21/02/14

Sardegne: tes regjonâls al vinç il centri çampe

Tes elezions regjonâls che si son tignudis ai 16 di Fevrâr in Sardegne il prin dât di marcâ al è chel de astension, cun pôc mancul de metât dai eletôrs che al à sielzût di no lâ a votâ mandant cussì un messaç di sfiducie une vore fuart intai confronts des istituzions. Framieç di chel 52% di sarts che invezit al à votât, il 42,4% al à dât sô preference al candidât dal centri çampe Francesco Pigliaru, intant che il candidât dal centri diestre Ugo Cappellacci si è fermât al 39,6% dai vôts. Un risultât impuartant al è chel di Michela Murgia, poiade di listis di aree indipendentiste (ProgReS, Comunidades e Gentes) e votade dal 10,3% dai eletôrs, che par vie dal soiâr altonon fissât de leç eletorâl no à otignût nissun conseîr elet. Chel altri candidât indipendentist, Pierfranco Devias dal Fronte Unidu Indipendentista, al à invezit otignût pôc plui dal 1% des preferencis. In corse pe presidence de Regjon a jerin ancje altris doi candidâts: Mauro Pili, altri rapresentant dal centri diestre sart, che al à cjapât il 5,7% dai vôts; e Gigi Sanna dal Movimento Zona Franca che al à otignût il 0,8% des preferencis.

Paîs Basc: PNV e Bildu adun par dutis lis vitimis de torture

Intal Parlament de Comunitât Autonome Basche PNV e EH Bildu (nazionaliscj moderâts e çampe indipendentiste) a àn votât adun pal impegn a pro di dutis lis vitimis de torture e di maltrataments. Un at che al ricognòs cemût che a patî violence no son stadis dome lis vitimis de organizazion armade basche ETA, ma ancje ducj chei bascs che a àn patît abûs e torturis de bande dal stât spagnûl. Sul imprin ancje i socialiscj (PSE) si vevin impegnâts a poiâ l’at, ma sul ultin si son tirâts fûr. Contraris fin dal principi i partîts de diestre spagnoliste (PP e UPyD) che a sostegnin che intal conflit basc la uniche violence e je stade chê di ETA.
Font: Deia, 14/02/14

Bretagne: campagne par une radiotelevision par breton

Maiutis colôr narançon cul logo de campagne, passemontagne fats in cjase, fusîi zugatul cun proiets colorâts e une bandiere de Bretagne daûr. Intun video jessût ta chestis zornadis si son presentâts cussì cinc militants de organizazion Ai’ta!, coletîf impegnât inte promozion de lenghe bretone inte vite publiche, par lançâ la campagne par une radiotelevision publiche par breton. In dì di vuê France 3 Bretagne e previôt dôs oris par breton a setemane e, in plui di cualchi câs, ancje chel pôc al salte. Cence lâ fûr dal stât francês, France 3 Corse e propon invezit 30 oris a setemane par cors, o sei il 23% de programazion totâl de emitente publiche. Ai’ta! e rivendiche duncje pe Bretagne une ufierte radiotelevisive almancul compagne di chê corse, massime cumò che intal Pat dal avignî pe Bretagne sotscrit dal guvier francês intal Dicembar dal an passât si fevele ancje di svilup de ufierte radiotelevisive regjonâl. La organizazion e à ancje comunicât che ai 8 di Jugn si tignarà un event batiât Boum à Roc’h Tredudon par riclamâ la atenzion su chest teme.
Font: Agence Bretagne Presse, 12/02/14

Irlande: nomenât il gnûf comissari pe lenghe irlandese

Al è stât sielzût il non dal gnûf comissari pe lenghe irlandese che al cjaparà il puest di Seán Ó Cuirreáin che si veve dimetût par protestâ cuintri des politichis falimentârs dal guvier di Dublin intal garantî e infuartî i servizis publics par gaelic. Il gnûf comissari, che al cjaparà in man la sô incarghe in maniere uficiâl ai 22 di Fevrâr, al è il gjornalist televisîf Ronan Ó Domhnaill. La nomine e je stade judicade in maniere positive de organizazion Conradh na Gaeilge che però e lamente che il guvier irlandês nol à ancjemò dât rispuestis aes critichis jevadis di Ó Cuirreáin. Ai 15 di Fevrâr, intant, uns 10 mil personis si son dadis adun a Dublin par rivendicâ une atenzion plui fuarte de bande dal guvier pe lenghe irlandese.
Font: The Independent, 12/02/14; The Irish Times, 15/02/14

Asturiis: azion in difese de toponomastiche par asturian

La organizazion Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana e à presentât une domande uficiâl a ducj i assessorâts dal guvier des Asturiis par che a rispietin intai lôr ats la leç che e previôt l’ûs dai toponims par asturian. Dopo de uficializazion dai nons inte lenghe proprie dal paîs, e denuncie la organizazion, i toponims a varessin vût di jessi doprâts simpri inte forme asturiane e invezit, cundut che a son passâts agns, la Comunitât autonome inte plui part dai câs ancjemò no lu fâs. Se la domande uficiâl no zovarà a cambiâ la situazion, la Xunta e fâs savê che e podarès impugnâ un par un ducj i ats dai assessorâts e dal guvier asturian che no rispietin la leç su la toponomastiche storiche.
Font: Asturnews, 12/02/14

Serbie: dome un partît albanês tes prossimis elezions

Il Partît pe Azion Democratiche al sarà l’unic moviment de minorance albanese a partecipâ aes prossimis elezions parlamentârs serbis. La decision e je stade cjapade a maiorance de assemblee dal partît, ma e je stade une vore sufierte dal moment che ducj chei altris moviments rapresentatîfs de comunitât albanese che e vîf inte aree di Preševo / Presheva, Bujanovac e Medveđa a àn decidût di boicotâ lis elezions. Cheste sielte e je stade concuardade tant che rispueste ae sierade dai uficis dal tribunâl di Preševo, l’unic logât inte aree a maiorance albanese. La partecipazion al vôt di un unic partît albanês e podarès no jessi avonde par superâ il soiâr che al covente par jentrâ intal Parlament di Belgrât che, pes minorancis, al è dal 0,4% dai vôts otignûts a nivel statâl.
Font: Balkan Insight, 12/02/14

Gales: prime investigazion su la proibizion di fevelâ par galês

La comissarie pe lenghe galese, Meri Huws, e à decidût di inviâ une investigazion suntune agjenzie di sigurazions che e varès impedît ai siei dipendents di fevelâ par galês cui clients. Dal 2011 incà, cuant che si à previodût par leç la impussibilitât di impedî a dôs personis di fevelâ tra di lôr par galês, e je la prime volte che e ven inviade une investigazion in proposit. La agjenzie – la Swinton Insurance – si justifiche cul dî che lis compagniis privadis no son obleadis a garantî servizis par galês e che i detais des polizis a àn di jessi spiegâts simpri e dome par inglês.
Font: Daily Post, 11/02/14

Macedonie: i albanês a menacin di boicotâ lis elezions

Boicotâ lis prossimis elezions macedonis. Al è l’invît fat indenant di une organizazion de minorance albanese a ducj i citadins macedons di nazionalitât albanese dopo che il principâl partît di guvier (VMRO DPMNE) al à refudât la propueste di sielzi i candidâts ae presidence de republiche dopo vêju concuardâts cui rapresentants de minorance. Pe organizazion che e à fat indenant la propueste, nissun president de Macedonie al pues considerâsi pardabon il rapresentant legjitim de republiche cence il vôt dai albanês che a rapresentin un cuart de popolazion totâl dal paîs balcanic. Se i albanês de Macedonie a boicotassin pardabon lis prossimis elezions parlamentârs, su la fonde dai dâts eletorâls dai ultins agns, al sarès pussibil che intal secont turni eletorâl no si rivi a chel 40% di partecipazion che al covente par rindi validis lis elezions.
Font: Balkan Insight, 11/02/14

Paîs Catalans: manifestazion in difese de imersion linguistiche

Miârs di personis a àn manifestât ai 10 di Fevrâr denant de sede dal tribunâl superiôr di justizie de Catalogne in rispueste al apel fat indenant de organizazion Somescola che e met adun diviersis realtâts associativis civichis e educativis. La mobilitazion e nas de sentence dal tribunâl che, su la fonde dai ricors presentâts di pocjis fameis, e oblee cinc centris educatîfs catalans a doprâ il spagnûl tant che lenghe veicolâr intal 25% des oris di lezion. Somescola e conteste l’intervent de justizie su temis che a son di nature educative e e conteste il fat che un implant scolastic dal gjenar al crearà dai ghets leâts ae lenghe di divignince des fameis pidimentant la lôr integrazion inte societât catalane.
Font: Generalitat de Catalunya, 11/02/14

Gales: partide la campagne di disubidience pe lenghe

Ai 5 di Fevrâr la Cymdeithas yr Iaith Gymraeg (Societât pe Lenghe Galese) e àn inviât une campagne di disubidience civîl par sburtâ il guvier galês a meti in vore azions plui fuartis par garantî i dirits linguistics. Ta chê zornade i militants de organizazion a àn ocupât diviers puints ator pal Gales metint fûr strissons là che si domande al esecutîf galês di meti in vore azions plui fuartis par garantî i dirits linguistics de popolazion. La campagne e nas dopo che il guvier al à refudât di vignî incuintri aes propuestis fatis indenant de organizazion ancjemò un an indaûr. Tra lis domandis de Cymdeithas si à: slargjâ l’ûs curicolâr dal galês in dutis lis scuelis; meti in vore nivei di tutele e di promozion de lenghe tai servizis di utilitât publiche plui alts; espuartâ in ducj i uficis publics il model linguistic positîf za in vore te regjon dal Gwynedd; incressi i fonts pal galês; e meti la lenghe al centri des politichis pal svilup sostignibil.
Font: Cymdeithas, 05/02/14

Letonie: manifestazion in difese des scuelis de minorance russe

Ai prins di Fevrâr a Riga, capitâl de Letonie, si è davuelte une manifestazion par difindi la esistence des scuelis russis intal paîs e par fâi cuintri ae volontât dal esecutîf di modificâ il lôr status a partî dal Setembar dal 2018. In particolâr, il guvier de Letonie, al volarès eliminâ il rus tant che lenghe veicolâr di chescj istitûts lassantlu dome intes oris di insegnament di lenghe e culture russe. Se l’esecutîf nol cambiarà idee, a disin i organizadôrs de manifestazion, lis protestis a cressaran simpri di plui. La ministre pe educazion, Ina Druviete, si è cjatade cui manifestants intant de iniziative e ju à sigurâts che la riforme e vignarà metude in vore in maniere graduâl e che il dirit a imparâ la lenghe russe al sarà mantignût distès.
Font: The Baltic Times, 04/02/14

Svezie: a cressin i servizis comunâi par finlandês

Al va dilunc a cressi il numar dai comuns svedês che a dan fûr i lôr servizis ancje par finlandês. Dal 2010 a vuê la incressite e je stade continue e cumò a son 52 su 290 lis aministrazions locâls là che i servizis comunâi a son disponibii ancje par finlandês. Daûr des ultimis statistichis il 7,5% de popolazion che e vîf in Svezie e je di divignince finlandese e chei che a son ancjemò in stât di fevelâ o almancul di capî cheste lenghe a son sui 450 mil. Lis misuris di tutele pe comunitât finlandese a son stadis inviadis in maniere significative tor dal 2000 cu la nassite di une aree aministrative par finlandês intai cuatri comuns dongje dal confin cu la Finlande là che la minorance e jere presinte in maniere storiche e cul ricognossiment dal dirits a doprâ cheste lenghe sei a nivel aministratîf che judiziari. Cumò chestis misuris si son slargjadis e a cjapin dentri ancje cui che al è imigrât une o dôs gjenerazions indaûr de Finlande e al manten vive la sô identitât linguistiche.
Font: YLE, 01/02/14