28/02/20

Paîs Catalans: in vore par un progjet gnûf di liberazion nazionâl

Ai 29 di Fevrâr il president catalan in esili, Carles Puigdemont, e i ex membris dal guvier Clara Ponsatí e Toni Comín a tornaran in Catalogne, ma ta chê dal Nord sot aministrazion francese. I trê a parteciparan a di une iniziative inmaneade dal Consell per la República a Perpinyà / Perpignan là che, in gracie de imunitât che a àn come europarlamentârs, a puedin vignî cence jessi arestâts cemût che invezit al sucedarès se a vessin di passâ la frontiere cul stât spagnûl. I organizadôrs a stimin une partecipazion di almancul 80 mil personis, come a dî la plui grande manifestazion di place mai viodude a Perpignan. Za une setemane prime in citât e tai paîs dongje no si cjatave plui un puest par durmî e i biliets dai trens e dai bus in servizi tra Catalogne dal Sud e dal Nord a jerin cuasi esaurîts, intant che organizazions tant che l’ANC e l’Òmnium Cultural a vevin jemplât di bessolis uns cuatricent corieris.

Paîs Basc: mobilitazion intal Nord pai dirits dai presonîrs

I grups Artesans pe pâs e Bake Bidea a son daûr a inmaneâ pai 8 di Avrîl une trentine di manifestazions e di presidis ator pal Paîs Basc setentrionâl. La mobilitazion e je stade presentade intant di une conference stampe che si à tignude ai 21 di Fevrâr a Baiona / Bayonne. I rapresentants dai doi moviments civics a àn motivât cheste decision cul fat che a trê agns de conclusion dal procès di disarmament di ETA la politiche judiziarie e carcerarie dal stât francês cuintri dai militants di cheste organizazion e je restade sù par jù la stesse di cuant che ETA e jere ancjemò in ativitât. Cun di fat, ancje tal stât francês, a son diviers i etarras presonîrs che no gjoldin dai sconts di pene o dai dirits che a vegnin sigurâts ai criminâi comuns. Baste pensâ che cuatri di lôr – Unai Parot, Jon Kepa Parot, Jakes Esnal e Xistor Haranburu – a rivaran cui prins di Avrîl a vê passât in preson plui di 31 agns di file. Cun chestis politichis, a spieghin i organizadôrs de iniziative, nol è pussibil saltâ fûr ad in plen dal conflit e creâ une clime di pâs.
Font: Mediabask, 21/02/20

Paîs Basc: mobilitazion in Navare cuintri de euskarafobie

«Parcè che l’euskara al è un dirit, e vonde!» Al è il sproc sielzût pe manifestazion che si davuelzarà tal dopodimisdì di sabide ai 29 di Fevrâr pes stradis di Iruñea / Pamplona. La iniziative e je stade clamade adun par fâi cuintri ai atacs simpri plui frecuents ae lenghe basche puartâts indenant in Navare des aministrazions di diestre. L’esempli plui penç al rive propit de capitâl de Navare, là che la gnove maiorance vuidade dal sindic Enrique Maya e à decidût che cul an scolastic 2020-2021 si larà a taiâ plui de metât des classis in lenghe basche pai fruts di 0 a 3 agns. L’esecutîf comunâl al è stât protagonist ancje di altris azions cuintri de presince e dal ûs public dal euskara, intant che spetacui par fruts e cors scolastics in lenghe basche a son stâts fermâts o pidimentâts ancje in altris localitâts de Navare. La manifestazion e vûl duncje mostrâ la poie popolâr pe lenghe e denunciâ chescj episodis di euskarafobie.
Font: Naiz:, 21/02/20

Paîs Catalans: no di Madrid a clamâ “catalan” il “valenzian”

La organizazion Acció Cultural del País Valencià (ACPV) e à proponût al guvier spagnûl e ai partîts che lu poin in forme direte o che, cu la lôr astension, i permetin di stâ in pîts (PSOE, Unidas Podemos, ERC, Junts per Catalunya, Compromís, BNG, EAJ-PNV e EH Bildu) di ricognossi la unitarietât de lenghe catalane cul doprâ chest tiermin al puest di “lenghe valenziane” cemût che invezit al sucêt inta cheste Comunitât autonome. Ancje se i linguiscj e la cort costituzionâl spagnole a àn bielzà certificât che si trate di chê stesse lenghe, il statût di autonomie de Comunitât e la plui part des leçs locâls e statâls a doprin la forme “lenghe valenziane” causant problemis no di pôc sei sul plan pratic che te percezion de int. Lis autoritâts di Madrid a àn però decidût di lassâ lis robis cemût che a son. De bande sô, il guvier valenzian – formât di une aleance tra PSOE, Unidas Podemos e Compromís – al à manifestât la volontât di lâ indenant cul tiermin doprât dal statût di autonomie.
Font: El Priodic, 18/02/20

Asturiis: program par alfabetizâ par asturians i adults

La direzion gjenerâl pe politiche linguistiche dal guvier des Asturiis e inviarà cors di alfabetizazion e di formazion par adults par permetiur di frontâ cun sucès i esams di certificazion linguistiche. Juste l’an passât l’esecutîf al à fat bon il decret che al fisse i nivei di competence tal ûs dal asturian daûr dai criteris dal cuadri comun european di riferiment pes lenghis e ta chest mês di Mai si tignaran i prins esams di certificazion. In plui che par asturian, i cors a permetaran di miorâ ancje lis competencis linguistichis par galizian, lenghe che si fevele te part plui ocidentâl de comunitât autonome.
Font: La Vanguardia, 18/02/20

Gales: indenant cu la campagne pe devoluzion pe tv publiche

Il guvier britanic al è daûr a viodi se trasformâ la BBC intun servizi a paiament, gjavant cussì il cjanul che cumò i citadins a pain pe radiotelevision publiche. La manovre e preocupe no pôc la Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, la organizazion pe lenghe galese, che zaromai di agns e puarte indenant une campagne par otignî la devoluzion al guvier galês des competencis e des risorsis pal setôr radiotelevisîf. Cun di fat, in dì di vuê, la television publiche in lenghe galese e ven finanziade pe plui part propit cui fonts che a divegnin dal cjanul. Pe Cymdeithas i conservadôrs che a son al guvier a Londre no puedin decidi sul avignî de radiotelevision publiche in Gales, là che a rapresentin dome une minorance. La organizazion e à duncje tornât a bati cun inmò plui fuarce su la devoluzion di cheste competence. La sô no je une bataie solitarie dal moment che, daûr di un sondaç fat che nol è tant, il 65% de popolazion galese al poie la devoluzion.
Font: Cymdeithas, 17/02/20

Bosgne: la part serbe e torne a sburtâ pe separâsi

Cundut dai invîts ae cautele e al rispiet de legjislazion statâl rivâts dal president de Republiche serbe, Aleksandar Vučić, il membri serp de presidence unitarie bosgnache, Milorad Dodik, al à manifestât la intenzion di imbastî une consultazion par decidi l’avignî de Republika Srpska, o sei la part serbe de Bosgne. No je la prime volte che si fâs indenant la volontât di davuelzi un referendum su la autodeterminazion ma fin cumò i tentatîfs di lâ ta cheste direzion par viis legâls a son stâts blocâts des autoritâts centrâls. La boçadure de bande de cort costituzionâl di une leç de Republika Srpska su la proprietât dai terens agricui e à tornât però a scjaldâ i spirts, ancje parcè che la presince te cort di judiçs forescj e ven considerade come une menace continuade ae autonomie dai serps. Par altri la cuistion dai judiçs forescj – espression dai stâts intervignûts intai conflits balcanics (USA, Grande Bretagne, Gjermanie, France e Italie) – e ven cumò contestade ancje de part cravuate de federazion. Dodik al à dite che no si vûl destabilizâ la regjon ma che i serps de Bosgne no i stan plui a subî lis decisions cjapadis di altris e a àn di podê decidi di bessôi il lôr avignî.
Font: Balkan Insight, 15/02/20

Stât francês: prin sì ae propueste di leç su lis lenghis

Ai 13 di Fevrâr la Assemblee francese e à fate buine in prime leture la propueste di leç presentade dal deputât breton Paul Molac che e interven cun misuris di tutele des lenghis minorizadis feveladis dentri dal stât francês. Il proviodiment al è passât cundut dal parê contrari manifestât dal ministri pe educazion Jean-Michel Blanquer par cont dal guvier, ma al à vudis taiadis lis misuris plui impuartantis, massime par chel che al rivuarde l’insegnament. Tra lis novitâts si àn garanziis sul ûs de segnaletiche bilengâl e dai segns diacritics doprâts des lenghis minorizadis intai ats publics. Cun di plui si va a intervignî su la cussì clamade leç Toubon dal 1994 che e veve chê di difindi la lenghe francese de invasivitât dal inglês ma che po e je stade doprade soredut cuintri des lenghis propriis. Il test al varà cumò di passâ pal vôt dal Senât che, za in altris ocasions, al à boçât proviodiments a pro des lenghis minorizadis che a vevin passât il tamês de Assemblee francese.
Font: Jornalet, 15/02/20; R&PS, 20/02/20

Paîs Catalans: criteri linguistic pai funzionaris valenzians

Il guvier de Comunitât Autonome Valenziane al à fat bon il progjet di riforme de normative su la funzion publiche che, pe prime volte, al previôt che cui che al vûl lavorâ te aministrazion publiche locâl al vedi une cognossince certificade dal valenzian, o sei la varietât catalane fevelade tal paîs. Fin cumò la Comunitât Valenziane e jere la uniche tra chês cuntune lenghe couficiâl che no lu previodeve. Al sarà un regolament a fissâ i nivei di competence linguistiche che a saran domandâts a seconde dal puest ocupât. Il regolament al sarà disvilupât di une comission di esperts intant che il disen di leç al passarà pal esam dal Parlament.
Font: La Vanguardia, 14/02/20

Irlande: iniziative pe segnaletiche bilengâl a Belfast

E je cumò al esam dal consei comunâl di Béal Feirste / Belfast une iniziative fate indenant dal Sinn Féin – il partît republican irlandês – che si propon di semplificâ la procedure par dâ aes stradis de citât un non bilengâl. In dì di vuê il regolament comunâl su la toponomastiche stradâl al previôt che la domande par inviâ il procès e sedi firmade di almancul un tierç dai residents inte vie là che, dongje dal non par inglês, si vûl zontâ ancje chel par irlandês. Dopo di chest prin passaç, i residents a son invidâts a dî la lôr par mieç di cuatri pussibilitâts, ven a stâi no rispuindi, dî che no i interesse, declarâsi contraris o pûr dî di sì. Par vê la segnaletiche bilengâl al covente che doi tierçs dai residents cun dirit di vôt a sedin dacuardi e chest al vûl dî che ducj chei che no votin, che a disin di no o che no i interesse a son calcolâts di contraris. La iniziative dal Sinn Féin e propon invezit che par decidi di meti il non des stradis in forme bilengâl al basti il vôt a pro dal cincuante par cent plui un di chei che a votin.
Font: Irish News, 14/02/20

Letonie: progjet par limitâ il rus par television

Il president de Letonie, Egil Levits, al à fat indenant une propueste che e ponte a mendâ la normative sui mieçs di comunicazion. Il cambiament principâl al sarès chel di imponi un 80% minim di programazion intes lenghis uficiâls de Union Europeane. Levits al spieghe che l’intindiment al è di ufrî ai citadins une television plui pluraliste, cun programs di cualitât e che e infuartissi il sens di partignince dal paîs baltic ae dimension culturâl europeane. La prime consecuence dal proviodiment e sarès però chê di ridusi a no plui dal 20% la programazion par rus, o sei la lenghe de plui grande minorance de Letonie e la lenghe foreste plui fevelade tal paîs.
Font: Unian.info, 11/02/20