31/03/09

Paîs Basc: prins acuardis jenfri PSE e PP par guviernâ la CAB

Internazionalitari 05 2008


A van indenant lis tratativis jenfri lis comissions dal PSE e dal PP par rivâ a di un acuardi che al permeti al socialist Patxi López di deventâ il gnûf president de Comunitât Autonome Basche e di vê a disposizion une cierte stabilitât di guvier. I doi partîts spagnoliscj a àn tacât a lavorâ suntune schirie di ponts di convergjence su intervents economics, infrastruturis, educazion, mieçs di comunicazion, politiche linguistiche e v.i. Il prin stampon dal pat su lis azions di fâ, metût adun des comissions di negoziazion, al è cumò al esam des direzions dai doi partîts che a varan di cjatâ une linie condividude sui ponts inmò di sclarî. Acuardi bielzà cjatât, invezit, su lis incarghis uficiâls intal Parlament de CAB: il PP, di fat, al à otignût di sielzi il president de Assemblee, intant che i socialiscj a varan la vicepresidence e la posizion principâl tal ufici di segretarie. Se lis dôs formazions spagnolistis si metaran dacuardi, Patxi López al varà avonde vôts par podê guviernâ la CAB, che fin cumò e jere stade aministrade de coalizions vuidadis dai nazionaliscj bascs. Al è just di ricuardâ, dut câs, che cheste gnove maiorance e je stade pussibile dome in gracie de esclusion sfuarçade des listis de çampe indipendentiste basche.

Font: Gara, 27/03/09


UE: vôt dal Parlament in difese dal plurilinguisim

Internazionalitari 05 2008


Inte riunion plenarie dai 24 di Març il Parlament european al à votât un rapuart sul plurilinguisim diviers di chel fat bon cualchi zornade prime dal Comitât parlamentâr pe culture e pe educazion. Cun di fat, il test jessût dal Comitât, là che i popolârs a àn la maiorance, al proponeve dai pas indaûr rispiet ai indreçaments di politiche linguistiche rivâts fin cumò des autoritâts comunitariis, massime in teme di tutele e di promozion des lenghis minoritariis. In rispueste a chest document, un grup trasversâl di parlamentârs europeans, cul jutori dal EBLUL e di cierts guviers autonomics, al à metût jù un rapuart diferent che al poie i sfuarçs di promozion des lenghis minorizadis de Europe. Al moment dal vôt, la maiorance dai parlamentârs, tra di lôr ancje un trop di popolârs (tant che chei ongjarês), al à duncje poiât chest secont rapuart. Cun dut che la Comission europeane e ves za fate buine la linie plui a pro des lenghis minorizadis, il vôt dal Parlament al à dimostrât che su chest teme, a nivel comunitari, al è aromai dificil fâ dai pas indaûr.

Chest nol vûl dî, però, che dut al ledi ben. Cun di fat, cualchi zornade indaûr intal Parlament european al è stât presentât un studi che al denuncie cemût che tai ultins agns a sedin stâts masse pôcs i pas indenant fats par meti in vore, intai diviers stâts de Union, i indreçaments de Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis. Ancje il plan di azion comunitari sul plurilinguisim pai agns 2004 – 2006 nol è lât masse ben, viodût che si calcole che a sedin stâts otignûts dome il 30% dai obietîfs programâts.

Font: Eurolang, 23 e 24/03/09; Nationalia, 20/03/09


Galizie: il monolinguisim castilian si infuartìs

Internazionalitari 05 2008


Daûr dai dâts de inchieste sociolinguistiche puartade indenant de Real Academia Galega, tra il 1992 e il 2004 il numar des personis che no fevelin par galizian al è cressût dal 13 al 25,8%. A aumentâ a son stâts ancje chei che a doprin in maniere maioritarie il castilian, che a son passâts dal 26 al 35%. In dì di vuê, duncje, lis personis che in Galizie a fevelin pôc o nuie par galizian a son passe il 60%. Il numar des personis che si declarin monolengâls par galizian, invezit, si è sbassât dal 30,5 al 16%. Si trate di dâts che la Academie galiziane e veve in man za di timp, ma che e à pensât ben di no publicâ prime des elezions autonomichis che a àn tornât a puartâ ae vuide de Galizie il PP. Chest compuartament al à mandât in bestie chei che di agns a son in prime linie inte difese dai dirits linguistics dai galizians tant che A Mesa pola Normalización Lingüistica e il STEG (il sindacât dai lavoradôrs de istruzion in Galizie) che si son cjatâts a frontâ un atac violent, massime intant de campagne eletorâl, de bande dai popolârs che a denunciavin la situazion critiche dal castilian in Galizie e i pericui de leç di politiche linguistiche pal galizian fate buine dal guvier formât di socialiscj e nazionaliscj. La realtât e je une vore divierse, come che a dimostrin i dâts de Academie, e no vêju fats cognossi prime de campagne eletorâl al è plui che suspiet, a disin A Mesa e il STEG.

Ai 28 di Març, intant, si è tignude la assemblee gjenerâl di A Mesa, che e à confermât ae presidence Carlos Callón e il rest dal diretîf de organizazion. Dilunc vie de assemblee si à proviodût a di une revision dal implant interni di A Mesa che e à puartât a infuartî lis rapresentancis de organizazion a nivel locâl. A Mesa e reste un imprest util pe Galizie – al à dite Callón – ma a coventin des corezions. A son 3.500 i membris di cheste organizazion e il lôr numar al è cressût une vore intai ultins agns. Il prossim apontament impuartant par A Mesa al sarà la manifestazion pai dirits linguistics in program ai 17 di Mai a Sant Jacum di Galizie (Santiago de Compostela).

Font: Galiza Hoxe, 17-29/03/09


Paîs Catalans: un plan par formâ mestris catalans tal Rosselló

Internazionalitari 05 2008


A front de mancjance di insegnants catalans intal Rosselló, la Universitât di Perpinyà / Perpignan e à presentât un plan che al ponte a garantî la formazion dal personâl che al à di insegnâ il e par catalan. Il document – batiât Plan strategjic pal catalan intai Pireneus orientâi – al à ancje chê di slargjâ l’insegnament di cheste lenghe inte Catalogne Nord sot aministrazion francese. Cun chest plan si cîr di coordenâ dutis lis istituzions ativis ta chest setôr di maniere di rispuindi simpri miôr a chel passe 60% di citadins che a domandin il catalan a scuele.

Font: Món Divers, 23/03/09


Transnistrie: si trate par rivâ a di un acuardi sul avignî dal paîs

Internazionalitari 05 2008


Ai 18 di Març, pôc lontan di Mosche, si son dâts dongje i presidents de Federazion russe, Dimitri Medvedev, de Moldove, Vladimir Voronin, e de Transnistrie, Igor Smirnov. Al centri dal incuintri al jere propit l’avignî di chest ultin paîs che, cul sfantâsi de Union Sovietiche, nol veve acetât di jessi part de Moldove e, daspò di un conflit che al veve fat un miâr di muarts, al veve proclamât la sô indipendence. In dì di vuê, la Transnistrie e je, intai fats, un teritori indipendent, ancje se nol gjolt dal ricognossiment uficiâl di nissun stât. A garantî chest status e je la presince di une fuarce di interposizion russe. Cumò, daspò de azion militâr metude in cjamp par Abkhazie e Ossezie meridionâl, la aministrazion russe e vûl dimostrâ di jessi in stât di risolvi i conflits internazionâi ancje par vie diplomatiche. L’incuintri tra i trê presidents al à produsût dome un document là che dutis lis parts si impegnin a lâ indenant cui sfuarçs par cjatâ un acuardi sul destin de Transnistrie. Dut câs, alc si à mot, viodût che si trate dal secont incuintri diret in vot agns jenfri Voronin e Smirnov. Lis tratativis a varessin cumò di lâ indenant ancje cu la partecipazion di rapresentants de Ucraine e de OSCE e cu la presince, tant che osservatôrs, di delegâts de UE e dai Stâts Unîts. Se si cjatarà un acuardi tra lis parts, il cuarp militâr rus che si cjate inte regjon al podarès lassâ il puest a di une fuarce internazionâl vuidade de OSCE. Il president de Moldove, Voronin, nol è tornât a cjase mans scjassant. Il president rus i à prometût 50 mil toneladis di nafte di dâ fûr tant che jutori umanitari ai contadins dal so paîs, un dai plui puars de Europe.

Font: RFE, 18/03/09; Món Divers, 19/03/09


Cornualie: nazionaliscj in corse ancje pes europeanis

Internazionalitari 05 2008


Ancje il Mebyon Kernow, il partît nazionalist de Cornualie, al è daûr a preparâ une liste par partecipâ aes elezions europeanis. Cheste piçule nazion celtiche cjapade dentri tal Ream Unît e à une popolazion di sù par jù mieç milion di abitants, ma – come che al sucêt par altris nazions cence stât europeanis – no à une circoscrizion eletorâl autonome. I eletôrs cornics, duncje, a votaran pes europeanis intune cui citadins inglês che a vivin tes conteis dal Sud Ovest (ven a dî Bristol, Devon, Gloucestershire, Somerset, e Wiltshire) e te dipendence britaniche di Gjibraltar. Si calcole che par elei un parlamentâr a coventin tra i 150 e i 160 mil vôts, ma, tes ultimis elezions, a jerin stâts pôc plui di 140 mil i cornics che a jerin lâts a votâ. La elezion di un rapresentant dal Mebyon Kernow intal Parlament european e à, duncje, cuasi dal impussibil. Cun dut achel, il partît al à decidût di cori distès par dâ visibilitât ae bataie pai dirits nazionâi de comunitât corniche. Tra i ponts puartâts indenant dal partît a son la creazion di une circoscrizion eletorâl autonome, ma ancje la nassite di une Assemblee Nazionâl pe Cornualie sul model di chê dal Gales.

Font: EFA, 18/03/09; Mebyon Kernow, 03/09


Austrie: rapuart de UE sul stât des lenghis minorizadis

Internazionalitari 05 2008


Il Comitât dai ministris dal Consei de Europe al à dât fûr il secont rapuart su la situazion des lenghis minoritariis in Austrie. Intal document si invide il guvier austriac a meti adun une politiche organiche pe tutele e pe promozion des lenghis minorizadis daûr dai criteris fissâts de Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis. In particolâr si domande di garantî la pussibilitât di doprâ ad in plen sloven, cravuat e ongjarês cu lis autoritâts aministrativis e judiziariis des regjons là che a vivin chestis comunitâts. Il rapuart al sburte ancje par intervignî sul sisteme scolastic di maniere che al garantissi une ufierte formative intes lenghis minorizadis in stât di rispuindi al aument des domandis par chest servizi. Cun di plui si racomande di incressi la programazion radiotelevisive publiche massime pe comunitât ongjarese, e di judâ di plui la stampe locâl par sloven, cravuat e ongjarês.

Font: Eurolang, 17/03/09


Alsazie: si slargje la campagne pe lenghe

Internazionalitari 05 2008


Tor de metât di Març, l’Ufici pe lenghe e pe culture de Alsazie (OLCA) al à lançât la sô campagne “Ja fer unseri Sproch” ancje framieç dai Comuns dal dipartiment dal Bas Ren. Si trate di une iniziative che e ponte a slargjâ la presince dal alsazian inte vite cuotidiane. Daspò di une prime edizion de campagne indreçade aes impresis dal teritori, che e à cjatât la adesion di passe 270 sogjets economics alsazians, cul an passât si à decidût di inviâ une operazion similâr ancje intes aministrazions publichis. La campagne e je scomençade tal Setembar dal 2008 intal dipartiment dal Alt Ren e, in dì di vuê, a son plui di 50 i Comuns che a àn aderît. Cumò, duncje, si à slargjât la campagne ancje a chel altri dipartiment de Alsazie. L’Ufici al presente aes aministrazions locâls une schirie di intervents di podê meti in vore e al ufrìs il so jutori par metiju in at: si va de segnaletiche bilengâl al ûs dal alsazian intai imprescj di comunicazion comunâi, des iniziativis culturâls inte lenghe locâl al bon acet par alsazian pe int che e va in Comun. Ogni aministrazion e sielç po cualis iniziativis meti in cjamp.

Font: OLC Alsace, 03/09