11/11/14

Paîs Catalans: in 2,3 milions a votâ su la indipendence

Cundut de impugnazion de consulte volude dal guvier di Madrid, de sospensive decidude dal tribunâl costituzionâl spagnûl, des menacis des procuris e dal boicotaç dai partîts spagnoliscj, la metât dai catalans e je lade a votâ inte consultazion popolâr su la indipendence che si è tignude domenie ai 9 di Novembar. Si fevele di passe doi milions e 300 mil partecipants sui cinc milions e mieç di citadins cun dirit di vôt. Un risultât straordenari se si pense che denant de sospensive dal tribunâl costituzionâl, la votazion e à vût di jessi inmaneade cence la disponibilitât des listis eletorâls uficiâls e cul lavôr di 40 mil volontaris. Chel istès, i osservadôrs internazionâi che a àn seguît la consultazion le àn judicade regolâr.

Montenegro: denuncie cuintri dai atacs di stampe ai albanês

Doi membris dal Parlament montenegrin e i dirigjents dai partîts de minorance albanese a àn denunciât il diretôr responsabil e doi gjornaliscj dal Informer par vê publicât articui che a sticin la violence cuintri di cheste comunitât che e rapresente il 5% de popolazion dal Montenegro. Un tant al jere sucedût dopo des violencis sclopadis intant de partide di balon jenfri Serbie e Albanie dai 15 di Otubar. I responsabii dai articui a àn po domandât scuse pal lengaç doprât cuintri dai albanês, ma pai rapresentants de minorance il nivel di asse pandût al jere cussì fuart che e covente une sentence judiziarie esemplâr che e impedissi di tornâ a vê episodis di cheste fate.
Font: Balkan Insight, 7/11/14

Romanie: minorance ongjarese neutrâl tes presidenziâls

Intal secont turni des elezions presidenziâls rumenis in program ai 16 di Novembar si frontaran il prin ministri Victor Ponta (Partît Sociâl Democratic) e Klaus Iohannis, sindic de citât di Hermannstadt / Sibiu. La sfide però e cjate avonde frede la Union Democratiche Magjare in Romanie (UDMR), partît di riferiment de minorance ongjarese de Romanie, che e à lassât libertât di vôt ai siei eletôrs. La cuistion no je di pôc se si pense che i ongjarês a son il 7% de popolazion totâl. La sielte di no poiâ nissun dai doi candidâts e diven dal fat che Iohannis si à refudât di discuti lis propuestis fatis indenant de UDMR par incressi l’autoguvier de minorance ongjarese, intant che Ponta al à za otignût la poie dal Partît de Grande Romanie, formazion di estreme diestre contrarie a ogni forme di tutele des minorancis. Di segnalâ che chest partît al à sielzût di poiâ Ponta par vie che Iohannis al parten a di une altre minorance presinte in Transilvanie, o sei chê todescje.
Font: Balkan Insight, 7/11/14

Ocitanie: Euroregjon pirenaiche mediteranie, ocitan couficiâl

Cu la aprovazion dal gnûf statût, fat bon a Palma ai 27 di Otubar, l’ocitan al è deventât la cuarte lenghe uficiâl de Euroregjon pirenaiche mediteranie, adun cun catalan, francês e spagnûl. Si trate de prime volte che la lenghe d’oc e gjolt di un status uficiâl intun organisim internazionâl partecipât ancje dal stât francês. Un tant al è stât pussibil ancje in gracie dal sburt une vore fuart rivât dai rapresentants catalans che a son dentri di cheste realtât di cooperazion teritoriâl. L’ocitan al sarà duncje doprât sui documents uficiâi di chest organisim, sul so sît internet e i citadins a podaran fâ ûs di cheste lenghe intai lôr rapuarts cu la Euroregjon.
Font: Jornalet, 5/11/14

Bosgne: la cort federâl e boce la division etniche tes scuelis

In Bosgne a son passe cincuante istitûts scolastics là che fruts des comunitâts bosgnache e cravuate a van inte stesse scuele, ma a studiin in classis separadis e daûr di curricola diferents. Sul prin tacâ di Novembar la cort federâl dal paîs balcanic e à dât fûr une sentence che e condane chest sisteme tant che discriminatori. La gnove e à cjatât il bon acet sei dal guvier federâl che des organizazions pai dirits umans che cumò a domandin di inviâ un percors che al puarti a di un program scolastic multiculturâl che al permeti di svicinâ lis dôs comunitâts. La competence però no je tes mans dal guvier federâl, ma des autoritâts regjonâls che fin cumò no si son mostradis masse cjaldis su la cuistion.
Font: Balkan Insight, 4/11/14

Irlande: razisim linguistic intal Parlament dal Nord

Ai 3 di Novembar al à jevât une vore di scjas l’intervent dal deputât unionist Gregory Campbell intant di une riunion dal Parlament de Irlande dal Nord là che, intal indreçâsi ae assemblee, al à doprât une parodie de lenghe gaeliche irlandese. Par vie dal so compuartament Campbell al à vût une sospension temporanie e cetantis critichis, ma si à refudât di scusâsi. Il deputât unionist al à declarât di sintîsi in dirit di fâlu par vie che al jere “stomeât” di sintî i parlamentârs dal Sinn Féin, il partît di riferiment dai republicans irlandês, che a tacavin i lôr intervents simpri cui salûts par gaelic. Pal president de Assemblee nordirlandese, Mitchel McLaughlin, se Campbell al crodeve di fâ dal umorisim nissun fûr di lui lu à capît. La ministre de culture, Carál Ni Chuilín, e à fevelât invezit di “rude ignorance”. Critichis duris a son rivadis ancje di rapresentants de comunitât unioniste là che, un pôc par volte, la lenghe irlandese e tache a jessi calcolade un patrimoni comun di dute la int de Irlande dal Nord.
Font: BBC, 4/11/14

Paîs Basc: in Navare tai dai fonts pal euskara a scuele

La organizazion Euskara Kultur Elkargoa e à metût adun un rapuart su la evoluzion dai finanziaments pe educazion in lenghe basche in Navare. Dal 2009 a vuê i fonts par chest setôr si son sbassâts dal 88%, o sei di 639 mil a sì e no 78 mil euros. E je vere che ta chescj agns il guvier de Comunitât autonome al à ridusût lis risorsis pe scuele, ma intune misure ben divierse che e je tor dal 12%. Dal 2009 a vuê a son stâts scancelâts dal dut i fonts pal materiâl educatîf par euskara, i contribûts aes scuelis baschis che a son fûr des “areis bascofonis”, i finanziaments pe formazion dai dipendents comunâi e pai istitûts di insegnament par adults, e ancje i jutoris aes fameis pal traspuart dai fîs intai centris scolastics par basc. Intal stampon de leç finanziarie de Navare pal 2015 a son stâts puartâts cuasi a zero ancje i fonts pe promozion dal basc e chei pai programs di svilup des capacitâts di ûs de lenghe. La uniche vôs in cuintritindince e je chê pai programs europeans pal svilup de diversitât linguistiche là che pe prime volte si metin bêçs in belanç.
Font: Noticias de Navarra, 2/11/14

Corsiche: prin sì al PADDUC cul contribût dai nazionaliscj

Il prin di Novembar la Assemblee corse e à fat bon il PADDUC, o sei il Plan di svilup de Corsiche che al varès di indreçâ il svilup de isule pai prossims agns. Il progjet al à vût 38 vôts a pro dai rapresentants de çampe e dai nazionaliscj cors e un sôl contrari. I 12 conseîrs di diestre a àn invezit sielzût di no partecipâ ae votazion finâl. Il test al à cumò di vê i parês di altris autoritâts e dai citadins de isule prime di tornâ in Assemblee pe aprovazion finâl. Il plan al à vût la poie sei dai nazionaliscj moderâts, sei dai indipendentiscj cors dal moment che al previôt une suaze uficiâl pe identitât, pe culture e pe lenghe corse, ma ancje parcè che al difint lis carateristichis naturalistichis e agriculis de isule limitant cun fuarce i risis di speculazion edilizie.
Font: France Bleu, 01/11/14

Gales: la leç su la planificazion no ten cont de lenghe

La gnove leç galese su la planificazion teritoriâl no ten cont des carateristichis linguistichis dal Gales. A dîlu no je dome la organizazion pe lenghe galese Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, ma ancje il consei provinciâl dal Sir Gâr / Carmarthenshire che cuntune letare uficiâl al ministri pe planificazion Carl Sargeant al lamente cheste situazion e al invide a meti dentri intal test indreçaments plui fuarts che a permetin aes aministrazions locâls di garantî un svilup sostenibil des comunitâts ancje sul plan linguistic. Il slargjament e la costruzion di gnovis areis urbanis, di fat, a puedin vê un impat cetant penç sui ecuilibris linguistics di un teritori.
Font: BBC, 31/10/14

Paîs Catalans: campagne pal ûs de lenghe te justizie

Cui 3 di Novembar si à inviade la gnove campagne dal guvier de Catalogne par saborâ l’ûs de lenghe proprie ancje intal cjamp de justizie. L’intindiment de azion al è di une bande di informâ i citadins sui lôr dirits intal ûs dal catalan intai rapuarts cul mont de justizie, e di chê altre di invidâ i professioniscj dal setôr a doprâlu inte lôr ativitât cuotidiane. Chel de justizie al è un dai cjamps là che il catalan al è mancul doprât. Juste par fâ un esempli, dilunc vie dal an passât dome une sentence ogni dîs e je stade metude jù par catalan.
Font: Generalitat de Catalunya, 31/10/14

Scozie: a bon la prime part dal archivi digjitâl gaelic

I ricercjadôrs de universitât di Glaschu / Glasgow a àn puartât insom la prime part dal plui grant archivi digjitâl di tescj par gaelic che, in dì di vuê, al è formât di dîs milions di peraulis. Une volte completade, si stime che la base di dâts e varà trente milions di peraulis. Ta cheste prime fase dal lavôr a son stâts metûts intal archivi digjitâl tescj gaelics che a van dal secul XII al dì di vuê. In zonte ae part dedicade ai scrits, e je ancje une sezion là che a son dentri 22 mil peraulis cjapadis sù di materiâi orâi regjistrâts tra i agns ’60 e i ’80 dal secul stât intes areis di lenghe gaeliche de Scozie e de Gnove Scozie.
Font: The Herald Scotland, 30/10/14

Sami: si lavore par une rapresentance te UE

Il Consei Sami, che al met adun lis organizazions principâls di cheste comunitât che a operin in Norvegje, Svezie, Finlande e Russie, al à inviât i prins pas par meti sù un ufici di rapresentance a Bruxelles. “O vin bisugne di jessi plui visibii pai politics europeans – e spieghe la presidente vicjarie dal Consei Sami, Christina Henriksen – par vie che la UE no mostre masse interès pe dimension umane de regjon artiche”. In buine sostance, a disin i rapresentants de comunitât sami, lis politichis europeanis a son centradis su la estrazion petrolifare, su la ricercje sientifiche e su la tutele de faune di cheste aree, ma no tegnin cont de presince dai sami che a vivin di secui ta chestis tieris e che a àn svilupât stîi di vite e un rapuart cul ambient che Bruxelles nol ten in nissun cont.
Font: Barents Observer, 29/10/14

Grecie: presentât il prin film par turc de Tracie

La Grecie no ricognòs la esistence di minorancis nazionâls e linguistichis intal so teritori. Dut câs, par vie di un tratât internazionâl, e à vût di ricognossi la esistence di une minorance religjose, chê musulmane, dulà che daûr si plate in realtât la presince di une minorance turche o turcofone che e vîf di secui inte regjon de Tracie ocidentâl. Par chest e cjape une dimension ancjemò plui impuartante la presentazion dal prin luncmetraç par turc zirât ta cheste regjon cun atôrs che pe plui part a partegnin ae minorance turche. La opare no je stade facile di puartâ insom, massime par vie dai fonts limitâts. Il film, di fat, nol à gjoldût di nissun jutori public, ma al è stât autofinanziât.
Font: Independent Balkan News Agency, 28/10/14