07/11/20

Paîs Basc: za cuasi 70 mil i iscrits a Euskaraldia

A son za sù par jù 70 mil lis personis che si son iscritis par partecipâ ae seconde edizion di Euskaraldia, la iniziative che si propon di sburtâ l’ûs sociâl de lenghe basche che si davuelzarà dai 20 di Novembar ai 4 di Dicembar. Tra chei che si son notâts a ‘nd è un 20% che nol veve partecipât ae prime edizion. Lis iscrizions a restaran viertis fintremai i 19 di Novembar. La edizion di chest an e ven a colâ tune situazion dal dut anormâl che e limite cetantis formis di socialitât che a rapresentin l’ambient principâl par meti in at lis finalitâts di Euskaraldia, chel istès i organizadôrs a invidin i iscrits a profitâ di dutis chês ocasions che i si presentaran par doprâ l’euskara, fossial in cjase, sul puest di vore, tes buteghis, cui amîs o tes rêts sociâls.

Font: EiTB, 30/10/20

Scozie: invît ai zovins a contribuî ae politiche linguistiche

Il Bòrd na Gàidhlig, la agjenzie scozese de lenghe gaeliche, al è daûr a cjapâ sù par mieç di inchiestis in rêt ideis e opinions dai fantats sul ûs dal gaelic e su lis manieris par fâlu cressi intes comunitâts là che a vivin. I risultâts racuelts a saran doprâts ancje di trê grups di lavôr specifics metûts sù cun altris realtâts publichis impegnadis inte promozion de lenghe e de culture gaeliche. Pai rapresentants de agjenzie, i fantats a san jessi une vore inovatîfs e tirâ dongje lis lôr propuestis al è impuartant par indreçâ il gnûf plan pal disvilup de lenghe proprie intune direzion là che propit lis gnovis gjenerazions a varan un puest centrâl.

Font: Bòrd na Gàidhlig, 30/10/20

Galizie: liste des risorsis didatichis par galizian su Youtube

Inte suaze dal progjet Youtubeir@s e je stade metude adun une vuide che e permeti di judâ la comunitât educative de Galizie a cjatâ fûr e a doprâ pal miôr i videos di caratar didatic su materiis tant che siencis, lenghe e leterature, musiche e arts plastichis disponibii su Youtube. L’obietîf al è chel di stiçâ insegnants e students a profitâ di cheste rêt sociâl tant che imprest di trasmission di contignûts educatîfs e di svilupânt di gnûfs.

Font: Consello da Cultura Galega, 29/10/20

Paîs Basc: gnovis liniis di politiche linguistiche pe CAB

Ai 28 di Otubar il responsabil pe culture e pe politiche linguistiche dal guvier de Comunitât Autonome Basche, Bingen Zupiria, al à presentât denant de Comission parlamentâr competente i obietîfs principâi che il so assessorât si propon di rivâi tai prossims cuatri agns. Par chel che si riferìs aes politichis linguistichis, i trê impegns primaris a saran di garantî i dirits linguistics, di incressi la cognossince e l’ûs dal euskara, e di infuartî la colaborazion interistituzionâl par rivâ a chescj obietîfs. Ta cheste suaze si à ancje l’intindiment di aumentâ in maniere graduâl la pussibilitât pai zovins jenfri i 16 e i 30 agns di formâsi in maniere gratuite par otignî un nivel C1 di competence linguistiche.

Font: EiTB, 28/10/20

Corsiche: gnove aparizion publiche dal FLNC 76

Une des ramis dal Front di Liberazion Nazionâl Cors (FLNC 76) che e veve decidût di dismeti la lote armade tal 2014 e je tornade fûr cuntune conference stampe clandestine che si è tignude ai 28 di Otubar. In plui di mostrâ il discontent par cemût che la politiche francese e gjestìs une serie di emergjencis (de epidemie di Covid-19 ae menace dal terorisim di stamp islamist), la iniziative e veve chê di fâ savê che la organizazion e à intenzion di tornâ a fâsi sintî ancje se no à sclarît se e pense di fâlu cun ativitâts armadis o cun altris azions. Il FLNC 76 al à ancje domandât che al vegni liberât Pierre Santini, militant nazionalist di 76 agns impresonât sul principi dal mês inte suaze de inchieste sul atac a di une stazion di polizie. Intant e reste ancjemò dute di sclarî la vicende dal sassinament di Stephane Leca, militant nazionalist (FLNC des anonymes) copât a cjase sô ai 19 di Otubar. Intant dai siei funerâi, un comant dal Front si à presentât in armis par rindii i onôrs militârs.

Font: Corse Net Infos, 28/10/20

Paîs Catalans: gnove repression cuintri dal indipendentisim

Gnove azion repressive des autoritâts spagnolis cuintri dal indipendentisim catalan. Ai 28 di Otubar la guardia civil e à arestât 21 personis, pe plui part imprenditôrs e professioniscj. Tra di lôr al è ancje Xavier Vinyals, president dal coordenament des selzions sportivis catalanis. La acuse cuintri di lôr e je di jessi part di une rêt par indreçâ risorsis publichis che a ledin a sostignî lis ativitâts dal president catalan in esili Carles Puigdemont. Doi dîs dopo dal lôr arest il judiç che al viôt de inchieste al à decidût di liberâju ducj cence misuris cautelârs. Dut câs lis acusis cuintri di lôr a restin in pîts. La operazion di polizie e à discjadenât gnovis protestis ator pe Catalogne.

Font: VilaWeb, 28-30/10/20; Naiz:, 28/10/20

Paîs Catalans: El Segell al rive ancje tal Alguer

E je rivade ancje tal Alguer / Alghero, aree catalanofone de Sardegne, la iniziative El Segell promovude de organizazion Plataforma per la llengua cun chê di valorizâ la etichetadure par catalan dai prodots comerciâi. Ae campagne a àn za tacât a aderî lis primis impresis citadinis. L’ûs de lenghe proprie tes etichetis al permet di miorâ la visibilitât dai prodots e di dâi une imagjin di imprese responsabile e atente al teritori e aes sôs specificitâts. Cui che al aderìs ae iniziative, in plui di gjoldi di un servizi di traduzion gratuit, al ven ancje metût in contat cun distributôrs che a operin intai Paîs Catalans in maniere di fâju cognossi, in gracie de lenghe comun, intune aree cetant plui grande di chê di partence.

Font: PFPLL, 28/10/20

Paîs Catalans: no de magjistrature al ûs primari dal valenzian

Il tribunâl suprem al à anulât diviers elements dal decret de Comunitât Valenziane che al regole l’ûs dal castilian e dal catalan (te sô varietât valenziane) inte aministrazion publiche. In particolâr, l’orghin judiziari spagnûl al à decidût che se ancje il catalan al è lenghe proprie de aministrazion valenziane no si pues tignîlu di prime lenghe. Cun di plui al è intervignût par pidimentâ il so ûs intes comunicazions istituzionâls cun chês altris dôs Comunitâts autonomis là che il catalan al è lenghe proprie. In diviersis sentencis resintis il tribunâl suprem al à palesât une posizion discriminatorie cuintri des lenghis ricognossudis come uficiâls de Costituzion spagnole ma diviersis dal castilian.

Font: Generalitat de Catalunya, 23/10/20

Sapmi: seconde edizion pe setemane de lenghe sami

Ai 25 di Otubar si à sierade la seconde edizion de setemane de lenghe sami. La iniziative e à tocjât cuasi dut il Sapmi, o sei lis tieris sami di Finlande, Norvegje e Svezie. La prime edizion si veve tignude tal 2019 inte suaze dal an internazionâl des lenghis nativis. La setemane e je une iniziative disvilupade in maniere coletive che si propon di stiçâ istituzions publichis e privadis, ativitâts economichis, organizazions e altris realtâts sociâls a doprâ la lenghe sami (o miôr, lis diviersis lenghis sami) e a studiâ azions par rindi la lenghe plui fuarte e visibile te vite di ogni dì. Viodude la situazion particolâr di chest an, la plui part des ativitâts programadis si à davuelte su la Rêt.

Font: The Barents Observer, 21/10/20

Scozie: gnove ricercje sui efiets positîfs dal bilinguisim

Une ricercje puartade indenant di trê universitâts scozesis e finanziade de agjenzie pe lenghe gaeliche Bòrd na Gàidhlig e à permetût indagâ i compuartaments linguistics dai zovins che a àn davuelt un percors scolastic imersîf par gaelic di almancul 15 agns. Une analisi sui students galês e mostrave che in masse câs, une volte finide scuele, i fantats a lassavin ancje la lenghe proprie come se e fos dome une materie di studi che no coventave plui. Il studi scozês al conferme invezit che il bilinguisim al à i stes efiets positîfs sul plan cognitîf sei che si trati di une lenghe fevelade di pôcs di lôr che di une lenghe di grande difusion. Lis capacitâts disvilupadis cuntune educazion bilengâl a ufrissin po plui oportunitâts une volte finide la scuele. I risultâts di cheste ricercje a coventaran ancje par judâ a decidi la programazion de politiche linguistiche pai prossims agns.

Font: Bòrd na Gàidhlig, 20/10/20

Paîs Catalans: prin di Otubar, dirigjents dai mossos assolts

E je une sentence di assoluzion chê decidude de Audiencia Nacional (la cort che e à cjapât il puest dal tribunâl speciâl di ete franchiste) pai ex dirigjents dai mossos d’esquadra, o sei la polizie catalane, cun riferiment al lôr compuartament in ocasion dal referendum su la indipendence de Catalogne dal prin di Otubar dal 2017. Par Josep Lluís Trapero, ex comandant dai mossos, Pere Soler, ex diretôr dal cuarp, e César Puig, za segretari gjenerâl dal dipartiment dal interni dal guvier catalan – che sul imprin a jerin stâts acusâts di ribelion – la publiche acuse e veve po domandât dîs agns di preson e di inabilitazion pai reâts di sedizion e di disubidience. Dai stes reâts, ancje se cuntun nivel di responsabilitât plui bas, e jere clamade a rispuindi la ex intendente de polizie catalane, Teresa Laplana, che e riscjave invezit cuatri agns di preson e di inabilitazion. Cun doi vôts cuintri un, il tribunâl ju à liberâts di dutis lis acusis. La sentence e palese almancul doi elements impuartants. Il prin al è che cetancj dai elements di acuse che achì a son stâts judicâts no provâts o discutibii a àn coventât invezit par fâ condanâ i rapresentants principâi dal indipendentisim catalan gjavant inmò plui credibilitât a chês decisions judiziariis. Il secont element al è che tra lis riis de sentence a vegnin fûr elements di critiche no di pôc su la gjestion dal referendum catalan de bande de polizie statâl spagnole.

Font: VilaWeb, 20/10/20; Naiz:, 20/10/20