15/09/17

Paîs Catalans: a bon la leç pal referendum su la indipendence

A man a man che si svicine la date dal vôt, il scuintri tra lis autoritâts catalanis e chês spagnolis pal referendum su la indipendence de Catalogne al va indenant a cressi. Ai 6 di Setembar, dopo oris di ostruzionisim de bande dai partîts unioniscj, il Parlament catalan al à fate buine (cul vôt a pro di JxS e CUP, la astension di CSQP e la jessude de aule di C’s, PSC e PP) la leç sul referendum che e fisse un regjim juridic ecezionâl che i garantìs la prevalence su cualsisei altre leç che e puedi jentrâ in conflit cun jê. La stesse sere, su la fonde di chê leç, il guvier catalan al à firmât i decrets pe convocazion dal vôt referendari il prin di Otubar, pal so davuelziment e pe nomine de zonte eletorâl. La dì dopo il Parlament catalan al à aprovade ancje la leç di transitorietât juridiche che, tal câs di vitorie dal sì tal referendum, e à di sigurâ il passaç ordenât de legalitât spagnole a chê catalane e fâ di Costituzion provisorie pe Republiche catalane in spiete che i citadins a ratifichin chê metude jù de Assemblee costituente.

Paîs Catalans: il cine Estiu 1993 candidât pal Oscar

Dopo dal basc Loreak intal 2015, la academie spagnole dal cine e à sielzût un altri film zirât intune lenghe minorizade tant che candidât de cinematografie dal stât spagnûl pal Oscar. Si fevele di Estiu 1993 (Astât 1993), pelicule zirade di plante e fûr par catalan. Il film al conte la storie dramatiche de sô regjiste, Carla Simón, che dopo vê pierdût di frute i siei gjenitôrs e veve lassât Barcelone par lâ a vivi cu la famee dal barbe intun paîs de campagne catalane. La pelicule e je stade premiade al festival di Berlin tant che miôr opare prime, in plui di otignî diviers ricognossiments in altris festivals internazionâi.
Font: El Pais, 07/09/17

Paîs Basc: ELA e LAB a proponin un procès sovranist unilaterâl

Intune conference stampe che si à tignude ai 4 di Setembar a Bilbo/Bilbao ELA e LAB, lis siglis che a rapresentin la maiorance sindacâl basche, a àn presentât un document svilupât in maniere unitarie là che a proponin di inviâ un procès sovranist unilaterâl e sociâl che al cjapi dentri la Comunitât Autonome Basche e la Navare. Pai doi segretaris Adolfo Muñoz e Garbiñe Aranburu al covente un gnûf status politic cun competencis legjislativis plenis ancje tal cjamp socioeconomic e lavoratîf e, par rivâi, no si pues pontâ suntun rignuviment dai statûts di autonomie là che il stât centrâl al à simpri la ultime peraule. I doi sindacâts a zontin che par sburtâ chest procès si pues partî dome de çampe nazionalitarie dal moment la “diestre basche” rapresentade dal PNV e dal PSE-EE no à nissune intenzion di vierzi un procès sovranist. ELA e LAB a invidin duncje la çampe nazionalitarie basche a imbastî une dialetiche cul moviment sindacâl par svilupâ chest procès.
Font: EiTB, 04/09/17

Cossovo: aleance di guvier cu la poie des minorancis

Lis elezions politichis dai 11 di Jugn a vevin lassât il Cossovo intune situazion di instabilitât e dome ai 4 di Setembar si à rivâts ae firme di un acuardi di guvier. La coalizion vuidade dal Partît Democratic dal Cossovo (PDK), e formade ancje de Aleance pal Avignî dal Cossovo (AAK) e dal moviment NISMA, e à cjatât un acuardi cu la Aleance pal Cossovo Gnûf (AKR) che, par partecipâ al guvier, e à bandonât la aleance eletorâl metude sù cu la Leghe Democratiche dal Cossovo (LDK) e cu la liste Alternativa. Cundut dal salt de cuaie de Aleance pal Cossovo Gnûf, par vê la maiorance in Parlament, la gnove coalizion e à vût bisugne ancje de poie di cualchi deputât des minorancis etnichis che a son duncje decisivis pe tignude dal guvier. Lis minorancis a àn vincj puescj garantîts inte Assemblee cossovane, dîs di chescj pe comunitât serbe. Viodude la tension continuade tra la Srpska Lista, il partît di racuelte dai serps, e lis istituzions dal Cossovo, la coalizion di guvier e à vût di cirî la poie dai partîts espression di chês altris minorancis, là che il plui fuart al è il Partît Democratic Turc dal Cossovo.
Font: Balkan Insight, 04/09/17; RadioFreeEurope - RadioLiberty, 04/09/17

Paîs Basc: si slargje tal Nord la ufierte scolastiche par euskara

Ai 4 di Setembar 40 mil fruts e fantats a son tornâts sui bancs di scuele in Ipar Euskal Herria, la part setentrionâl dal Paîs Basc sot aministrazion francese. Tra di lôr a son simpri di plui chei che a sielzin percors educatîfs bilengâi. Tal an scolastic 2017-2018 a son cuasi 13 mil e, plui in detai, 6.800 intai centris publics bilengâi, 3.700 intes scuelis a imersion de rêt Seaska e 2.300 intai istitûts privâts confessionâi. Tra lis novitâts principâls di chest an si à il gnûf liceu gjestît di Seaska a Baiona / Bayonne là che a studiin uns 300 fantats e là che, pe prime volte, si invie ancje un percors di formazion professionâl in lenghe basche (euskara). Cun chest an e je partide ancje la gnove ikastola – la scuele a imersion par euskara – di Bokale, un istitût picinin ma che al è impuartant par vie che al è il prin fûr de aree là che cumò si fevele par basc.
Font: EiTB, 04/09/17

Paîs Basc: euskara pai adults, campagne unitarie in Navare

Il guvier e 32 aministrazions locâls de Navare si son dâts adun cu la rêt dai euskaltegis par promovi la gnove stagjon 2017-2018 dai centris di insegnament de lenghe basche pai adults. E je la prime che ducj i sogjets publics e privâts cjapâts dentri tal insegnament dal euskara framieç de popolazion adulte a promovin une campagne unitarie. Il teme de campagne al è “Gjolt intal euskaltegi, gozatu euskara” e si fonde su la esperience di nûf personis che a àn imparât la lenghe ta chescj centris e che vuê a puedin doprâ cun sodisfazion l’euskara in diviers cjamps de lôr vite. La campagne e je presinte su internet e su lis rêts di comunicazion sociâl cun informazions sui euskaltegis atîfs, sui jutoris par cui che ju frecuente e cun videos che a contin lis esperiencis dai nûf testimonials. Vie pal mês di Setembar al sarà in vore ancje un numar telefonic di pueste par ufrî dutis lis informazions su chest argoment. La campagne promozionâl e cjape dentri ancje i cuotidians, lis radios e i mieçs dal traspuart public de Navare. Vie pal an 2016-2017 i iscrits ai euskaltegis a jerin stâts 6.559.
Font: Naiz:, 04/09/17

Cravuazie: inmò menacis cuintri de minorance serbe

A van dilunc in Cravuazie i ats di menace cuintri de minorance serbe e dai siei rapresentants. Par protestâ cuintri de ipotesi di tirâ vie une targhe logade a Jasenovac che e ripuarte un sproc ustaša, i membris dal Partît Natîf Cravuat di Diestre (A-HSP) no àn cjatât nuie di miôr di inmaneâ une manifestazion a Zagabrie denant de sede dal setemanâl de minorance serbe Novosti dulà che a son stadis brusadis copiis dal gjornâl. Intant de iniziative si à ancje dite che se la targhe e sarà gjavade a paiâ lis consecuencis a saran il referent de comunitât serbe de Cravuazie, Milorad Pupovač, e il prin ministri cravuat Andrej Plenković. La vicende e à jevât lis protestis dal ministri pai forescj de Serbie, ma par Plenković nol è masse di preocupâsi par vie che lis menacis a rivin di un partît che al à un pês une vore margjinâl.
Font: Balkan Insight, 04/09/17

Bretagne: contrats assistûts taiâts, a risi la ativitât des Diwan

Fintremai il 2016 intal stât francês mieç milion di personis, pe plui part impleadis intal associazionisim e intal setôr educatîf, a lavoravin cun contrats assistûts, ven a dî contrats sostignûts in part di risorsis publichis par vie de lôr utilitât sociâl. Cumò però il guvier francês al à decidût di eliminâju e, a man a man che a rivin in scjadince, no vegnin rignuvîts. Un dai setôrs che al riscje di paiâ il presit plui grant al è chel des scuelis a imersion intes lenghis minorizadis tant che lis Diwan bretonis, lis ikastolas baschis o lis calandretas ocitanis là che trê cuarts dal personâl no insegnant al lavore cun contrats di cheste fate. La situazion piês si le à in Bretagne là che intes cincuante struturis gjestidis de rêt Diwan, su 207 dipendents 141 a àn contrats assistûts. Di chescj, a vuê, 45 contrats no son stâts rignuvîts e altris 39 a laran pierdûts intai prossims sîs mês. Si met cussì a risi la vierzidure stesse des scuelis. Par chest, tra i 2 e i 4 di Setembar, in ocasion de partence dal gnûf an scolastic, ator pe Bretagne si son davueltis diviersis manifestazions cu la partecipazion di centenârs e fintremai di miârs di personis che a domandavin di ritirâ il proviodiment o di cjatâ soluzions alternativis par garantî il lavôr intes Diwan. La stesse domande e je rivade ancje des istituzions e di diviers politics di prin plan de Bretagne, in plui che de Federazion des Regjons e dai Popui Solidaris.
Font: France3, 02/09/17; Ouest France, 02-04/09/17; Federation RPS, 02/09/17

Irlande: 5 partîts dal Nord adun pe leç sul irlandês

Ai 20 di Avost Paula Bradshow (Alliance Party), Steven Agnew (Verts), Gerry Carroll (People before Profit Alliance), Nicola Mallon (Social Democratic and Labour Party) e Gerry Adams (Sinn Féin) si son cjatâts cul president de organizazion pe lenghe Conradh na Gaeilge, Niall Comer, cun chê di mostrâ la poie unitarie e convinte ae aprovazion di une leç pe lenghe irlandese de bande dal Parlament de Irlande dal Nord. I cinc partîts, che a rapresentin 50 dai 90 membris de Assemblee nordirlandese, a vevin za cjapât posizion in merit, ma no lu vevin mai fat cuntun at uficiâl e unitari. Il messaç al à une vore clâr – al à dite Comer – si à une maiorance slargjade e trasversâl a pro di une leç pal irlandês e cui che al va dilunc a fâi cuintri al varès di capî che cumò al è il moment di cambiâ. La domande par une leç e je stade ancje al centri intai ultins mês di une campagne popolâr cun miârs di personis che a àn manifestât in diviers centris de Irlande dal Nord. A pidimentâ la aprovazion de leç a restin i doi partîts di riferiment de comunitât unioniste (Democratic Unionist Party e Ulster Unionist Party).
Font: CnaG, 30/08/17

Irlande: vie il gaelic dai sportei automatics de Bancje di Irlande

La Bancje di Irlande e à decidût di gjavâ la pussibilitât di davuelzi operazions par irlandês inte sô rêt di sportei automatics. Daûr di cheste decision al sarès il fat che il servizi al interessave sì e no l’un par cent des operazions. La bancje centrâl de Republiche di Irlande e jere la uniche tra i istitûts di credit de isule a garantî chest servizi e la gnove e à duncje jevât la reazion critiche de organizazion pe lenghe Conradh na Gaeilge che e à domandât un incuintri urgjent cu la direzion de bancje e e à invidât lis sôs sezions a puartâ la cuistion ancje tes filiâls dal istitût. La organizazion e ricuarde che, se e je vere che in dì di vuê chest servizi nol è doprât di tancj di lôr, e je ancje vere che une part dai clients e à sielzût chest istitût propit pe atenzion mostrade pe lenghe, cence dismenteâ che la decision e va in cuintritindince cu la incressite des impresis privadis che a ufrissin servizis par irlandês e dal numar dai fruts che a studiin la lenghe. Un invît ae bancje a tornâ sui siei pas al è rivât daurman ancje dal Sinn Féin, partît di riferiment dal moviment republican irlandês.
Font: RTE, 29/08/17; CnaG, 31/08/17

Tatarstan: presidi par che si rignuvissi l’acuardi Mosche-Kazan

Ai 30 di Avost, intal inovâl de declarazion di sovranitât dal Tatarstan, la organizazion Centri Public Tatar (TIU) e à inmaneât un presidi te citât di Kazan par domandâ la avualiance intai rapuarts jenfri la Republiche autonome dal Tatarstan e la Federazion Russe. In particolâr si à domandât di rignuvî l’acuardi sotscrit ai 27 di Lui dal 2007 des autoritâts di Mosche e di Kazan su la condivision inte gjestion dal podê. L’acuardi, che al garantìs un nivel plui alt di autoguvier pal Tatarstan, al è scjadût za di cualchi setemane e al somee che lis autoritâts russis no vuelin rignuvîlu. Il Centri Public Tatar al è impegnât za di agns a difindi la identitât, la lenghe e la culture des comunitâts tataris. Il so president, Rafis Kasjapov, al è stât condanât a trê agns di preson intal 2015 par vê criticât lis autoritâts russis pe anession de Crimee, penisule là che e vîf une gruesse comunitât tatare.
Font: RadioFreeEurope - RadioLiberty, 30/08/17