27/10/17

Paîs Catalans: il Parlament catalan al proclame la Republiche

Intal dopodimisdì dai 27 di Otubar il Parlament catalan - cun 70 vôts a pro, 10 cuintri e 2 blancs - al à fate buine la propueste di Junts pel Sí e de CUP che e previôt la nassite de «Republiche catalane tant che stât indipendent e sovran, di dirit, democratic e sociâl». La votazion si à davuelte in forme segrete cu la partecipazion dai deputâts di Junts pel Sí, CUP, SíQueEsPot e dal indipendent Germà Gordó, intant che i deputâts socialiscj (PSC), popolârs (PP) e dal grup dai Ciutadans a vevin bandonât la aule. La risoluzion votade e fâs sô la declarazion di indipendence che e jere stade sotscrite dai doi partîts de maiorance ai 10 di Otubar. La forme dal vôt segret e je stade sielzude cun chê di evitâ azions penâls cuintri dai singui che a votavin pe indipendence. In forme palese, invezit, e je stade votade - cun 71 vôts a pro, 8 cuintri e 3 astignûts - la partence dal procès costituent de gnove Republiche. Chest at al impegne il guvier a meti in vore daurman dutis lis risorsis umanis, publichis e sociâls par dâi cuarp a di un «procès costituent democratic, fondât sui citadins, trasversâl, partecipatîf e vincolant che al varà di puartâ a meti jù e a aprovâ la Costituzion de Republiche». Juste fûr de aule dal Parlament si son dâts adun diviers centenârs di sindics catalans par dâi la lôr poie ae declarazion di indipendence. Chel stes a àn fat miârs di citadins che a àn po saludât cun gjonde la decision dal Parlament.

26/10/17

Paîs Catalans: Madrid e espropriarà lis istituzions catalanis

Dopo vê refudât cualsisei dialic cu lis istituzions catalanis o cualsisei sorte di mediazion, sabide ai 21 di Otubar, intune riunion straordenarie, il consei dai ministris spagnûl al à decidût di meti in vore in maniere la plui largje pussibile l’articul 155 de Costituzion cun chê di gjavâi ae Catalogne ogni forme di autoguvier. Il prin ministri spagnûl Mariano Rajoy al à justificât l’ûs di une misure mai doprade fin cumò cu la “disubidience ribel, sistematiche e cussiente” de Generalitat acusade di azions che “a atentin in maniere grivie ai interès gjenerâi de Spagne”. Ancje se i detais no son stâts ancjemò presentâts, si fevele di un comissariament totâl dal guvier e dal Parlament de Catalogne: tal prin câs i podês a varessin di passâ tes mans dai ministeris di Madrid e tal secont câs dal Senât spagnûl là che il partît di Rajoy (PP) al à la maiorance assolude. Al covente po ricuardât che intes ultimis elezions politichis i trê partîts spagnûi che a poin la metude in vore dal articul 155 – PP, PSOE e C’s – no àn vût nancje un senatôr elet in Catalogne e no àn duncje nissune legjitimitât par cjapâ decisions su chest teritori. Tra lis misuris in program si fevele ancje dal passaç dai Mossos d’Esquadra sot dal comant diret dal ministeri pal interni spagnûl e dal control dai mieçs di comunicazion publics de Catalogne, o sei TV3 e Catalunya Radio. Cun di plui, Rajoy al à anticipât la intenzion di clamâ dongje dentri di sîs mês gnovis elezions in Catalogne ma nol à spiegât ce che al sucedarà se i catalans a sielzaran di gnûf une maiorance indipendentiste e se, par evitâlu, si metaran fûr leç i partîts nazionalitaris compagn di ce che si veve fat agns indaûr intal Paîs Basc. Al sarà il Senât spagnûl a dâi il vie libare definitîf aes misuris decidudis dal guvier spagnûl intant de riunion fissade pai 27 di Otubar.

Paîs Basc: acuardi par svilupâ plui articui par basc su Wikipedia

Il guvier de Comunitât Autonome Basche e la associazion dai utents di lenghe basche di Wikipedia (Euskal Wikilarien Kultura Elkartea) a àn sotscrit un acuardi che, dentri dal 2019, al previôt la redazion di plui di un miâr di articui di alt nivel cualitatîf indreçâts massime ai students tra i 12 e i 16 agns. Wikipedia e je di fat la enciclopedie plui lete intal mont e e je aromai un riferiment ancje pai students. L’acuardi al previôt che il guvier al invistissi 200 mil euros ad an pai prossims trê agns e che al lavôr a partecipin ancje universitâts, istitûts educatîfs e culturâi dal Paîs Basc. Pai articui a son stâts selezionâts uns 1.600 temis che a partegnin a cuindis cjamps diferents: matematiche (100), storie e gjeografie (300), lenghis (50), economie (100), plastiche e audiovisîfs (150), biologjie e gjeologjie (200), culture sientifiche (50), temis di gjenar (70), culture classiche (100), musiche, bal e teatri (150), fisiche e chimiche (170), tecnologjiis inteligjentis (40), leterature (50), filosofie (50), e educazion fisiche (50). In dì di vuê l’euskara al è al trenteunesim puest a nivel mondiâl par contignûts presints su Wikipedia cun passe 280 mil articui.
Font: EiTB, 19/10/17

Corsiche: uficializade la nassite di Femu a Corsica

Ai 15 di Otubar a Corti / Corte i delegâts dai partîts Inseme per a Corsica, PNC e A Chjama Naziunale a àn uficializât la decision di trasformâ la lôr coalizion eletorâl intun moviment politic unitari là che si son dâts dongje ancje rapresentants di moviments associatîfs come Pudemu e de societât civîl corse. Ae assemblee fondative di Femu a Corsica a àn partecipât uns 1.200 personis. Il progjet al jere stât anticipât tor de metât di Lui dal president dal esecutîf de Coletivitât Teritoriâl Corse, Gilles Simeoni, cun chê di meti sù un partît di guvier in stât di tirâ dongje ancje cui che nol rive de militance nazionaliste. La coalizion nazionalitarie Femu a Corsica e je al guvier de isule dal 2015 in aleance cu la coalizion indipendentiste Corsica Libera.
Font: Alta Frequenza, 16/10/17

Gales: economie plui fuarte par difindi la lenghe tes areis rurâls

Il guvier galês al è cumò daûr a definî une strategjie par incressi lis oportunitâts di lavôr intes areis rurâls dal paîs – Sir Gaerfyrddin / Carmarthenshire, Ceredigion e Gwynedd in primis – in maniere di judâ i zovins a costruîsi alì la lôr cariere professionâl e la lôr famee. A dîlu al è stât il ministri pe lenghe galese, Alun Davies, ancje se pal moment nol à dât informazions plui in detai par capî cemût che si pense di rivâi a chest obietîf. Par vie de emigrazion interne il numar des personis che a fevelin par galês al è daûr a sbassâsi tes areis tradizionâls di ûs de lenghe e al cres invezit tes citât plui grandis tant che Caerdydd / Cardiff. Par difindi la aree storiche de lenghe si resone duncje su cemût eliminâ lis resons che a puartin a emigrâ, a tacâ di chês economichis. Za di timp, simpri cun chest obietîf, lis organizazions pe lenghe a sburtin il guvier galês par che al incressi i puescj di vore publics propit ta chestis areis dal paîs.
Font: BBC, 15/10/17

Paîs Basc: cul gnûf plan linguistic, simpri plui euskara te UPNA

La Universitât Publiche de Navare (UPNA) e à presentât il so plan 2017-2019 pe lenghe basche che si propon di incressi la presince dal euskara ancje ta chês areis là che fin cumò al cjatave pôc spazi. Tai ultins agns a son stâts fats pas indenant impuartants intal ûs de lenghe sei tal insegnament che te aministrazion, ma cumò si vûl che il basc al deventi simpri di plui un valôr ancje cuant che si finìs la universitât. Par chest un dai prins obietîfs al è chel di infuartî lis relazions cu lis impresis, in maniere che cui che al fâs il so percors di studi par basc al puedi po acedi a puescj di vore là che cheste lenghe e je valorizade. Il plan al ponte a svilupâ l’ûs dal basc ancje te ricercje e tal cjamp sientific: tal prin câs cuntune incressite dai rapuarts cui centris di ricercje de Comunitât Autonome Basche là che l’euskara al è za lenghe veicolâr, tal secont câs cul sburtâ la publicazion e la difusion di tesis, articui e altris lavôrs sientifics par basc. Sul plan de internazionalizazion, invezit, si lavorarà par strenzi rapuarts cun universitâts e istituzions europeanis là che si doprin lenghis minorizadis. Si ponte ancje a incressi la presince dal euskara te imagjin esterne de universitât e intai elements domandâts par lavorâ inte struture.
Font: Noticis de Navarra, 14/10/17

Europe: ELEN e da la sô poie ae iniziative Minority Safepack

ELEN – la Rêt Europeane pe Avualiance des Lenghis – e à decidût di dâi la sô plene poie ae iniziative Minority Safepack. Si trate di une iniziative citadine europeane inviade de FUEN, o sei la Union Federâl des Nazionalitâts Europeanis, par incressi lis misuris di tutele des personis che a partegnin a minorancis linguistichis e nazionâls e par infuartî la diversitât linguistiche e culturâl dentri de Union Europeane. Par che la Comission Europeane e cjapi sù lis propuestis fatis indenant al covente che la iniziative e sedi poiade di un milion di personis ator pe Union. ELEN si à duncje impegnade cu lis realtâts associativis che le componin a dâ une man inte racuelte des firmis. La scjadince par tirâ sù lis adesions e je chê dai 3 di Avrîl dal 2018.
Font: ELEN, 13/10/17

Gales: critichis ae ipotesi di eliminâ il comissari pe lenghe

La organizazion pai dirits linguistics Cymdeithas yr Iaith Gymraeg e je intervignude a muse dure cuintri de ipotesi dal guvier galês di eliminâ la figure dal comissari pe lenghe. La critiche si à infuartide dopo de publicazion de ultime relazion dal stes comissari là che si fâs il pont sul andament dai dirits linguistics in Gales. Propit cumò che i servizis linguistics a tachin a cressi in gracie dal lavôr dal comissari pe lenghe – e dîs la Cymdeithas – al sarès pardabon di stupits abolî cheste figure.
Font: Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, 12/10/17

Irlande: par CnaG masse pôcs i fonts pal gaelic tal belanç 2018

Inte leç finanziarie pal 2018 il guvier irlandês al previôt un finanziament complessîf di doi milions e mieç di euros pe lenghe gaeliche e pes aministrazions des areis là che cheste lenghe e je ancjemò fevelade in maniere significative (Gaeltacht). Magari cussì no, e dîs la organizazion pe lenghe Conradh na Gaeilge, la planificazion di chestis risorsis e je stade fate cence nissun confront cui organisims impegnâts inte promozion de lenghe e cence tignî cont dai lôr conseis. Cussì se al è positîf che si vedin cressudis lis risorsis pe planificazion linguistiche tal Gaeltacht, i passe otante sogjets che a lavorin a nivel locâl pe lenghe, a partî de organizazion Foras na Gaeilge, si ricjatin cui fonts sbassâts o taiâts. Conradh na Gaeilge e à duncje domandât l’intervent diret dal prin ministri, Leo Varadkar, par che si impegni a mendâ cheste situazion.
Font: CnaG, 11/10/17

Ucraine: leç su lis lenghis contestade ancje de Ongjarie

Dopo des tensions cu la Romanie, cumò e je la Ongjarie a tignî cjalt il scuintri diplomatic cu la Ucraine su la leç des lenghis fate buine in Setembar dal Parlament ucrain. La gnove normative e previôt che l’insegnament intes scuelis secondariis a imersion des comunitâts minorizadis si davuelzi pe plui part par ucrain cul ûs des lenghis locâls limitât dome a cualchi materie. Pes autoritâts ucrainis la leç e rispiete i criteris in vore in Europe pe tutele des minorancis linguistichis e par chest e à domandât une opinion legâl al Consei de Europe. No le pense cussì il guvier di Budapest che al domande aes istituzions comunitariis di riclamâ la Ucraine al rispiet dal acuardi di associazion sotscrit cu la Union Europeane. Si stime che in Ucraine e in particolâr te regjon de Transcarpazie a vivin uns 140-150 mil ongjarês. Lis dôs comunitâts minorizadis plui gruessis a son chê russe, che e conte sui 8 milions di personis, e chê rumene cun sù par jù 400 mil personis. Critichis pe leç su lis lenghis a jerin rivadis ancje de Federazion Russe, de Polonie e de Moldova.
Font: BBC, 10/10/17