28/11/14

Paîs Catalans: la procure di stât e atache il guvier catalan

Sot de pression politiche dal guvier spagnûl e cundut dal parê contrari de procure catalane, la procure gjenerâl dal stât e à presentât une denuncie cuintri dal president dal guvier catalan (Generalitat) Artur Mas, de presidente vicjarie Joana Ortega e de assessore pe educazion Irene Rigau pes ativitâts leadis ae consultazion popolâr su la indipendence che si è tignude ai 9 di Novembar in Catalogne. Lis acusis cuintri dai trê rapresentants de Generalitat a son di disubidience grave, prevaricazion, malversazion e usurpazion di funzions. Cemût che si podeve previodi, la iniziative e à jevât la proteste di ducj i partîts sovraniscj catalans che cui lôr dirigjents e elets in Parlament, intune cun cetancj altris catalans che a àn sostignût e partecipât ae consultazion, si son autodenunciâts. La denuncie e à fat saltâ sù ancje i socialiscj catalans (PSC) che, cundut che no jerin dacuardi cul referendum, a calcolin che la azion judiziarie e vedi dome resons politichis e no juridichis e e dedi ancjemò plui fuarce al front indipendentist.
Font: El Punt Avui, 19-21/11/14; VilaWeb, 19-21/11/14; El Pais, 19-21/11/14

Bretagne: consulte su la unitât bretone, si tache di un comun

La legjislazion francese no previôt la pussibilitât di referendums di iniziative popolâr, ma no proibìs ai citadins di inmaneâ des consultazions cu la poie des aministrazions locâls che, daûr di une procedure ametude de leç, a puedin ancje meti a disposizion locâi publics e listis eletorâls par permeti chest vôt. Propit cheste e je la strade che la associazion Dibab (o sei “e decît la Bretagne”), metude in pîts ai 25 di Otubar, e à decidût di cjapâ par permeti ai citadins de Bretagne di dî la lôr su dôs cuistions, ven a dî su la union intune regjon aministrative sole dal dipartiment de Loire Atlantiche cul rest de Bretagne, e su la fusion dai conseis dai dipartiments e de regjon intune uniche Assemblee de Bretagne. La propueste e je stade fate buine dal comun di Sant-Widel-Skovrid / Saint-Viaud là che la consultazion si davuelzarà ai 30 di Novembar.
Font: Agence Bretagne Presse, 18/11/14

Paîs Basc: no spagnolist al passaç di Trebiñu cu la CAB

Il Congrès dai deputâts di Madrid al à decidût di no acetâ la propueste di leç pal passaç dai comuns di Trebiñu e Argantzun de provincie di Burgos, che e fâs part de regjon Castilie e Leon, a chê di Araba inte Comunitât Autonome Basche. La domande, poiade des dôs aministrazions locâls e fate indenant dal Parlament de Comunitât Autonome Basche, e nas par vie che i doi comuns no àn un contat diret cu la provincie di Burgos ma a son une isule aministrative cercenade di teritoris che a fasin part di chê di Araba. Chest al vûl dî che dispès i citadins di Trebiñu e Argantzun a àn di poiâsi su servizis sanitaris, scolastics o di altre nature ufierts de provincie basche e no di chê castiliane leonese. Chel istès, cul vôt dai doi principâi partîts spagnoliscj (PP e PSOE), la Cjamare spagnole si è refudade di vignî incuintri ae domande des dôs comunitâts parcè che al mancje il parê positîf dal guvier regjonâl de Castilie e Leon. Une decision, a àn comentât i sindics dai doi comuns, che ancjemò une volte no ten in nissun cont la volontât e lis dibisugnis dai citadins di chestis comunitâts.
Font: Naiz:, 18/11/14

Romanie: prin president che al parten ae minorance todescje

Cuintri des previsions de vilie, il gnûf president de Romanie al è Klaus Iohannis, segretari dal Partît Liberâl Nazionâl e sindic de citât di Hermannstadt / Sibiu. Intal secont turni des presidenziâls, che si è tignût domenie ai 16 di Novembar, Iohannis al à batût il rapresentant dal Partît Sociâl Democratic e prin ministri Victor Ponta. Intal prin turni Ponta al veve cjapât uns 40% dai vôts, cuintri dal 30% dal so aversari. A ribaltâ la situazion e je stade la partecipazion une vore alte che si à vude intal secont turni adun cul vôt dai rumens intal forest, rabiâts par vie che intal prin turni dispès no vevin podût votâ. Tra lis novitâts di chestis elezions, si à ancje il fat che Iohannis al parten ae minorance todescje che di secui e vîf in Transilvanie. Intune campagne eletorâl là che la lote cuintri de coruzion e jere un dai temis centrâi, Iohannis si à zuiât ben ancje la cjarte de sô comunitât di divignince che e gjolt di une innomine di eficience e di onestât.
Font: Balkan Insight, 17/11/14

Ongjarie: jutori par insegnâ lis lenghis ugrofinichis in Russie

Lis autoritâts ongjaresis, par mieç dal Collegium Fenno-Ugricum e dal Istitût pes politichis linguistichis, a finanziaran un program par formâ i insegnants e par svilupâ imprescj educatîfs intes lenghis de famee ugrofiniche feveladis inte federazion russe. La iniziative, in program tra 2014 e 2017, e puarte indenant il percors inviât cul progjet pe preparazion di dizionaris specialistics par dîs materiis scolastichis. Tra lis lenghis interessadis di cheste azion o cjatìn l’udmurt, il komi e il mari.
Font: Finugor, 17/11/14

Sardegne: gnove mozion pe ratifiche de Cjarte europeane

Intal consei regjonâl de Sardegne e je stade fate indenant une gnove mozion par domandâ che il stât talian al ratifichi la Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis. A grande maiorance i conseîrs sarts a domandin al guvier regjonâl di impegnâsi par che la presidence dal consei dai ministris talian e lis comissions parlamentârs competentis a puartin insom il percors di ratifiche de Cjarte.
Font: Sa limba sarda, 14/11/14

Corsiche: pe LFP la bandiere corse e je une provocazion

Dopo dai incidents capitâts ae fin de partide jenfri OGC Nice e SC Bastia, ai 13 di Novembar la comission dissiplinâr de Leghe dal Balon Professionâl (LFP) francês e à decidût la sierade par doi turnis de tribune popolâr dal stadi dal Nize e la scualifiche par dôs zornadis dal portîr di riserve de formazion corse Jean-Louis Leca. Une decision, cheste ultime, che e calcole tant che une provocazion il fat che ae fin de partide il zuiadôr al vedi puartât in cjamp une bandiere corse. La societât di balon dal Bastia e à za presentât ricors cuintri di une sentence judicade injuste, par vie che e punìs plui cui che al è stât vitime dai incidents che no i responsabii, e raziste parcè che e judiche provocatorie l’ûs di une bandiere teritoriâl. La dirigjence de societât e à ancje denunciât i rapresentants de prefeture di Nize pes lôr declarazions discriminatoriis e ofensivis cuintri dai cors.
Font: Alta Frequenza, 14/11/14

Paîs Catalans: no sindacâl al tai dal catalan te scuele valenziane

I sindacâts dai insegnants e la organizazion Escola Valenciana a àn domandât al guvier de Comunitât Autonome Valenziane di ritirâ il decret che al va a fissâ gnovis regulis pal insegnament plurilengâl. Ducj i sindacâts di categorie, adun cun altris sogjets atîfs intal setôr de educazion, a concuardin intal judicâ il proviodiment un atac al insegnament de lenghe catalane, cuntun aument arbitrari des oris di insegnament par spagnûl che al savolte i percors pedagogjics svilupâts ta chescj agns de scuele valenziane là che, par altri, no si veve ancjemò garantît ducj i spazis previodûts pal insegnament dal e par catalan. I sindacâts a domandin al guvier valenzian di tornâ a vierzi la taule di confront cui diviers sogjets impegnâts intal setôr par cjatâ un percors di riforme che al sedi il plui pussibil condividût.
Font: La Vanguardia, 13/11/14

Scozie: progjet par miorâ i struments di insegnament dal gaelic

Ricercjadôrs des universitâts di Obar Dheathain / Aberdeen e di Glaschu / Glasgow a àn inviât un progjet par svilupâ un cuadri di riferiment comun par insegnâ e par imparâ il gaelic scozês. La iniziative si insuaze inte rêt di ricercje Soillse impegnade intal difindi e intal promovi la lenghe e la culture gaeliche. Il progjet al à chê di fissâ i diviers nivei di competence linguistiche par gaelic in acuardi cui indreçaments previodûts de autoritât scozese pe certificazion linguistiche. I nivei a permetaran di capî miôr i obietîfs di rivâ par otignî un ciert nivel di competence e lis areis là che lis capacitâts linguistichis a àn di jessi cressudis in maniere di judâ sei cui che al insegne, sei cui che al è impegnât a imparâ il gaelic.
Font: The Press and Journal, 12/11/14

Paîs Basc: 2,3% di fonts in plui pal euskara te CAB

Il guvier de Comunitât Autonome Basche al aumentarà vie pal 2015 i fonts pal euskara. La gnove e je stade comunicade de assessore pe educazion de Comunitât, Cristina Uriarte, intal presentâ i contignûts de part di sô competence de leç finanziarie par chest an che al ven. Il totâl des risorsis pe promozion de lenghe basche al tocjarà cussì i 48,2 milions di euros. A cressaran massime i fonts pai euskaltegis, o sei i istitûts che a ufrissin cors di lenghe par adults, ma ancje chei par sburtâ l’euskara intal timp libar e intes impresis. A restin confermâts po i 4,9 milions di euros pai jutoris ai mieçs di comunicazion in lenghe basche. Propit par chel che al rivuarde i media, EH Bildu, PNV e socialiscj a domandin però di riviodi i gnûfs criteris pe concession dai finanziaments par vie che a laressin a penalizâ i sogjets che a lavorin di plui e miôr pe lenghe, a tacâ di Berria, l’unic cuotidian par euskara, che chest an si à cjatât cuntun tai dai jutoris dal 14%.
Font: El Pais, 11/11/14; EiTB, 13/11/14

Scozie: il gaelic al pues zovâ ae economie par passe 100 milions

Une ricercje svilupade de Highland and Islands Enterprise, in acuardi cun altris agjenziis scozesis e cun diviersis aministrazions locâls, e à dimostrât cemût che l’ûs de lenghe gaeliche al permeti di incressi la atrativitât e il valôr ancje comerciâl di cetantis realtâts economichis, sociâls e associativis in vore no dome intes areis là che cheste lenghe e je ancjemò inlidrisade intal teritori, ma ancje in citâts tant che Dùn Èideann / Edimburc e Glaschu / Glasgow.

Gales: pe plui part de int al covente plui galês te scuele

Daûr di un sondaç publicât ai 10 di Novembar e metût adun di YouGov e Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, il 63% dai citadins dal Gales al è dacuardi sul fat che lis scuelis a varessin di garantî a ducj i students di imparâ il galês avonde ben di permetiur di comunicâ in maniere normâl ta cheste lenghe. Vuê come vuê, invezit, la pussibilitât di saltâ fûr de scuele cuntun nivel di competence che al permeti di doprâ pardabon il galês inte vite di ogni dì e dipent di fatôrs i plui diviers tant che lis disponibilitâts economichis dai gjenitôrs o il lûc là che si è a stâ. Par chest la Cymdeithas e propon che in dutis lis scuelis dal Gales une part des materiis e vedi di jessi insegnade inte lenghe proprie. Su chest pont però la opinion publiche e je dividude: daûr dal sondaç, di fat, al ven fûr che il 42% dai intervistâts al è dacuardi a insegnâ materiis par galês ancje intes scuelis cul inglês tant che lenghe veicolâr, e il 48% al è contrari. Un risultât che la Cymdeithas e calcole distès tant che positîf, viodude la scjarse informazion che si à su cheste tematiche.
Font: Cymdeithas, 10/11/14

Paîs Catalans: dople promozion pal domini .cat

Dopo de iniziative “navighe par catalan” pensade par sensibilizâ cui che al viaze su internet a doprâ il catalan in maniere di incressi la domande di contignûts ta cheste lenghe, la fondazion PuntCat e à cumò inviât une campagne par aumentâ il numar di sogjets che a doprin il domini .cat . In buine sostance si ufrìs une dople pussibilitât, ven a dî chê di comprâ doi dominis al presit di un, o ben chê di cjoli un domini .cat par doi agns al presit di un an sôl. Si ponte cussì a superâ il pidiment rapresentât dal cost plui alt dal domini catalan rispiet a altris plui vieris – tant che i .es o i .com – che in gracie de lôr difusion a son disponibii a presits plui bas.
Font: Generalitat de Catalunya, 07/11/14

Gales: un altri milion par svilupâ i centris pe lenghe

Il prin ministri galês Carwyn Jones al à comunicât che al rivarà un altri milion di sterlinis par sburtâ i citadins a imparâ e a doprâ la lenghe galese. La clâf par incressi l’ûs de lenghe, al à dite Jones, e je chê di creâ lis ocasions par doprâle a nivel locâl. Par chest il finanziament al larà a zontâsi al milion e 250 mil sterlinis za assegnât pe dade 2014 – 2015 ai centris pe lenghe, o sei lis struturis logadis intai comuns e alì dai istitûts scolastics par favorî l’ûs sociâl dal galês.
Font: BBC, 04/09/14