19/06/14

Stât spagnûl: intes europeanis a cressin i elets sovraniscj

Intes elezions europeanis dal 2014 il numar plui alt di elets espression direte des nazionalitâts minorizadis si lu à vût intal ream di Spagne. Par superâ i pidiments leâts al numar une vore alt di vôts che al coventave par otignî dai eurodeputâts, la plui part dai partîts nazionalitaris si è dade dongje in cartei eletorâi che a cjapavin dentri formazions rapresentativis di nazionalitâts diferentis.
Il risultât miôr al è stât chel de Coalizion pe Europe (CEU), là che a jerin dentri i rapresentants dal nazionalisim moderât catalan e basc, che e à cjapât il 5,4% dai consens a nivel statâl e e à rivât a elei trê eurodeputâts: doi di CiU (Ramón Tremosa e Francesc de Paula Gambús) e une dal PNV (Izaskun Bilbao). Subite daûr e je rivade la coalizion de Çampe pal dirit di decidi (EPDD), metude adun de çampe indipendentiste catalane di ERC-NECat, che e à cjapât il 4% des preferencis e doi elets (Josep Maria Terricabras e Ernest Maragall). La coalizion I popui a decidin (LPD) che e meteve adun altris formazions sovranistis e à cjapât il 2,1% dai vôts e puartât ae elezion di Josu Juaristi di Bildu, partît de çampe indipendentiste basche, cul acuardi che tor de metât legjislature i lassarà il puest al prin dai no elets che al parten al Bloque Nacionalista Galego. Jordi Sebastià Talavera, de formazion sovraniste catalane Compromìs, al è stât elet invezit cu la coalizion Vierte europeane (PE) che a nivel statâl e à cjapât il 1,9% des preferencis. Inte coalizion de Çampe plurâl (IP), che e à cjapât il 10% dai vôts, a jerin dentri ancje candidâts di formazions nazionalitaris: doi di lôr a son stâts elets, ven a dî Ernest Urtasun Domenech di Iniciativa per Catalunya Verds e Maria Lidia Senra dal moviment galizian A Nova.

Stât francês: nissun nazionalitari elet intes europeanis

Intal stât francês lis elezions europeanis a àn viodût la afermazion tant che prin partît de estreme diestre dal Front National che e à vût un cuart dai vôts e 24 dai 74 eurodeputâts a disposizion de France. Al secont puest si è plaçade la diestre moderade de Union pour un Mouvement Populaire (UMP) cul 20,8% des preferencis e 20 elets, in pierdite rispiet aes elezions dal 2009 compagn dai socialiscj (PS) che a àn vût di contentâsi dal 14% dai vôts e di 13 eurodeputâts. Tra lis formazions nazionalitariis che si presentavin aes europeanis nissune e à rivât a cjapâ avonde vôts par elei cualchidun dai siei candidâts, fale intal câs de Union pour les Outre-Mers, coalizion di partîts dai teritoris dal stât francês che si cjatin in altris continents, che e à concuistât un eurodeputât. Tra i partîts francês chel plui sensibil aes tematichis nazionalitariis al è dal sigûr Europe Écologie che e à vût il 8,9% dai vôts e 6 elets. Cundut dal passe 21% di vôts cjapâts in Corsiche, no je à fate a jessi confermât François Alfonsi, dal Partidu di a Nazione Corsa, che la volte stade al jere stât elet propit in gracie de aleance cun Europe Écologie. Di segnalâ ancje il 7,5% dai consens cjapâts in Bretagne de liste Nous te ferons Europe, vuidade dal indipendentist breton Christian Troadec e poiade dal Parti Breton, di Breizh Europe, dal Mouvement Bretagne Progrès e di une part dal moviment dai Bonnets Rouges. E coreve par so cont invezit la Union Démocratique Bretonne che e à cjapât sù par jù il 2% dai vôts.
Font: elections2014.eu; Alta Frequenza, 26/05/14; Agence Bretagne Presse, 26-27/05/14

Ream Unît: confermâts i 4 europarlamentârs nazionalitaris

Intal Ream Unît lis elezions europeanis a son stadis segnadis dal sucès dal United Kingdom Independence Party, moviment politic che al à cjapât sù il malcontent britanic intai confronts des politichis de Union Europeane e cun pôc mancul dal 27% dai vôts al à elet 24 eurodeputâts.
In Scozie invezit il partît plui votât al reste il SNP che cul 28,9% des preferencis al à confermât i siei doi rapresentants intal Parlament di Strasburc. Chei altris cuatri eurodeputâts scozês a rivin doi dal partît laburist (25,9%) e un parom dal partît conservadôr (17,2%) e dal UKIP (10,4%). I Verts, che in Scozie a son a pro de indipendence, cul 8% dai vôts a mancjin di pôc la elezion di un lôr candidât.
In Gales invezit i Laburiscj a tornin al prin puest cun passe il 28% dai consens, di pôc denant dal UKIP che al à vût il 27,5% des preferencis. Al tierç puest si son plaçâts i Conservadôrs cul 17,4% di vôts e al cuart i nazionalitaris dal Plaid Cymru cul 15,2%. A son chestis formazions a otignî i cuatri europarlamentârs che il Gales al à a disposizion. Cundut di une piçule flession, duncje, il Plaid Cymru al conferme il so rapresentant a Strasburc.
Situazion un grum divierse in Cornualie, dal moment che cheste piçule nazion celtiche e je cjapade dentri inte circoscrizion eletorâl britaniche dal Sud Ovest là che e devente une minorance. Viodût che rivâ a mandâ un so rapresentant in Europe al sarès stât impussibil il partît nazionalitari Mebyon Kernow al à decidût di no partecipâ al vôt.
In Irlande dal Nord il Sinn Féin al reste il partît plui votât cul 25,5% des preferencis. In gracie di chest risultât la formazion republicane irlandese e varà ancjemò une volte un so rapresentant intal Parlament european. Chei altris doi puescj disponibii inte circoscrizion a son lâts invezit ai doi principâi partîts unioniscj o sei il Democratic Unionist Party, che al à cjapât il 20,9% dai vôts, e l’Ulster Unionist Party che al è stât sielzût dal 13,3% dai eletôrs. Pôc daûr, cul 13% dai consens, si è plaçât il Social Democratic and Labour Party, riferiment de comunitât nazionaliste irlandese moderade.
Font: elections2014.eu; BBC, 26-27/05/14; Mebyon Kernow, 26/05/14

Irlande: salt indenant dal Sinn Féin inte Republiche

Se in Irlande dal Nord il Sinn Féin al conferme lis sôs posizions, inte Republiche irlandese al fâs un salt indenant e cul so 17% di vôts al rive a concuistâ trê eurodeputâts, cuant che intal 2009 no ‘ndi veve nancje un. Cheste volte a jessi penalizât dal sisteme eletorâl in vore te Republiche a son stâts i moderâts dal Fianna Fáil che, cundut dal 22% des preferencis, a àn vût di contentâsi di doi elets. Plui o mancul stesse percentuâl di vôts, ma cuatri eurodeputâts, pai conservadôrs dal Fine Gael. I Laburiscj irlandês a pierdin invezit il lôr rapresentant a Strasburc a vantaç dai Verts.
Font: elections2014.eu

Belgjiche: sucès de Gnove Aleance Flamande

Inte Belgjiche ancje il vôt pes europeanis al è organizât daûr des trê comunitâts principâls che a componin il paîs, ven a dî i flamants, i valons e la minorance di lenghe todescje che e vîf inte part orientâl dal stât.
Intes Flandris i plui votâts a son stâts i sovraniscj de Gnove Aleance Flamande (N-VA) che cul 16,4% dai vôts su scjale statâl e 4 eurodeputâts elets a son passâts denant dai liberâi democratics (Open VLD) e dai cristians democratics (CD&V) che a àn vût il prin trê e il secont doi elets. Chei altris trê puescj di eurodeputâts inte aree flamande sai son dividûts i Socialiscj (SP.A), i Verts (Groen!) e la estreme diestre indipendentiste dal Vlaams Belang.
In Valonie i socialiscj a restin i plui votâts e a confermin i trê eurodeputâts che za a vevin. Ur ven subite daûr il Mouvement Réformateur che al passe di doi a trê elets. Avonde plui indaûr o cjatìn invezit i ambientaliscj dal Ecolo e il Centre Démocrate Humaniste che a cjapin un eurodeputât parom.
Te circoscrizion di lenghe todescje l’unic puest a disposizion al è lât ancjemò une volte al candidât dal Partît Cristian Sociâl (CSP).
Font: elections2014.eu; Naiz:, 25/05/14

Un elet svedês in Finlande, une rom in Svezie

In Finlande l’unic partît in corse pes elezions europeanis che al rapresentave une comunitât di minorance al jere il Svenska Folkpartiet i Finland (SFP) che al à otignût il 6,7% des preferencis e un eurodeputât. Nissune rapresentance, invezit, pe comunitât sami che, par chel che al rivuarde i stâts membris de Union Europeane, e vîf ancje in Svezie. Tra l’altri, propit ta chest ultin paîs, e merete segnalade la elezion di Soraya Post, dal moviment Feministiskt Initiativ, che e je ancje une ativiste di prin plan de comunitât rom.
Font: elections2014.eu; YLE, 26/05/14; Finland Times, 26/05/14; Sverigesradio, 26/05/14

Intai paîs baltics elets trê eurodeputâts di minorance

Par chel che al rivuarde lis republichis baltichis, in Lituanie il partît Azion Eletorâl dai Polacs in Lituanie (LLRA / AWPL: Lietuvos lenkų rinkimų akcija / Akcja Wyborcza Polaków na Litwie), ancje in gracie de aleance cuntune formazion rapresentative de minorance russe, al à cjapât plui dal 8% des preferencis e elet un dai siei candidâts intal Parlament european.
In Letonie invezit l’unic moviment rapresentatîf di une minorance a otignî un eurodeputât al è stât la Union dai Rus de Letonie (LKs: Latvijas Krievu savienība). E à otignût il 6,4% dai vôts e permetût la conferme di Tatjana Ždanoka, za eurodeputade a Strasburc intal 2004 e intal 2009. Union dai Rus de Letonie al è il non gnûf cjapât dal ex Partît pai Dirits Umans intune Letonie Unide (PCTVL: Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā).
In Estonie, là che la minorance plui gruesse e je chê russe, nissune formazion rapresentative di cheste comunitât e à vût risultâts significatîfs. Al è però di segnalâ che intal Partît di Centri de Estonie (KE: Eesti Keskerakond), che al à cjapât passe il 22% des preferencis, la uniche europarlamentâr elete e je Yana Toom che e parten propit ae minorance russe.
Font: elections2014.eu; The Lithuania Tribune, 26/05/14; Leta, 26/05/14; News.err.ee, 25/05/14

Slovachie: elets doi eurodeputâts de minorance ongjarese

In Slovachie, là che i plui votâts a son stâts ancjemò une volte i socialdemocratics dal SMER cul 24% des preferencis e 4 rapresentants intal Parlament european, a son stâts elets ancje doi rapresentants de minorance ongjarese. Ancje intal 2009 la comunitât magjare de Slovachie e veve elet doi deputâts a Strasburc, ma cheste volte i elets a rivin di doi partîts diviers, ven a dî il Partît de Coalizion Ongjarese (MKP / SMK: Magyar Közösség Pártja / Strana maďarskej koalície), che al à otignût il 6,5% dai vôts, e il moviment Most-Híd che al à cjapât il 5,8% des preferencis. In Slovachie, compagn che inte Republiche ceche e in Ongjarie, e vîf ancje une gruesse comunitât rom che dut câs, ancje cuant che e si propon cun partîts di stamp etnic, no rive a vê risultâts eletorâi significatîfs.
Font: elections2014.eu

Romanie: elets doi ongjarês e un rom

In Romanie lis dôs comunitâts di minorance plui gruessis a son chê rom e chê ongjarese, ma dome cheste ultime e je ben organizade dal pont di viste politic. Intes elezions europeanis di chest an, la Union Democratiche Magjare in Romanie (UDMR) e à però pierdût teren e cul so 6,5% di vôts e à rivât a otignî dome doi europarlamentârs cuintri dai trê dal 2009. Inte aleance di çampe (PSD – PC – UNPR), vincidore des elezions cul 37,6% des preferencis e 16 eurodeputâts, al è stât elet ancje Damian Drăghici, membri e ativist de minorance rom.
Font: elections2014.eu; Romea.cz, 26/05/14

Bulgarie: elets cuatri eurodeputâts de minorance turche

In Bulgarie, compagn che intal 2009, al è stât il partît di centri diestre dai Citadins pal Svilup European de Bulgarie (GERB) a otignî il risultât miôr cun plui dal 30% des preferencis e sîs elets. Al tierç puest, dopo dai socialiscj, si è plaçât il Moviment pai Dirits e pe Libertât (DPS), che al è il partît di riferiment de minorance turche. Il DPS al à cjapât il 17,1% dai vôts e al à rivât a otignî cuatri eurodeputâts, un in plui di chei vûts intes elezions stadis.
Font: elections2014.eu

Stât talian: dome la SVP e oten un eurodeputât

Intal stât talian l’unic candidât di une formazion politiche rapresentative di une comunitât minorizade che elet intal Parlament di Strasburc al rive dal Sud Tirôl. Al è Herbert Dorfmann de Südtiroler Volkspartei (SVP). La liste, colegade al Partît Democratic talian (PD), e gjoldeve ancje de poie dal Partît Autonomist Trentin Tirolês (PATT) e de Slovenska Skupnost (SSk). In provincie di Bolzan la SVP e à cjapât il 48% des preferencis, ma e merete segnalade ancje la percentuâl alte otignude intai trê comuns ladins [storics] de provincie di Belum. La liste sudtirolese Die Freiheitlichen e jere invezit colegade cu la Leghe Nord, ma no à rivât a otignî avonde vôts inte sô circoscrizion par otignî un eurodeputât. In Val di Aoste al PD a jerin colegadis dôs listis autonomistis – Autonomie Liberté Partecipation Écologie e Union Valdôtaine Progressiste – che no àn rivât però a fâ elei il lôr candidât. Par chês altris comunitâts minorizadis dal stât talian la leç no previôt garanziis par favorî la elezion di candidâts espression di chestis realtâts discoragjant duncje fintremai la presentazion di listis nazionalitariis o autonomistis. Propit cheste situazion e à puartât diviers sogjets, massime in Sardegne e in Friûl, a presentâ ricors cuintri dal sisteme eletorâl in vore e che no àn ancjemò vût une rispueste definitive.
Font: elections2014.eu