13/03/08

Pontade 07 08 (11/03/08) - 9

Paîs Basc, Paîs Catalans, Galizie: risultât des elezions politichis

Lis elezions politichis intal stât spagnûl, che a àn dât la maiorance al PSOE vuidât di José Luis Rodríguez Zapatero, a son stadis segnadis de emozion jevade dal atentât mortâl atribuît a ETA che vinars stât al à causât la muart di un sindacalist leât al PSE, Isaías Carrasco. Ancjemò une volte, duncje, il vôt pes politichis spagnolis al è stât compagnât di une atentât, ancje se di nature e di pês une vore diviers rispiet a chel dal 2004. Cun di plui al è di dî che ta chestis elezions, plui che no tai agns stâts, si à vût un sburt ae polarizazion dal vôt su socialiscj e popolârs, tun confront che al à lassât pôc spazi par ducj chei altris.

Par chel che al rivuarde in particolâr il Paîs Basc, là che la campagne eletorâl e jere stade segnade de repression violente cuintri de çampe indipendentiste, i rapresentants di cheste aree politiche a vevin invidât i citadins bascs a no lâ a votâ. Chest par vie che i jere stât impedît ai doi partîts di riferiment de çampe indipendentiste (ANV e EHAK) di partecipâ aes elezions e che intai ultins mês a jerin stâts arestâts passe dusinte dirigjents e militants de aree nazionalitarie basche. I socialiscj, i popolârs, ma ancje i nazionaliscj moderâts (tant che il PNV) a vevin invezit domandât ai bascs di lâ ducj a votâ par rispuindi al atentât. Inte Comunitât Autonomiche Basche e in Navare la medie de astension e je stade dal 33,3%, come a dî che un basc su trê nol è lât a votâ. Une percentuâl plui alte di cuasi il 10% rispiet al 2004. In Gipuzkoa, la aree là che e je plui fuarte la çampe indipendentiste basche, la astension e à fintremai passât il 41%: une rispueste plui chê clare al procès di ilegalizazion di cheste aree politiche. Pal rest, in Hegoalde (Paîs Basc spagnûl), i socialiscj a son cressûts sù par jù dal 4,5%, ancje in graciis de emozion pal atentât di vinars, e a àn otignût 11 parlamentârs; i popolârs a àn pierdût pôc mancul dal 1% e a àn vût 5 elets; il PNV al à pierdût cuasi il 5% des preferencis e al à otignût in dut 6 parlamentârs (un in mancul dal 2004). Risultâts negatîfs ancje pai nazionaliscj bascs di Eusko Alkartasuna (che a àn pierdût l'unic parlamentâr che a vevin) e par Aralar; la coalizion basche NafarroaBai e à mantignût un elet intal parlament di Madrid.

Par chel che al rivuarde la Catalogne, i socialiscj a àn otignût 26 dai 47 puescj a disposizion e propit chest risultât al à contribuît al sucès dal PSOE su scjale statâl (di fat, 4 dai 5 elets in plui dai socialiscj a rivin propit dal Principât). Se o cjalìn ai partîts de aree nazionaliste catalane, l'unic risultât positîf al è chel dai moderâts di Convergència i Unió che a otegnin in dut 11 parlamentârs, un in plui dal 2004. ERC e patìs un colp dûr cu la pierdite di 5 dai 8 parlamentârs che e veve elet tal 2004. Iniciativa per Catalunya Verds e manten il deputât che e veve. Intal Paîs Valenzian, invezit, a son i popolârs a cuistâ teren, i socialiscj a tegnin bot, e la division jenfri Esquerra Unida e la gnove coalizion Bloc-Iniciativa-Verds ur fâs pierdi l'unic deputât che a vevin. Intes Isulis Baleârs socialiscj e popolârs si dividin a miezis i vot puescj a disposizion e a lassin a bocje sute Unitat per les Illes, la gnove coalizion che e cjapave dentri buine part dal panorame nazionalitari des isulis.

In Galizie il Bloc Nacionalista Galego al difint i risultâts e i 2 parlamentârs che al veve vût tal 2004; i socialiscj a otegnin 1o deputâts e i popolârs 11.

Par chel che al rivuarde i partîts di stamp autonomic, la Coalicion Canaria e cjape 2 deputâts, un in mancul dal 2004, e la Chunta Aragonesista e piert l'unic parlamentâr che e veve.
Font: Gara, 10/03/08; Vilaweb, 10/03/08; Galiza Hoxe, 10/03/08; El Paìs, 10/03/08; El Mundo, 10/03/08


Pontade 07 08 (11/03/08) - 8

Irlande dal Nord: Paisley si dimetarà in Mai

Ian Paisley al à comunicât che in Mai si dimetarà di prin ministri dal guvier nordirlandês e di dirigjent dal Democratic Unionist Party. Paisley, che in Avrîl al fasarà 82 agns, al à rapresentât tai ultins 40 agns la ale plui radicâl dal unionisim, ven a dî chê contrarie a cualsisei colaborazion o condivision di podês cu la comunitât nazionaliste e republicane nordirlandese. Sot de sô vuide il Democratic Unionist Party, di formazion margjinâl che al jere, al è deventât il partît de comunitât unioniste de Irlande dal Nord. Propit par vie di cheste posizion di prin plan tal panorame politic locâl, Paisley si à cjatât a vuidâ l’esecutîf nordirlandês compartecipât, là che a son dentri ancje i rapresentants dal Sinn Féin, il partît di riferiment dai republicans irlandês. La colaborazion inviade cui republicans, che Paisley al à spiegât come la uniche strade par fermâ la riunificazion irlandese, e i bogns rapuarts cul vice prin ministri – Martin McGuinness, om dal Sinn Féin e ex comandant dal IRA – a saressin daûr dal marum che di cualchi timp si respire inte dirigjence dal DUP (che al veve segnât la sô incressite politiche e eletorâl massime su la asse cuintri dai republicans). Cheste, intune cui problemis judiziaris dal fi, e sarès duncje la reson che e à puartât Paisley a decidi di tirâsi di bande. Il so puest intal partît al varès di jessi cjapât dal so vice Peter Robinson, che al ocupe il puest di ministri pes financis intal guvier nordirlandês. Si spiete cumò di viodi se, cu lis dimissions di Paisley, al cambiarà alc intai rapuarts tra unioniscj e republicans e se si varan consecuencis sul lunc e faturôs procès di pâs in Irlande dal Nord.
Font: Ireland News, 04/03/08; BBC News, 04/03/08


Pontade 07 08 (11/03/08) - 7

Groenlande: il prin ministri danês a pro de incressite dal autoguvier

La Danimarcje no si cjate a vê di rispuindi dome ae domande di plui autoguvier che e rive des isulis Fær Øer, ma ancje a chê de Groenlande. Cun di fat, il prin ministri dal guvier autonom de isule artiche, Hans Enoksen, al à comunicât che in Novembar si davuelzarà un referendum là che i abitants de Groenlande a saran clamâts a dî se a vuelin incressi l’autoguvier de isule, che e gjolt di une fuarte autonomie politiche bielzà dal 1979. Cumò, il prin ministri danês, Anders Fogh Rasmussen, al à declarât di jessi dacuardi cul fat che la Groenlande e vedi plui autoguvier. Cun di plui, cheste Vierte, i doi prins ministris si cjataran par discuti de compartecipazion sul disfrutament dal teritori groenlandês.
Font: Mon Divers, 03/03/08


Pontade 07 08 (11/03/08) - 6

Gales: campagne par promovi l’ûs dal galês tal public

Il guvier galês e il Bwrdd yr Iaith Gymraeg (Welsh Language Board, o sei l’Ufici pe lenghe galese) a àn imbastît une campagne, che e je stade batiade “Mae Gen Ti Ddewis”, cun chê di incressi l’ûs dal galês intai rapuarts cui ents publics e cu lis societâts a capitâl public. Lis stradis previodudis di cheste campagne a son dôs, ven a dî sburtâ la int a doprâ di plui la sô lenghe proprie cuant che e à a ce fâ cul public, e stiçâ i ents publics a comunicâ miôr ai citadins che i lôr servizis a son ancje par galês. Ce che al covente – a àn spiegât i promotôrs de campagne – al è informâ di plui. Tai lûcs là che si lu à za fat, par esempli tai uficis di ciertis conteis (Carmarthenshire, Denbighshire) o te societât Welsh Water, l’ûs de lenghe galese al è za cressût dal 50%.
Font: Welsh Language Board, 28/02/08


Pontade 07 08 (11/03/08) - 5

Galizie: intervents su lenghe e lavôr

Il guvier galizian al à metût a disposizion 10 milions di euros par poiâ ativitâts di informazion e orientament pal lavôr che a laran a universitâts, sindacâts, associazions di catogorie e altris ents impegnâts pal interès public. Pe prime volte, tra i criteris previodûts par dâ fûr chestis risorsis, si ten cont ancje dal ûs de lenghe galiziane intai progjets proponûts.
Denant dal probleme de discriminazion linguistiche sul puest di vore, l’esecutîf galizian al à invezit previodût dai intervents di pueste intal so plan anuâl des ispezions sul lavôr. Cun di fat, i ispetôrs dal lavôr a varan ancje di controlâ che no si vedin violazions intal dirit dai lavoradôrs di doprâ il galizian sul puest di vore. Il guvier al à po sigurât che al concuardarà cui sindacâts lis azions di meti in vore tes aziendis là che si àn violazions.
Font: Galiza Hoxe, 20- 28/02/08


Pontade 07 08 (11/03/08) - 4

Paîs Catalans: te Franja la lenghe e ten, ma e mancje la tutele

L’ûs dal catalan inte Franja de Ponent, la regjon catalanofone dal Aragon, al reste avonde bon, ma i dirits linguistics di chei che lu fevelin a van dilunc a no jessi ricognossûts de leç. Al è chest il risultât dal studi puartât indenant dal sociolic Natxo Sorolla su la fonde dai ultins dâts sociolinguistics tirâts sù ta chê zone. Il 90% de popolazion de Franja e fevele ancjemò par catalan avonde dispès, ma dome il 30% al è bon di scrivilu e il 20% lu dopre par indreçâsi a cualchidun che nol cognòs. Par dâi plui fuarce ae lenghe, duncje, a coventin misuris di politiche linguistiche che a permetin di fâ dal catalan la lenghe normâl par cualsisei ativitât.
Font: Galiza Hoxe, 26/02/08


Pontade 07 08 (11/03/08) - 3

Scozie: e cres la voie di autoguvier

Nol è dite che il Ream Unît si dividi tal zîr di cualchi an, ma dal sigûr Scozie e Ingletiere a mostrin di volê formis di autoguvier simpri plui fuartis. A dîlu a son doi studis elaborâts dal Institute for Public Policy Research, un innomenât istitût di ricercje che al à vût la incarghe dal prin ministri britanic Gordon Brown di studiâ il procès di devoluzion de Scozie. Daûr dal prin studi, al somee che la voie di indipendence no vedi concuistât inmò la maiorance dai scozês, ma che la plui part de int e domandi che il Parlament scozês al vedi inmò plui podês di chei che al à in dì di vuê. Il secont studi, invezit, al segnale il marum dai inglês pal procès di devoluzion in vore in Scozie. In particolâr, si lamentin par vie che i inglês no puedin dî la lôr intai cjamps di competence dal Parlament scozês, cuant che invezit i parlamentârs scozês a puedin votâ su lis cuestions inglesis frontadis intal Parlament britanic. Chest par vie che no esist une Assemblee nazionâl inglese e, duncje, dutis lis cuestions de Ingletiere a vegnin discutudis intal Parlament britanic. Se i guviers britanics a saran bogns di regolâ cheste situazion, la strade che si fâs indenant e je chê di formis di autoguvier simpri plui fuartis, ancje se simpri dentri de suaze dal Ream Unît. In câs contrari, a fasin intindi i doi studis, si larà ae roture dal stât.
Font: Daily Express, 25/02/08; Mon Divers, 26/02/08


Pontade 07 08 (11/03/08) - 2

Irlande dal Nord: in miârs in place pal gaelic

A àn partecipât in miârs ai 16 di Fevrâr ae manifestazion che si è davuelte a Belfast par domandâ une leç organiche a pro dal gaelic irlandês. Il guvier britanic le veve imprometude inmò prin di tornâi i podês ae Assemblee nordirlandese, ma il disen di leç al è ancjemò ret e fer. Intant de iniziative, coordenade de organizazion Pobal che e met adun lis associazions impegnadis pe lenghe irlandese, si à ancje domandât azions par poiâ l’Irish Language Broadcast Found e il cuotidian gaelic Lá Nua. In Irlande, lis sîs conteis dal Nord a son chês là che l’ûs dal gaelic al è cressût di plui, ma a son ancje chês là che a mancjin misuris seriis di promozion de lenghe e di difese dai dirits di cui che le fevele. I risultâts otignûts fin cumò, di fat, a divegnin massime dai sfuarçs di autoorganizazion de comunitât nazionaliste nordirlandese. A poiâ la manifestazion in place a jerin ancje i dirigjents dal Sinn Féin, il partît di riferiment de comunitât republicane irlandese.
Font: An Phoblacht, 21/02/08


Pontade 07 08 (11/03/08) - 1

Bulgarie: UE in difese dai dirits dai macedons

Intant de sô visite in Bulgarie, il comissari european pai dirits umans, Thomas Hammarberg, al à domandât al guvier dal paîs balcanic di ricognossi il partît politic OMO Ilinden PIRIN che al à chê di rapresentâ la minorance macedone in Bulgarie. Il Consei de Europe – al à dite Hammarberg – al è une vore preocupât pal compuartament de Bulgarie che, su la cuestion, e je za stade riclamade de Cort europeane pai dirits umans. Cun di fat, a restin inmò fuartis lis resistencis in Bulgarie pal ricognossiment dai macedons tant che une vere minorance nazionâl.
Font: OMO Ilinden PIRIN, 14/02/08