07/07/09

Aragon: prime propueste di leç linguistiche

Internazionalitari 05 2008


Il Partît Socialist (PSOE), che al è ae vuide dal guvier aragonês, al à presentât intal Parlament locâl un disen di leç di politiche linguistiche. Intal test si ricognossin l’aragonês e il catalan tant che lenghis propriis e storichis de comunitât, ma cence dâur il status di couficialitât cul castilian. La propueste e previôt la pussibilitât pai citadins che a vivin tes valadis pirenaichis là che si fevele par aragonês e par chei che a son a stâ te Franja de Ponent dulà che si dopre il catalan di indreçâsi inte lôr lenghe proprie ae aministrazion (cence oblic, però, di rispueste inte stesse lenghe). Cun di plui, si da il vie libare al ûs dal bilinguisim sei pai toponims che pes publicazions uficiâls dadis fûr intai teritoris là che lis dôs lenghis a vegnin dopradis. Il test al previôt ancje che il Consei superiôr des lenghis dal Aragon al deventi l’orghin di riferiment pe politiche linguistiche. L’esam de propueste al varès di tacâ cun Setembar e si previodin discussions une vore vivarosis. Cun di fat, il Partît Aragonês (PAR), aleât di guvier dai socialiscj, nol ricognòs tant che catalanis lis varietâts feveladis inte Franja. Il PP, invezit, al è contrari a ogni ipotesi di tutele linguistiche. La Chunta Aragonesista (ChA) e la çampe radicâl a domandin une leç che e previodi misuris di tutele e di promozion linguistiche plui fuartis, a partî dal ricognossiment di couficialitât pal aragonês e pal catalan.

Font: Vilaweb, 03/07/09; Món Divers, 03/07/09


Paîs Basc: il tribunâl di Strasburc al poie la ilegalizazion di Batasuna

Internazionalitari 05 2008


Il Tribunâl european pai dirits umans i à dât tuart ai ricors presentâts di Batasuna e di chês altris formazions de çampe indipendentiste basche cuintri dai proviodiments decidûts intal stât spagnûl par metilis fûr leç. In pratiche, la session strente dal Tribunâl, e à calcolât plui impuartante la “difese de sigurece publiche” che no il dirit ae libertât di espression e di associazion. Une decision, cheste, che e ribalte ce che il Tribunâl al veve decidût par proviodiments similârs decidûts dai guviers turcs cuintri des formazions politichis curdis. Pai rapresentants de çampe indipendentiste basche si trate di une sconfite pesante, ancje se cumò a varan di decidi se puartâ la cuestion denant de session slargjade dal Tribunâl che, par solit, e mostre posizions plui garantistis di chê strente. La gnove e je stade cjapade in maniere negative ancje di altris formazions politichis baschis, tant che Aralar, Eusko Alkartasuna, Alkarbide e Ezker Batua, e no dome, come tal câs di ERC, che le calcolin di pas indaûr inte difese des libertâts civîls. La decision dal Tribunâl e je stade saludade cun entusiasim dai partîts spagnoliscj, a tacâ di socialiscj (PSOE) e popolârs (PP).

Font: Gara, 01-02/07/09; Deia, 01/07/09


Stât spagnûl: lis aministrazions statâls no son avonde plurilengâls

Internazionalitari 05 2008


Lis capacitâts bilengâls dai funzionaris dal stât spagnûl a son disot dai nivei domandâts dal Consei de Europe. A dîlu al è un rapuart dal Ufici pes lenghis uficiâls inte aministrazion gjenerâl dal stât. La situazion miôr si le cjate in Galizie e intal Principât di Catalogne là che passe il 90% dai funzionaris statâi a cognossin la lenghe proprie de comunitât. Tal Paîs Valenzian e tes isulis Baleârs i funzionaris che a paronin la lenghe dal puest a son jenfri il 50 e il 90%, a seconde dai setôrs. La situazion piês si le cjate intal Paîs Basc là che, in cierts comparts, no si rive nancje al 20%. I setôrs là che la presince di personâl statâl bilengâl e je plui alte a son chei de sigurece sociâl e de agjenzie tributarie, invezit la situazion piês si le à framieç des fuarcis di polizie. Intal rapuart a mancjin i dâts sui funzionaris dal setôr judiziari, des puestis e des feroviis (ducj di competence statâl) che a varessin di jessi comunicâts in Dicembar.

Font: directe.cat, 01/07/09


Scozie: la maiorance dai scozês e vûl il referendum su la indipendence

Internazionalitari 05 2008


Un sondaç fat di resint de sezion scozese de BBC al mostre a clâr che la maiorance dai citadins e vûl jessi sintude in mert al implant politic istituzionâl che la Scozie e varà di vê tai prossims agns. Cun di fat, il 58% dai intervistâts si à declarât a pro di un referendum su la indipendence, intant che a pene il 37% al è cuintri. A sburtâ su la consultazion popolâr al è massime il Partît Nazionâl Scozês (SNP), che in dì di vuê al è al guvier e che al volarès davuelzi il referendum chest an che al ven. I partîts unioniscj, o sei Laburiscj, Liberâi Democratics e Conservadôrs, che a àn la maiorance relative dai vôts, si declarin contraris a cheste ipotesi, cun dut che ancje tra di lôr al è cui che al mostre un ciert interès pe consultazion. Se la maiorance dai scozês e domande il referendum, dut câs, e je ancje vere che chei che si declarin a pro de indipendence a son ancjemò in minorance. Cun di fat, il sondaç de BBC al mostre che se a podessin votâ cumò, il 54% dai citadins scozês al disarès di no ae indipendence e il 38% al sarès, invezit, pal sì. Lis percentuâls, dut câs, a mudin ancje daûr de maniere che si fasin lis domandis: se ai citadins si ur domande se a vuelin che il guvier scozês al trati cun chel britanic par rivâ ae indipendence de Scozie, il numar di chei a pro al cres al 42% e chel dai contraris si sbasse al 50%.

Font: BBC, 30/06/09; Nationalia, 01/07/09


Paîs Catalans: in place par domandâ un at di sovranitât

Internazionalitari 05 2008


Ai 27 di Jugn diviers miârs di citadins catalans a àn jemplât place Sant Jaume, denant dal Parlament de Catalogne, in rispueste ae clamade dal coordenament “Acte de Sobirania”. I organizadôrs a domandin un at di roture cu la vie statutarie che e impedìs la sovranitât plene de Catalogne e a domandin di inviâ un percors che al puarti ae indipendence. Ae manifestazion a àn partecipât 8 deputâts di ERC e 2 di CiU. I prins a àn ducj sotscrit il document che ju impegne su la strade de sovranitât nazionâl, i rapresentants di CiU a àn sielzût di no firmâ par evitâ di impiâ “falsis sperancis” che, a àn spiegât, “no podaran concretizâsi in curt”.

Font: Vilaweb, 28/06/09; Món Divers, 28/06/09


Irlande: ancje i grups lealiscj a tachin a disarmâsi

Internazionalitari 05 2008


I rapresentants di doi dai grups paramilitârs lealiscj atîfs inte Irlande dal Nord – la Ulster Volunteer Force (UVF) e il Red Hand Commando – a àn comunicât che dutis lis lôr armis a son stadis metudis fûr di ûs in maniere definitive e totâl. I doi grups a àn ancje zontât che la conclusion dal percors di disarmament e je stade controlade de Comission internazionâl vuidade dal gjenerâl John De Chastelain. Un dai ponts dal procès di pâs, di fat, al previôt che ducj i grups lealiscj e republicans a disarmin. Sul front republican, chest pas al jere stât completât dal IRA ancjemò tal 2005. Al apel, invezit, a mancjavin ancjemò ducj i grups lealiscj. I partîts politics nordirlandês a àn duncje mostrât sodisfazion par cheste gnove rivade de UVF e dal Red Hand Commando, ancje se si spiete che e rivi la conferme ancje de Comission De Chastelain. Il guvier britanic al à fissât il mês di Avost tant che date ultime par disarmâsi, ma e mancje ancjemò la Ulster Defence Association (UDA), la plui grande organizazion paramilitâr lealiste. I rapresentants de UDA, par cumò, a àn dome fat savê di vê tacât ancje lôr a disarmâsi.

Font: BBC, 27/06/09; AP/RN, 02/07/09


Ocitanie: al è muart Robert Lafont

Internazionalitari 05 2008


Ai 23 di Jugn al è muart a Firenze Robert Lafont, scritôr, storic, sociolinguist e poete ocitan, professôr de Universitât di Montpelhièr / Montpellier. Nassût a Nîmes tal 1923, Lafont al è stât un dai fondadôrs dal Istitût di Studis Ocitans (IEO) e par agns al è stât in prime linie intes bataiis pai dirits linguistics e nazionâi dai ocitans, ma ancje di chês altris nazionalitâts minorizadis.

Font: popoliminacciati.org, 27/06/09


Irlande: sierât il setemanâl gaelic Foinse

Internazionalitari 05 2008


Cul mês di Lui, il setemanâl in lenghe gaeliche Foinse nol è plui in edicule. Cun di fat, la direzion de societât che e veve otignût i dirits pal gjornâl (Móinéar Teo.) e à decidût di sierâlu e di mandâ a cjase i dodis lavoradôrs che lu metevin adun. Daûr di cheste decision a son resons di nature economiche. Pe direzion de societât editore, di fat, il setemanâl al veve pierdût une buine fete di jentradis publicitariis e za di timp al veve pierditis par 6 mil euros al mês. Foras na Gaeilge, la istituzion che si ocupe de politiche linguistiche pal gaelic e che e je proprietarie de testade, e veve cirût di cjatâ un acuardi cul editôr e e veve proponût un contrat che al previodeve un stanziament di 355 mil euros al an fin al 2013, cuntun aument di passe il 16% rispiet al finanziament di cumò. La direzion de societât che e produseve il setemanâl e à refudât la ufierte e e à decidût di sierâ il gjornâl intant che lis tratativis a jerin inmò in pîts. Foras na Gaeilge al à pandût il so marum par chest compuartament e al à fat savê di jessi daûr a stazâ altris ufiertis par tornâ a inviâ il gjornâl. La cuestion e je stade ancje al centri di un incuintri tra diviers partîts irlandês (Fine Gael, Sinn Féin, Labour Party) preocupâts pe sparizion dal unic setemanâl dut par gaelic.

Font: Gaelport, 26-29-30/06/09 e 02/07/09


Galizie e Paîs Catalans: i ultins dâts sul ûs des lenghis propriis

Internazionalitari 05 2008


Il Centri di investigazions sociologjichis de Galizie al à publicât che al è pôc un studi su la situazion linguistiche e identitarie dal paîs. Il 50,3 dai citadins al calcole il galizian di marilenghe, il 24,2% al declare di sintîsi ad in plen bilengâl galizian – castilian, e il 24,9% al ten di lenghe mari il castilian. Sul front identitari, la plui part dai intervistâts (7 su 10) si sint sei galiziane che spagnole, il 20% si sint plui galizian che no spagnûl, il 3,8% si declare dome galizian e il 3% dome spagnûl. Di un pont di viste politic, il 62% des personis sintudis e à declarât di judicâ positîf il nivel di autonomie cumò in vore.

Cualchi zornade plui tart a son stâts comunicâts ancje i risultâts de inchieste dal 2008 sui ûs linguistics de popolazion fate dal Istitût di statistiche de Catalogne (Idescat). Achì, il 57,9% de popolazion al dîs che la sô lenghe di ogni dì e je il castilian e il 47,6% che e je il catalan (uns 12% de int, di fat, lis calcole dutis e dôs di ordenariis). Di segnalâ ancje che par cuasi il 2% dai residents la lenghe di ogni dì e je chê arabe e pal 0,5% e je il romanì (lenghe dai rom). Rispiet a cinc agns indaûr l’ûs abituâl dal catalan al à fat dai pas indaûr (-4%) e chel dal castilian al è cressût (+6%). Lis percentuâls a cambiin un pôc se si fâs riferiment ae prime lenghe dai residents: pal 58,8% e je il castilian, pal 35,4% il catalan, pal 2,6% l’arap, pal 0,9% il romanì, e pal 0,6% il galizian. L’aranês (varietât ocitane ricognossude in Catalogne) al è la lenghe mari di 3.200 personis, ma e ven doprade ogni dì dome di uns 2 mil di lôr.

Font: Eurolang, 25/06/09; Avui, 30/06/09; Món Divers, 30/06/09


Kurdistan: pal Consei de Europe la Turchie e à di inviâ un dialic

Internazionalitari 05 2008


Il segretari gjenerâl dal Consei de Europe, Terry Davis, al à invidât lis autoritâts turchis a cirî une soluzion dialogade ae cuestion curde. La declarazion e rive tun moment di tension une vore fuarte a front de repression in vore intal Kurdistan turc e de indisponibilitât dal prin ministri Recep Erdogan a cjatâsi cui rapresentants dal Partît de Societât Democratiche (DTP), l’unic leât ae comunitât curde a vê une rapresentance significative intal Parlament di Ankara. Par cumò, al à dite Davis, nol è il câs di inviâ des tratativis diretis cul PKK (partît curdi che al è stât metût dentri te liste des organizazions teroristis), cundut de tregue unilaterâl proclamade za di timp, ma il guvier turc al pues tacâ a fevelâ almancul cun chei altris sogjets politics che a rapresentin la popolazion curde.

Font: Nationalia, 23/06/09


Irlande: rom obleâts a scjampâ di Belfast

Internazionalitari 05 2008


Un centenâr di membris de comunitât rom di Belfast a àn decidût di bandonâ la Irlande dal Nord par trasferîsi in Romanie. Chest par vie dai atacs e des violencis di stamp razist che di setemanis a van indenant cuintri di lôr e di cui che i da acet. Za di timp a vegnin denunciâts atacs cuintri di imigrâts che a rivin de Europe dal Est, ma chê vivude dai rom e je la situazion plui penze. Lis condanis plui duris par chescj atacs a son rivadis dai rapresentants politics de comunitât nazionaliste irlandese (Sinn Féin) e di chei religjôs de glesie presbiteriane. Sot acuse ancje il compuartament de polizie: prin par vie de lentece tal intervignî sul lûc dai atacs e po parcè che, dopo setemanis di violencis, a son a pene trê lis personis fermadis cu la acuse di vê partecipât a atacs di stamp razist.

Font: Galiza Hoxe, 23/06/09; Balkan Insight, 24/06/09; AP/RN, 25/06/09


Groenlande: si invie l’autoguvier de isule

Internazionalitari 05 2008


Ai 21 di Jugn, daspò di 300 agns di dominazion danese e 30 agns di autonomie, la Groenlande e à celebrât in maniere uficiâl la jentrade in vore dal gnûf regjim di autoguvier che al previôt il trasferiment al Parlament locâl (Naalakkersuisut) de grande part des competencis che ancjemò a jerin ancjemò tes mans de Danimarcje, a tacâ de gjestion des risorsis naturâls de isule (tant che il petroli, gas, aur e diamants). Cul gnûf statût, otignût cuntun referendum popolâr ai 25 di Novembar dal an passât, la popolazion groenlandese e pues esercitâ il dirit ae autodeterminazion e il kalaallisut, la varietât inuit maioritarie in Groenlande, e devente la uniche lenghe uficiâl. Par altri, cu lis elezions di Jugn, il guvier de isule al è passât tes mans dal Inuit Ataqatigiit, il partît de çampe indipendentiste groenlandese. Ae cerimonie uficiâl pal autoguvier a àn partecipât ancje la regjine di Danimarcje Margarite II e il prin ministri danês Lars Løkke Rasmussen che al à declarât che, in dì di vuê, no si à ancjemò fevelât di indipendence, ma che la decision di cumò indenant i spiete dome ai groenlandês. Tra i presints, ancje une delegazion dal Parlament sami de Norvegje che e à manifestât la sperance che ancje i sami a puedin lâ daûr des olmis dai inuit de Groenlande.

Font: Galdu, 22/06/09; Galiza Hoxe, 22/06/09; Món Divers, 22/06/09; Nationalia, 22/06/09; Eurolang, 24/06/09


Paîs Catalans: par cumò la CUP no si presentarà pal Parlament

Internazionalitari 05 2008


La Candidatura d’Unitat Popular (CUP) no corarà pes elezions parlamentârs catalanis dal 2010, ma si centrarà su lis aministrativis dal 2011. La decision, une vore sufierte, e je stade cjapade a Girona intant de assemblee nazionâl cun 161 vôts a pro e 148 cuintri. Daûr di cheste decision e je la volontât di vê plui timp par organizâ il moviment e par inlidrisâsi di plui intal teritori. Dut câs, il puartevôs de CUP, Josep Antoni Vilata, al à spiegât che chest nol vûl dî disinteressâsi des elezions parlamentârs, cun di fat si è daûr a lavorâ par che in avignî si rivi a di une candidature cun chei altris sogjets de çampe indipendentiste radicâl tant che Endavant, Maulets e Cajei.

Font: El Punt, 22/06/09; Món Divers, 22/06/09