09/12/14

Corsiche: in place i zovins indipendentiscj

Ai 3 di Dicembar mieç miâr di fantats al à manifestât pes stradis di Corti / Corte in rispueste al apel de organizazion zovanîl corse Ghjuventù Indipendentista. La iniziative e je stade inmaneade par denunciâ lis politichis metudis in at des istituzions francesis cuintri de Corsiche e lis manifestazions simpri plui marcadis di razisim anticors che a rivin di une cierte part de societât francese. La manifestazion si è davuelte pe plui part cence problemis, ma cuant che e je rivade denant dai uficis de prefeture si àn vûts scuintris violents jenfri zovins indipendentiscj e polizie.
Font: Alta Frequenza, 03/12/14

Irlande: si domande il rispiet dal gaelic tes istituzions dal Nord

I rapresentants des organizazions Pobal, che e met adun lis associazions impegnadis a pro dal gaelic irlandês, e Turas, che e promôf cheste lenghe framieç de comunitât a maiorance unioniste di Belfast Est, a àn presentât un document unitari al Parlament de Irlande dal Nord par domandâ il rispiet dal gaelic de bande des istituzions dopo che coments ofensîfs su la lenghe proprie de Irlande a àn cjatât spazi fintremai intant dai lavôrs de Assemblee. Lis dôs organizazions, che a àn vût un incuintri ancje cui deputâts dal Sinn Féin e dal Alliance Party, a àn ancje domandât al Parlament di fâ buine une leç pe difese e pe promozion de lenghe gaeliche cemût che zaromai di agns a previodaressin i acuardis di pâs pe Irlande dal Nord.
Font: BBC, 02/12/14

Serbie: primis rispuestis ai atacs cuintri dai rom

Il guvier serp al à fat savê che la polizie e je impegnade a cjatâ fûr i responsabii de organizazion Srbska Akcija che tes ultimis zornadis di Novembar e à fat cjatâ tes casselutis pes letaris di Belgrât e di altris citâts serbis volantins che a menaçavin i membris des comunitâts rom e a invidavin a linçâju. Tra i prins a rispuindi a cheste azion la comissarie pe avualiance, Nevena Petrusič, che e à inviât une azion legâl cuintri dai responsabii, e il president dal comitât parlamentâr pai dirits des minorancis, Meho Omerovič, che al à invidât ducj a fâi cuintri cun fuarce a cheste azion di stamp fassist che e rapresente une menace par dute la societât.
Font: Balkan Insight, 01/12/14

Alsazie: in miârs in place cuintri de fusion regjonâl

Ai 30 di Novembar diviers miârs di personis a àn partecipât a Kolmar / Colmar ae manifestazion plui gruesse viodude intai ultins agns in Alsazie par difindi la autonomie regjonâl e par rivendicâ la identitât specifiche di cheste tiere. La iniziative, che e replicave chê di une setemane prime a Strasburc, e je stade però pidimentade in dutis lis manieris des autoritâts francesis che a àn ancje fevelât de pussibilitât di infiltrazions di grups violents. Il coletîf organizadôr al à cussì decidût di rinunciâ ae manifestazion che e je stade invezit confermade dal partît autonomist Unser Land. No acetìn che la nestre identitât e la nestre lenghe a vegnin scancelâts – al à dite il president vicjari dal partît alsazian Jean-Georges Trouillet – e no acetìn nancje di no podê esprimisi sul nestri avignî. Propit i atacs ae manifestazion rivâts fintremai dal ministeri dal interni a àn puartât in place tante int e ancje tancj aministradôrs che si son dâts dongje, di là des diferencis di partît, sot des Rot un’ Wis, o sei il ros e il blanc des bandieris de Alsazie.
Font: Agence Bretagne Presse, 01/12/14

Bretagne: consulte popolâr su la unitât bretone, prins sì

Si è tignude ai 30 di Novembar intal comun di Sant-Widel-Skovrid / Saint-Viaud la prime consultazion popolâr su la riunificazion de Bretagne. La partecipazion e je stade dal 20%: un dât judicât positîf dai organizadôrs viodude la novitât rapresentade de iniziative e la sô dimension dal dut volontarie. Dai citadins che a son lâts a votâ il 75% si è declarât a pro de union dal dipartiment de Loire Atlantiche cul rest de Bretagne intune regjon aministrative sole, e l’80% al à votât a pro de fusion dai conseis dai dipartiments e de regjon intune uniche Assemblee de Bretagne.
Font: Agence Bretagne Presse, 01/12/14

Scozie: a rivin lis gnovis propuestis di devoluzion

A son stâts presentâts i risultâts de comission Smith, il grup di lavôr metût sù dal guvier britanic la vilie dal referendum pe indipendence scozese cun chê di meti lis fondis par une gnove devoluzion di podês ae Scozie. Chescj indreçaments a varan cumò di jessi svilupâts in progjets normatîfs di un altri grup di lavôr.

Paîs Basc: scuintri istituzionâl su la gnove segnaletiche

Il Parlament de Navare al à votât une declarazion che e conteste la gnove segnaletiche metude fûr su lis stradis principâls de Gipuzkoa, une des trê provinciis che a formin la Comunitât Autonome Basche. La mozion, passade cul vôt dai partîts spagnoliscj e de diestre regjonaliste (UPN, PP e PSN), e je stade po ricjapade e fate sô ancje dal esecutîf de Navare. Dut al nas dal fat che i cartei metûts su lis stradis che a puartin in Navare a segnalin ancje localitâts turistichis di cheste regjon e lis compagnin cul non Euskal Herria, cemût che al è clamât il Paîs Basc inte sô lenghe proprie. Sei la diestre navare che i spagnoliscj a refudin però la partignince di cheste regjon al Paîs Basc e no acetin duncje che i cartei i fasin riferiment. A contestâ la segnaletiche al è ancje il delegât dal guvier spagnûl inte Comunitât Autonome Basche ma par vie che i nons des localitâts a son dome par basc e no bilengâi.
Font: EFE:, 27/11/14; Naiz:, 01/12/14

Paîs Catalans: lis propuestis di Mas pal percors sovranist

Il president dal guvier catalan (Generalitat) Artur Mas al à fat indenant la sô propueste pal lâ indenant dal procès di sovranitât de Catalogne dopo de consultazion popolâr su la indipendence dai 9 di Novembar. Il prin pas al sarès chel di meti adun une liste uniche formade di rapresentants di ducj i partîts sovraniscj e di rapresentants de societât civîl cuntune clare impostazion indipendentiste in maniere di trasformâ lis prossimis elezions catalanis intun secont referendum che al dedi une maiorance assolude par imbastî la indipendence catalane. In câs di risultât positîf de liste, la legjislature e varès di durâ dome un an e mieç, ven a dî il timp che al covente par fâ sù chês struturis aministrativis che a coventin a di une Catalogne indipendente e par svilupâ un percors di partecipazion popolâr che al puarti a di un stampon di Costituzion. Intal framieç si provarès a puartâ indenant lis tratativis cul guvier di Madrid, se al covente ancje cu la mediazion internazionâl. Il prin pidiment di frontâ al è però propit chel de liste uniche, un sacrifici no di pôc massime pe ERC che, daûr dai sondaçs, in chest moment si cjate a gjoldi di une grande poie popolâr, cetant di plui de formazion politiche vuidade di Mas.
Font: El Punt Avui, 26/11/14

Sami: prins pas par une union des organizazions in Russie

Intal mês di Novembar si è tignût il tierç congrès dai sami che a vivin inte Federazion Russe e, plui in particolâr, inte penisule di Kola. Ta cheste suaze si à proviodût a elei i gnûfs membris dal Sam Sobbar, o sei la Assemblee rapresentative dai sami, e si à ancje decidût di inviâ il percors par meti adun lis diviersis organizazions espression di cheste comunitât intune uniche Union dai Sami de Russie.
Font: Finugor, 26/11/14

Portugal: si domande la ratifiche de Cjarte des lenghis

Intal 1999 il Parlament portughês al à ricognossût il mirandês tant che lenghe regjonâl dal teritori di Miranda do Douro, te aree nordorientâl dal stât, là che al è fevelât di sù par jù 10 mil personis. La Associazion de Lenghe e de Culture Mirandese e domande cumò al guvier portughês che al ratifichi la Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis. Chest pas, a disin i rapresentants de organizazion, al permetarès di infuartî il status di chest lengaç dal grup asturian – leonês, la sô presince intes scuelis, che par cumò e je dome facoltative, e la sô jentrade intai mieçs di comunicazion.
Font: Publico.pt, 22/11/14

Asturiis: si domande di normalizâ l’insegnament par asturian

La Assemblee des Asturiis e à fate buine une mozion che e impegne l’esecutîf regjonâl a tratâ cul guvier spagnûl par che al tegni cont ancje dal asturian inte riforme dal sisteme scolastic e par che al normalizi la situazion dai professôrs di cheste lenghe e le vualivi cun chê di chei altris insegnants. I unics a no votâ la mozion a son stâts i conseîrs dal PP, o sei la diestre spagnoliste.
Font: 20minutos, 21/11/14

Stât francês: cu la riforme regjonâl e sparìs la Alsazie

La Assemblee dai deputâts e à fate buine in seconde leture la riforme teritoriâl dal stât francês che e previôt di ridusi il numar des regjons di 22 a 13 a partî dal 2016. Tra i siei efiets si varà ancje la disparizion de Alsazie tant che entitât aministrative autonome e la sô fusion intune regjon uniche cun Lorene e Champagne – Ardenne. No si à duncje tignût cont de propueste fate buine in Senât di mantignî separade cheste regjon là che e vîf une impuartante comunitât di lenghe todescje e si à un sens identitari fuart. Ae fin la maiorance socialiste e à rivât duncje a fâ passâ il proviodiment cundut dal ostruzionisim puartât indenant cun fuarce massime dai deputâts alsazians. Nuie di fâ nancje pe riunificazion de Bretagne cul passaç dal dipartiment de Loire Atlantiche che al reste ancjemò cu la regjon dal Paîs de Loire. Boçade ancje la propueste di une part dai deputâts de çampe che a vevin miôr che la regjon dai Pireneus di Mieç si des dongje cu la Aquitanie e no cu la Lenghedoc – Roussillon. La riforme no à duncje tignût in nissun cont lis rivendicazions des regjons storichis e nancje des comunitâts minorizadis.
Font: Libération, 20/11/14

Irlande: gaelic natîf simpri plui menaçât

Une ricercje svilupade de agjenzie dal guvier irlandês che e viôt des scuelis gaelichis (COGG) e mostre cemût che ancje intai fruts che a àn tant che lenghe native l’irlandês lis competencis par inglês a sedin miôr di chês par gaelic. Un tant al dipent de presince invasive dal inglês in ducj i cjamps, de culture al sport, dai media aes relazions sociâls. Si riscje duncje che l’irlandês al sparissi tant che lenghe native ancje ta chês areis de isule là che al è calcolât di prime lenghe. La ricercje e invide alore lis istituzions statâls e lis scuelis a intervignî par garantî ducj i jutoris che a coventin ai fruts che a cressin in fameis di lenghe gaeliche, ma e domande ancje a gjenitôrs e insegnants di svilupâ rêts sociâls là che i fruts a puedin fevelâ il plui pussibil par irlandês.
Font: RTE, 20/11/14

Gales: si domande une agjenzie indipendente pal galês

Une gnove agjenzie indipendente pe lenghe galese cun funzions di propueste e di control su lis ativitâts che il guvier al puarte indenant ta chest cjamp. A proponile al è Gareth Jones, za deputât de Assemblee dal Gales e cumò membri dal comitât consultîf dal comissari pe lenghe galese. Cun di fat, par Jones, la manarie doprade dal esecutîf galês sui nivei pe tutele linguistiche tes societâts publichis proponûts dal comissari e je la dimostrazion plui clare di trop che al coventi un organisim in stât di difindi e di promovi il galês in maniere indipendente dal podê politic.
Font: BBC, 19/11/14