18/08/09

Paîs Basc: e cres la repression cuintri de çampe indipendentiste


La çampe indipendentiste basche, che aromai si ricjate cun dutis lis sôs rapresentancis partitichis e associativis metudis fûr leç, e à comunicât la sô intenzion di inmaneâ une manifestazion popolâr a Bilbo / Bilbao ai 21 di Avost che e varà tant che sproc: par un cambi politic e sociâl dilunc de strade pe indipendence. Chest gnûf segnâl di vivarositât dal moviment abertzale al cole juste cualchi zornade dopo che il ministri spagnûl dal interni, Alfredo Pérez Rubalcaba, al declarave che ancje se la çampe indipendentiste basche e ves cjapât distance de violence no sarès stade legalizade (cundut che la motivazion uficiâl par meti fûr leç i partîts e lis organizazions de çampe abertzale e je propit chê de mancjance di une condane esplicite de violence di ETA). Dut câs, no dome intal Paîs Basc, si domandisi cemût che si puedi meti fin al conflit se di une bande si va dilunc a cressi la repression cuintri des organizazions politichis e associativis dal indipendentisim basc e a dineâur cualsisei spazi di espression, e di chê altre bande, di là dai proclamis, no si rive a bati ETA sul plan militâr come che a mostrin a clâr lis ultimis azions metudis in at de organizazion armade basche.

Font: Gara, 03-12/08/09


Corsiche: lavôr e ambient al centri des Ghjurnate Internaziunale


Ai 8 e ai 9 di Avost si è davuelte a Corti la edizion 2009 des “Ghjurnate Internaziunale”: l’apontament tradizionâl inmaneât dal indipendentisim cors par confrontâsi cui rapresentants di altris nazions cence stât in lote pe autodeterminazion. Chest an la rapresentance politiche e jere formade dai catalans di ERC e di Estat Català, dai sarts di iRS e di Sardigna Natzione, dai bascs di Batasuna, dai bretons dal Emgann, dai amazics (berbers) dal MAK e di une delegazion dal Quebec. Un dai temis frontâts intant de edizion di chest an al è stât chel des lotis sindacâls puartadis indenant dai lavoradôrs des comunitâts minorizadis dentri dal stât francês. Par fevelâ di chest argoment, dongje dal Sindacât dai Lavoradôrs Cors (STC), a son rivâts a Corti i rapresentants dal sindacât basc LAB, di chel breton SLB, di chel canac USTKE, di chei de Guadalupe UGTG e LKP, in plui di rapresentancis rivadis di altris dai cussì clamâts Teritoris dal oltri mâr (Outre-mer). La manifestazion e à viodût a dibati ancje sul svilup teritoriâl e ambientâl de Corsiche e su cuestions leadis al dirit di citadinance.

Font: Radio Alta Frequenza, 06-10/08/09


Galizie: nassût il coordenament ProLingua


La bataie pe difese e pe promozion de lenghe galiziane si insiore di un gnûf sogjet nassût intai prins dîs di Avost. Si trate dal coordenament ProLingua che al à chê di meti adun dutis lis personis che, di là de lôr partignince politiche o professionâl, si ricognossin inte lote pe lenghe. Intal so manifest, ProLingua si declare, duncje, apartitiche e plurâl, in plui di visâ che lis adesions a puedin rivâ dome a titul personâl. I obietîfs dal coordenament a son chei di “promovi il galizian tant che lenghe proprie de Galizie e di rivâ ae sô uficialitât reâl, che e passe par une presince normâl ancje intai cjamps là che vuê e ven lassade fûr, tant che lis impresis, la justizie e altris servizis public e privâts, massime i mieçs di comunicazion”. ProLingua e calcole di nivel minim di tutele chel sigurât de Leç pe normalizazion linguistiche dal 1983 e dal Plan gjenerâl di normalizazion de lenghe galiziane dal 2004. Ogni tentatîf di limitâ i dirits garantîts di chescj proviodiments – a disin i membris dal coordenament – al sarà combatût cun decision.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 06/08/09


Ossezie e Abkhazie: la Russie e domande un tratât di no agression


Il president rus, Dimitri Medvedev, intune letare mandade al president francês, Nicolas Sarkozy, al à sburtât su la dibisugne di un tratât di no agression tra Gjeorgjie, Abkhazie e Ossezie meridionâl. Dome ta cheste maniere, al spieghe il cjâf di stât rus, si pues evitâ che si vedin altris episodis di violence e che e sedi garantide la sigurece des popolazions civîls di chei teritoris. Cun di plui, inte letare, si invide ancje i membris de Union Europeane a blocâ la vendite di armis ae Gjeorgjie. L’intervent dal president rus al rive juste a un an di distance dal conflit discjadenât des trupis gjeorgjianis e che, daspò dal intervent rus, al veve puartât ae proclamazion unilaterâl de indipendence de Abkhazie e de Ossezie meridionâl. Pocjis zornadis indaûr, la tension si veve tornade a alçâ par vie di diviers scuintris a fûc causâts di milizians gjeorgjians.

Font: RIA Novosti, 06-08/08/09


Russie: tatars e baschîrs cuintri de assimilazion nazionâl


E je fuarte la preocupazion framieç des organizazions internazionâls che a rapresentin lis comunitâts tataris e baschiris par un progjet di leç che, a lôr parê, al smire ae assimilazion di dutis lis popolazions no russis de federazion. Il test, di fat, al ponte ae costruzion di une “nazion civiche russe” e nol ten cont de esistence di republichis nazionâls autonomis tant che chê dal Tatarstan e chê dal Baschiristan. Tatars e baschîrs a fevelin lenghis de famee turche e a vivin pe plui part propit intai teritoris di chestis dôs republichis autonomis.

Font: Món Divers, 06/08/09


Turchie: prin incuintri jenfri Erdogan e DTP sul avignî dal Kurdistan


Une riforme costituzionâl che e ricognossi la diviersitât culturâl in Turchie, la pussibilitât di tornâ a cjase pai 11 mil sfolâts che dal 1993 a vivin intal Kurdistan meridionâl (Irak), il recupar dai toponims in lenghe curde, investiments grues pal svilup de aree curde de Turchie. Daûr des primis indiscrezions, a podaressin jessi chescj i ponts di fonde che il prin ministri turc Recep Erdogan al à proponût ai delegâts dal Partît de Societât Democratiche (DTP), che al rapresente il partît di riferiment de comunitât curde in Turchie, par cirî di risolvi la cuestion dal Kurdistan. Si trate dal prin incuintri impuartant tra lis parts su chest teme. La iniziative e rive juste cualchi zornade dopo che, de preson là che al è sierât di agns, il comandant in cjâf dal Partît dal Lavoradôrs dal Kurdistan (PKK), Abdullah Öcalan, al veve fat savê di jessi daûr a meti jù un plan pe soluzion de cuestion curde in Turchie, traviers dal ricognossiment di une fuarte autonomie pe regjon.

Font: Nationalia, 06/08/09


Balcans: discriminadis lis minorancis serbis


Daûr dal ultin rapuart publicât de ONG serbe “Napredni Klub” lis comunitâts serbis che a vivin fûr dal stât serp a vivin dispès in condizions di discriminazion. Cundut de organizazion federâl dal paîs, intal rapuart si declare che lis comunitâts serbis de Bosgne no gjoldin dai stes dirits dai cravuats e dai bosgnacs. In Montenegro, là che i serps a son un tierç de popolazion, il lôr status tant che minorance nazionâl nol è stât ancjemò regolât e no gjoldin di une rapresentance istituzionâl proporzionade. In Slovenie, invezit, no ur ven ricognossût il status di comunitât nazionâl autoctone. Simpri daûr dal rapuart, i serps che a vivin in Romanie e in Ongjarie a riscjin la assimilazion, intant che chei de Macedonie no varessin plene libertât di religjon. In Albanie, invezit, no si rive nancje a savê il numar dai serps che a vivin inta chel paîs. La ONG serbe e invide, duncje, il guvier di Belgrât di ocupâsi cun plui atenzion de situazion dai serps che a vivin fûr dai confins di stât.

Font: BalkanInsight, 05/08/09


Sardegne: si è tornât a dâ dongje il Comitât pe lenghe sarde


Ai prins di Avost, a 33 agns di cuant che al jere nassût pe prime volte cun chê di inviâ une leç popolâr pal bilinguisim, al è tornât a dâsi dongje il “Comitadu pro sa limba sarda”. Il Comitât al domande ae aministrazion regjonâl di meti in vore il plan linguistic trienâl a pro dal sart e di garantî lis risorsis e i imprescj miôr par podêlu fâ. Cun di plui, tra i obietîfs dai fondadôrs, a son ancje chei di lâ indenant su la strade di un standard linguistic pal sart, ma ancje di garantî la normalizazion e la promozion di chês altris varietâts linguistichis feveladis su la isule (catalan dal Alguer, galurês, sassarês e tabarchin). Il Comitât si è dât dongje ator di un document cui obietîfs di fonde che al à viodût tant che prin firmatari Giovanni Lilliu. Adesions a son za rivadis di diviers operadôrs linguistics, scritôrs, e gjornaliscj sarts.

Font: L’Unione Sarda, 04/08/09; Tempus Nostru, 06/08/09


Ocitanie: metropolitane par ocitan a Tolose


Cul mês di Setembar inte metropolitane di Tolose lis comunicazions su lis fermadis no saran plui fatis dome par francês, ma ancje par ocitan. Si trate di une iniziative che e à un valôr simbolic une vore fuart, massime se si calcole che Tolose come la plui part des citâts de Ocitanie e je une vore francesizade. Lis comunicazions bilengâls a varessin di tacâ in ocasion dal “Festival Occitania”, rivât aromai ae sô diesime edizion e che si inviarà ai 21 di Setembar.

Font: Món Divers, 04/08/09


Serbie: i albanês a domandin une regjon autonome


I aministradôrs dai comuns di Presevo, Medvedja e Bujanovac a àn presentât al guvier e al Parlament de Serbie la propueste par une regjon autonome che e cjapi adun i teritoris di chescj trê comuns a maiorance albanese. Dut câs, i rapresentants di cheste comunitât a fasin indenant ancje altris propuestis, tra chestis une rapresentance etniche proporzionâl intes istituzions publichis serbis, in particolâr framieç de fuarcis di polizie, e il ricognossiment dai titui universitaris otignûts in Cossovo. La minorance albanese e domande ancje la liberazion dai membris dai grups armâts albanês arestâts l’an passât.

Font: BalkanInsight, 03/08/09; Món Divers, 04/08/09


Scozie: gnovis iniziativis dal guvier pal gaelic


Il prin ministri scozês Alex Salmond (SNP) al à comunicât che il so guvier al zontarà vie pal an altris 800 mil sterlinis ai 2 milions e 150 mil za previodûts pe educazion in lenghe gaeliche. La gnove e je stade comentade in maniere une vore positive dal Bòrd na Gàidhlig, la agjenzie pe lenghe gaeliche, che al à sigurât che cun chescj fonts si varà la pussibilitâts di incressi il numar di scuelis là che si dopre il gaelic. Cun di plui, dentri de fin dal an, al sarà metût jù un gnûf plan cu lis azions che si metaran in vore par slargjâ il numar des personis che a fevelin cheste lenghe. La conferme e je rivade dal ministri pal gaelic Michael Russell.

Font: Bòrd na Gàidhlig, 03/08/09