02/08/07

Pontade 04 07 (20/03/2007)


Irlande dal Nord: lis elezions a radicalizin lis posizions

Contrari di ce che a pensin tancj di lôr, il procès di pâs in Irlande dal Nord al è inmò lontan dal jessi rivât insom e, in dì di vuê, a son inmò tantis lis cuestions di discrosâ e i problemis che a restin ancjemò in pîts. E, ancje chi, contrari di ce che tancj a son puartâts a pensâ, i pidiments principâi no rivin de part nazionaliste e republicane de popolazion irlandese, si ben dai setôrs politics espression de part unioniste che, come che al è sucedût ta chescj agns, a son simpri pronts a cjatâ fûr gnovis provis di fâ superâ ai republicans, cence jessi disponibii a fâ nissun pas indaûr. Poiâts, ta chest mût di fâ, des autoritâts britanichis che, lontanis di davuelzi chê funzion super partes che a volaressin fâ crodi al mont, a mostrin a clâr di clopâ dut di une bande. La mancjance di disponibilitât dai partîts unioniscj ae condivision dal podê cui moviments che a rapresentin la popolazion nazionaliste e republicane irlandese, e à puartât ancjemò une volte al vôt par elei i deputâts pe Assemblee nordirlandese. Il cuadri che al è saltât fûr, dut câs, al mostre une radicalizazion inmò plui fuarte dal eletorât. In cinc partîts si son dividûts passe il 90% dai vôts. A cressi di plui al è stât il Democratic Unionist Party, o sei la ale plui dure dal unionisim vuidade dal pari – paron Ian Paisley, che cul so 30,1% dai vôts al à cumò 36 deputâts, ven a dî 6 in plui des ultimis elezions. Simpri sul front unionist, si à sbassât une vore il consens pal Ulster Unionist Party, che al à pierdût cuasi il 8% dai vôts e 9 deputâts, ma che al pues contâ ancjemò su 18 elets. A cressi une vore, invezit, al è stât il Sinn Féin, il partît di riferiment dai republicans irlandês, che al à cjapât plui dal 26% dai vôts e che al à vût 28 deputâts, 4 in plui de ultime volte. Il Social Democratic and Labour Party, che al rapresente l’eletorât nazionalist irlandês plui moderât, cul 15% dal consens al à vût 16 deputâts, ven a stâi 2 in mancul de ultime volte. Cuinte fuarce in cjamp e je l’Alliance Party, moviment che al varès di rapresentâ la aree moderade cence riferiments confessionâi, cul 5,2% dai vôts e 7 deputâts, un in plui des ultimis elezions. A completâ la Assemblee nordirlandese a son po altris trê deputâts: un vert, un indipendent e un rapresentant dal Progressive Unionist Party, ven a dî la espression politiche di une part dai grups armâts lealiscj, ma che e puarte indenant une politiche plui progressiste di chei altris moviments unioniscj e ancje plui disponibile tai confronts dal Sinn Féin. Cumò al è timp fin ai 26 di Març par rivâ a di un guvier che al meti dongje esponents unioniscj e republicans. Cence di chel si larà indenant cu la aministrazion direte di Londre.


Irlande dal Nord: gnovis consultazions pe leç sul gaelic

Il guvier britanic al à presentâts lis liniis de propueste di leç che al intint di presentâ su la tutele dal gaelic in Irlande dal Nord. Tra lis altris si previodin: la pussibilitât di doprâ l’irlandês tai procediments penâi; plans pal ûs de lenghe intai uficis publics; documents uficiâi ancje par gaelic; e un comissari pe lenghe irlandese. La leç e jere stade prometude za di timp dal guvier britanic, daspò di agns di pressions des associazions a pro dal gaelic e dai rapresentants de comunitât nazionaliste nordirlandese. Dome che cumò, il guvier al à fat savê che al vierzarà un altri zîr di consultazions di 12 setemanis, cundut che associazions, istituzions e moviments politics a fossin za stâts sintûts in proposit. Pes associazions che si batin pe tutele e la promozion de lenghe irlandese, chel dal guvier di Londre al è un compuartament scoret che al va cuintri des garanziis che a jerin stadis dadis e che a jerin previodudis ancje intai acuardis di pâs.


Cornualie: cornic inmò fûr de Convenzion Cuadri

Il rapuart su la metude in vore de Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls che il guvier britanic al à inviât al Consei de Europe sul finî di Fevrâr nol fâs riferiment ae Cornualie. Ancjemò une volte, duncje, il Ream Unît al sielç di no calcolâ i cornics di comunitât nazionâl. Diviersis aministrazions locâls, associazions, organizazions no governativis e ancje parlamentârs a vevin domandât di slargjâ lis misuris di tutele previodudis de Convenzion ancje ae comunitât corniche, ma cence sucès. Tor de fin dal mês, dut câs, rapresentants dal Consei de Europe a saran a Londre par frontâ la cuestion sei cui delegâts dal guvier britanic, sei cui rapresentants cornics. Intai ultins agns e je cressude in Cornualie tant la domande di vê une Assemblee nazionâl, sul model di chê galese, che la domande di tutele pe lenghe proprie, une lenghe celtiche imparintade cul galês e cul breton.


Paîs Basc: si lavore su la riforme de scuele

Novitâts par chel che al rivuarde il sisteme scolastic inte Comunitât Autonome Basche. Fin cumò la plui part des scuelis e jere organizade su trê modei: A, dut par spagnûl fûr che lis oris pal insegnament de lenghe basche; B, che al jere, plui o mancul, a miezis tra spagnûl e basc; e D, dut par basc gjavadis lis oris pal insegnament dal spagnûl e di une lenghe foreste. Tai ultins agns i gjenitôrs a àn sielzût pai lôr fîs simpri di plui chest ultin model che cumò al è aromai il plui frecuentât. La plui part di chei altris students a frecuentin il model bilengâl e a son simpri di mancul chei che a seguissin il model par spagnûl. Dut câs ducj i partîts de CAB, gjavade la diestre spagnoliste dal PP, a àn decidût che al è rivât il moment di riformâ chest sisteme. Il gnûf implant scolastic che al à tacât il so iter intes istituzions baschis al previôt une presince plui fuarte dal basc e al fisse dai nivei minims di competence linguistiche di verificâ a ogni cicli scolastic. Dentri di cheste suaze, ogni scuele e podarà sielzi ce lenghis doprâ pes diviersis materiis. L’obietîf finâl al è chel di garantî che ducj i students a vedin un nivel di paronance de lenghe basche, dal spagnûl e di une lenghe foreste.


Ocitanie: a Besièrs la manifestazion “Anem Òc!”

Grande partecipazion sabide ai 17 di Març a Besièrs/Beziers, te regjon de Lenghedoc, là che si è davuelte la manifestazion “Anem Òc!” inmaneade di un coletîf di associazions formadis dal Institut d’Estudis Occitans, dal Felibrige, de Federazion dai insegnants di lenghe e culture ocitane, des scuelis Calandretas, de associazion Òc-Bi e dal Conselh de la Joventut d’Òc. Cun cheste iniziative si voleve domandâ al guvier francês il rispiet dai dirits de popolazion di lenghe ocitane cu la presince dal ocitan intes scuele statâl, inte aministrazion publiche e intai mieçs di comunicazion. La manifestazion, che e à vût la poie di 300 aministradôrs locâi, 200 associazions culturâls e 500 personalitâts dal mont culturâl, economic, sportîf e associatîf, e à puartât in place plui di 20 mil personis.


Republiche Ceche: in vore la Cjarte europeane pes lenghis

Cul prin di Març e je jentrade in vore inte Republiche Ceche la Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis. Cundut achel, la situazion no mude plui di tant pes comunitâts di minorance che a vivin tal paîs centrieuropean, là che la leç e previodeve bielzà misuris di tutele pal ûs des lenghis inte scuele, inte publiche aministrazion, inte justizie, tai mieçs di comunicazion e te segnaletiche. Une tutele che, dut câs, e jentre in vore dome là che la minorance e rapresente almancul il 10% de popolazion. Di chest pont di viste la situazion miôr e je chê dai polacs che a vivin te regjon a cjaval tra Moravie e Slesie. Un ciert nivel di tutele, dut câs, al interesse ancje slovacs, todescs e rom; plui dificile, invezit, la situazion pai ongjarês.

Nessun commento: