22/12/09

Aragon: fate buine la prime leç su lis lenghis propriis


Ai 17 di Dicembar, cui vôts a pro dai socialiscj e de Chunta Aragonesista, la Assemblee regjonâl aragonese e à fate buine la leç su lis lenghis propriis dal Aragon. Pe prime volte, duncje, a vegnin ricognossudis tant che lenghis propriis il catalan, intal teritori de cussì clamade Franja de Ponent, e l’aragonês, inte aree pirenaiche. Il test al previôt che chestis dôs lenghis a puedin jessi insegnadis intes scuelis, ma dome se e je la domande de bande dai gjenitôrs. Cun di plui a son previodûts dai dirits minims intal ûs des dôs lenghis intai rapuarts cu la aministrazion publiche. La Chunta Aragonesista e à decidût di votâ la leç, ancje se le calcole pôc ambiziose, par garantî almancul un pont di partence inte direzion di un plen ricognossiment dai dirits linguistics intal Aragon. I popolârs e il Partit Aragonès a àn votât cuintri de leç par vie che a disin che la lenghe fevelade inte Franja de Ponent no sarès catalan. Izquierda Unida, invezit, e à votât cuintri de leç par vie che no si ricognòs la uficialitât des dôs lenghis.

Font: Món Divers, 18/12/09


Sahara ocidentâl: la vitorie di Aminatu Haidar sul Maroc


Daspò di 32 dîs di siopar de fam, la ativiste saharawi pai dirits umans Aminatu Haidar e à podût tornâ a cjase sô, inte citât di El-Aaiún, cence condizions. Ai 13 di Novembar, intant che e tornave dai Stâts Unîts, la femine e jere stade blocade des autoritâts marochinis intal aeropuart de capitâl saharawi e, daspò che i jere stât secuestrât il passepuart, e jere stade imbarcjade a fuarce suntun avion par Lanzarote, intes isulis Canariis. Achì, lis autoritâts spagnolis, prime le vevin obleade a passâ la frontiere e po i vevin impedît di tornâ a imbarcjâsi parcè che no veve il passepuart. Dut câs, Aminatu Haidar no si à fate spaurî e par podê tornâ a cjase sô e à inviât un siopar de fam denunciant il compuartament des autoritâts marochinis e di chês spagnolis. Pes autoritâts marochinis la decision di fâle tornâ a cjase e je stade cjapade dome par resons umanitariis, ma pe comunitât saharawi e je stade une vitorie impuartante. Il câs di Aminatu Haidar e à tornât a puartâ la cuestion saharawi ae atenzion internazionâl, creant no pôcs problemis al Maroc che di passe trente agns al ocupe in maniere ilegâl il Sahara Ocidentâl e che al va dilunc a reprimi cun violence la resistence saharawi. I ultins episodis di violence si àn vûts propit cuant che Aminatu Haidar e je rivade a El-Aaiún: cun di fat, la polizie e à reprimût cun fuarce lis manifestazions di fieste dai saharawi che a jerin lâts in strade par saludâ la militante tornade a cjase.

Font: Ambassade RASD Rome - ANSPS, 18/12/09; Gara, 18/12/09


Galizie: in linie il dizionari galizian su lis gnovis tecnologjiis


Dopo di doi agns di lavôr al è stât presentât il prin dizionari enciclopedic galizian su lis gnovis tecnologjiis (Digatic). La opare e diven dal lavôr unitari de Associazion dai inzegnîrs des telecomunicazions de Galizie cul guvier galizian. La publicazion e met adun plui di cuatri mil tiermins e e à domandât un investiment di sù par jù 180 mil euros. Dongje de publicazion su cjarte, il lavôr al è ancje disponibil in rêt (ta cheste direzion) . Pal Osservatori su la lenghe galiziane cuasi la metât dai zovins tra i 15 e i 24 agns e declare di doprâ imprescj tecnologjics par galizian.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 15/12/09


Irlande: un archivi sonôr dal gaelic in linie


Al è a disposizion su la rêt (ta cheste direzion) il lavôr di regjistrazion fat dal linguist William Doegen intes areis gaelichis de Irlande a cjaval tra il 1928 e il 1931. Il studiôs todesc al veve regjistrât contis popolârs, preieris, cjançons, detulis e piçulis frasis che a rapresentin une testemoneance vive dai dialets gaelics fevelâts ator pe Irlande. Si trate di documents audio impuartants par vie che a permetin di scoltâ varietâts che cumò a son raris o fintremai sparidis. Lis regjistrazions, che a son presentadis cun ducj i dâts su lis intervistis, a vevin interessât 137 irlandês marilenghe di 17 conteis diferentis. Il materiâl al rapresente une risorse impuartante sei par cui che al studie la lenghe, sei par cui che al è interessât ae Irlande e ae sô culture.

Font: Gaelport, 15/12/09


Vojvodine: vie libare definitîf al Statût gnûf


Ai 14 di Dicembar la assemblee de Vojvodine e à fat bon il so gnûf Statût di autonomie, daspò che, dôs setemanis prime, il test al veve vût il vie libare dal Parlament serp. Par che il Statût al jentri in vore, duncje, e mancje dome la publicazion su la gazete uficiâl. La gnove cjarte statutarie e ricognòs plui competencis aes istituzions de Vojvodine, ancje se mancul di chês che a domandavin i partîts regjonaliscj e i rapresentants de comunitât ongjarese, che e rapresente la minorance principâl de regjon.

Font: Món Divers, 15/12/09


Paîs Catalans: referendum su la indipendence, al vinç il sì, ma al vote il 30%


A son stâts plui o mancul 200 mil i citadins che a àn partecipât al referendum su la indipendence che si è davuelt ai 13 di Dicembar in 166 comuns de Catalogne. I sì pe indipendence a àn sfiliât il 95% dai vôts, ma la partecipazion medie al referendum e je stade tor dal 30%. Dome in trê comuns la partecipazion e je stade sot dal 20%, il risultât plui bas si lu à vût a Rosas dulà che al è lât a votâ dome il 10,44% dai citadins. In cualchi comun, invezit, la partecipazion e à passât il 90%. Intal comun plui popolôs – chel di Sant Cugat del Vallès – al è lât a votâ il 25,48% di chei che a ‘nt vevin dirit. No son stâts pôcs i comuns là che il numar dai votants al è stât plui alt di chel che si à vût in votazions uficiâls tant che chês europeanis o chê dal 2006 pal Statût. Il coordenament che al à organizât il referendum si à declarât sodisfat pe rispueste dai citadins dal moment che si à di tignî cont che la votazion no veve valôr uficiâl, che e veve cjatât pôc spazi su la stampe e che la part logjistiche e jere dute su lis spalis di volontaris. La adesion e je stade plui alte – al à spiegât un dai referents dal coordenament, Uriel Bertran – ta chei comuns là che si à podût lavorâ in condizions similârs a chês che si àn in ocasion di votazions istituzionâls. I responsabii dal coordenament a àn declarât che a laran indenant cu la organizazion dal referendum in altris comuns e che, par mieç di une leç di iniziative popolâr, a domandaran che il referendum su la indipendence si puedi davuelzi in maniere uficiâl in dute la Catalogne ai 25 di Avrîl dal 2010. La iniziative referendarie, di là des declarazions, no à vût masse poie dai partîts nazionaliscj catalans, e je stade ignorade dai socialiscj e contrastade cun fuarce dai popolârs. In mert ae propueste di un referendum uficiâl in dute la Catalogne, ancje i dirigjents di CiU e ERC si son declarâts contraris, almancul par cumò.

Font: VilaWeb, 13-14/12/09; Gara, 14/12/09; El País, 14/12/09


France: il guvier al refude di fâ une leç pes lenghis


Il ministri francês pe imigrazion, pe integrazion e pe identitât, Éric Besson, al à declarât che il guvier di Parîs nol intint presentâ une leç su lis lenghis regjonâls. A vegnin cussì smentidis lis promessis fatis indenant de ex ministre pe culture, Christine Albanel, e dal stes president Nicolás Sarkozy. Besson, tal rispuindi a di une interogazion fate indenant di une deputade socialiste ocitane, al à dite che la suaze legjislative in vore cumò no permet di imbastî une vere leç su lis lenghis regjonâls, massime par vie che e larès cuintri dal principi di “indivisibilitât de Republiche”. Par altri, la rispueste e rive un pâr di setemanis dopo che un trop di parlamentârs dal partît di guvier (UMP) al à fat savê di jessi pront a preparâ une leç su lis lenghis minoritariis.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 13/12/09; Món Divers, 11/12/09


Paîs Basc: tacât il procès cuintri di Egunkaria


Cuasi siet agns dopo di sierade di Egunkaria, la Audiencia Nacional spagnole e à inviât il procès cuintri di cinc dirigjents dal prin cuotidian in lenghe basche. Par ducj e cinc e je la acuse di partecipazion a “organizazion teroriste” e la domande di 14 agns di preson. In pratiche, la acuse e je che la organizazion armade basche ETA e partecipàs al finanziament dal gjornâl e e decidès la sô linie editoriâl. La mancjance di cualsisei prove par poiâ cheste tesi e veve puartât fintremai la publiche acuse a domandâ di archiviâ il procediment. Chel istès, i magjistrâts de Audiencia Nacional a àn decidût lâ indenant. La vicende si veve inviade ancjemò intal 2001 di une inchieste coordenade dal judiç Juan del Olmo e, intal 2003, e veve puartât a sierâ il cuotidian e à arestâ une disine di personis leadis al gjornâl. Diviers di lôr a vevin denunciât torturis dopo dal arest. La vicende e il pês sociâl e culturâl dai arestâts a vevin puartât a grandis manifestazions di proteste ancje fûr dal Paîs Basc.

Font: Gara, 13/12/09