27/11/12

Paîs Catalans: doi tierçs dal Parlament pe indipendence

Chel che al jes des elezions pal Parlament catalan che si son tignudis domenie ai 25 di Novembar al è un cuadri avonde complès, ma che al mostre a clâr che cuasi trê cuarts dai eletôrs a àn votât par partîts che si son impegnâts par che ta cheste legjislature si davuelzi un referendum pe indipendence de Catalogne. A votâ al è lât cuasi il 70% dai citadins, la percentuâl di partecipazion eletorâl plui alte inte storie di cheste istituzion.

Galizie: e covente une azion plui fuarte dal guvier pal galizian

Il guvier galizian nol pues discjariâ sui gjenitôrs e sui fruts la responsabilitât di sielzi cuale che e à di jessi la lenghe di riferiment principâl inte scuele. E je cheste la linie che e ven fûr des sentencis dal tribunâl superiôr de Galizie a front dai ricors presentâts cuintri dal decret sul plurilinguisim intal insegnament de bande di realtâts impegnadis pe lenghe galiziane tant che A Mesa pola Normalización Lingüística, Queremos Galego e v.i. Il tribunâl al fâs bon duncje l’implant de leç cemût che lu veve progjetât il guvier galizian, ma al da reson aes organizazions intal pretindi che la lenghe di riferiment inte scuele e vedi di jessi decidude dal guvier, obleantlu cussì a meti la muse intal sielzi se sburtâ prime il galizian o il spagnûl.
Font: Xunta de Galicia, 22/11/12

Gales: strategjie par infuartî l’ûs dal galês inte sanitât

Il guvier galês al à lançât la sô gnove strategjie par infuartî la presince de lenghe proprie dal Gales inte sanitât. Tra i siei obietîfs la riforme e ponte: a fâ jentrâ ad in plen la lenghe galese inte ativitât di planificazion e intal dâ fûr i servizis sanitaris; a formâ e inzornâ personâl in stât di programâ e di ufrî chescj servizis par galês; e a incressi lis competencis linguistichis prin di dut ta chei setôrs, a tacâ dal prin socors, là che la capacitât di capî e doprâ la lenghe proprie dal pazient e pues jessi vitâl. La riforme e je stade sburtade di diviersis realtâts galesis, tant che la Societât pe Lenghe Galese (Cymdeithas yr Iaith Gymraeg) e la Union des Glesiis Indipendentis dal Gales, ma e à cjatât une vore frede la Associazion Mediche Britaniche. Positîf il judizi de gnove comissarie pe lenghe galese, Meri Huws, che però e sperave suntune planificazion plui lungje dai intervents, viodût che i plans di azion a cjapin dentri dome une dade di trê agns.
Font: BBC, 21/11/12

Bretagne: si lavore par un partît autonomist gnûf

Il lanç si lu varà dome intal Jugn dal 2013, ma al è za di diviers mês che il grup dai fondadôrs al è daûr a dâsi dongje par meti jù lis fondis di un gnûf partît autonomist breton. La gnove e je stade confermade di Caroline Ollivro, za conseire a Roazhon / Rennes pal Modem passade po cul Parti Breton, impegnade ancje jê inte costruzion di chest sogjet politic gnûf. La idee che e sarès daûr dal gnûf partît e je di meti adun autonomisim e tematichis sociâls, ma par cumò si sa pôc di plui. Il non de formazion nol è stât ancjemò sielzût e, dopo dal lanç intal Jugn di chest an che al ven, lis iscrizions si vierzaran cun Setembar cu la intenzion po di partecipâ aes elezions municipâls dal 2014.
Font: Agence Bretagne Presse, 21/11/12

Paîs Basc: par cumò nissune coletivitât teritoriâl intal Nord

Intal progjet di leç di decentralizazion che il guvier francês al pense di presentâ in Parlament sul principi dal 2013 no je previodude la creazion di une “coletivitât teritoriâl” par Ipar Euskal Herria, o sei il Paîs Basc sot aministrazion francese, che in dì di vuê nol à nissune organizazion aministrative unitarie. A dîlu e je stade propit la ministre cun deleghe ae decentralizazion Marylise Lebranchu che nancje cualchi setemane indaûr e veve fat capî che a Parîs cheste propueste e varès cjatât la puarte vierte. La nassite di un sogjet aministratîf unitari par ducj i teritoris bascs che a fasin part dal stât francês nol gjolt dome de poie de maiorance dai aministradôrs locâi, ma ancje di chê des categoriis economichis dal teritori. A dî di no cun fuarce a chest progjet al jere stât invezit il ministri francês pal interni Manuel Valls e, a front des declarazions de Lebranchu, al somee che al vedi rivât a puartâ de sô bande ancje il rest dal esecutîf francês.
Font: Gara, 21/11/12

Sami: comunitâts in difese des tieris tradizionâls

Une des ativitâts tradizionâls des comunitâts sami e je chê dal arlevament di renis. Si trate di une ativitât economiche impuartante che si è modernizade, ma che e à distès bisugne di grancj spazis par jessi esercitade. I dirits di proprietât e di ûs dai pascs tradizionâi a son stâts par agns al centri di scuintris ancje une vore dûrs tra lis comunitâts sami e i guviers dai stâts là che chestis comunitâts a vivin, ven a dî Norvegje, Svezie, Finlande e Federazion russe. I problemis no son stâts superâts pardut e in cierts câs a van a tocjâ ancje grues interès economics. Al è il câs dal progjet de Kiruna Iron, une societât minerarie controlade dal grup australian Hannans Reward Ltd, che al previôt la vierzidure di minieris a cîl viert intal Nord de Svezie, su teritoris di pasc tradizionâl che a partegnin a dôs comunitâts sami. I rapresentants di chestis comunitâts a vevin za spiegât la cuistion dai dirits di pasc ae direzion dal grup australian e le vevin difidade dal lâ indenant cuntun progjet che no podevin acetâ par vie dai coscj sociâi e ambientâi che al compuartave. Chel istès la compagnie minerarie e va dilunc a domandâ ai siei invistidôrs di meti bêçs ta chest progjet. Il Consei sami al à alore comunicât ai invistidôrs che al è daûr a prontâ une domande di intervent al Comitât de ONU pe eliminazion des discriminazions raziâls. Za intal 2005 l’intervent de ONU al veve blocât une operazion similâr inte Finlande setentrionâl par difindi i pascs tradizionâi des comunitâts sami cun dams di imagjin e economics une vore grues par cui che al veve poiât chel progjet.
Font: Galdu, 21/11/12

Paîs Basc: i media privâts par euskara si dan dongje

I mieçs di comunicazion privâts che a doprin la lenghe basche a àn metût sù Hekimen, une associazion che ur permetarà di fevelâ cuntune vôs unitarie e, duncje, di vê plui fuarce ancje intai rapuarts cu la aministrazion publiche. La gnove rêt associative e met adun plui di vincj mieçs di comunicazion che a doprin dome l’euskara inte lôr ativitât e che a dan di vore a uns 600 professioniscj. Tra i prin pas di cheste associazion si varà la nassite di un osservatori sui media in lenghe basche formât de stesse Hekimen, des universitâts, des istituzions e ancje dai mieçs di comunicazion publics, che in plui di studiâ la situazion dal setôr al svilupi struments par infuartî i media par euskara.
Font: ABC, 21/11/12

Man: lançade une aplicazion par imparâ il manx

Intal 2009 l’UNESCO al veve declarade estinte la lenghe manx, la plui piçule tra chês de famee goideliche, ven a dî chê che e cjape dentri ancje il gaelic irlandês e chel scozês. La decision e veve però discjadenât la reazion de popolazion de isule di Man là che a fevelâ cheste lenghe a son plui di mil personis. A protestâ a jerin stâts prin di dut i fruts e i professôrs de Bunscoill Gaelgagh, la scuele primarie là che lis materiis a son insegnadis cuasi dutis par manx. L’istitût al jere partît intal 2001 cun a pene nûf fruts e cumò a ‘nt conte 60. L’interès par cheste lenghe al va dilunc a cressi e ancje chei che a domandin di imparâle. La ultime iniziative che e cîr di vignî incuintri a cheste domande e je une aplicazion gratuite par smart phones e tablets che e je stade lançade propit ta chestis zornadis. Si trate di une iniziative imbastide de Manx Heritage Foundation che e previôt dîs sezions cun diviersis ativitâts par imparâ la lenghe. Tai prossims sîs mês a saran svilupadis altris sezions che a laran a completâ i contignûts de aplicazion di maniere di permeti di imparâ a doprâ la lenghe par fevelâ di cualsisei tematiche.
Font: BBC, 19/11/12

Kurdistan: finît il siopar de fam dai presonîrs curdis

Domenie ai 18 di Novembar al è rivât insom il siopar de fam che al jere stât inviât di cuasi sietcent presonîrs politics curdis sierâts intes galeris turchis e di nûf parlamentârs dal BDP (partît di riferiment de comunitât curde). Diviers di lôr, dopo passe doi mês di siopar, a jerin aromai in condizions critichis. La decision di fermâ la proteste e je rivade dopo che a domandâlu al jere stât il leader dal PKK, Abdullah Öçalan. Il siopar al jere partît propit par domandâ che almancul i avocats a podessin visitâ Öçalan, che di plui di tredis agns si cjate impresonât intun centri di massime sigurece e che di cuindis mês nol podeve ricevi nancje lis visitis di legâi e familiârs. I militants in siopar a domandavin ancje di podê doprâ la lôr lenghe denant des autoritâts judiziariis. Su chest ultin pont il Parlament turc al è cumò daûr a meti jù une propueste di leç che e permeti l’ûs de lenghe curde in tribunâl. La dì dopo de conclusion dal siopar de fam, il ministri turc pe justizie, Sadullah Ergin, al à comunicât che il guvier di Ankara al à chê di inviâ une tratative cul PKK (Partît dai Lavoradôrs dal Kurdistan) par cjatâ une soluzion al conflit che al va indenant aromai di agns e che si calcole che al vedi causât almancul 40 mil muarts. Par cumò però no si à dât nissune informazion precise in proposit, nancje un riferiment temporâl su cuant che chest procès al podarès inviâsi.
Font: Galdu, 18/11/12; Gara, 20/11/12

Asturiis: la Xunta pola Llingua e domande ai ents locâi plui impegn

Denant de notizie che il guvier asturian al taiarà dal 20% il belanç par mantignî i cutuardis servizis di normalizazion linguistiche ativâts sul teritori, la organizazion Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana e à domandât che i ents locâi a colaborin cul guvier de comunitât autonome par mantignî vierts chescj servizis. Cundut che vie pal 2012 il guvier asturian al veve za taiât dal 60% lis risorsis pai mieçs di comunicazion, pe musiche e pes associazions impegnadis pal asturian, la Xunta e lamente che cui che al fâs di mancul ta chest setôr a son propit i ents locâi e duncje cumò al sarès il moment just par tacâ a fâ la lôr part. La sierade dai servizis teritoriâi di normalizazion linguistiche, e spieghe la Xunta pola Llingua, e larès ancje a causâ la pierdite di cualchi disine di puescj di vore.
Font: AsturNews, 16/11/12

Paîs Catalans: za 6 mil volontaris pe lenghe tal Paîs Valenzian

Il program “Volontariât pal valenzian” inviât intal 2005 de organizazion Escola Valenciana cun chê di slargjâ l’ûs de lenghe catalane (te sô varietât valenziane) tra chei che no le cjacarin al è za rivât a 6 mil cubiis linguistichis, formadis di une persone che e vûl imparâ la lenghe e di un volontari che si impegne a cjacarâle cun jê une ore par setemane in contescj di vite cuotidiane che a permetin di imparâ la lenghe in maniere plui semplice. Chest model di insegnament al è stât inviât za fa agns in Catalogne, là che i volontaris a son une sdrume e a àn dât un contribût cetant impuartant pe difusion dal catalan. Intal Paîs Valenzian chest procès al è un grum plui indaûr, ma al è daûr a slargjâsi simpri di plui. Intes 6 mil cubiis linguistichis si àn personis che a partegnin a plui di vincj comunitâts nazionâls diviersis. In plui des cjacaradis setemanâls, il program dal volontariât pe lenghe al ufrìs ancje altris pussibilitâts tant che i circui di leture, lis cjaminadis culturâls e i grups di cine e di teatri.
Font: Europa Press, 16/11/12

Irlande: sieradis lis consultazions publichis sul plan pal gaelic

I tocje cumò al ministeri pe culture, pes arts e pal timp libar de Irlande dal Nord esaminâ lis critichis e lis propuestis fatis indenant dai citadins, des organizazions e des istituzions sul stampon dal plan strategjic pe lenghe irlandese. Il document al jere tra i ponts dal program di guvier 2011 – 2015 de Irlande dal Nord e tra i siei obietîfs principâi si à chel di incressi il numar di fameis che a sielzin pai lôr fîs l’insegnament intune scuele cul gaelic tant che lenghe veicolâr, facilitâ l’acès ai mieçs di comunicazion par irlandês e svilupâ la presince di cheste lenghe intai servizis publics. Lis consultazions publichis inviadis par tirâ sù i parês di citadins e realtâts associativis si son sieradis ai 27 di Novembar.
Font: Gaelport, 13/11/12

Paîs Catalans: colaborazion tra Sud e Nord de Catalogne

I dipendents publics dal comun di Perpinyà / Perpignan, inte Catalogne dal Nord sot aministrazion francese, a fasaran dai cors di catalan in gracie di un acuardi sotscrit tra la aministrazion comunâl, il Consorzi pe normalizazion linguistiche e il guvier catalan (Generalitat de Catalunya). Il comun di Perpignan al paiarà i coscj dai insegnants e al proviodarà ae organizazion e ai lûcs dulà che si davuelzaran i cors, il consorzi al viodarà de selezion e de formazion dai insegnants, e il guvier catalan al darà la sô poie logjistiche ancje cuntune plateforme virtuâl (parla.cat) che e ven za doprade di 120 mil utents in dut il mont e che e permet ancje la formazion a distance. Al è il prin acuardi di cheste fate tra la Generalitat e la aministrazion di un comun catalan dal stât francês.
Font: Europa Press, 13/11/12

Russie: Mosche e dîs di no violâ i dirits dai popui natîfs

La ambassade russe a Tallinn e je intervignude par dineâ lis acusis rivadis di un rapuart dal Istitût Eston pai Dirits Umans. Intal document, di fat, lis autoritâts politichis, aministrativis e scolastichis russis a vegnin acusadis di violâ i dirits e di lavorâ pe assimilazion des comunitâts di lenghe ugrofiniche che a vivin inte Federazion tant che udmurts, comis, maris, mordvins, carelians, finlandês, estons e veps. Pe ambassade russe cuasi dutis lis lenghis de famee ugrofiniche a son presintis intal sisteme scolastic, ancje buine part di chês plui piçulis, intant che lis comunitâts che lis fevelin a gjoldin di poiis economichis sei a nivel statâl che regjonâl. Inte Federazion, a zontin lis autoritâts russis, a vegnin stampâts sù par jù 120 tra cuotidians e periodics intes lenghis ugrofinichis, al cres il numar dai portâi internet là che si doprin chestis lenghis e a son cuasi 200 i grancj events dedicâts a chestis comunitâts che a vegnin finanziâts ogni an. Dut câs diviers dai dâts segnalâts inte rispueste russe a vegnin contestâts dal Istitût Eston pai Dirits Umans; un esempli par ducj: i rus a fevelin di 2,4 miliarts di rublis spindûts in cuatri agns pes popolazions nativis de regjon autonome dai khantis, ma l’Istitût al sclarìs che si trate di bêçs metûts par rindi stanziâls popolazions nomadis che a vivevin in areis dopradis pal disfrutament di minerâi o di petroli, duncje par gjavâ chestis popolazions al lôr ambient e al lôr sisteme di vite tradizionâl.
Font: Fenno-Ugria Asutus, 31/10/12