19/11/07

Pontade 02 08 (20/11/07) - 8

Paîs Basc: passe 2 mil jessudis par Enbata

Ta chestis setemanis al è jessût il numar 2000 dal setemanâl basc Enbata. Si trate di un risultât no di pôc par cheste publicazion che, par ducj chescj agns, e je stade un pont di riferiment impuartant par dut il panorame abertzale, o sei patriotic, di Iparralde, ven a dî il Paîs Basc setentrionâl che, dal pont di viste aministratîf, si cjate sot dal stât francês. Il prin numar de riviste al jere jessût vie pal Otubar dal 1960. In chê volte, il gjornâl al jere nassût tant che vôs dal moviment politic basc Enbata, che al rapresentave une vere scjassade intal panorame politic e sociâl di Iparralde, che par agns al jere stât considerât dome la perifarie dal Paîs Basc meridionâl (chel sot de dominazion spagnole): une sorte di fradi piçul che al veve di lâ daûr dal fradi grant che al jere par di là dal confin di stât. Cheste voie di scjassâ la situazion e jere clare bielzà dal non, cun di fat “enbata”, in lenghe basche, al è l’aiar fuart che al anticipe la burascje. Cuant che, ai 30 di Zenâr dal 1974, il moviment politic al ven sierât par ordin dal president francês Pompidou cu la acuse di menaçâ la integritât dal stât, ancje la riviste si ferme. Dut câs, tal zîr di un an, il setemanâl al torne a saltâ fûr, cuntun tai gnûf, no plui leât a di un grup politic specific, ma vôs de pluralitât dal moviment abertzale e osservatôr atent di ce che al sucêt intal Paîs Basc, massime in Iparralde.
(Font: Enbata, 25/10/2007)


Pontade 02 08 (20/11/07) - 7

Paîs Basc: te CAB maiorance a pro de consultazion proponude di Ibarretxe

Inte Comunitât Autonome Basche, la maiorance dai citadins e sarès a pro de consultazion che il president dal guvier autonomic, Juan José Ibarretxe, al vûl imbastî ai 25 di Otubar dal 2008 in mert al statût politic e aministratîf che la Comunitât e vûl dâsi. Cun di fat, daûr di un studi comissionât dal guvier de CAB, il 59% dai citadins al è dacuardi che si ledi al referendum ancje se il guvier spagnûl lu proibìs. Il 65% des personis e declare che dal sigûr e larès a votâ. La maiorance e je ancje dacuardi tal dî che la consultazion si à di fâ ancje se ETA no proclame une gnove tregue. I plui cjalts a pro de iniziative a son i intervistâts jenfri i 18 e i 29 agns.
(Font: Mon Divers, 24/10/2007)


Pontade 02 08 (20/11/07) - 6

Bretagne: campagne de UDB pe riunificazion dal paîs

Chel di tornâ a meti adun tune uniche realtât aministrative la Bretagne, e je une des bataiis storichis dal nazionalisim breton. Tal 1941, par vie di un decret di Pétain, il dipartiment de Loire-Atlantique, che al à par capitâl la citât di Naoned / Nantes, al è stât distacât de regjon aministrative de Bretagne e metût sot di chê dal Pays de la Loire. Si trate di une crevadure che no je mai stade acetade dai bretons: une inchieste fate che al è pôc e mostre che il 70% dai abitants de Loire-Atlantique a son a pro de riunificazion. Ta chescj ultins agns, cun di plui, sei l’esecutîf dal dipartiment, sei il Consei regjonâl de Bretagne a àn votât documents che a domandin di tornâ a meti adun ducj i dipartiments storics bretons. Ta chestis zornadis, la Union Democratique Bretonne (Union Democratiche Bretone) e à inviât une campagne publicitarie a pro de riunificazion. Il sproc de campagne, che si lu lei su ducj i manifescj picjâts ator pal paîs, al è “Cuatri regjons fuartis invezit di sîs regjons debulis”. Cun di fat, il progjet al è chel di meti man ai confins aministratîfs di dute la aree e di tornâ a meti adun, in plui de Bretagne, ancje la Normandie, il Paîs de Loire, e la regjon de Vandee, dal Poitou e de Charente. Pe UDB si trate di dî a clâr che lis robis a puedin cambiâ e che la unitât aministrative de Bretagne no je un tabù.
(Font: European Free Alliance, 12/11/2007)


Pontade 02 08 (20/11/07) - 5

Bretagne: cun Redadeg e nas une corse pe lenghe bretone

In Bretagne si è daûr a lavorâ par meti sù la prime edizion de Redadeg, ven a dî une corse che e scjavaçarà dut il paîs cun chê di promovi l’ûs de lenghe bretone e di tirâ sù bêçs par finanziâ lis Diwan, o sei lis scuelis bretonis a imersion. Il progjet al è ispirât ae Korrika basche, manifestazion inviade inmò tal 1980, che si davuelç ogni doi agns corint par dîs zornadis ator pal Paîs Basc, e che e jere stade cjapade di model ancje de Correllengua catalane. La edizion bretone e partirà ai 30 di Avrîl de citât di Naoned / Nantes e e larà indenant par trê dîs e par trê gnots traviersant diviersis localitâts de Bretagne par un totâl di sù par jù 600 chilometris. L’obietîf al è chel di tirâ sù 60 mil euros - tra sponsorizazions, ufiertis dai partecipants e materiâl vendût - par finanziâ lis scuelis Diwan che si cjatin intune situazion economiche dificile. Cun di fat, il progjet dal ministri Jack Lang di finanziâ chestis scuelis cun fonts statâi, al è fer di agns par vie de azion cumbinade dal Consei di Stât e dai sindacâts francês di categorie. In dì di vuê, viodude la dificoltât di mantignî in vore chestis scuelis, a son dome 12 mil i fruts che a puedin gjoldi dal insegnament bilengâl, a front di 210 mil personis che si stime che a sepin fevelâ par breton. Cun numars di cheste fate la lenghe e riscje di lâ al mancul.
(Font: Eurolang, 14/11/2007)


Pontade 02 08 (20/11/07) - 4

Paîs Catalans: sît informatîf multimediâl pe RiT di Andorra

Cun Novembar al sarà plui facil viodi ce che al sucêt intal piçul Principât di Andorra. La Radio Television dal stât pirenaic, di fat, e à rignuvît il so sît e, in plui dai tescj des gnovis, e à metût a disposizion lis informazions su la atualitât ancje in formât audio e video. Cu la nassite dal portâl informatius.ad si slargje cussì il panorame informatîf in lenghe catalane.
(Font: Mon Divers, 14/11/2007)


Pontade 02 08 (20/11/07) - 3

Gales: S4C e à finît 25 agns

La television in lenghe galese S4C e à fat fieste ta chestis setemanis pai siei 25 agns di vite. Lis sôs trasmissions a jerin tacadis il prin di Novembar dal 1982 daspò di une grande campagne popolâr che e veve obleât il guvier conservadôr de Thatcher a dâ ai galês une television inte lôr lenghe proprie. Une campagne inviade inmò vie pai agns ’60, ma che e veve cjapât fuarce massime tor de fin dai agns ’70 sot de direzion de Cymdeithas yr Iaith Gymraeg (Societât pe lenghe galese). Par sostignî che bataie, centenârs e centenârs di galês a jerin finîts sot procès par vê partecipât ae ocupazion di studis televisîfs e di implants di trasmission, e par vê pidimentât o boicotât i canâi televisîfs inglês. Ta chescj agns S4C e à dât une grande man par incressi l’ûs dal galês, i siei programs plui di sucès a rivin ancje a 100 mil spetadôrs e doi dai films produsûts di cheste emitente a son stâts segnalâts tant che miôr film forest ai Oscars hollywoodians. Cumò, dut câs, la atenzion e je pontade su cemût movisi intai prossims agns framieç dai efiets causâts al mont de television de rivoluzion satelitâr e digjitâl.
(Font: Eurolang, 08/11/2007)


Pontade 02 08 (20/11/07) - 2

Frisie: sezion di Omrop Fryslân su YouTube

La emitente frisone Omrop Fryslân e à inviât un so canâl di pueste su YouTube, il sisteme doprât di miârs e miârs di personis ator pal mont par meti sù in rêt dai videos curts e che si calcole che al vedi vincj milions di visitadôrs par mês. Si trate dome di une cerce in curt dai programs di informazion, sportîfs o culturâi produsûts di Omrop Fryslân, dal moment che la plui part des trasmissions si pues bielzà cjatâle sul so sît ( www.omropfryslan.nl ). La idee e je chê di rivâ al public plui larc pussibil – al à spiegât il diretôr de emitente frisone, Hans Snijder, ae agjenzie di stampe Eurolang – po, se ae int i plâs, e vignarà a viodi il rest sul nestri sît. Su YouTube, dongje de sezion di Omrop Fryslân ( www.youtube.com/omropfryslan ), e je daûr a jessi imbastide une sezion par videoclips frisons su www.youtube.com/klipkar e une pai tocs sunâts dal vîf dai grups musicâi frisons su www.youtube.com/noardewyn .
(Font: Eurolang, 07/11/2007)


Pontade 02 08 (20/11/07) - 1

Frisie: conference internazionâl sul multilinguisim

Dai 21 ai 23 di Novembar, inte citât frisone di Ljouwert / Leeuwarden, si davuelç la conference internazionâl sul “avignî des politichis europeanis pal multilinguisim e l’aprendiment des lenghis” metude adun dal centri Mercator. E sarà la ocasion par discuti des politichis linguistichis pal svilup des lenghis minoritariis europeanis, massime par chel che al rivuarde lis strategjiis par insegnâ e imparâ lis lenghis. Pe ocasion, in Frisie, e sarà ancje une rapresentance furlane.
(Font: Adum, circolâr 2007)