21/06/16

Ocitanie: fieste pai 25 agns di autoguvier aranês

La setemane dai 17 di Jugn e je stade fieste grande inte Val di Aran, piçule aree di lenghe ocitane cjapade dentri intal principât di Catalogne. Ai 17 di Jugn dal 1991, 151 agns dopo de sô abolizion de bande des autoritâts spagnolis, al tornave a nassi il Consei gjenerâl, orghin di autoguvier de valade. La fieste pai 25 agns di chest inovâl e cole intun moment une vore particolâr, viodût che l’avignî di chest toc di Ocitanie al è leât ad in dopli al procès di indipendence che si à inviât in Catalogne. Nol è un câs, di fat, che propit intal Zenâr dal an passât il Parlament catalan al vedi fate buine la leç sul regjim speciâl de Val di Aran che i ricognòs ancje a chest teritori il dirit ae autodeterminazion, che e incrès i siei spazis di autoguvier e che e rint l’ocitan aranês lenghe couficiâl de Catalogne. Cundut che la leç no je ancjemò in vore ad in plen, cheste suaze normative i permet ae Val di Aran di jessi la part di Ocitanie cul plui alt nivel di autoguvier.
Font: Jornalet, 17/06/16; VilaWeb, 17/06/16

Ocitanie: sierât il vôt popolâr pal non de regjon centrâl

Tra i diviers nons proponûts par batiâ la gnove Regjon nassude il prin di Zenâr di chest an de fusion jenfri Lenghedoc - Roussillon e Misdì – Pireneus, i passe 200 mil citadins che a àn partecipât al vôt in rêt a àn sielzût in grande maiorance “Ocitanie”. Cheste propueste, di fat, e à vût il 45% di preferencis a front di un 10/12% di vôts cjapâts di chês altris opzions. Par decidi però se cheste propueste e deventarà pardabon il non istituzionâl de regjon, a coventin ancjemò doi passaçs. Prin, ai 24 di Jugn, la assemblee regjonâl e fasarà indenant la sô propueste che nol è dite che e sedi chê votade dai citadins e po, dentri dal prin di Otubar, il guvier francês al decidarà se acetâle o pûr no.
Font: Jornalet, 16/06/16

Serbie: i partîts des minorancis si svicinin al guvier

Riza Halimi, president dal Partît pe Azion Democratiche che al rapresente une buine part de minorance albanese de Serbie, si è cjatât cul prin ministri serp Aleksandar Vučič inte suaze de prime serie di incuintris dal esecutîf di Belgrât cui partîts di riferiment des minorancis nazionâls dal paîs tant che la Aleance dai Ongjarês in Voivodine e la Comunitât Democratiche Bosgnache. Vučič si è confrontât cun Halimi massime sul avignî de Agjenzie di coordenament par Bujanovac, Medveđa e Preševo / Presheva o sei l’organisim che si ocupe de minorance albanese che e vîf te aree sudocidentâl de Serbie. Il prin incuintri tra lis parts si è sierât in maniere positive cu la disponibilitât dal Partît pe Azion Democratiche a cooperâ cul esecutîf di Belgrât e cun chê dal guvier di nomenâ pe prime volte un membri de comunitât albanese ae vuide de Agjenzie.
Font: Balkan Insight, 10/06/16

Ucraine: acuardi cun Budapest par judâ la minorance ongjarese

Ai 9 di Jugn il guvier ongjarês al à sotscrit un acuardi di svilup economic cu la federazion des organizazions de minorance magjare che e vîf inte regjon de Transcarpazie, in Ucraine sudocidentâl. La intese, che si poie suntune disponibilitât economiche di 96 milions di euros, e je pensade par judâ lis ativitâts economichis gjestidis di membris de minorance ongjarese ancje par mieç di prestits vantazôs. L’intindiment principâl de iniziative al è di evitâ che i ongjarês de Transcarpazie a sbandonin la lôr tiere par resons economichis.
Font: Politics.hu, 10/06/16

UE: 180 puescj par operadôrs linguistics irlandês

Di chi al 2021 a saran 180 i puescj di vore a disposizion dentri des istituzions europeanis par tradutôrs, interpretis e personâl cuntune buine paronance de lenghe gaeliche irlandese. L’irlandês al è stât ricognossût dome intal 2007 tant che lenghe uficiâl e di lavôr de Union Europeane ma, viodude la situazion di minorizazion che al va dilunc a patî te stesse Irlande, une deroghe ae normative comunitarie e à blocât i efiets pratics di cheste decision. Tal Dicembar dal an passât il Consei de Europe al à fat bon un regolament che al fisse ca di cinc agns, intal 2021, la fin di cheste deroghe. Par rivâ prontis par chê scjadince lis istituzions europeanis a àn duncje di tacâ daurman a meti in vore in maniere progressive ducj chei servizis previodûts par une lenghe uficiâl. Cussì, za cul prin tacâ di Jugn, si à inviât il percors di assunzion par 62 tradutôrs. Po, a man a man, il personâl di lenghe gaeliche al cressarà fintremai lis 180 unitâts.
Font: Business World, 10/06/16

Ream Unît: nuie galês tal Parlament britanic

Il president de Cjamare dal Parlament britanic, Chris Grayling, al à dite di no ae domande rivade di un grup di deputâts laburiscj par gjavâ il bant sul ûs de lenghe galese almancul intant dai lavôrs de comission parlamentâr che e viôt des cuistions leadis al Gales. Par Grayling i citadins no acetaressin lis spesis leadis al servizi di traduzion che l’ûs dal galês al domandarès e che la uniche pussibilitât par permeti di doprâ in aule cheste lenghe e je di vê a ce fâ cun cualchidun che al fevele dome par galês e no ancje par inglês. Pai rapresentants laburiscj si trate di une posizion che no à nissun rispiet pal galês e par cui che lu fevele, là che si cjatin ancje personis che a son stadis monolengâls fin al moment di tacâ scuele e che par lôr il galês al reste la prime lenghe. Dal moment che la reson principâl dal dinei e sarès chê de spese masse alte, i rapresentants dal Plaid Cymru a àn invezit domandât a Grayling, ma cence vê rispueste, di fâi cognossi a dut il Parlament lis cifris in cuistion.
Font: BBC, 09/06/16

Bosgne: condane par discriminazion de Cort pai dirits umans

Il tribunâl european pai dirits umans al à condanât par discriminazion lis istituzions de Bosgne. Daûr de Costituzion, la presidence statâl e à di jessi formade di un membri par ognidune des trê comunitâts che a formin la federazion, ven a dî bosgnacs, cravuats e serps. Pe comission eletorâl centrâl però, par candidâsi pe presidence, si à ancje di rivâ di chê aree de federazion dulà che la proprie comunitât e je maioritarie. Par chest la comission e à boçât par dôs voltis la candidature di Ilijaz Pilav che, cundut che come bosgnac al varès podût rapresentâ cheste componente dentri de presidence, al jere a stâ te Republika Srpska, o sei la part de federazion a maiorance serbe. La cort europeane e à judicât invezit discriminatorie cheste decision des autoritâts de Bosgne. No je la prime volte che lis istituzions dal paîs balcanic a vegnin condanadis par discriminazion. Lis voltis stadis il tribunâl european pai dirits umans lis veve condanadis par no vê permetût di candidâsi pe presidence e nancje pal parlament federâl, citadins bosgnacs di divignince rom o ebraiche o che si vevin refudât di declarâsi membris des trê comunitâts fondativis de federazion.
Font: Balkan Insight, 09/06/16

Asturiis: il guvier al promôf asturian e galizian a scuele

Dopo doi agns che no lu faseve, il guvier des Asturiis al à tornât a inviâ une campagne informative par sburtâ i gjenitôrs a sielzi pai lôr fîs percors scolastics che a cjapin dentri ancje la lenghe asturiane. Il materiâl informatîf al è stât dât fûr in dutis lis scuelis primariis e secondariis des Asturiis in plui di jessi disponibil sul sît internet dal assessorât pe educazion. La lenghe asturiane e je cjapade dentri intal curriculum scolastic e il so insegnament si veve inviât inmò tal 1984 a partî di une disine di scuelis. In dì di vuê a son 335 i istitûts che a ufrissin la pussibilitât di studiâle, ma a àn di jessi lis fameis a decidi se gjoldi di cheste oportunitât o pûr no. Dongje dal asturian, la campagne e promôf ancje la varietât galiziane che si fevele te part plui ocidentâl des Asturiis.
Font: Galicia Hoxe, 09/06/16

Paîs Basc: proiezions linguistichis positivis pe CAB

Ca di vincj agns, tal 2036, inte Comunitât Autonome Basche il 49,5% al fevelarà par euskara, il 16,7% al varà une cognossince passive di cheste lenghe e il 33,8% al fevelarà par castilian a front di une situazion che, in dì di vuê, e viôt il 36,4% te prime categorie, il 19,3% te seconde e il 44,3% te tierce. Cheste proiezion si le cjate tal document là che il guvier de Comunitât Autonome Basche al fisse lis prioritâts de politiche linguistiche pai prossims vincj agns. La prime di chestis prioritâts e je di mantignî almancul lis azions metudis in cjamp fin cumò. Cun di fat, ancje se no si ves di rivâ a fâ di plui e miôr, il lavôr fat massime sui fruts dai agns ‘80 incà al à permetût di formâ simpri plui zovins par euskara al pont che za in dì di vuê, se si cjale ae popolazion sot dai 25 agns, il 73,2% al è in stât di fevelâ par euskara, il 15,5% lu capìs ma no lu fevele e a pene l’11,3% al fevele dome par castilian.
Font: El Diario, 08/06/16

Gales: galês e timp libar, masse comuns no fasin nuie

Lis aministrazions locâls galesis a son clamadis de normative a slargjâ lis ativitâts par galês intal cjamp sportîf e tal timp libar, ma dispès no rispietin chescj oblics. Al è il câs dai cors par nadâ là che plui de metât dai comuns dal Gales al ufrìs lis lezions dome par inglês. A denunciâ cheste situazion e je la organizazion Cymdeithas yr Iaith Gymraeg che e invide la comissarie pe lenghe galese a inviâ une inchieste uficiâl par vê un cuadri plui in detai de situazion e par meti in vore lis azions che a coventin par fâ rispietâ la leç.
Font: Local Gov, 06/06/16

Bretagne: sît unic pe editorie par breton

Cul mês di Otubar, inte suaze dal salon dal libri di Karaez / Carhaix, al sarà screât il portâl Lenn (lei) che si propon di meti adun i diviers editôrs che a publichin par breton. In dì di vuê a son une vincjine lis cjasis editoris che a stampin libris in lenghe bretone par une produzion complessive tor dai 120/130 titui par an. Il portâl al à chê di judâ a superâ la visibilitât dispès limitade di chestis publicazions, di ufrî un panorame il plui larc pussibil su dutis lis novitâts editoriâls par breton e di permeti a ducj chei che a vuelin lei ta cheste lenghe di cjatâ intun sît unic i libris disponibii e lis informazions par consultâ o par cjoli lis diviersis publicazions.
Font: Le Telegramme, 01/06/16

Ream Unît: prin spot televisîf par cornic

Lis lenghis si fasin cognossi ancje par mieç dai messaçs publicitaris, tant plui se si cjatin intune condizion di minorizazion fuarte. Par chest e à vût un rivoc no di pôc la decision di une imprese di gjelâts de Cornualie di trasmeti, su diviersis des televisions privadis britanichis plui impuartantis e in prime serade, un spot di trente seconts dut fevelât par cornic. E je la prime volte che cheste piçule lenghe celtiche e ven doprade par une publicitât televisive che e rive tes cjasis di dut il Ream Unît. La campagne publicitarie e previôt ancje la pussibilitât di discjariâ dal sît internet de aziende un manualut minim di fraseologjie par cornic. La idee di fonde de iniziative e je che par esaltâ l’ûs di ingredients sans e locâi e la lavorazion artesanâl dal prodot nol è nuie di miôr dal doprâ la lenghe carateristiche dal lûc.
Font: The Guardian, 20/05/16