13/04/10

Rom: ancjemò discriminazions e atacs ator pe Europe


In ocasion dal secont incuintri european dai rom, il Centri european pai dirits dai rom (ERRC) al à presentât un rapuart su la violazion dai dirits di cheste comunitât dal 2008 a vuê. Episodis di violence organizade cuintri dai rom a son stâts segnalâts inte Republiche Ceche, in Cravuazie, in Bulgarie, in Italie, in Irlande dal Nord, in Turchie e soredut in Ongjarie. In cierts câs a alimentâ cheste clime di violence a son ancje fuarcis politichis tant che inte Republiche Ceche, in Slovachie, in Italie, in Romanie e in Ongjarie, là che e je ative la organizazion paramilitâr Magyar Garda che, si ben che metude al bant de cort supreme, e va dilunc a operâ sul teritori. In tancj stâts a vegnin segnaladis discriminazions intal acès dai rom ai servizis sanitariis o di jutori sociâl. Ancjemò intal 2008 si vevin vût câs di sterilizazion sfuarçade di feminis rom inte Republiche Ceche, in Slovachie e in Ongjarie. Politichis di segregazion scolastiche pai fruts rom a son invezit denunciadis in Bulgarie, Cravuazie, Republiche Ceche, Grecie, Ongjarie, Romanie, Slovachie e fintremai in Irlande dal Nord, Spagne e Portugal. Inmò plui a larc a son presintis politichis di segregazion abitative. Intal rapuart, di fat, a son puartâts esemplis che si riferissin a Bulgarie, Republiche Ceche, Grecie, Spagne, France, Cipri, Ongjarie, Italie, Lituanie, Polonie, Portugal, Romanie, Slovenie e Slovachie. Une des situazions piês, di chest pont di viste, e risulte propite chê intal stât talian, dulà che a vegnin denunciadis lis azions di polizie par slontanâ grups rom dai lôr insediaments cence dâur nissune alternative, in plene violazion des leçs internazionâls. Il Centri european pai dirits dai rom al domande duncje aes autoritâts europeanis e ai guviers dai stâts membris di intervignî, ancje cun integrazions ae legjislazion, par garantî il rispiet dai dirits di fonde ancje pai rom.

Font: ERRC, 08/04/10


Ream Unît: elezions gjenerâls ai 6 di Mai, aleance SNP - PC


La comunicazion dal prin ministri britanic Gordon Brown che lis prossimis elezions gjenerâls si davuelzaran ai 6 di Mai e à di fat inviât la campagne eletorâl intal Ream Unît. Une campagne che, cun dute probabilitât, e sarà centrade su tematichis economichis e sui tais aes spesis publichis. Se i Laburiscj a domandin ai eletôrs une conferme par continuâ il lavôr fat fin cumò, i Conservadôrs si proponin par inviâ une partence gnove e i Liberâi Democratics a declarin di jessi la vere fuarce dal cambiament. I prins scandais publicâts dai gjornâi a dan i Conservadôrs tra il 37 e il 41%, i Laburiscj tra il 29 e il 33%, e i Liberâi Democratics tra il 17 e il 21%. Dai 650 puescj a disposizion in Parlament, 59 a saran decidûts in Scozie e 40 di Gales. Ancje alì, duncje, e je tacade la mobilitazion des fuarcis politichis. Il prin ministri scozês Alex Salmond, che al vuide il Scottish National Party, e il segretari dal Plaid Cymru, Ieuan Wyn Jones, si son presentâts adun par sburtâ i eletôrs a dâi plui fuarce ai lôr partîts, presentâts come i unics in stât di difindi pardabon a Londre i interès de Scozie e dal Gales. E il lôr pês al podarès in efiets aumentâ tal câs che si rivi a di un Parlament là che nissun partît al à une maiorance assolude, cemût che di plui bandis si previôt. Tun câs dal gjenar, di fat, i vôts dal SNP e dal Plaid Cymru a podaressin jessi decisîfs par tignî sù un guvier. Une ipotesi che par cumò e ven dineade sei dai Conservadôrs che dai Laburiscj, ma che si rivarà a pesâle pardabon dome dopo dal vôt. I doi partîts nazionaliscj, par intant, a disin che, tal câs di tais ae spese sociâl, a saran lis unichis fuarcis a fâi cuintri ae riduzion di puescj di vore, scuelis e ospedâi in Scozie e in Gales: lis areis mancul impuartantis par Londre e lis primis a riscjâ il tai cemût che si à za viodût in passât. Intes elezions stadis, in Scozie a jerin stâts elets 41 parlamentârs laburiscj, 11 liberâi democratics, 6 nazionaliscj scozês e dome un conservadôr. Cumò, a front des dificoltâts dal Labour e de scjarse simpatie dai scozês pai Tories, a profitâ de situazion a podaressin jessi i Liberâi Democratics o l’SNP. In Gales, invezit, la partide e je une vore plui vierte.

Font: BBC, 06/04/10


Scozie: plan trienâl pal gaelic presentât a Glasgow


Il Consei comunâl di Glasgow / Glaschu al à presentât il so plan trienâl par promovi l’ûs de lenghe gaeliche scozese in citât. Tra i prins ponts in program si à la vierzidure di une seconde scuele gaeliche e un ûs plui slargjât de lenghe sei inte segnaletiche, sei intes comunicazions uficiâls dal comun. La conseire comunâl Aileen Colleran (laburiste) e à spiegât che tal zîr di pôcs agns la presince dal gaelic in citât e sarà simpri plui marcade: si le viodarà scrite pes stradis, sui edificis e intes buteghis, si le sintarà a fevelâ tes scuelis, tai mieçs di comunicazion e par strade. Il plan imbastît dal comun al è stât preseât dal Bord na Gaidhlig, l’organisim di riferiment de politiche linguistiche pal gaelic, che al à ancje ricuardât la posizion centrâl che la citât di Glasgow e à pai scozês che a fevelin par gaelic al pont di jessi ancje clamade Baile Mor nan Gaidheal, ven a dî la Grande Citât dai Gaelics.

Font: BBC, 06/04/10


Irlande: proteste republicane inte preson di Maghaberry


E je durade cuasi trê dîs la proteste di un grup di militants republicans irlandês inte preson di Maghaberry. A inviâle a jerin stâts sedis membris de Continuity IRA, dîs de Real IRA e doi dal INLA, ducj grups de dissidence armade republicane. La proteste, che si à sierade in maniere pacifiche, e jere nassude par vie des condizions di reclusion dai presonîrs che si vevin cjatâts a vê di restâ in cele ancje par 23 oris in dì cence acès a aghe, mangjâ, e docis, ma ancje pe proibizion di tignî intor i lilis che a ricuardin il riviel de Pasche dal 1916. Al somee che la proteste e sedi finide daspò che si à cjatât une mediazion tra i presonîrs e lis autoritâts carcerariis.

Font: BBC, 06/04/10


Frisie: mobilitazion cuintri de ipotesi di eliminâ la provincie frisone


Za di cualchi timp intai Paîs Bas si fevele di revision dal implant aministratîf locâl, massime cun progjets di abolizion o di union des provinciis. I plui cjalts ta cheste direzion a son i liberâi dal moviment Demòcrates 66 che a calcolin lis provinciis dome une spese e a proponin la lôr union in maniere di formâ cuatri grandis regjons. Su posizions similârs a son ancje rapresentants dal partît laburist (Partij van de Arbeid) tant che la ex ministre dal interni Guusje ter Horst. Daûr di cheste logjiche, ancje la provincie de Frisie e varès di jessi eliminade par meti sù, adun cu lis provinciis di Groninghe e Drenthe, la regjon dai Paîs Bas setentrionâi. Al è bielzà dal 1992 che lis trê provinciis a ufrissin dai servizis in comun, ma lis lôr aministrazions a son intervignudis daurman par smentî cualsisei progjet di fusion. Chest, dut câs, nol à bastât a cuietâ la preocupazion nassude framieç dai moviments frisons che a ricuardin la specificitât linguistiche e nazionâl de lôr provincie inte suaze dai Paîs Bas. In particolâr, il Partît Nazionâl Frison (Frysk Nasjonale Partij) al à anticipât che ai 21 di Avrîl al presentarà intal Parlament frison une propueste che no dome e refude ogni ipotesi di eliminazion de provincie, ma e domande invezit di cressi lis competencis in man ae aministrazion locâl. Il partît nazionalist al à ancje fat indenant la propueste di un referendum popolâr là che la comunitât frisone e puedi palesâ la sô posizion sul argoment. A mobilitâsi a son stâts ancje altris grups frisons, tant che il Ried fan de Fryske Beweging che al à inviât une petizion su internet cuintri de eliminazion de provincie.

Font: Món Divers, 05/04/10


Paîs Basc: grande partecipazion al Aberri Eguna di Independentistak


Cundut dal brut timp e dai puescj di bloc metûts in vore de polizie spagnole, la celebrazion dal Aberri Eguna – la Zornade de Patrie Basche – inmaneade des fuarcis de çampe indipendentiste basche e je stade une des plui partecipadis dai ultins dîs agns. Si calcole che ae manifestazion, che si è davuelte ai 4 di Avrîl a cjaval tra lis localitâts di Irun e Hendaia / Hendaye, a vedin partecipât uns 14 mil personis. A inmaneâ la iniziative al è stât il coordenament Independentistak cu la adesion de çampe indipendentiste basche, di Eusko Alkartasuna e ancje di une rapresentance di Aralar. Il Partît Nazionalist Basc, invezit, al à sielzût di celebrâ l’Aberri Eguna par so cont a Bilbo / Bilbao. Ancje di chê place, dut câs, al è rivât un apel a dutis lis fuarcis dal nazionalisim basc a lavorâ adun par superâ la politiche di opression statâl puartade indenant di socialiscj e popolârs.

Font: Gara, 04-06/04/10


Romanie: ancjemò pôc ongjarês inte aministrazion publiche


Il prin di Avrîl al è stât presentât un studi sul ûs dal ongjarês intes aministrazions publichis dal distret di Hargita / Harghita, in Transilvanie. La ricercje e je stade puartade indenant dal istitût pal studi dai problemis des minorancis e e studie sei la misure che lis aministrazions locâls e lis istituzions decentradis dal stât a garantissin i dirits linguistics, sei trop che la comunitât ongjarese e dopre la sô lenghe proprie intai rapuarts cu lis aministrazions publichis. Di une bande al ven fûr che l’ûs de lenghe intes aministrazions locâls al è avonde bon, cundut che intune buine part dai comuns dal distret (sù par jù il 40%) la modulistiche e lis comunicazions istituzionâls scritis no son bilengâls. La situazion e je plui dificile cuant che si à a ce fâ cu lis istituzions statâls decentradis. Lis conclusions dal studi, duncje, a son che la aplicazion de leç di tutele des minorancis e à ancjemò un sucès limitât. Par chest si domande di svilupâ cun plui fuarce in dutis lis aministrazions publichis dal distret la cartelonistiche, la modulistiche e la comunicazion istituzionâl scrite ancje par ongjarês. Si propon po ancje dai cors di formazion bilengâl obligatoris pai dipendents publics e un control intai ents decentrâts par controlâ che a sedin metudis in vore lis normis di tutele linguistiche.

Font: Divers.ro, 02/04/10


Paîs Basc: iniziative internazionâl a pro de fin dal conflit


Une vincjine di personalitâts internazionâls impegnadis inte risoluzion di conflits a àn presentât denant dal Parlament european un document là che a domandin ae formazion armade basche ETA di fermâ dutis lis sôs azions militârs e inviâ un fermait-il-fûc permanent e al guvier spagnûl di garantî spazis di azion e di espression ancje ae çampe indipendentiste basche di maniere di rivâ a di une risoluzion politiche dal conflit. Daûr de iniziative al è l’avocat sudafrican Brian Currin, mediatôr di grande esperience, ma ancje Nobels pe pâs tant che John Hume o Frederik Willem de Klerk e oms di stât tant che Mary Robinson e Albert Reynolds. Intal document si presee ancje il sfuarç fat propit de çampe indipendentiste basche in direzion di une soluzion pacifiche dal conflit.

Font: Nationalia, 30/03/10


Paîs Basc: manifestazion pai dirits linguistics in Navare


A jerin sù par jù 3 mil lis personis che ai 28 di Març a àn manifestât pes stradis di Iruñea / Pamplona par rivendicâ il rispiet dai dirits linguistics in dute la Navare. Cun di fat, in dì di vuê, il teritori di cheste regjon al è dividût in trê fassis – bascofone, miste e no bascofone – là che la tutele linguistiche e je divierse. Te aree calcolade “no bascofone” in realtât no si garantìs nissun dirit linguistic par cui che al fevele par basc. A inviâ la mobilitazion al è stât un coletîf di gjenitôrs che a domandin pai lôr fîs il dirit di studiâ par euskara, la lenghe basche. Intant de manifestazion, dut câs, si à domandât che lis misuris di tutele e di promozion dal basc a vegnin slargjadis a dute la Navare e no dome par chel che si riferìs ae istruzion.

Font: Gara, 28/03/10


Asturiis: atac al ûs dal asturian cu la aministrazion autonome


Pal tribunâl pai contenziôs aministratîfs di Uviéu / Oviedo i funzionaris de aministrazion autonome des Asturiis no àn il dirit di doprâ la lenghe asturiane intes lôr comunicazions internis. La sentence e à lassadis scaturidis dutis lis realtâts associativis impegnadis pe promozion di cheste lenghe, massime par vie che juste cualchi timp prime il tribunâl costituzionâl spagnûl al veve ricognossût il dirit dai asturians a indreçâsi aes autoritâts autonomichis inte lôr lenghe proprie. Il câs al jere nassût dal ricors fat indenant di un avocat asturian che si veve viodût a dineâ un permès di lavôr par vie che al jere scrit par asturian. Il tribunâl di Uviéu al à justificât la sô sentence cul fat che la leç e garantirès in maniere esplicite dome ai citadins di doprâ la lôr lenghe intai rapuarts cu la aministrazion autonome, ma no ai funzionaris che a àn a ce fâ cul public e che il tribunâl costituzionâl nol à frontât cheste cuestion. La uniche maniere par garantî ad in plen i dirits linguistics – e comente la Academie pe lenghe asturiane – e je chê di cambiâ il statût di autonomie par ricognossi al asturian il status di couficialitât adun cul castilian.

Font: Nationalia, 26/03/10