07/06/18

Paîs Basc: in Navare in place i opositôrs de lenghe basche

Sù par jù 9 mil personis a àn partecipât ai 2 di Jugn ae manifestazion che si à tignude a Iruñea / Pamplona par fâi cuintri aes politichis linguistichis dal guvier de Navare. La iniziative, promovude dal grup Doble 12, al à vude la plene adesion e la partecipazion di dirigjents e militants dal PP, di Ciudadanos e de UPN, o sei de diestre spagnoliste e regjonaliste. Di profîl plui bas invezit la presince dal partît socialist. La coalizion progressiste nazionalitarie che e je al guvier in Navare e je cumò daûr a svilupâ une leç pe lenghe basche che e ledi a superâ la zonizazion che e garantive i dirits linguistics dome intune aree limitade de comunitât e, tai ultins agns, e à za inviât cualchi misure par lâ ta cheste direzion. I organizadôrs de manifestazion a contindin invezit che in Navare si à di mantignî la prioritât de lenghe castiliane su chê basche.
Font: Naiz:, 02/06/18

Paîs Basc: sentence che e sa di svindic cuintri dai vot di Altsasu

Une pene esemplâr par incjantonâ e cidinâ ogni forme di dissidence tal Paîs Basc. Cheste la interpretazion dade di diviers comentadôrs ae sentence dade fûr il prin di Jugn de prime sezion penâl de Audiencia Nacional, o sei il tribunâl speciâl spagnûl che si à ocupât de risse capitade ai 15 di Otubar dal 2016 tra un grup di fantats bascs e un pâr di agjents de Guardia Civil in libare jessude tun locâl di Altsasu, localitât de Navare a maiorance abertzale (nazionalitarie basche). La procure e veve stramudât une risse di bar intune azion teroristiche cun motivazions juridichis che il stes inventôr dal teoreme dal “todo es ETA” (dut al è part di ETA e duncje terorist), il judiç Baltasar Garzón, al veve calcolât cence nissune fonde.

Paîs Catalans: cu la gnove Generalitat al rive insom il 155

Ai 2 di Jugn si à vût l’insedament uficiâl dal gnûf guvier catalan vuidât Quim Torra. Cu la jentrade in vore dal esecutîf e ven a colâ la gjestion direte esercitade tai ultins siet mês dal guvier spagnûl par mieç dal articul 155 de Costituzion che al à dispueât la Catalogne di ogni forme di autoguvier. Lis autoritâts di Madrid a àn cirût di pidimentâ fin sul ultin la nassite dal guvier catalan. Cun di fat, dome il prin di Jugn il boletin uficiâl de Generalitat al à publicât il decret cu la nomine dai membris dal esecutîf, dopo che la publicazion dal prin decret firmât di Torra ancjemò ai 19 di Mai e jere stade blocade par vie che te liste dai membris dal guvier si vevin ancje cuatri conseîrs che si cjatin in preson preventive o in esili (Josep Rull, Jordi Turull, Lluís Puig e Toni Comín). Torra, in acuardi cui partîts indipendentiscj che lu sostegnin, al à duncje vût di sostituîju par vê il vie libare di Madrid e par meti fin al 155.

Ocitanie: iniziativis a pro dal ocitan a scuele e par television

La organizazion Collectiu Occitan, che e ten adun lis realtâts politichis e associativis plui rapresentativis de Ocitanie, e à inmaneât pai 6 di Jugn une gnove mobilitazion par domandâ une television plui ocitane. Ancje in considerazion de riforme dal setôr audiovisîf che e varès di rivâ al esam dal Parlament francês chest Astât, si domande une presince cuotidiane de lenghe proprie te programazion de television publiche che cumò e ufrìs a pene 17 oris di emissions par ocitan intun an. A son in program presidis in contemporanie denant dai uficis di France 3 a Tolosa / Toulouse, Montpelhièr / Montpellier, Rodés / Rodez, Carcassona / Carcassonne e Nîmes.

Irlande: discriminatoris i tais al program Líofa

La investigazion puartade indenant de comission pe avualiance in Irlande dal Nord e je rivade ae conclusion che il dipartiment pes comunitâts al à mancjât ai siei oblics cuant che, juste sul finî dal 2016, al à taiât i fonts al program Líofa, o sei lis borsis di studi che a permetevin a di un centenâr di students in cundizions economichis disvantazadis di frecuentâ i cors di irlandês intal Dún na nGall / Donegal. Il tai, decidût dal ministri Paul Givan (DUP), al jentrave intune schirie di azions puartadis indenant dai politics unioniscj cuintri des ativitâts pe tutele e pe promozion de lenghe gaeliche irlandese.
Font: CnaG, 01/06/18

Paîs Basc: passe 350 i Comuns che a poin Euskaraldia

A son za passe 350 i Comuns e 85 lis realtâts associativis de Comunitât Autonome Basche e de Navare che a àn decidût di aderî al progjet Euskaraldia che si propon di incressi l’ûs sociâl de lenghe basche. Par 11 zornadis, dai 23 di Novembar ai 3 di Dicembar dal 2018, dutis lis aministrazions comunâls e lis organizazions che a aderissin ae campagne si son impegnadis a doprâ la lenghe basche in ogni ocasion pussibile. Intant de iniziative i citadins che a aderissin a varan intor dai distintîfs che a specifichin se a son in stât di fevelâ la lenghe o pûr se a son dome bogns di capîle ma a àn gust che si ur feveli par basc.
Font: El Correo, 30/05/18; EiTB, 31/05/18

Cravuazie: referendum cuintri dai dirits politics des minorancis

Ativiscj catolics e nazionaliscj cravuats a àn inviât la cussì clamade iniziative “La int e decît” che si propon di tirâ sù lis 374 mil firmis che a coventin par inviâ un referendum par scancelâ la ratifiche dal tratât di Istanbul e par riformâ la leç eletorâl in maniere di ridusi i dirits politics ricognossûts de Costituzion aes minorancis nazionâls. In particolâr, la iniziative si propon di sbassâ di 8 a 6 il numar di puescj garantîts in Parlament pai rapresentants des minorancis nazionâls ricognossudis e di dineâur il dirit di vôt par cuistions centrâls tant che la fiducie al guvier o lis leçs di belanç. Ancje in câs che il numar di firmis cjapadis sù al sedi avonde par imbastî un referendum al è cuasi sigûr che la cort costituzionâl lu boçarà par vie che al tocje la ratifiche di un tratât internazionâl. Chel istès la iniziative e mostre il cressi de intolerance in Cravuazie pes minorancis nazionâls e pal slargjament dai dirits sociâi.
Font: Il Piccolo, 29/05/18

Voivodine: si slargjin i spazis di insegnament par cravuat

Il ministeri serp pe educazion al à confermât che cul prossim an scolastic si doplearà il numar des sezions cravuatis intes scuelis secondariis di Subotica, in Voivodine, la regjon de Serbie cul numar plui alt di minorancis. I students a podaran sielzi di frecuentâ lis classis par cravuat ancje tai istitûts tecnics e ta chei specialistics par infermîrs. La ativazion di gnovis sezions e di gnûfs programs disponibii par cravuat e je il risultât dal impegn cjapât chest Fevrâr dal president serp Aleksandar Vučić cui rapresentants de Aleance dai Cravuats de Voivodine. In dì di vuê, inte aree di Subotica, a son passe 400 i students che a frecuentin lis lezions par cravuat.
Font: Total Croatia News, 27/05/18

Bretagne: in 3 mil in place a Rennes pes Diwan

A jerin sù par jù 3 mil lis personis che ai 26 di Mai a àn sfilât pes stradis di Roazhon / Rennes par domandâ justizie pes scuelis Diwan e pe lenghe bretone. Plui in detai si domande di inviâ dai concors gnûfs pai insegnants di e in breton, di cjatâ fûr des soluzions stabilis par paiâ il personâl tecnic e aministratîf des scuelis a imersion e di ricognossi lis classis gnovis che a vegnin viertis. Di passe cuarante agns lis Diwan a ufrissin une educazion in lenghe bretone gratuite, laiche e vierte a ducj, des scuelis de infanzie fintremai lis superiôrs, ma lis istituzions statâls francesis a van dilunc a discognossi il servizi public che a ufrissin aplicantjur un tratament che lis penalize rispiet al rest des istituzions scolastichis francesis.
Font: Agence Bretagne Presse, 26/05/18

Cravuazie: in cressi lis manifestazions di odi cuintri dai serps

Ai 21 di Mai il Consei Nazionâl Serp, che al rapresente la comunitât serbe de Cravuazie, al à dât fûr il so rapuart anuâl su la situazion che si cjate a vivi la minorance. Daûr dai dâts publicâts, vie pal 2017 i câs di incidents leâts ae intolerance etniche, di discors publics violents, di menacis o di agressions cuintri di membris de comunitât serbe a son stâts 393, a front dai 331 segnalâts intal 2016 e dai 189 dal 2015. La realtât però e riscje di jessi ancjemò piês dal moment che plui di cualchidun nol denuncie i abûs patîts par pôre di consecuencis inmò plui penzis. A favorî cheste clime no son dome i ambients politics plui nazionaliscj, ma ancje i mieçs di comunicazion. Il guvier di centri diestre cumò in cjarie (HDZ) nol sburte la intolerance cuintri dai serps ma nol fâs nancje masse par fâi cuintri. Il cuadri al ven confermât ancje dal rapuart dât fûr de comission dal Consei de Europe su razisim e intolerance che al segnale une incressite de agressivitât cuintri de minorance serbe, dai rom e dai omosessuâi.
Font: Balkan Insight, 21/05/18

Grecie: gnove agression leade al odi nazionâl

A van indenant in Grecie lis violencis e i ats di intolerance cuintri dai membris des minorancis nazionâls e di cui che al cîr di promovi ativitâts par valorizâ la diversitât linguistiche, nazionâl e religjose. Un dai ultins episodis di cheste fate al è capitât ai 20 di Mai cuant che un grup di fondamentaliscj religjôs e nazionaliscj grêcs al à agredît il sindic di Tessaloniche, Yiannis Boutaris, membri de comunitât valache (o arumene) e promotôr di politichis di inclusion des minorancis. Boutaris ta chescj agns si veve fat notâ pe sô difese de laicitât des istituzions e pe vierzidure tai confronts des minorancis nazionâls e religjosis presintis in citât.
Font: Aljazeera, 19/05/18