14/04/15

Stât francês: elezions dipartimentâls tra lûs e scûr

Ai 22 e ai 29 di Març si son tignûts il prin e il secont turni des elezions dipartimentâls intal stât francês. Intun cuadri gjenerâl là che il sucès de diestre republicane, rapresentade de aleance jenfri UMP e UDI, al à rivât a limitâ la incressite menaçose de estreme diestre xenofobe dal FN, il vôt framieç des nazionalitâts minorizadis al à mostrât cualchi lûs e un biel pôc di scûr.

Paîs Basc: si à sierade a Bilbao la XIX edizion de Korrika

Domenie ai 29 di Març si à sierade a Bilbo / Bilbao la edizion diesime novesime de Korrika, la corse inmaneade ogni doi agns de AEK (coordenament pe alfabetizazion e pe baschizazion) cun chê di cjapâ sù fonts pe promozion e pal insegnament dal basc e par slargjâ te societât l’ûs di cheste lenghe. La corse, partide de localitât di Urepele / Urepel inte Basse Navare, e je lade indenant cence polsis par undis zornadis e par 2.161 chilometris scjavaçant dutis lis provinciis baschis. [Di segnalâ che tra lis lenghis dopradis sul sît uficiâl par presentâ la manifestazion, chest an si à vût ancje il furlan.]
Font: Naiz:, 29/03/15

Ocitanie: inviade la devoluzion dai podês inte Val di Aran

Il guvier catalan al à fats bogns i prins decrets pe devoluzion des competencis e dai servizis al Consei gjenerâl de Val di Aran su la fonde de gnove leç che e ricognòs a chest teritori un regjim di autonomie speciâl dentri de Catalogne. I prins trasferiments a integnin protezion civîl, cumierç, artesanât, archivis e festivitâts. La leç di autonomie, fate buine dal Parlament catalan ai 21 di Zenâr di chest an, e ricognòs la identitât nazionâl ocitane di cheste valade pirenaiche, i siei dirits storics e la sô specificitât garantide di un statût speciâl che cui prins trasferiments al tache a cjapâ sostance.
Font: Jornalet, 26/03/15

Macedonie: scuintri te maiorance tra macedons e albanês

Al è scuintri viert in Macedonie tra i doi partîts che a formin la maiorance di guvier, o sei il Partît Democratic pe Unitât Nazionâl Macedone (VMRO DPMNE), che al è il plui votât framieç de comunitât macedone, e la Union Democratiche pe Integrazion (DUI), espression de minorance albanese. Al centri dal contindi a son une propueste di leç che e previôt une prove scrite de residence intal stât par podê rinovâ la cjarte di identitât e une altre che e puarte ae pierdite dai dirits leâts ae residence intal câs che si sedi a stâ intal forest par plui di trê mês di file. I doi proviodiments a laressin a colpî massime la comunitât albanese, che in dì di vuê e rapresente un cuart de popolazion totâl dal paîs. Cun chest sisteme si vûl ridusi in maniere artificiose il numar dai albanês de Macedonie, e dîs la Union Democratiche pe Integrazion, che e à duncje fat savê che e doprarà ducj i mieçs a sô disposizion par impedî che i doi tescj a deventin leç. Intal câs de prime propueste, là che in Parlament e covente la dople maiorance, i baste votâ cuintri, tal secont câs invezit e menace di blocâ i lavôrs de aule cun centenârs di emendaments.
Font: Balkan Insight, 25/03/15

Scozie: decidude la gnove strategjie dal Bòrd na Gàidhlig

Il diretîf dal Bòrd na Gàidhlig al à fatis buinis lis gnovis liniis di azion strategjiche presentadis dal aministradôr delegât, Iain Campbell, che di pôc al à cjapât il puest di John Angus MacKay ae vuide de agjenzie pe lenghe gaeliche scozese. A son cuatri lis prioritâts che a son stadis fissadis, a partî di un inzornament dal Plan nazionâl di politiche linguistiche pal gaelic in vore, adun cu la preparazion dal stampon pal Plan 2017-2022. Sul front dal insegnament si larà a implementâ lis strategjiis pe prime infanzie, pes scuelis secondariis e pe educazion dai adults, e si metarà jù il stampon pes diretivis pal insegnament dal gaelic che a varan po di jessi fatis buinis dal guvier scozês. Par chel che al rivuarde lis politichis pes comunitâts locâls, lis azions a saran centradis su la fasse di etât sot dai trente agns, su lis fameis cun fruts piçui e su lis comunitâts là che il gaelic al è fevelât di almancul il 20% de popolazion. Par finî si larà a infuartî la colaborazion cun chei altris sogjets publics e privâts impegnâts pe lenghe.
Font: Bòrd na Gàidhlig, 24/03/15

Gales: fats bogns i standards linguistics gnûfs pai ents publics

La Assemblee Nazionâl dal Gales e à fats bogns i gnûfs standards linguistics che il guvier galês, i conseis locâi e lis autoritâts dai parcs nazionâi a varan di rispietâ. I nivei a van a cjapâ il puest dai plans di politiche linguistiche fats bogns dai singui ents e al sarà il comissari pe lenghe galese a decidi, câs par câs a seconde des ativitâts davueltis, i standards di meti in vore. Tra lis novitâts previodudis si à ancje la pussibilitât pal comissari di multâ cui che nol rispiete i nivei previodûts. Tal Autun di chest an a varessin di jessi fats bogns i standards par struturis sanitariis, universitâts e altris sogjets publics. Une tierce butade e cjaparà dentri ancje sogjets privâts che a davuelzin un servizi public, tant che lis compagniis de aghe.
Font: Wales on line, 24/03/15

Finlande: mobilitazion sami cuintri di gnovis minieris

La decision de Agjenzie finlandese pe chimiche e pe sigurece (Tukes) di assegnâ une licence pe esplorazion minerarie inte aree di Ohcejohka / Utsjoki, Geavvu / Kevo e Deatnu / Teno ae compagnie KDR e à fat saltâ sù lis comunitâts sami che a vivin di simpri ta chê regjon. Un rapresentant politic de comunitât al è svolât a Dublin, là che e je la sede de compagnie, par consegnâ une difide a sgjavâ inte regjon. La difide, poiade de Coalizion antiminerarie de valade di Deatnu, e ricuarde che la licence assegnade de Tukes e je ilegâl par vie che i mancje il consens preventîf e informât des comunitâts sami che a son lis popolazions indigjenis di chês tieris e a ‘ndi àn il plen gjoldiment. Inte letare consegnade ae KDR si informe ancje che se la compagnie no si ritirarà, si procedarà a fâi cuintri cun ogni forme di lote, de mobilitazion sociâl aes campagnis di sensibilizazion, dai procediments legâi su nivel statâl fintremai ae segnalazion de violazion dai dirits des popolazions nativis denant de ONU.
Font: Finugor, 23/03/15

Cossovo: rivendicazions unitariis dai aministradôrs serps

Ai 18 di Març i aministradôrs locâi dai comuns a maiorance serbe dal Cossovo setentrionâl si son dâts adun par cirî di coordenâ i prossims pas di fâ. Ae fin de riunion si à metût jù un document unitari cun dîs obietîfs che si ponte a otignî. Par esempli si domande di inviâ cence altris ritarts la associazion dai comuns serps dal Cossovo e che la comunitât serbe e vedi une rapresentance tes aministrazions locâls, ancje cuant che no je maiorance. Si ponte po ancje a di une autonomie finanziarie dai comuns serps e al dirit di veto dai elets serps in Parlament su lis leçs che a àn un efiet diret su la lôr comunitât. Altris domandis a integnin la liberazion dai presonîrs politics serps, la tutele des proprietâts de glesie ortodosse e ancje il bloc des privatizazions.
Font: Balkan Insight, 18/03/15

Asturiis: tes superiôrs a risi il 75% des oris pal asturian

La organizazion Iniciativa pol Asturianu e à fat savê che i plans imbastîts dal assessorât pe educazion dal guvier asturian a previodin il tai di trê des cuatri oris setemanâls previodudis pal insegnament de lenghe proprie intes scuelis superiôrs de comunitât. Za la situazion e je grivie dal moment che l’asturian al è dome materie opzionâl, cun cheste iniziative si riscje duncje di meti fin ae presince de lenghe intes superiôrs. Adun cu la denuncie dal fat, Iniciativa pol Asturianu e domande al esecutîf locâl di tornâ su la sô decision e di mantignî la situazion dal insegnament almancul sui nivei dal dì di vuê.
Font: Iniciativa pol Asturianu, 17/03/15

Asturiis: manifest trasversâl pe couficialitât dal asturian

Plui di un centenâr di personalitâts, di mistîrs i plui diviers e di orientament politic trasversâl (dal PP a IU, di Podemos al PSOE), a àn firmât un apel par che l’asturian al vegni ricognossût de comunitât regjonâl tant che lenghe couficiâl. L’intindiment al è chel di profitâ dal svicinâsi de scjadince eletorâl par obleâ i partîts a cjapâ un impegn o almancul une posizion clare sul teme dal ricognossiment. Pai organizadôrs la iniziative za cumò e je un sucès par vie che e mostre che la difese dal asturian no je une cuistion ideologjiche o di partît, ma e parten a ducj in maniere trasversâl.
Font: El Comercio, 16/03/15

Finlande: rimandât il vôt pe convenzion sui popui natîfs

Ai 14 di Març il Parlament finlandês al à tignût la sô ultime riunion di lavôr prime de dade di inativitât che e anticipe lis elezions pe gnove assemblee. Al ordin dal dì e jere ancje la ratifiche de convenzion 169 de International Labour Organisation, la agjenzie de ONU dedicade ae tutele dai lavoradôrs e ae protezion sociâl. Si trate di une diretive vincolante che e garantìs dute une schirie di dirits aes comunitâts nativis e che e je za in vore in vincjedoi stâts ator pal mont. Il Parlament finlandês al à però decidût di no metile in votazion e duncje la sô ratifiche e je rimandade ae prossime legjislature. La ministre pe justizie Anna-Maija Henriksson e à declarât il so marum par cheste decision, ma e à ancje ricognossût che un vôt fat di presse al varès riscjât di pidimentâ in maniere definitive la ratifiche. Intant dai lavôrs de aule, denant dal Parlament, si è tignude une manifestazion inmaneade de organizazion de zoventût sami che e domandave la ratifiche de convenzion. La metude in vore de diretive e larès di fat a zovâ in primis propit aes comunitâts sami che a vivin tes regjons plui a Nord de Finlande, in plui che in Norvegje, in Svezie e intun toc de Federazion Russe.
Font: YLE, 14/03/15

Finlande: lis gnovis de radio publiche ancje par carelian

La radiotelevision publiche finlandese YLE e à inviât un gnûf program informatîf par carelian. Si trate di une trasmission radiofoniche setemanâl di gnovis metude adun cul jutori de Societât pe Lenghe Careliane. Daûr dai dâts dal ultin censiment, in Finlande a vivin plui o mancul 350 mil carelians, 30 mil di lôr a son ancjemò in stât di fevelâ la lôr lenghe proprie e 5 mil le doprin ogni dì. I prins dâts di scolte a mostrin che il program al è scoltât ancje di un pôcs di finlandês: un tant al è pussibil par vie che il carelian al è il lengaç plui dongje dal finlandês. Dongje dal finlandês (ancje te version semplificade e in forme di segns) e dal carelian, la radiotelevision publiche de Finlande e ufrìs programs ancje par svedês, sami, rus e inglês.
Font: Finugor, 04/03/15