13/11/18

Galizie: A Mesa e denuncie la violazion dai dirits linguistics

Ai 30 di Otubar A Mesa pola Normalización Lingüística e à presentât il rapuart su la situazion dal galizian metût jù pe segretarie de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis dal Consei de Europe. La organizazion e denuncie violazions dai dirits linguistics de bande dal stât centrâl e dal guvier galizian in ducj i cjamps di lôr competence. Par esempli, par chel che al rivuarde lis scuelis, l’esecutîf galizian al manten operatîf il decret sul plurilinguisim cundut des critichis za rivadis propit dal Consei de Europe e nol garantìs ad in plen l’insegnament dal galizian. La television publiche galiziane (TVG) e ufrìs une presince minime de lenghe proprie e e je la uniche, tra chês des nazionalitâts ricognossudis, a no vê un canâl di pueste pai fruts. Si àn po problemis pe distribuzion dal cine galizian, intant che a calin i invistiments su lis dopleaduris di produzions audiovisivis. Par chel che al rivuarde lis aministrazions publichis, la lenghe proprie e à fat pas indaûr intai ents locâi ancje par vie de mancjance dal oblic pai funzionaris di cognossi il galizian. I dirits linguistics dai galizians a son po violâts dai uficis decentrâts de aministrazion statâl, dai servizis publics esternalizâts e ancje de aministrazion judiziarie.
Font: A Mesa, 30/10/18

Albanie: tension alte cu la comunitât greghe

Il sassinament di un membri de comunitât greghe de Albanie de bande de polizie e à tornât a piâ lis tensions tra i doi paîs e tra lis istituzions albanesis e la minorance greghe formade sù par jù di uns 25 mil personis. Ai 28 di Otubar poliziots albanês a àn copât Kostandinos Kacifa dopo che al veve trat cuintri di un machine de polizie. Il fat al è capitât tal paîs di Bularat, inte aree là che e vîf la minorance greghe, intune zornade là che la comunitât locâl e jere daûr a celebrâ une fieste nazionâl greghe. La int dal paîs e à declarât che tal moment dai fats la machine de polizie e jere vueide e che Kacifa nol veve chê di ferî o di copâ nissun. Par Vangjel Dule – parlamentâr di riferiment de minorance greghe – il compuartament dai poliziots al è stât disproporzionât e no professionâl. Chest episodi al torne duncje a piâ lis tensions dopo che tai ultins agns i rapuarts tra Albanie e Grecie a jerin lâts in miôr e il Parlament di Tirane al veve fate buine une leç che e ricognòs la tutele dal grêc intai comuns là che almancul il 20% de popolazion al parten a cheste comunitât.
Font: Balkan Insight, 29-30/10/18

Ocitanie: Montpellier al rivendiche l’ocitan te radiotv publiche

Cuntune mozion votade dal consei comunâl ancje la aministrazion di Montpelhièr / Montpellier e à decidût di sostignî la campagne puartade indenant de organizazion Collectiu Occitan par incressi la presince de lenghe ocitane intai mieçs di comunicazion publics. A son za diviers i comuns o lis associazions di ents locâi che, cun mozions, letaris o altris cjoltis di posizion uficiâls, a àn aderît ae iniziative. Il Collectiu Occitan, che al ten adun lis realtâts politichis e associativis plui rapresentativis de Ocitanie, al domande une presince cuotidiane e cualificade de lenghe ocitane te cjadene de television publiche regjonâl France 3 e tes rêts locâls de radio France Bleu. In dì di vuê la television publiche e ufrìs a pene 17 oris di emissions par ocitan intun an, ven a dî mancul di une ore e mieze al mês.
Font: Jornalet, 29/10/18

Paîs Basc: in miârs in place pal basc uficiâl in dute la Navare

Ai 27 di Otubar miârs di personis a àn partecipât ae manifestazion clamade dongje de organizazion Kontseilua a Iruñea / Pamplona par domandâ che si ricognossi la uficialitât de lenghe basche in dute la Navare. Ae iniziative a àn aderît une otantine di realtâts sociâls e, tra chestis, ancje i partîts Geroa Bai e EH Bildu e i sindacâts ELA e LAB. Prime di dâsi adun par un moment di fieste e di rivendicazion, i manifestants a son partîts di trê ponts diferents de citât, ognidun daûr di un strisson che al proponeve une peraule clâf leade ae uficialitât dal euskara, ven a dî avualiance (berdintasuna), coesion (kohesioa) e justizie (justizia). Propite la varietât di citadins e di sogjets che a àn partecipât, che e va ben plui innà des organizazions impegnadis pe lenghe, e palese la poie che la uficialitât de lenghe basche e cjate framieç de societât. Si à duncje domandât al Parlament de Navare che al fasi buine dentri de fin de legjislature une gnove leç di politiche linguistiche che e slargji la uficialitât dal euskara e, cun chê, la pussibilitât di doprâlu ad in plen in dut il teritori de Comunitât.
Font: EiTB, 27/10/18

Moldove: istruzion par rumen, scuintri cu la Transnistrie

Lis autoritâts de Moldove, ancje su la fonde di une sentence de cort europeane pai dirits umans, a acusin chês de Transnistrie di pidimentâ l’acès dai students aes scuelis in lenghe rumene. La cussì clamade Republiche moldave dal Dniester, regjon a maiorance russe che e à otignût une indipendence di fat intal 1992 dopo cuatri mês di conflit, e à sierât in maniere progressive la plui part des scuelis di lenghe rumene e si calcole che dome tai ultins sîs agns i iscrits di chescj istitûts a sedin calâts dal 35% par vie des politichis metudis in at des autoritâts di Tiraspol. La prime ministre vicjarie de Moldove, Cristina Lesnic, dongje di criticâ chestis politichis e à invidât il guvier de Transnistrie a autorizâ i students di chest teritori a frecuentâ lis scuelis moldavis di lenghe rumene su la fonde di une tessare di studi che e eviti i berdeis burocratics che in dì di vuê a discoragjin lis fameis di lenghe rumene che a vivin par di là dal Dniester a cjapâ cheste strade.
Font: Balkan Insight, 25/10/18

Macedonie: braç di fier sul albanês inte costituzion

Doi dai partîts de minorance albanese de Macedonie, ven a dî il moviment BESA e la Aleance pai Albanês a àn fat savê che no laran indenant a poiâ il procès di riforme costituzionâl par meti in vore l’acuardi cjatât cu la Grecie sul non de Republiche ex jugoslave se no si acetarà di meti dentri te Costituzion ancje il ricognossiment de uficialitât de lenghe albanese in dut il teritori statâl. La Aleance pai Albanês e volarès che si mendàs ancje la jentrade de cjarte costituzionâl par zontâ i albanês ai macedons tant che popolazion costitutive dal paîs. I doi partîts a contin dome cuatri dai 120 deputâts dal Parlament de Macedonie ma a son decisîfs par rivâ ae maiorance di doi tierçs che e covente par aprovâ lis modifichis costituzionâls. Dopo di un prin vôt parlamentâr sul cambiament dal non a coventin ancjemò altris dôs votazions par puartâ insom il procès e, cence di chescj cuatri deputâts, si riscje di no vê avonde vôts. La Union Democratiche pe Integrazion, il partît plui votât de comunitât albanese, al à dite invezit che nol intint di meti in pericul il procès di cambiament dal non dopo che a àn coventât 17 agns par cjatâ un acuardi in proposit cu la Grecie.
Font: Balkan Insight, 25/10/18

Paîs Catalans: confermât il procès pai dirigjents indipendentiscj

Ai 25 di Otubar il tribunâl suprem spagnûl al à confermât la conclusion de istrutorie cuintri dai dirigjents indipendentiscj catalans e la decision di rinviâju ducj a procès. La date no je stade ancjemò fissade ma, cun dute probabilitât, la prime udience e varès di tignîsi sul prin tacâ di chest an che al ven. Ta chê ocasion a saran clamâts a rispuindi pai reâts di ribelion e di malversazion Oriol Junqueras (vicepresident destituît), Joaquim Forn (conseîr pal interni destituît), Jordi Turull (conseîr pe presidence destituît), Raül Romeva (conseîr pai forescj destituît), Josep Rull (conseîr pal teritori destituît) e Dolors Bassa (conseire pes politichis sociâls destituide); par ribelion Jordi Sànchez (ex president de ANC), Jordi Cuixart (president dal Òmnium Cultural) e Carme Forcadell (za presidente dal Parlament catalan); par disubidience e malversazion Meritxell Borràs (conseire pal guvier destituide), Carles Mundó (conseîr pe justizie destituît) e Santi Vila (conseîr pes ativitâts economichis destituît); e par disubidience Lluís Corominas (za membri de presidence dal Parlament), Lluís Guinó (za membri de presidence dal Parlament), Anna Simó (za membri de presidence dal Parlament), Ramona Barrufet (za membri de presidence dal Parlament), Joan Josep Nuet (za membri de presidence dal Parlament) e Mireia Boya (za deputade de CUP). Dal procediment invezit, almancul par cumò, a restin fûr i dirigjents indipendentiscj che si cjatin in esili.

Galizie: prins pas par une associazion dai ents locâi pe lenghe

A van indenant in Galizie i lavôrs par meti in pîts la Associazion dai ents locâi pe lenghe (Asociación de Entidades Locais pola Lingua). Ai 25 di Otubar a S. Jacum di Galizie si son dâts adun i responsabii de politiche linguistiche di une vincjine di comuns che a àn metût jù un stampon di statût e si son impegnâts a meti sù il gnûf sogjet dentri di cualchi mês. L’obietîf al è chel di rivâ a di une gjestion plui eficace dai progjets comuns a pro de lenghe galiziane. La intenzion e je ancje di tirâ dongje a man a man ancje chei altris ents che a svilupin politichis linguistichis ativis pal galizian. Tra i comuns che a son daûr ae iniziative o cjatìn ancje chei di A Coruña / La Coruña, Ferrol, Ourense / Orense e Pontevedra.
Font: santiagodecompostela.gal, 25/10/18

Paîs Catalans: model scolastic, si vierç une taule di confront

Ai 24 di Otubar i rapresentants de organizazion Plataforma per la Llengua si son cjatâts cuntune delegazion dal dipartiment pe istruzion dal guvier catalan par confrontâsi su la modifiche dal model scolastic. Pai funzionaris dal dipartiment si trate di adatâ il model aes gnovis realtâts sociolinguistichis che si àn in Catalogne. La organizazion e je però preocupade che l’intervent al puedi pesâ in maniere negative su lis competencis linguistichis par catalan di une part dai students. Pe Plataforma per la Llengua, se si vûl che il catalan al sedi la lenghe comune e di coesion sociâl, al covente infuartî e no ridusi l’insegnament de lenghe tes areis là che e je plui debule. Lis parts si son lassadis cul acuardi di tornâ a cjatâsi ator di une taule di negoziazion là che, ca di cualchi setemane, la organizazion e presentarà lis sôs propuestis di modifiche al test imbastît dal guvier.
Font: Plataforma per la llengua, 24/10/18

Asturiis: maiorance dai zovins a pro de uficialitât dal asturian

Ai 23 di Otubar a son stâts presentâts i risultâts di une inchieste sociolinguistiche metude adun dal Consei pai zovins dal principât des Asturiis e de Academie pe lenghe asturiane. Il scandai si è davuelt vie pal mês di Setembar e al à cjapât dentri un campion significatîf di fantats asturians tra i 16 e i 19 agns. La ande dai zovins tai confronts de lenghe e je positive, a àn dite intant de presentazion, e chest al puarte a viodi in maniere plui positive ancje l’avignî dal asturian. Sul plan dai ûs linguistics, il 49% dai intervistâts al dîs di doprâ par solit il castilian, il 7,8% l’asturian e il 42,5% dutis e dôs lis lenghis. Par chel che al rivuarde il valôr dal asturian, il 67% dal campion lu calcole util sei in famee che tai rapuarts sociâi. I risultâts plui positîfs si ju à però cuant che si tocje il cjamp des politichis linguistichis. Cun di fat, il 72% dai fantats al è dacuardi che si dopri l’asturian come lenghe veicolâr intes scuelis e l’80% al volarès che al fos plui presint intai mieçs di comunicazion. In mert al so ricognossiment come lenghe uficiâl des Asturiis, il 57% al è dacuardi ad in plen e il 28% avonde dacuardi: la misure e je duncje poiade dal 85% dai zovins intervistâts.
Font: El Comercio, 24/10/18

Gales: plan par sburtâ la inovazion tecnologjiche par galês

Il guvier dal Gales al à imbastît un plan di azion pe inovazion tecnologjiche in lenghe proprie. Une des prioritâts e je chê di svilupâ implants di inteligjence artificiâl in stât di capî il galês fevelât. Cun di fat, il slargjâsi di imprescj domestics che a rispuindin a comants vocâi al puarte a introdusi l’ûs dal inglês fintremai tes cjasis des fameis là che si fevelave dome par galês. Altris liniis di azion dal plan a previodin il svilup di programs automatics di traduzion e il miorament dai contignûts in lenghe galese di aplicazions e di imprescj informatics.
Font: BBC, 23/10/18