26/04/16

Ocitanie: procès di rifondazion pal moviment Libertat!

Nassût intal 2009 de union tra diviers grups de çampe rivoluzionarie ocitane, il moviment Libertat! al è daûr a inviâ un procès di rifondazion. Il prin pas al è in program il prin di Mai intun cjamp politic che si davuelzarà a Pau. La decision e diven de dibisugne di analizâ i mudaments che si àn vûts ta chescj agns dentri dal stât francês a partî de capacitât di atrat de diestre ultranazionaliste ancje intai confronts des classis popolârs. A front di tancj temis di frontâ a son dai elements di fonde che a restaran di riferiment, a partî de capacitât di meti dongje la lote pe autodeterminazion de Ocitanie cu la difese dai siei dirits sociâi, linguistics e nazionâi, e dai leams cu lis lotis di liberazion di chei altris popui.
Font: Jornalet, 19/04/16

Galizie: cine “minoritari” pe mancjance di poie istituzionâl

Il cine intes lenghis minorizadis nol à tant un probleme di produzion, ma di invisibilitât che al diven de mancjance di atenzion de bande des istituzions e dal sisteme di distribuzion cumò in vore. E je la conclusion di un studi svilupât di ricercjadôrs de universitât di Sant Jacum di Galizie (Santiago de Compostela) che al cjape in esam e al confronte in particolâr la situazion de cinematografie in Galizie, Gales e Finlande. Si trate di trê realtâts avonde diviersis sul plan dai nivei di autoguvier e di status de lenghe proprie, ma propit il lôr confront al permet di sclarî cemût che une cinematografie che no dopre une lenghe di comunicazion internazionâl si cjate pidimentade o fintremai condanade ae invisibilitât se no je poiade des istituzions cun politichis di pueste che, dongje di invistiments specifics, a àn di cjapâ dentri ancje percors e imprescj che a permetin a chestis produzions di jessi viodudis intai media – a partî des televisions publichis locâls – e di vê acès ae grande distribuzion.
Font: Galicia Confidencial, 18/04/16

Paîs Basc: miârs in place a Bilbao pai presonîrs

Passe 19 mil personis a àn manifestât ai 17 di Avrîl pes stradis di Bilbo / Bilbao par domandâ il rispiet dai dirits dai presonîrs bascs. La mobilitazion e je stade inmaneade e sostignude di passe un miâr di ex presonîrs e dispatriâts impegnâts cumò par cjatâ fûr une soluzion par centenârs di bascs che si cjatin ancjemò in preson o esiliâts par vie de lôr partecipazion ae lote pe indipendence dal Paîs Basc. Se l’obietîf finâl al è chel di une amnistie che, intune suaze di soluzion politiche dal conflit, e permeti a ducj di tornâ a cjase, lis rivendicazions primariis a son chês de fin de dispersion dai militants intes presons plui lontanis dal Paîs Basc e dal rispiet ancje pai bascs di chei dirits che a vegnin ricognossûts a ducj chei altris presonîrs.
Font: Naiz:, 17/04/16

Paîs Catalans: la ANC e programe cinc mobilitazions pe Diada

Inte assemblee gjenerâl dai 17 di Avrîl la Assemblea Nacional Catalana (ANC) e à decidût che a saran cinc lis mobilitazions che si davuelzaran pai 11 di Setembar di chest an, in ocasion de fieste nazionâl de Catalogne (Diada). Cun di fat, se vie pai ultins agns, si veve decidût di centrâ lis fuarcis suntune uniche grande manifestazion, chest an si fasarà un at unic ma svilupât in cinc localitâts diviersis cun chê di rapresentâ un paîs “unît, viert e solidari”. Sul prin tacâ dal Astât invezit si davuelzarà une mobilitazion par poiâ i aministradôrs locâi investigâts de magjistrature spagnole pal lôr impegn a pro de indipendence. La ANC e à ancje decidût che, intal câs simpri plui probabil di elezions anticipadis a nivel statâl, si lavorarà par sburtâ la unitât des fuarcis politichis catalanis, ancje se no cuntune uniche liste indipendentiste.
Font: VilaWeb, 17/04/16

Paîs Catalans: IB3 si torne a viodi ancje in Catalogne

I citadins dal principât di Catalogne a àn di gnûf la pussibilitât di viodi IB3, la television publiche par catalan des Baleârs. Ancjemò intal 2009 il guvier de Catalogne e chel des isulis a vevin sotscrit un acuardi di reciprocitât des emissions televisivis publichis cun chê di creâ un spazi comun televisîf par catalan, ma il mudament des tecnologjiis di difusion dal segnâl e dai ecuilibris politics a vevin puartât a fermâ la condivision des emissions intal Novembar dal 2012 in Catalogne e intal Març dal 2015 intes Baleârs. La situazion e je però tornade a cambiâ e, dopo che intal Dicembar stât la television publiche catalane (TV3.cat, 3/24 e Super 3/33) e je tornade disponibile pai citadins des isulis, cumò a son tornadis ancje pai catalans lis emissions di IB3.
Font: Vila Web, 15/04/16

Paîs Basc: passe 600 libris par euskara ancje pai vuarps

I fonts bibliografics de ONCE (la organizazion statâl pe assistence des personis vuarbis) de Comunitât Autonome Basche in dì di vuê a àn a disposizion passe 600 titui par euskara adatâts pes personis cun disabilitâts visivis. Si trate di libris adatâts dal personâl de ONCE sei in formât braille che sonôr (sisteme Daisy). Un tant al è stât pussibil in gracie dal acuardi tra il guvier de Comunitât Autonome e la sezion basche de ONCE in vore dal 2006 e confermât ancje par chest an. Vie pal 2016 il program al previôt l’adatament di altris 55 libris garantît di un invistiment complessîf di 44 mil euros.
Font: Euskadi.eus, 14/04/16

Galizie: pas indaûr de magjistrature sui dirits linguistics

Ai 14 di Avrîl la plateforme pai dirits linguistics Queremos Galego e à inmaneât une iniziative di proteste denant dal tribunâl superiôr di justizie de Galizie a Coruña cuintri de sentence che e à boçât une buine part de ordenance dal Comun di Lugo sul ûs istituzionâl de lenghe galiziane. Il tribunâl al à contestât ducj i passaçs dal test là che no si faseve riferiment al castilian (spagnûl) par vie che cualchidun al varès podût calcolâju come un ricognossiment de sole uficialitât dal galizian, e fintremai il passaç là che si definìs il galizian tant che lenghe proprie de Galizie. Un decision che par Queremos Galego e je fondade su prejudizis linguistics che a vuelin mantignî il galizian intune cundizion di inferioritât rispiet al castilian. Intun document inviât ai dirigjents dai orghins judiziaris, la organizazion e critiche la sentence par vie che in plui di jessi contrarie ae volontât de maiorance de comunitât galiziane e va cuintri ancje de normative locâl, statâl e comunitarie sui dirits linguistics.
Font: Sermos Galiza, 14/04/16

Cossovo: acuardi tra sindics albanês e serps de aree di Pristina

Ancje in gracie de mediazion de mission OCSE in Cossovo, sîs comuns de aree di Pristina – sei a maiorance albanese che serbe – a àn sotscrit un acuardi di colaborazion cun chê di incressi il dialic tra lis diviersis comunitâts e di fâi cuintri a ogni forme di discriminazion. Chê di Pristina e je une aree là che par fortune no si àn vûts masse scuintris jenfri albanês e serps, ma lis relazions tra lis dôs comunitâts a restin avonde tiradis. Chest acuardi al ponte duncje a superâ chestis tensions e al è positîf che tra i sindics che a àn sotscrit l’acuardi a sedin rapresentants sei di Vetevendosje, moviment de aree cossovane plui nazionaliste, sei de Lista Srpska, leade ad in dopli cul guvier di Belgrât.
Font: Balkan Insight, 14/04/16

Europe: no dal Parlament ai tescj Erasmus par basc e catalan

Ai 12 di Avrîl il Parlament european al à boçât cun 515 vôts cuintri, 183 a pro e 5 astignûts un emendament che al impegnave la Comission Europeane e i stâts membris de Union a voltâ i documents dal program Erasmus ancje intes lenghis scolastichis veicolârs tant che il catalan e il basc. Il no al è rivât de grande maiorance dai membris dai Popolârs europeans, dai Liberâi, dai Conservadôrs e Riformiscj, e dai Eurosetics; plui dividût invezit il vôt framieç dal grup socialist; a sostignî in bloc l’emendament a son stâts invezit i grups de Çampe Unitarie Europeane e dai Verts. Framieç dai eurodeputâts elets intal stât spagnûl, a votâ cuintri a son stâts i rapresentants de diestre spagnoliste (PP e Ciudadanos) e a pro ducj chei altris (PSOE, Podemos, IU e rapresentants des nazionalitâts minorizadis).
Font: El País, 12/04/16

Gales: campagne par invertî i tais sui progjets pai fruts

La organizazion Cymdeithas yr Iaith Gymraeg (Societât pe Lenghe Galese) e à lançât une campagne par sburtâ il guvier che al jessarà des prossimis elezions galesis a invertî i tais decidûts dal esecutîf in cjarie pal progjet di promozion dal ûs de lenghe proprie tra gjenitôrs e frutins. Cul mês di Avrîl, di fat, al è stât sierât il progjet Twf e al so puest si à inviade la iniziative Cymraeg i Blant (Galês pai frutins) che e à però une disponibilitât di 200 mil euros in mancul dal progjet precedent e che e lasse cence servizi diviersis provinciis dal Gales. La poie al ûs de lenghe proprie in famee tai prins agns di vite dai fruts al deve un grues contribût ae cressite dal galês, e spieghe la Cymdeithas, e duncje no si pues no cjalâ cun preocupazion la disparizion di chest servizi in diviersis areis dal paîs.
Font: Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, 11/04/16

Ongjarie: fonts par facilitâ la cognossince de culture rom

Il guvier ongjarês al à publicât un bant par finanziâ une serie di progjets su la culture rom che a àn une disponibilitât di 160 mil euros. L’intindiment al è chel di slargjâ framieç dai citadins une cognossince dai elements culturâi de plui impuartante minorance etnolinguistiche de Ongjarie. Par fâlu si ponte massime su dôs liniis di azions, ven a dî poiâ manifestazions specifichis dedicadis ae culture rom e sburtâ la presince di iniziativis dedicadis a cheste culture dentri di altris events.
Font: Politics.hu, 08/04/16