16/11/19

Paîs Catalans: “Som 10 milions, som una llengua”

La organizazion Plataforma per la Llengua e à inviât la campagne “Som 10 milions, som una llengua” che si propon di fâi cuintri ai tentatîfs di fruçonament de unitât linguistiche catalane dispès metûts in at des stessis istituzions publichis. Il catalan al è fevelât di plui o mancul dîs milions di personis in cinc comunitâts autonomis diviersis dentri dal stât spagnûl (principât di Catalogne, isulis Baleârs, Paîs Valenzian e cualchi aree dal Aragon e di Murcia), ma ancje in Andorra, intal dipartiment francês dai Pireneus orientâi (Catalogne dal Nord) e te citât sarde dal Alguer / Alghero.

Irlande: lançade la gnove plateforme multimediâl PEIG

Ai 2 di Novembar la organizazion pe lenghe irlandese Conradh na Gaeilge e à lançât in maniere uficiâl la gnove version de plateforme multimediâl PEIG. Il sît al ufrìs gnovis e informazions su ativitâts, events e oportunitâts leâts al gaelic irlandês. La iniziative e je pensade sei pes personis che a fevelin cheste lenghe, sei par chês che a son daûr a imparâle o che a varessin gust di fâlu. La gnove version dal sît e je stade miorade ancje sul plan de funzionalitât in maniere di jessi in linie cui nivei di cualitât ufierts dai prodots informatics miôr.
Font: CnaG, 30/10/19

Bretagne: a Rennes la assemblee gjenerâl dal ELEN

Si è tignude ai 26 di Otubar a Roazhon / Rennes, in Bretagne, la assemblee anuâl dal ELEN (European Language Equality Network), la Rêt Europeane pe Avualiance Linguistiche, che e met adun cetantis organizazions impegnadis pai dirits linguistics. Intant dai lavôrs de assemblee a son stadis fatis buinis ae unanimitât cuatri risoluzions: la prime par domandâ ae Spagne di liberâ i presonîrs politics catalans, di condanâ lis violencis des fuarcis di polizie e di inviâ un dialic che al puarti a di une soluzion politiche dal conflit; la seconde par invidâ il guvier de Navare a fâ ricors cuintri di une sentence che e discrimine l’ûs de lenghe basche te aministrazion publiche; la tierce par riclamâ l’esecutîf de Galizie a garantî i percors educatîfs par galizian; e la ultime par sostignî la campagne a pro de educazion intes lenghis minorizadis dentri dal stât francês. Dilunc vie de assemblee si à metût sù un grup di lavôr che al meti adun lis realtâts che a operin intal cjamp dai media tes lenghis minorizadis europeanis. La riunion e à viodût ancje la adesion di gnûfs sogjets e la partecipazion straordenarie dal relatôr pes minorancis de ONU, Fernand de Varennes.
Font: ELEN, 30/10/19

Cornualie: a rivaran in curt di Londre i fonts pal cornic

I fonts prometûts in Lui dal guvier britanic par promovi la lenghe e la culture corniche a rivaran in curt. A sigurâlu al è stât il ministri pes autonomiis locâls cuntune comunicazion uficiâl al Consei de Cornualie là che al conferme che di Londre al rivarà un finanziament di 200 mil sterlinis: 150 mil par promovi la cognossince e l’ûs de lenghe proprie e 50 mil par azions di promozion culturâl. Lis risorsis a saran assegnadis ae Assemblee locâl e a varessin di rapresentâ dome il prin pas di une colaborazion continuative tra il guvier locâl e chel di Londre par dâi sostance ai impegns cjapâts cul inseriment de comunitât corniche tra chês tuteladis par mieç de Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls. Inte letare si fevele però dai cornics tant che di une minorance storiche de Ingletiere, definizion che e à fat rabiâ cetancj di lôr – in primis il partît nazionalitari Mebyon Kernow – che di agnorums a domandin che ae Cornualie i si ricognossi il statût di nazion che za al vâl par Gales e Scozie.
Font: Cornish Stuff, 30/10/19

Scozie: gnûf percors di formazion par insegnants di/par gaelic

A son passe 4.300 i fruts scozês che a frecuentin scuelis primariis o secondariis a imersion par gaelic (GME, Gaelic Medium Education) – un numar che in vot agns al è cressût dal 64% – intant che cualchi altri miâr al studie il gaelic come materie specifiche o dome par cualchi ore par setemane. In Scozie lis scuelis gaelichis a imersion a son sîs, trê a Glaschu / Glasgow e trê tes Highlands e tes isulis là che la lenghe e je ancjemò doprade te vite di ogni dì. Par frontâ la incressite continuative de domande, une setime scuele e je cumò in costruzion e altris cuatri a varessin di nassi dentri dal 2024. Dut câs, daûr di ce che al dîs il diretôr dal consei gjenerâl scozês pal insegnament Kenneth Muir, il probleme principâl al è chel de scjarsetât di professôrs in stât di insegnâ par gaelic. Une prime rispueste par frontâ chest probleme e diven dal gnûf cors inviât de universitât di Glaschu / Glasgow e finanziât cun cuasi mieç milion di sterlinis dal Scottish Funding Council. Si trate di un cors intensîf di gaelic pensât par formâ professioniscj dal setôr che al previôt dîs mês di formazion in universitât e trê setemanis di residence tal centri educatîf gaelic de isule di Uibhist a' Deas / South Uist.
Font: The Scotsman, 29-30/10/19

Paîs Basc: il TSJN al difint i puescj publics bilengâi

Il tribunâl superiôr di justizie de Navare (TSJN) al à boçât la domande fate indenant di un sindacât dai funzionaris de aministrazion publiche (AFAPNA) di anulâ i bants fats dal guvier de Comunitât autonome intal 2017 par cjapâ sù a vore personâl cun cognossince de lenghe basche e, duncje, di revocâ i puescj assegnâts cun chei concors. Plui in detai si fevele di cinc puescj inte polizie autonomiche, cinc intai vigjii dal fûc, plui cualchi altri intes direzions regjonâls pe educazion e pe aministrazion. Il tribunâl al à judicât che – ce pe situazion sociolinguistiche de aree là che a vevin di jessi assegnâts, ce pe percentuâl che a rapresentavin dentri dal organic complessîf – no esistin provis che la assegnazion di personâl bilengâl e sedi injustificade o disproporzionade cemût che al pretindeve il sindacât che al veve contestât i bants. Il ricors presentât di cheste organizazion si insuaze intune campagne di atac cuintri de normalizazion de lenghe basche in Navare puartade indenant di diviersis realtâts politichis e associativis leadis ae diestre spagnoliste e regjonaliste.
Font: EiTB, 29/10/19

Aragon: rispueste di Charramos Aragonés ai atacs ae lenghe

La plateforme Charramos Aragonés e à presentât ricors aministratîf cuintri de decision de aministrazion comunâl di Uesca/Huesca di tirâ vie i cartei che a devin il benvignût in citât par castilian e par aragonês. Intal câs che il comun al resti fer su la sô posizion, a àn fat savê che a cjaparan la vie judiziarie. A lôr parê no si pues tornâ indaûr sul vôt comunâl dal 2016 che al ricognosseve la citât come part de aree di ûs tradizionâl dal aragonês. Cun di fat, ridusi o eliminâ dirits linguistics ricognossûts al larès cuintri de suaze legâl fissade cu la ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis. Tant plui che, ancje se l’aragonês al è fevelât di une part minoritarie de popolazion citadine – cemût che si à dite par justificâ il ritîr dai cartei bilengâi –, une sentence dal tribunâl costituzionâl spagnûl e spieghe che la protezion garantide de leç a di une lenghe minorizade e vâl di là dal numar des personis che le fevelin.
Font: El Diario, 28/10/19

Paîs Basc: in miârs in place pai zovins di Altsasu

Ai 26 di Otubar passe 50 mil personis a àn partecipât denant dal palaç di justizie di Iruñea / Pamplona a di une gnove manifestazion di solidarietât cui vot zovins di Altsasu / Alsasua condanâts dai judiçs de Audiencia Nacional a penis fin a 13 agns di preson par une barufe di bar cun doi agjents de Guardia Civil in libare jessude. La vicende e jere stade strassomeade e piturade di une rilevance politiche che e veve puartât la acuse a tratâle come un câs di terorisim. Dopo di un procès plui che discutibil, la Audiencia Nacional e veve fat colâ la acuse di terorisim ma e veve condanât i zovins di Altsasu / Alsasua al massim de pene par chês altris acusis (agression a public uficiâl, lesions, disordins publics e menacis ingravadis dal odi cuintri des fuarcis di polizie) condanant doi di lôr a 13 agns di preson, doi a 12 agns, trê a 9 agns e la uniche fantate sot acuse a 2 agns.

Stât spagnûl: partîts catalans, bascs e galizians adun pai dirits

Dirit ae autodeterminazion dai popui che a vivin dentri dal ream di Spagne, nature democratiche e no violente de azion politiche, libertât pai presonîrs politics e pussibilitât pai esiliâts di tornâ cence consecuencis juridichis, rispiet des libertâts civîls e politichis, politichis sociâls e economichis che a permetin aes diviersis comunitâts nazionâls di progredî. A son chescj i ponts de cussì clamade declarazion de Llotja de Mar sotscrite ai 25 di Otubar a Barcelone dai rapresentants dai principâi partîts nazionalitaris dal stât spagnûl cun chê di mostrâsi unîts denant dal guvier di Madrid e di lançâ un messaç sul plan internazionâl. A firmâ il document a son stadis lis trê fuarcis principâls dal indipendentisim catalan – o sei ERC, Junts per Catalunya-PDECat e CUP –, diviers moviments nazionalitaris dai Paîs Catalans tant che Crida Nacional per la República, Demòcrates de Catalunya, Esquerra Valenciana, República Valenciana, Més per Mallorca e Més per Menorca, i bascs di EH Bildu e i galizians dal BNG.
Font: Naiz:, 25/10/19; VilaWeb, 25/10/19

Paîs Catalans: a van dilunc a calâ lis sentencis par catalan

Te suaze de diesime zornade sul ûs dal catalan inte justizie, inmaneade dal consei dai avocats catalans, si à ricuardât che tai ultins dîs agns il numar des sentencis dadis fûr par catalan al è calât cuasi dal un par cent ad an. Cun di fat, si à passâts dal 16,8% di sentencis par catalan dal 2007 al 7,7% dal 2018. Sul plan teritoriâl, la circoscrizion judiziarie là che la lenghe e ten di plui e je chê di Girona (14,4%) intant che ta chê des Tieris dal Ebro il catalan al è aromai ridusût a di un ûs testemoniâl (1,9%). Al è clâr – al à dite il responsabil pe lenghe dal consei dai avocats, Joan Riera – che i imprescj linguistics metûts a disposizion dai operadôrs de justizie ta chescj agns e la colaborazion cui organisims di politiche linguistiche dal guvier catalan no son avonde par fermâ cheste emoragjie e si à duncje di imbastî gnovis strategjiis di azion.
Font: abogacia.es, 25/10/19

Asturiis: lis CCOO a sburtin sul asturian a scuele

La federazion dai lavoradôrs dal insegnament dal sindacât Comisiones Obreras de Asturias (CCOO) e à presentât un rapuart che al fâs il pont su la presince dal asturian (e dal galizian che si fevele inte part plui ocidentâl de Comunitât autonome) inte scuele. Intune realtât là che la presince des lenghis propriis no je curicolâr e là che i insegnants si cjatin intune cundizion di precarietât, tai ultins agns il numar di fruts che a sielzin di studiâ l’asturian al è calât dal 14,5% intes primariis e dal 8% intes secondariis. Par chel che al rivuarde invezit i professôrs, in dì di vuê, a son une disine i câs là che i puescj no son cuvierts. Cun di plui, su 265 insegnants di asturian des primariis a son 230 chei interinâi, o sei l’86,79%; une percentuâl che e va sù al 97,53% se si passe a chei des secondariis. Intal rapuart des CCOO si proponin ancje dîs misuris di podê meti in at par cambiâ cheste situazion tant che la istituzion de specialitât di lenghe asturiane (e galiziane des Asturiis), il slargjament de materie a dutis lis scuelis e a ducj i nivei dal cicli scolastic, la organizazion di cors di formazion linguistiche pai insegnants za in servizi e la incressite dai studis universitaris di asturian.
Font: El Comercio, 24/10/19