29/05/18

Paîs Catalans: Quim Torra gnûf president de Generalitat

Ai 17 di Mai, Quim Torra al à zurât come centetrenteunesim president de Generalitat cuntune cerimonie une vore sclagne par vie de ecezionalitât de situazion che si cjate a vivi in dì di vuê la Catalogne e cence nissun rapresentant dal guvier spagnûl presint. Torra al jere stât elet ai 14 di Mai cun 66 vôts a pro di Junts per Catalunya e ERC, la astension dai 4 deputâts de CUP, e 65 vôts cuintri di Ciudadanos, PSC, Catalunya en Comú-Podem e PP. Tai siei intervents denant dal Parlament de Catalogne prime dal vôt, Torra al veve confermât il so impegn par lâ indenant cul procès costituent de Republiche catalane. Dut câs, se la indipendence e je la part primarie dal so program di guvier, il gnûf president si veve ancje impegnât pe difese dal sisteme scolastic a imersion linguistiche che za di timp al è atacât des autoritâts spagnolis, par une conferme des politichis di acet dai migrants, par une gnove leç su la sanitât e par une incressite des azions a pro de culture.

Paîs Catalans: cun Jugn si invie la gnove tv publiche valenziane

Cui 10 di Jugn si inviaran in maniere stabile e continuative lis trasmissions di À Punt, la gnove television publiche de Comunitât Autonome Valenziane, che e larà a jemplâ il vueit lassât di Canal Nou, sierât par decision de diestre spagnoliste intant de legjislature stade. Lis primis provis tecnichis di emission si son inviadis ancjemò ai 25 di Avrîl. Par ce che si sa, une volte a regjim, la television e proponarà contignûts di ducj i gjenars e par ducj i publics: dai documentaris aes seriis di finzion, dai programs informatîfs a chei par fruts, e v.i. Il guvier progressist nazionalitari valenzian al à ancje lassât la puarte vierte a di un acuardi cun chel catalan par permeti la vision reciproche des dôs televisions publichis – À Punt e TV3 – in maniere di incressi l’acès a programs televisîfs par catalan intai doi teritoris.
Font: VilaWeb, 17/05/18

Gales: nivei linguistics gnûfs inmò te fumate

Lis politichis linguistichis in Gales si centrin cumò sul svilup dai gnûfs nivei di riferiment pe lenghe galese, ven a dî sui servizis linguistics minims che lis aministrazions locâls, i ents publics e lis societâts che a davuelzin ativitâts di interès public a àn di garantî ai citadins. Il guvier galês si mostre però une vore tirât su lis informazions leadis a chest teme al pont che nissun al sa a ce pont che si è cu la definizion dai nivei. Dopo di passe cuatri mês che la oposizion nazionalitarie (Plaid Cymru) e va dilunc a domandâ sclariments almancul su trops che a son i funzionaris impegnâts su chest lavôr, dome cumò la presidente de Assemblee nazionâl, Julie James, e à riferît che dai cuarante funzionaris dal dipartiment pe lenghe galese a saressin cinc chei impegnâts sui nivei di riferiment e suntune gnove leç linguistiche. Dut câs nancje cheste rispueste e permet di capî trop che al mancje par che a jentrin in vore i gnûfs nivei.
Font: BBC, 16/05/18

Paîs Basc: in cressi la presince dal euskara su Internet

Ai 17 di Mai si à decidût di celebrâ la prime Zornade dedicade ae presince de lenghe basche su Internet. La iniziative e je stade la ocasion par scrutinâ il stât di salût dal euskara su la rêt. Massime in gracie dal domini .eus, inviât cuatri agns indaûr, la lenghe basche e va dilunc a incressi sul web: i sîts nassûts cun chest domini a son plui di 8.400 e pal 90% a proponin contignûts par euskara. Se a chescj si zontin chei cun altris dominis, tant che .com o .org, si stime che i sîts che a doprin la lenghe basche a sedin plui di 26 mil. Vie pal 2017 i sîts Internet cul domini .eus a son cressûts dal 22% a front dal 2% di ducj chei altris inviâts intal Paîs Basc.
Font: EiTB, 16/05/18

Irlande: il Consei de Europe al sburte pe leç sul irlandês

Ai 14 di Mai une delegazion dal Consei de Europe incjariade di viodi dal rispiet de Cjarte des lenghis regjonâls o minoritariis e je stade in visite a Béal Feirste / Belfast là che si à cjatade cun diviers rapresentants dal associazionisim nordirlandês. I membris de delegazion si àn mostrâts avonde preocupâts pe mancjance di une leç organiche pe tutele e pe promozion de lenghe irlandese. La presidente de delegazion, Aleksandra Oszmiańska-Pagett, e à di fat ricuardât cemût che la presince di une normative di pueste no sedi dome un dai oblics previodûts cu la ratifiche de Cjarte ma soredut l’imprest miôr par limitâ i efiets de clime politiche dal moment su la tutele di une lenghe. La aprovazion di une leç sul irlandês, in plui di jessi za stade domandade dai esperts dal Consei de Europe, e jere ancje un dai ponts dai acuardis di pâs su la Irlande dal Nord. Magari cussì no, la cuistion e je propit al centri de crisi politiche e istituzionâl che si à vierzude l’an passât e no si à ancjemò sierade. A patî di cheste situazion, in plui dal gaelic irlandês, e je ancje la varietât di scots fevelade te Irlande dal Nord, ancje chê lassade cence misuris organichis di protezion e di promozion.
Font: BBC, 15/05/18

Macedonie: si infuartìs la presince albanese tal guvier

Il rimpast di guvier decidût dal prin ministri macedon, Zoran Zaev, al puartarà a di une presince plui fuarte de rapresentance albanese. Fin cumò l’esecutîf nassût de aleance tra il Partît Sociâl Democratic e la Union Democratiche pe Integrazion, un dai partîts di riferiment de minorance albanese, al gjoldeve de poie di 61 dai 120 deputâts dal Parlament. Par infuartî cheste maiorance e par dâi uficialitât a di une colaborazion che za e jere in vore, intal guvier a jentraran cumò ancje i rapresentants di altris doi partîts de comunitât albanese, ven a dî une part dal moviment BESA e il Partît Democratic dai Albanês, che a puartaran in dote altris cinc deputâts.
Font: Balkan Insight, 15/05/18

Scozie: scuintri istituzionâl cun Londre su la devoluzion

Il Parlament scozês al à votât a grande maiorance cuintri dal progjet legjislatîf imbastît dal guvier britanic pe jessude dal Ream Unît de Union Europeane. Al centri dal contindi e je la clausule su la riassegnazion des competencis cjapadis dentri tal procès di devoluzion scozês ma controladis de Union Europeane, tant che i jutoris pe agriculture o la gjestion de pescje. Il guvier vuidât di Theresa May al à decidût che, cu la jessude de Union, il podê legjislatîf su chescj setôr nol tornarà aes autoritâts scozesis ma al passarà a chês di Londre. Cun di plui, cu la jessude de suaze normative comunitarie, il guvier britanic al varà la pussibilitât di passâ parsore de volontât dai scozês par mieç di gnûfs acuardis internazionâi ancje tai cjamps aministrâts ad in plen di Edimburc tant che la sanitât. A votâ cuintri di cheste clausule, in plui dal SNP, a son stâts ancje i Laburiscj, i Liberâi Democratics e i Verts scozês, lassant dome i Conservadôrs a difindi il guvier di Londre. Sul plan legâl il vôt scozês nol permet di blocâ lis decisions dal esecutîf britanic ma al vierç un scuintri istituzionâl une vore penç e al ufrìs ae prime ministre scozese Nicola Sturgeon la fonde par domandâ un secont referendum su la indipendence.
Font: The Guardian, 15/05/18

Paîs Basc: prime serie digjitâl 4K par basc

Cuasi dutis lis plui impuartantis plateformis di intrateniment tant che Netflix a pretindin che lis produzions che a mandin in onde a sedin in ultradefinizion, o sei cun tecnologjie 4K. Par jentrâ ta chestis rêts di difusion, duncje, cheste tecnologjie e devente simpri plui sante scugne. Cussì e je pronte par partî la regjistrazion de prime serie digjitâl in lenghe basche in 4K. Si trate di une serie di sîs pontadis di vot minûts ognidune che e à non «Puntu koma» e che e viôt in regjie dôs zovinis ae lôr prime esperience cinematografiche, Maialen Sorzabalbere e Amaia Rojo. Une volte finide, la serie e larà in onde su la television publiche EiTB e su Internet, in plui di partecipâ a diviers festivals a teme.
Font: EiTB, 14/05/18

Irlande: inviât a Belfast il gnûf plan linguistic

Il Consei comunâl di Béal Feirste / Belfast al à inviât in maniere uficiâl il gnûf plan linguistic cuincuenâl de citât che si fonde su cinc cjamps di azion principâi, o sei: lenghe irlandese, scots dal Ulster, lenghe dai segns, lenghis des gnovis comunitâts e sistemis di comunicazion specifics pai disabii. Par svilupâ lis strategjiis previodudis dal plan a saran cjapâts sù a vore doi funzionaris di pueste: un pe promozion, pe tutele e pal svilup dal irlandês; e un par incressi la acessibilitât e la inclusion di chei altris lengaçs.
Font: Belfast Telegraph, 14/05/18

Scozie: manifestazion popolâr a pro de indipendence

Contrari di chel catalan, strissinât dai citadins e des organizazions de societât civîl, fin cumò il procès indipendentist scozês al jere stât vuidât massime dal SNP che za di agns al guvierne la Scozie. Alc però al è daûr a cambiâ e l’esempli catalan al pâr che al sedi di ispirazion ancje di chês bandis. Cussì sabide ai 5 di Mai miârs di personis a àn sfilât pes stradis di Glasgow par domandâ la indipendence di Scozie. Si stime che la partecipazion e sedi stade tra lis 50 e lis 80 mil personis. La manifestazion no je stade inmaneade di nissun partît o rapresentant politic, ma e je nassude dal bas. Cundut dal cidin cuasi totâl de stampe britaniche, si fevele de plui grande manifestazion spontanie pe indipendence viodude in Scozie. Un segnâl duncje che alc al è daûr a cambiâ e che nol va cjapât sot gjambe.
Font: The National, 07/05/18