21/01/12

Oms di memoreâ: Txillardegi

José Luis Álvarez Enparantza, plui cognossût cul sorenon di Txillardegi, al è calcolât tant che une des personis che plui a àn segnât cu la lôr influence il nazionalisim basc e la culture basche vie pal secul XX. Nassût a Donostia ai 27 di Setembar dal 1929 al è muart, simpri ta cheste citât, ai 14 di Zenâr dal 2012. 
Scritôr e linguist, al à scrit chel che al ven tignût tant che prin romanç moderni scrit in lenghe basche, o sei Leturiaren Egunkari Ezkutua (Il diari platât di Leturia, 1957). Autôr di une trentine tra oparis di narative, linguistiche e saçs; membri de Euskaltzaindia (Academie de Lenghe Basche) al à dât un contribût impuartant par normalizâ e par promovi il basc.

18/01/12

Paîs Basc: mobilitazion cence precedents pai presonîrs politics

Il teme dai presonîrs politics al devente simpri plui centrâl inte suaze dal dibatit politic e sociâl dal Paîs Basc. Daûr di dut chest a son sei la clime gnove puartade de fin de lote armade de bande di ETA, sei la mobilitazion coordenade di Egin Dezagun Bidea che ai 7 di Zenâr e à rivât a puartâ pes stradis di Bilbo / Bilbao almancul 110 mil personis par rivendicâ i dirits dai presonîrs bascs, ta chê che e je la plui grande manifestazion popolâr dai ultins agns in Euskal Herria.

Scozie: referendum su la autodeterminazion, si discut su lis modalitâts

Il referendum su la indipendence de Scozie si fasarà, ma no son pocjis lis cuistions che a restin di discrosâ e, ta chestis zornadis, il dibatiment in proposit si à tornât a piâ. Di une bande e je la posizion dal guvier scozês, vuidât di Alex Salmond che cul SNP al à otignût la maiorance assolude intes ultimis elezions, e di chê altre si à chê dai trê partîts contraris ae indipendence de Scozie, ven a dî Conservadôrs, Liberâi Democratics e Laburiscj. Almancul a peraulis, ducj a ricognossin il dirit dai scozês a votâ intun referendum su la indipendence e a somein disponibii a confrontâsi tra di lôr su la maniere miôr par fâlu.

Moldova: prime condane par ofesis razistis cuintri dai rom

Inte republiche di Moldova un tribunâl al à condanât un ex alt funzionari dal guvier, Anatol Plugaru, par vie di declarazions sui rom che a son stadis judicadis di stamp razist. L’om al è stât condanât a scusâsi pes sôs afermazions e a fâlu inte stesse suaze là che lis veve fatis, ven a dî une conference stampe. E je la prime volte che in Moldova si condane cualchidun par ofesis cuintri dai membris di cheste comunitât e si lu oblee a domandâ scuse pes sôs peraulis. Daûr dai dâts uficiâi inte republiche ex sovietiche a vivin 12 mil rom, ma lis stimis fatis dai ativiscj pai dirits umans a fevelin di almancul 140 mil personis: cheste diference e je leade al fat che la plui part dai rom no declarin la lôr partignince nazionâl par pôre di jessi discriminâts.
Font: RFE/RL, 13/01/12

Slovens: prime cjarte bilengâl a Cividât

Inte republiche taliane la leç statâl sui slovens e previôt za di agns la pussibilitât pai citadins di lenghe slovene che lu domandin di vê la cjarte di identitât bilengâl, pûr che a sedin residents intun dai Comuns che a son inte aree là che storichementri e je presinte, ancje se in forme minoritarie, la comunitât slovene. Dut câs in cierts Comuns de provincie di Udin, che pûr a son cjapâts dentri ta cheste aree delimitade, la concession de cjarte e je stade une vore faturose. Al è il câs di Resie, là che la prime cjarte bilengâl dade a di un resident che le veve domandade e je stade compagnade di polemichis une vore pesantis e fintremai di diviers ats di intimidazion. Ancje a Cividât, là che si à une presince significative di nazionaliscj talians, no son mancjâts i problemis. Dut câs dopo diviers mês che e jere stade presentade la domande e dopo no pôcs rimants e pidiments fats indenant de aministrazion locâl, ae fin ancje ta chest Comun e je stade dade fûr la prime cjarte di identitât par talian e par sloven.
Font: Novi Matajur, 11/01/12

Republiche ceche: a cressin menacis e violencis di stamp raziâl

E je simpri plui preocupazion pal aument dai episodis di violence e di intimidazion di stamp raziâl inte Republiche ceche. A jessi vitimis di chescj episodis a son dispès i rom. Il câs plui seri al è capitât pocjis setemanis indaûr a Praghe là che une femine rom e je stade sassinade di un grup di zovins di estreme diestre che a jerin za stâts responsabii di agressions e menacis cuintri di altris membris de comunitât rom e di cence tet. Dongje di Plzeň, invezit, un ativist rom al è za di timp al centri di menacis une vore pesantis e al à denunciât une scjarse atenzion de bande des fuarcis di polizie. Propit par vie des menacis simpri plui penzis, ta chestis zornadis Michal Mazel al à fat savê che nol davuelzarà plui la incarghe di perît intai procès là che a son imputâts estremiscj di diestre. Mazel al è un dai pôcs esperts di moviments di estreme diestre a disposizion dai tribunâi cecs.
Font: Roma Daily News, 10/01/12

Galizie: progjet radiofonic pai fevelants galizians gnûfs

Ai 4 di Zenâr a son tacadis lis emissions di “Proxecto Neo”, un program radiofonic che al à tant che protagonistis lis personis che a àn imparât a fevelâ par galizian. Il progjet al è stât imbastît de sezion di inovazion educative dal istitût di studis superiôrs Perdouro e di Rádio Burela, e al va in onde inte suaze di Radiofusom, une programazion comune metude adun di disesiet emitentis radiofonichis locâls che a doprin il galizian. Il prossim pas di “Proxecto Neo” al è chel di rivâ, par mieç des rêts di comunicazion sociâl, a ducj i fevelants galizians gnûfs ator pal mont. Il progjet al è partît de aree di Burela par vie che achì si à un nivel di integrazion une vore alt, ancje sul front linguistic, di personis rivadis di altris comunitâts dal stât spagnûl e dal rest dal mont.
Font: Diario liberdade, 08/01/12

Gales: la Cymdeithas pronte a di un mudament radicâl

Ai 13 di Fevrâr dal 1962 un intervent radiofonic dal poete Saunders Lewis al è stât il sburt che al à puartât ae nassite de Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, la Societât pe Lenghe Galese, che cu lis sôs campagnis e je daûr de leç pal galês e di cetancj pas indenant fats de lenghe proprie dal Gales in chescj agns. Al è ancje in gracie des azions di cheste associazion che in dì di vuê il numar des personis che a doprin il galês al è tornât a cressi, ribaltant la tindince che si veve vût di plui di un secul incà. Cul svicinâsi dal inovâl dai siei cincuante agns, i membris de Cymdeithas a son daûr a interogâsi sul avignî di cheste associazion. La presidente de associazion, Bethan Williams, e à dite che il 2012 al podarès jessi un an di mudament radicâl pe stesse struture de Cymdeithas che e à di jessi pronte a vierzisi e a jessi plui inclusive di ce che e je stade fin cumò. La sorevivence de lenghe, o sei l’obietîf dai prins cincuante agns di ativitât, e je stade garantide, ma cumò – e à dite la presidente de Societât – si vierç la bataie par decidi se il galês al sarà une culture minoritarie intal so stes paîs o ben la lenghe di ogni dì des comunitâts locâls, o sei la lenghe vere de nazion galese. Se si vûl rivâ a chest secont obietîf – e à zontât la Williams – si varà di indreçâ la azion de Cymdeithas dentri des comunitâts locâls par sigurâ che il galês al sedi une lenghe vive doprade pardabon ogni dì.
Font: Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, 07/01/12; BBC, 07/01/12

Irlande dal Nord: sucès pal ûs dal gaelic intai bus di Belfast Ovest

Pe direzion de compagnie Translink, che e gjestìs lis liniis di bus inte aree ocidentâl di Belfast, l’ûs dal gaelic irlandês dongje dal inglês sui segnaladôrs des destinazions al è stât un sucès. La novitât e jere stade introdusude cuntun cost limitât vie pe Vierte dal an passât dopo di une prime consultazion dai citadins e cumò ducj i 250 bus in vore te aree di Bothar na bhFal / Falls Road a son indotâts di chest servizi. La segnalazion des destinazions par gaelic e par inglês si zonte a altris servizis bilengâi che la compagnie e veve inviât tant che lis informazions su la sigurece, sui percors e sui oraris dai bus. La Translink e à ancje fat stampâ diviersis vuidis turistichis bilengâls.
Font: Gaelport, 04/01/12

Tatarstan: protestis in Russie, sburt par incressi l’autoguvier

La Costituzion dal Tatarstan e ricognòs la sovranitât di cheste republiche dentri de Federazion russe e i da ai siei orghins di guvier ducj chei podês che no son delegâts in maniere esplicite a Mosche. I nivei di autoguvier di cheste republiche a podaressin però jessi cressûts ancjemò profitant des grandis mobilitazions popolârs che a interessin la Russie dopo des ultimis elezions politichis, segnadis des acusis di broi. A dîlu al è Rafail Khakimov, parlamentâr e za conseîr dal ex president tatar Mintimer Shaimijev, che al à invidât i moviments politics tatars a mobilitâsi par chest obietîf. Fin cumò i tatars a àn disertât lis protestis di place par vie che tra i contestadôrs a son ancje i ultranazionaliscj rus, ma Khakimov al invide i siei a no abadâju e a manifestâ cuintri des autoritâts de Federazion par domandâ di infuartî la sovranitât dal Tatarstan. “La democrazie e à simpri judât i tatars in Russie – al à spiegât Khakimov – e duncje plui democrazie si varà e miôr e larà pai tatars”.
Font: RFE/RL, 30/12/11; Mòn Divers, 09/01/12

Abkhazie: pe prime volte i abkhazis a son maiorance

Pe prime volte di un secul incà lis personis che si declarin di nazionalitât abkhaze a son maiorance assolude in Abkhazie, regjon che si è autoproclamade indipendente de Gjeorgjie sul finî dal 2008. La gnove e ven fûr dai dâts dal censiment uficiâl che si à tignût ta cheste republiche vie pal 2011 e che a son a pene stâts rindûts publics. Cun di fat, dai passe 240 mil abitants dal paîs, chei che si declarin abkhazis a son il 50,7% dal totâl. Daûr dai censiments uficiâi, bisugne tornâ al 1897 par cjatâ la ultime volte che i membris di cheste comunitât nazionâl a jerin maiorance intal lôr teritori. Po dopo, la rivade massive di gjeorgjians, rus e armens ju veve puartâts sot dal 50% de popolazion totâl. Daûr dal censiment dal 2011 lis minorancis plui gruessis a son chê armene, cul 17,4% dal totâl, e chê russe cul 9,2% de popolazion.
Font: Mòn Divers, 30/12/11

17/01/12

Di gnûf in vore

Dopo di cuasi di un an e mieç di sospension, adun cun chê radiofoniche, e torne a partî ancje la version internet di Internazionalitari, il boletin di informazion par furlan su lis nazions cence stât e su lis comunitâts minorizadis de Europe. La decision di suspindi il program e il blog e jere stade cjapade par vie des dificoltâts finanziaris di Radio Onde Furlane dopo che la Regjon e veve azerât par doi agns di file i fonts pai programs radiotelevisîfs par furlan. Cumò alc al è cambiât e si à decidût di tornâ a scomençâ cu la trasmission e, di chê strade, ancje cul blog che, pe ocasion, si presente ancje cuntune gnove muse e cun cualchi contignût in plui. Sperìn che il nestri sfuarç al sedi preseât.