04/03/19

Sardegne: sucès dal centri diestre talian intes regjonâls

Domenie ai 24 di Fevrâr si son tignudis in Sardegne lis elezions par rignuvî la Assemblee e il guvier de Regjon autonome. La partecipazion al vôt e je stade dal 53,75%. Cuntun sisteme eletorâl che e met al centri la figure dal president dal esecutîf, la vitorie e je lade a Christian Solinas e ae coalizion che e met adun lis fuarcis dal centri diestre statâl e regjonalist. Solinas – che al rive dal Partito Sardo d’Azione ma che al è il responsabil de aleance tra i regjonaliscj de isule e la Leghe (al pont di jessi stât elet senatôr propit cun chest partît) – al à otignût il 47,81% des preferencis intant che la coalizion che lu poiave e à cjapât il 51,76% e a varan duncje a disposizion la maiorance assolude te Assemblee regjonâl.

Paîs Catalans: presidi a Perpignan par un ufici pal catalan

Un centenâr di personis a àn partecipât a di un presidi inmaneât ai 22 di Fevrâr denant de prefeture di Perpinyà / Perpignan par domandâ la istituzion di un ufici public pe lenghe catalane su model di chei za inviâts pal breton, pal ocitan e pal basc. L’ufici – che al varès di ocupâsi di promovi cun fonts propris l’ûs dal catalan intal teritori de Catalogne Nord – al gjolt de poie dal dipartiment dai Pireneus Orientâi e de regjon aministrative de Ocitanie e al varès za a disposizion i spazis ufierts de universitât di Perpinyà / Perpignan ma al è di mês in spiete dal vie libare dal ministeri francês pe educazion e pe culture. Intant de iniziative, inmaneade de Associazion pal Insegnament dal Catalan (APLEC), si à domandât ancje un incuintri cui rapresentants dal guvier par savê alc sul parcè di chest cidin de bande des autoritâts di Parîs.
Font: VilaWeb, 22/02/19

Paîs Catalans: siopar gjenerâl e manifestazions pai presonîrs

Uns 150 mil personis a àn partecipât aes manifestazions inmaneadis ai 21 di Fevrâr ator pe Catalogne in ocasion de zornade di siopar gjenerâl proclamade de Intersindical SCS. Denant de proibizion di sioperâ par resons politichis, il sindacât di base catalan al veve proclamât la astension dal lavôr par domandâ il recupar de riforme dal lavôr e de legjislazion sociâl fate buine dal Parlament catalan e suspindude de cort costituzionâl spagnole. Chel istès al jere clâr par ducj che la proteste e veve chê di manifestâ cuintri dal procès inviât ai 12 di Fevrâr alì dal tribunâl suprem spagnûl cuintri di dodis dirigjents indipendentiscj catalans. Lis stimis uficiâls a fevelin di une adesion dal 67% intes universitâts, dal 30% tes ativitâts comerciâls, dal 28% inte scuele, dal 24% tes aministrazions publichis e dal 8% inte sanitât. Si fevele de seconde partecipazion plui alte a di un siopar in Catalogne tai ultins cuindis agns. Un risultât che al risalte inmò di plui se si ten cont che nol gjoldeve de poie dai doi sindacâts principâi – CCOO e UGT – che a resonin daûr di logjichis statâls. La serade dai 21 si son po davueltis diviersis manifestazions cuintri de criminalizazion dal procès di autodeterminazion catalan cun sù par jù 70 mil personis in place a Girona, 9 mil a Tarragona, 8 mil a Lleida e 40 mil a Barcelone là che però la manifestazion di place principâl si veve davuelte sabide ai 16 di Fevrâr. La zornade si veve vierte cul bloc des rêts stradâls e feroviariis principâls de Catalogne de bande di centenârs di membris dai CDR. Dilunc vie de zornade si à vût ancje cualchi scuintri tra manifestants e polizie.
Font: VilaWeb, 21/02/19

Paîs Basc: Aberri Eguna 2019 a Iruñea e a Donibane-Garazi

Lis celebrazions principâls pal Aberri Eguna, la Zornade nazionâl basche, si davuelzaran ai 21 di Avrîl a Iruñea / Pamplona, in Navare, e a Donibane-Garazi / Saint-Jean-Pied-de-Port, intal Paîs Basc sot aministrazion francese. A comunicâlu a son stâts i rapresentants des coalizions de çampe indipendentiste basche EH Bildu e EH Bai che chest an a àn decidût di cjapâ in man in maniere direte la organizazion des celebrazions. Tai ultins agns la organizazion e jere stade curade de rêt Independentistak Sarea cun chê di evitâ di meti intor de fieste etichetis di partît ma, chel istès, no si veve rivât a dâ adun ducj i partîts bascs. Al centri de manifestazion a saran il teme de sovranitât tant che imprest par podê decidi di bessôi il propri avignî ma ancje par fâ sù une societât plui juste. Al è di fat ce preocupâsi – a disin – pal cressi des menacis che a rivin sei tal stât spagnûl, cu la incressite de estreme diestre spagnoliste e cu la repression anticatalane, sei tal stât francês cu la violence istituzionâl metude in cjamp cuintri de proteste dai gilets jaunes (gjilês zâi).
Font: MediaBask, 19/02/19

Ocitanie: in miârs in place pal ocitan te educazion publiche

Ai 17 di Fevrâr miârs di personis a àn manifestât pes viis di Tolosa / Toulouse cuintri de eliminazion de lenghe ocitane de educazion publiche. La iniziative e jere stade clamade adun dal CRÈO (centri regjonâl dai insegnants di ocitan) e e veve cjatât daurman la adesion de federazion des calandretas (lis scuelis ocitanis a imersion), de federazion dai insegnants di lenghe e culture ocitane (FÈLCO) e di une sdrume di coletîfs de Ocitanie. La mobilitazion e à viodût in place ancje personaçs di prin plan de culture e dal sport ocitan e politics tant che l’eurodeputât ecologjist José Bové. A jessi contestade e je in primis la decision de direzion scolastiche dal distret di Tolosa di taiâ i fonts pal ocitan: une misure che e lasse uns 15 mil students cence dal insegnament de lenghe proprie e che e colpìs la ativitât di une cincuantine di professôrs. A favorî cheste decision e je però la riforme dal sisteme di istruzion superiôr imbastide a Parîs che e je daûr a jevâ critichis e protestis framieç di dutis lis comunitâts minorizadis dal stât francês. Chel di Tolosa al è dome un dai undis distrets scolastics che e je dividude la Ocitanie “francese” ma, di bessôl, al conte il 60% dai students che a studiin l’ocitan intal cicli de educazion secondarie.
Font: Jornalet, 18/02/19

Europe: il Parlament al proibìs une mostre sul catalan

Il Parlament european al à scancelât une esposizion dedicade ae lenghe catalane che e varès vût di jessi screade ai 4 di Març intai spazis de istituzion. A denunciâlu e je la organizazion Plataforma per la Llengua che e veve curât la mostre cun chê di fâ cognossi plui in detai ai parlamentârs e ai ospits de Assemblee la situazion de diesime cuarte lenghe plui fevelade de Europe. I responsabii dal Parlament a àn motivât la decision cu la volontât di no interferî cu lis elezions anticipadis che si tignaran in curt intal stât spagnûl. Une version che e lasse maraveâts sei par vie dal teme che pal lûc de esposizion. Che daûr al sedi alc altri lu spieghe a clâr il president de Plataforma, Òscar Escudero, che al conte cemût che ta chestis setemanis a vessin ricevût diviersis domandis indreçadis a censurâ parts de esposizion. Al ven di domandâsi po cemût mai che il Parlament european al vedi scancelât cheste mostre su la lenghe catalane, ma no une conference dal segretari gjenerâl dal partît de estreme diestre spagnole Vox – part ative des elezions – che si tignarà ai 6 di Març. Juste cualchi zornade prime, par indicazion dal stes president dal Parlament – il talian Antonio Tajani –, e jere stade proibide la conference clamade dongje di un eurodeputât flamant che e previodeve la partecipazion dal president dal guvier catalan Quim Torra e dal ex president Carles Puigdemont.
Font: Plataforma per la Llengua, 18/02/19

Aragon: a Zaragoza dome il 5,5% al capìs lis lenghis propriis

No dan masse confuart i ultins dâts publicâts dal ufici pe lenghe aragonese in mert ae cognossince e al ûs des dôs lenghis propriis dal Aragon. Il studi al à cjapât dentri un campion di cuasi 140 mil personis, sù par jù il 12% de popolazion aragonese, ma si à centrât massime su la citât di Zaragoza, che e rapresente cuasi il 40% dal campion. Par chel che al rivuarde l’aragonês, la sô presince e je plui fuarte te Alte aragonese, une aree di mont che e tint a dispopolâsi simpri di plui. La situazion e je miôr pal catalan che si centre te cussì clamade Franja de Ponent, a confin cul principât di Catalogne. Te capitâl, cundut di une presince alte di fameis e personis origjinariis di chestis dôs areis, dome l’1,1% de int al fevele par aragonês e un altri 2% lu capìs, intant che il catalan al è fevelât dal 1,8% dai residents e capît dal 3,3% di lôr. Si trate però di lenghis che a riscjin di disparî di cheste citât dal moment che no si à passaç intergjenerazionâl e a mancjin cuasi dal dut i fruts sot dai 16 agns che lis fevelin. Framieç di chei che a fevelin par aragonês, sù par jù la metât lu dopre ogni dì, intant che un altri 38,1% lu dopre dome cualchi volte. Il so ûs al è centrât cuasi dal dut par conversazions in cjase o cun int di famee. Dome inte Alte aragonese la lenghe proprie e à une cierte presince ancje fûr di cjase, in ambient di lavôr e un tic ancje a scuele. E je un tic miôr invezit la situazion dal catalan, sei par vie dai materiâi disponibii ta cheste lenghe, sei pal status di uficialitât che e gjolt in Catalogne e in altris comunitâts autonomis.
Font: el Periódico de Aragón, 15/02/19

Galizie: nassude la associazion dai ents locâi pe lenghe

Ai 15 di Fevrâr a S. Jacum di Galizie e je stade metude in pîts in maniere uficiâl la Associazion dai ents locâi pe lenghe (Asociación de Entidades Locais pola Lingua). La Associazion e met adun uns cuindis ents galizians che si proponin di svilupâ progjets comuns par promovi la lenghe proprie e par lâ indenant intal so procès di normalizazion. Dongje di une gjestion plui eficace dai progjets a pro de lenghe, si ponte ancje a cressi il numar dai ents che a svilupin politichis linguistichis ativis pal galizian. Tra i comuns che a son daûr de iniziative o cjatìn ancje chei di A Coruña / La Coruña, Ferrol e Pontevedra.
Font: Galicia Confidencial, 15/02/19

Irlande: a West Belfast nons des stradis ancje par gaelic

Il consei comunâl di Béal Feirste / Belfast al à fate buine la propueste di meti fûr la toponomastiche stradâl ancje par irlandês in dute la part ocidentâl de citât. Si trate di un salt indenant che al rispuint a di une domande sociâl simpri plui marcade. Baste pensâ che dai dusinte cartei bilengâi metûts fûr di cuant che, sul finî dai agns ’90, la normative lu permet, cincuante a son stâts metûts sù l’an passât. I regolaments comunâi su la toponomastiche a previodin che prime dal vôt dal consei, la propueste e vedi di vê il vie libare di plui de metât dai residents di chê vie e che la traduzion e sedi supervisionade di un espert de universitât citadine. Tal câs des gnovis viis, a dâ il vie libare al è stât in medie tra il 65% e il 75% dai residents ma, in cualchi câs, si à tocjât fintremai il 100%. A sburtâ la iniziative in consei comunâl al è stât il conseîr dal Sinn Féin, Séanna Walsh, che al à batût sul fat che la toponomastiche bilengâl e je une misure inclusive e no je cuintri di nissun.
Font: Belfast Live, 13/02/19

Gales: servizis par galês, pal guvier la int e à di fâ di plui

La ministre galese pes politichis linguistichis, Eluned Morgan, e je intervignude sul ûs dal galês intai servizis che lis compagniis privadis di utilitât publiche a ufrissin ai lôr clients. Chel dai nivei di riferiment pe lenghe galese (standards), ven a dî i dirits linguistics minims che aministrazions locâls, ents publics e societâts che a davuelzin ativitâts di interès public a àn di garantî ai citadins, al è un dai temis plui cjalts dai ultins agns e si incrose ad in dopli cui compits assegnâts al comissari pe lenghe. Militants e organizazions pai dirits linguistics a sburtin par che ancje i sogjets privâts che a davuelzin ativitâts di interès public, tant che lis bancjis, a sedin obleâts a garantî ai utents galês servizis ancje te lôr lenghe proprie. Pe ministre però in dì di vuê no saressin lis cundizions par lâ ta cheste direzion dal moment che, ancje là che i servizis za a son, a son doprâts di une percentuâl masse piçule di citadins. Eluned Morgan e sburte duncje i citadins a doprâ chescj servizis e e invide il comissari e lis organizazions pe lenghe a impegnâsi di plui par sensibilizâ la int impen di fâ pressions sul guvier e su lis compagniis privadis par che a dedin fûr altris servizis par galês.
Font: BBC, 13/02/19

Cornualie: cornic sui assegns, ativiscj cuintri Lloyds Bank

La Lloyds Bank e je stade acusade di “razisim istituzionâl” par no vê acetât un assegn compilât par cornic. La direzion dal istitût e à spiegât che i siei dipendents no puedin acetâ documents in lenghis che no cognossin. Dut câs, se e je vere che a son sì e no 500 lis personis in stât di fevelâ in maniere fluente par cornic e su lis 5 mil chês che a àn une cualchi capacitât di conversazion, e je ancje vere che la lenghe e gjolt di un ricognossiment uficiâl e che tal assegn il cornic al jere stât doprât dome par scrivi la date e la entitât de cifre in cuistion, indicade cun di plui ancje cui numars. Pai ativiscj pe lenghe, duncje, no si capìs parcè che tune filiâl dal istitût in Cornualie l’assegn nol sedi stât cjapât, tant plui che la bancje e declare di no vê fastidis a acetâ i assegns compilâts par galês o par gaelic scozês.
Font: BBC, 13/02/19

Finlande: violâts i spazis di autodeterminazion dai sami

Il comitât pai dirits umans de ONU al calcole falade la decision dal tribunâl aministratîf superiôr finlandês che al veve ametût un centenâr di personis intes listis eletorâls pal Parlament sami cuintri dal parê dai orghins eletorâi di cheste istituzion. Cun cheste decision, a spieghin i membris dal comitât, lis istituzions finlandesis a van cuintri dal dirit di autodeterminazion dai sami. Pal organisim de ONU la Finlande e à di meti in at ducj i passaçs che a coventin par evitâ che une situazion di cheste fate e torni a capitâ. Par lâ ta cheste direzion e je bisugne ancje di une revision de leç istitutive dal Parlament sami.
Font: The Barents Observer, 13/02/19

Ocitanie: non e strategjiis gnovis pe Assemblada Occitana

La organizazion Assemblada Nacionala Occitana, nassude tal 2015 sul model de Assemblea Nacional Catalana, e à decidût di mudâ non e strategjie ma e manten tant che obietîf finâl chel di rivâ ae libertât di dute la Ocitanie, dal Atlantic aes Alps. Dongje di semplificâ il non in Assemblada Occitana, il moviment ocitanist al à ancje rignuvît il so logo. Par chel che si riferìs invezit ae strategjie, il sfuarç si centrarà sul dismovi la cussience nazionâl dai ocitans. Par fâlu si lavorarà massime su doi fronts, ven a dî meti a disposizion risorsis – in primis su Internet – par permeti ae int di cjatâ fûr dutis lis informazions sui aspiets politics, linguistics, culturâls, economics e ecologjics de nazion ocitane, e imbastî plateformis di colaborazion e di svilup di progjets. Dut chest mantignint la sô struture di moviment di citadins e di grup di difese dai interès popolârs.
Font: Assemblada, 04/02/19