06/05/08

Pontade 11 08 (06/05/08) - 13

Paîs Basc: e cres inmò la repression cuintri de çampe indipendentiste

Su ordin dal judiç de “Audiencia Nacional”, Baltasar Garzón, e je stade arestade la sindiche di Arrasate, Ino Galparsoro. La decision e je stade cjapade nancje une setemane daspò che la mozion cuintri di jê sostignude dai partîts spagnoliscj e dal PNV e jere stade boçade de maiorance dai conseîrs dal Comun basc. La candidature de Galparsoro e jere une di chês che, tes aministrativis dal 2007, no jere stade improibide des autoritâts spagnolis che a vevin impedît a cetantis listis leadis ae çampe indipendentiste basche di presentâsi aes elezions. Cuant che, ai 8 di Fevrâr di chest an, il stes Garzón al veve decidût di suspindi lis ativitâts di ANV (Azion Nazionaliste Basche) al veve ancje sclarît che lis ativitâts davueltis dai elets di chel partît inte suaze des lôr incarghis istituzionâls no vevin di jessi calcoladis tra chês impedidis ai membris di ANV. Cun di fat, in câs contrari, si varès blocade la ativitât istituzionâl des aministrazions là che i citadins a vevin elet conseîrs dal partît nazionalitari basc. Cul arest de sindiche di Arrasate, Garzón al mostre di vê cambiât idee dal moment che la acuse di “colaborazion cun organizazion teroriste” e di “violazion de sospension des ativitâts di ANV” si poie dome su la ativitât davuelte de Galparsoro tant che prime citadine dal so Comun. Cun di plui, cun cheste decision si vierç la strade pal arest di altris 432 conseîrs elets tal 2007 tes filis di ANV e pal bloc des ativitâts aministrativis tai Comuns là che i rapresentants nazionalitaris a son al guvier. Denant di cheste decision si son tignudis diviersis manifestazion di solidarietât cu la sindiche arestade sei in Arrasate che in altris localitâts baschis. “Cemût si puedial clamâ democrazie un sisteme là che si impresone un sindic parcè che al fâs il lavôr che i eletôrs lu àn votât par che al fasi?” a àn declarât i rapresentants de çampe indipendentiste basche, che a àn dite che par cjatâ alc dal gjenar si à di tornâ al ’36 cuant che i franchiscj a impresonavin e a fusilavin i sindics.

Lis ultimis setemanis, intal Paîs Basc, a son stadis segnadis de violence: di une bande cui atentâts (cence muarts) che la organizazion armade basche ETA e à fat il prin di Mai cuintri des sedis di partîts e sindacâts spagnoliscj, e di chê altre cui atacs de polizie autonomiche cuintri de manifestazion che si è davuelte ai 26 di Avrîl a Durango par celebrâ i 30 agns de nassite di Herri Batasuna (moviment di riferiment de çampe indipendentiste basche vuê metût fûr leç des autoritâts spagnolis) e che a àn puartât al arest e al feriment di diviers dai partecipants.

Font: Gara, 01-04/05/08 e 27/04/08

Pontade 11 08 (06/05/08) - 12

Gales: tes aministrativis i nazionaliscj a cressin, ma a pierdin il Gwynedd

Lis elezions aministrativis che si son davueltis in Gales a àn dât un risultât une vore negatîf pal Partît Laburist che al à vût in dut 344 conseîrs locâi, ven a dî 122 in mancul de legjislature stade. Cun di plui, i Laburiscj a àn pierdût la maiorance assolude in sîs Conseis provinciâi (Merthyr Tydfil, Blaenau Gwent, Torfaen, Caerphilly, Flintshire e Newport), conservantle dome in doi di chei che za a vevin (Neath Port Talbot e Rhondda Cynon Taff). I Conservadôrs, invezit, a àn concuistât 62 conseîrs in plui de volte stade e cumò a ‘nd àn in dut 173 e a àn zontât une Provincie a chê che za a controlavin (Monmouthshire e Glamorgan). I Liberâi Democratics a son cressûts di 21 conseîrs e cumò a ‘nd àn in dut 162. Il Plaid Cymru al à concuistât 33 conseîrs in plui de volte stade e si conferme seconde fuarce intal Gales cui siei 207 elets totâi. Dut câs, i nazionaliscj galês a pierdin la maiorance assolude te uniche Provincie che a controlavin, o sei il Gwynedd. Ta cheste aree il Plaid Cymru al à paiât a fuart la sô politiche di riorganizazion scolastiche, cun di fat il gnûf moviment Llais Gwynedd (la vôs dal Gwynedd) nassût propit par fâi cuintri a chestis misuris al à otignût plui di une disine di elets che a puedin jessi decisîfs par aministrâ la Provincie.
Font: BBC, 02-03/05/08; Agence Bretagne Presse, 02/05/08


Pontade 11 08 (06/05/08) - 11

Corsiche: iniziativis a pro dal ricognossiment uficiâl dal cors

In spiete dal dibatiment sul ricognossiment des lenghis regjonâls in program ai 7 di Mai intal Parlament francês, une schirie di associazions nazionalistis corsis a àn clamât dongje ai 3 di Mai dai presidis simbolics intes citâts principâls de isule. La iniziative, che e je stade inmaneade dal Associu di i Parenti Corsi, de Cunsulta di i Studenti Corsi, de Ghjuventù Indipendentista e de Ghjuventù Paolina, e veve chê di sburtâ la modifiche dal secont articul de Costituzion francese che e previôt il francês tant che uniche lenghe de Republiche. Ta chescj agns lis bataiis a pro dal cors a àn puartât bogns risultâts, massime te scuele, ma la strade di fâ e je inmò tante, a spieghin i grups nazionaliscj. In dì di vuê, in Corsiche a esistin 46 scuelis primariis bilengâls che a cuvierzin il 13% dai arlêfs. Dut câs, si calcole che il 92% dai fruts al studiedi il cors, di chescj il 27% par almancul trê oris la setemane. Lis cifris a son une vore plui bassis, invezit, tes scuelis secondariis.
Font: AFP, 03/05/08; Ouiaubreton, 04/05/08

Pontade 11 08 (06/05/08) - 10

Bretagne: une corse pe lenghe e pai 30 agns des Diwan

Dai 30 di Avrîl ai 3 di Mai si è davuelte in Bretagne la prime edizion di Ar Redadeg, une corse pe lenghe imbastide sul stamp de Korrika basche e de Correllengua catalane. I partecipants a àn corût dilunc di une percors di 600 chilometris di Naoned / Nantes a Karaez / Carhaix. Par partecipâ i coridôrs a vevin di paiâ une iscrizion di 100 euros par chilometri: i bêçs cjapâts sù ta cheste maniere, chei metûts di ents o impresis che a poiavin la iniziative e chei tirâts sù cu la vendite di materiâl memoreatîf a laran par finanziâ lis scuelis bretonis a imersion Diwan, che propit ta chescj dîs a fasin fieste pai lôr 30 agns di esistence. Cheste rêt scolastiche privade e à permetût di scolarizâ miârs di fruts bretons te lôr lenghe. Il tentatîf di finanziâlis ancje cun fonts publics, inviât tal 2000, al è ancjemò blocât par vie dai ricors imbastîts di doi sindacâts di insegnants francês che a gjoldin ancje di fuartis poiis politichis.

Font: Agence Bretagne Presse, 01-03/05/08; Eurolang, 01/05/08; Mon Divers, 29/04/08

Pontade 11 08 (06/05/08) - 9

Irlande: si discutin sul teritori lis strategjiis pal gaelic

A son daûr a davuelzisi intes citâts principâls de Irlande i incuintris publics par discuti su la Strategjie pe Lenghe Irlandese, un plan previodût de leç pal gaelic dal 2006, che al à chê di fissâ i obietîfs che si intint di rivâi dentri dai prossims vincj agns. Tra i ponts che il plan al intint di puartâ indenant si à: il svilup di un sisteme scolastic dut par irlandês in plui dal insegnament obligatori de lenghe in dutis lis scuelis de Republiche; meti in vore ad in plen la legjislazion sul ûs dal gaelic tant che lenghe uficiâl tes aministrazions publichis; une poie plui fuarte pes comunitâts là che l’irlandês al è inmò lenghe di ûs normâl; miorâ i servizis radiotelevisîfs par gaelic. I incuintris publics si davuelzin a Cork, Limerick, Dublin, Galway, e Sligo, ma cui che nol rive a partecipâ di persone al pues inviâ il so contribût al sît internet metût sù di pueste.
Font: Pobail, 29/04/08

Pontade 11 08 (06/05/08) - 8

Galizie: il galizian si cjate tal moment piês de sô storie

La organizazion galiziane “A Mesa pola Normalización Lingüística” e à presentât il manifest de campagne “Pal dirit a vivi par galizian” (polo dereito a vivirmos en galego) che e varà tant che moment principâl la manifestazion nazionâl pe lenghe che si davuelzarà domenie ai 18 di Mai a Sant Jacum di Galizie (Santiago de Compostela). Intant de presentazion dal document, il president di A Mesa, Carlos Callón, al à dite che il galizian si cjate cumò tal moment piês de sô storie. Cheste situazion – al à zontât – e je fie de politiche cuintri de lenghe puartade indenant dal 1990 al 2005 dai guviers dal PP vuidâts di Manuel Fraga. Inmò in dì di vuê a van dilunc pressions une vore fuartis par che la lenghe proprie de Galizie e disparissi – al à dite simpri Callón – ma, cundut achel, si à di jessi otimiscj parcè che la societât galiziane e à cumò i imprescj par recuperâ la sô lenghe.

Font: Mon Divers, 29/04/08

Pontade 11 08 (06/05/08) - 7

Man: bandieris e lenghis de Interceltiche sui boi

La isule di Man e je une des nazions cence stât de Europe che e stampe dai boi par so cont (adun cul lis isulis Fær Øer e Åland). Chest an la aministrazion postâl de isule e à decidût di dedicâ une serie di boi aes nazions che a partecipin al Festival Interceltic di An Oriant / Lorient, ven a dî Asturiis, Bretagne, Cornualie, Gales, Galizie, Irlande, Scozie, e la stesse Man. I vot boi a mostrin ognidun la bandiere di une di chestis nazions cence stât e une frase te lenghe proprie dal paîs che si riferìs ae impuartance di mantignî vive la lenghe native. Par esempli, sul bol che al rapresente Man, si pues lei “Gyn chengey, gyn cheer”, ven a dî “cence lenghe, nol è paîs”.

Font: Mon Divers, 28/04/08

Pontade 11 08 (06/05/08) - 6

Armenie: l’Alt Karabakh al è za indipendent, il ricognossiment al rivarà

Il Parlament de Republiche armene al à boçât une propueste di leç par ricognossi la indipendence dal Alt Karabakh, regjon a maiorance armene che e fâs part dal Azerbaizan. Cuintri dal proviodiment a àn votât 64 deputâts, a pro dome 15. Pai parlamentârs che a àn boçât la propueste i spiete al president de Republiche decidi la politiche foreste dal stât. In mert il president armen, Serge Sarkisian, al à declarât che la indipendence de regjon e je bielzà un fat e che il so ricognossiment de bande de comunitât internazionâl e je dome une cuestion di timp.
Font: Mon Divers, 28/04/08


Pontade 11 08 (06/05/08) - 5

Paîs Catalans: in miârs a Alacant pe libertât di espression

Si calcole che a fossin passe vincj mil i manifestants che a àn sfilât pes stradis di Alacant / Alicante, par domandâ la libertât di espression menaçade dal bloc de emitente catalane TV3 e par memoreâ la ocupazion borboniche dal Paîs Valenzian dai 25 di Avrîl dal 1707. Intant de manifestazion si à ricuardât ancje altris doi episodis storics, ven a dî il bombardament franchist de citât tal 1938 che al veve causât plui di tresinte muarts e il sassinament di un zovin militant catalanist tal 1977. Ae iniziative a àn aderît diviersis associazions culturâls, organizazions sindacâls e sociâls, e i partîts catalaniscj e di çampe.

Font: Vilaweb, 27/04/08

Pontade 11 08 (06/05/08) - 4

Irlande: gnovis risorsis linguistichis in rêt

Al è stât il ministri irlandês pai afârs comunitaris, rurâi e dal Gaeltacht, Éamon Ó Cuív a lançâ i gnûfs servizis pe lenghe irlandese de societât Gaelchultúr. Si trate di un cors e di altris materiâi linguistics in rêt che si zontin ai cors pal personâl des aministrazions e dai ents publics che Gaelchultúr e davuelç za di cuatri agns sul teritori. Il cors, che al è il prin in rêt par gaelic irlandês, al varès di jessi metût a disposizion in curt, si pense za tor Jugn, ancje des impresis privadis e dal rest dal public. Tal zîr di trê agns il cors al sarà svilupât su sîs nivei di competence e si metarà a disposizion un cors di base par imparâ l’irlandês par ducj chei che, ator pal mont, a son interessâts ae lenghe proprie de Irlande.

Font: Gaelport, 27/04/08

Pontade 11 08 (06/05/08) - 3

Ocitanie: il volontariât linguistic al rive in Val d’Aran

Il Consei gjenerâl de Val d’Aran al à presentât il program dal volontariât pal aranês, la varietât ocitane che si fevele ta cheste valade pirenaiche dal Principât di Catalogne. La iniziative e ricjape propit il model dai volontaris catalans che ta chescj agns al à puartât a risultâts avonde bogns. I volontaris a dan la lôr disponibilitât a dedicâ almancul une ore par setemane par fevelâ l’aranês cuntune persone che e je daûr a imparâ la lenghe. Si formin cussì des cubiis che, cun conversazions su argoments di interès comun, a permetin di svilupâ lis abilitâts linguistichis di cui che al vûl imparâ l’aranês. Il sindic de comunitât, Francés Boya, al à ancje dite che si è daûr a lavorâ par meti sù une Academie de Lenghe Ocitane che e cjapi dentri l’Istitût di Studis Ocitans, e lis aministrazions e lis universitâts di dute la aree ocitane.

Font: Mon Divers, 25/04/08

Pontade 11 08 (06/05/08) - 2

Paîs Catalans: no si pues impedî di doprâ il catalan in tribunâl

Intal stât spagnûl i acusâts a àn dirit a esprimisi in cualsisei lenghe ricognossude tant che proprie des diviersis comunitâts autonomis che lu componin. A confermâlu e je la “Audiencia Nacional” spagnole che e jere stade clamade a intervignî sul davuelziment dal procès cuintri di doi zovins catalans acusâts di vê brusât des fotos dal re di Spagne inte suaze di une campagne antimonarchiche. I doi a vevin domandât di doprâ par catalan, ma il judiç ur veve dineât la pussibilitât di vê un tradutôr catalan – castilian. Il Tribunâl superiôr spagnûl al à condanât il compuartament dal judiç e al à marcât il dirit di doprâ denant dal judiç il catalan, il basc, il galizian e l’ocitan, o sei lis lenghis ricognossudis come propriis dai diviers Statûts di autonomie.
Font: Mon Divers, 25/04/08; Vilaweb, 25/04/08

Pontade 11 08 (06/05/08) - 1

Paîs Catalans: pas indenant pal ricognossiment des selezions nazionâls

Il Tribunâl di Arbitraç Sportîf al à decidût che se la federazion internazionâl di une cierte dissipline sportive e permet a plui di une scuadre dal stes stât di partecipâ aes competizions internazionâls, la legjislazion statâl no pues impedîlu. La sentence dal Tribunâl e je la rispueste al ricors fat indenant des autoritâts sportivis spagnolis par impedî che la rapresentative catalane di bowling e cjapi part aes garis internazionâls. Si trate di un precedent impuartant che, in plui dal bowling, al varès di permeti aes selezions catalanis e di altris nazions cence stât di partecipâ aes competizions internazionâls in almancul 47 sports diferents, tra chescj ancje il basket e la atletiche. Dut câs, al è probabil che, cundut de sentence, la strade no sarà di rive jù par vie des pressions di cetantis federazions sportivis statâls che no vuelin rinunciâ a atletis impuartants. Par chel che al rivuarde il balon, la situazion e je inmò plui grivie par vie che la FIFA e proibìs in maniere esplicite la partecipazion di plui di une scuadre par stât, fûr che tal câs dal Ream Unît. La presince di cuatri rapresentativis diviersis par Ingletiere, Scozie, Gales e Irlande dal Nord e je stade considerade une sorte di ricognossiment pal paîs tignût par patrie dal balon. Dut câs si trate di une teorie clopadice dal moment che aes manifestazions internazionâls a partecipin ancje altris rapresentativis di nazions no indipendentis tant che lis Fær Øer e la Palestine.

Font: Nationalia, 25/04/08