSCE su la gnove leç sui media

La gnove leç sui mieçs di comunicazion fate buine dal Parlament grêc ai 7 di Lui e pidimente a fuart la concession di licencis aes emitentis radiofonichis plui piçulis o che a doprin une lenghe minoritarie. In proposit al è intervignût ancje Miklos Haraszti, il rapresentant de OSCE su la libertât dai mieçs di comunicazion, che al à criticât la gnove leç greghe. Pe OSCE, di fat, par mantignî il pluralisim inte informazion, al è impuartant che dutis lis comunitâts a vedin acès ai mieçs di comunicazion e a puedin puartâ il lôr contribût.

(Font: OSCE, 27/07/07)

Pontade 14 07 (07/08/2007) - 2

Romanie: iniziative tal Parlament european pe Universitât Bolyai

I parlamentârs europeans che a partegnin ae comunitât ongjarese de Romanie a son daûr a fâ zirâ un ordin dal dì par che il Parlament di Strasburc al cjapi posizion su la rinassite de Universitât Bolyai (Kolozsvár – Cluj). Par che il Parlament european al puedi frontâ la cuestion intune des sôs riunions plenariis a coventin lis firmis di 393 deputâts dentri de fin di Otubar, ma al somee che i parlamentârs rumens a sedin daûr a cirî di impedî chest risultât. La Universitât di lenghe ongjarese Bolyai e je stade scancelade inmò tal 1959. Une volte colât il regjim di Ceausescu, i ongjarês de Transilvanie a àn domandât che e tornàs a nassi. L’ongjarês al è presint in diviersis istituzions universitariis de Romanie, ma la Universitât statâl Bolyai no je inmò tornade al so puest. Par chest, i eurodeputâts de comunitât ongjarese rumene a cirin di zuiâ ancje la cjarte des istituzions europeanis.

(Font: Eurolang, 23/07/07)

Pontade 14 07 (07/08/2007) - 1


Ladinie dolomitane: racuelte di firmis par poiâ la unificazion ladine

Ai 28 di Otubar, i citadins che a son a stâ tal teritori ladin storic de Provincie di Belun, ven a dî i comuns di Cortina d’Ampezzo (Anpezo), Colle S. Lucia (Col) e Livinallongo (Fodom), a saran clamâts a dî se a vuelin lassâ la Regjon Venit par passâ cu la Provincie Autonome di Bolzan. La domande di inviâ il referendum e je stade fate indenant des trê aministrazions comunâls in cunvigne cu lis unions ladinis che a operin sul teritori, ven a stâi la “Union dei Ladìs d’Anpezo”, la “Union de i Ladign da Col”, e la “Union di Ladins da Fodom”. Vuê come vuê, di fat i Ladins dolomitans si cjatin dividûts tra dôs Regjons e trê Provinciis. La situazion di tutele cun lidrîs plui fondis e je chê dai Ladins che a son a stâ inte Provincie Autonome di Bolzan. Inte Provincie Autonome di Trent, la tutele dai ladins e je partide plui tart e cun plui fature, ma tai ultins dîs agns e à fat pas indenant pardabon grues. Pai ladins de Provincie di Belun, invezit, la situazion e je pardabon dificile. Di cualchi zornade e je ancje la pussibilitât di manifestâ la poie al referendum pe unificazion de comunitât ladine storiche sot di une uniche aministrazion regjonâl. Par fâlu, baste lâ sul sît www.amiscdlaladinia.info metût sù dal Comitât dai amîs de Ladinie unide, coordenât di Marco Pizzinini.

(Font: Noeles, amiscdlaladinia.info)