22/01/14

Gales: pas indaûr de lenghe, Consei de Europe preocupât

L’ultin rapuart dal Consei de Europe sul rispiet de Cjarte pes lenghis regjonâls e minoritariis intal Ream Unît nol plate la preocupazion pai risultâts dal censiment dal 2011 che a mostrin une riduzion des personis che a fevelin par galês propit intes areis là che la lenghe e jere plui doprade. Tra i ponts là che il rapuart al invide lis autoritâts a fâ di plui si à, prin di dut, la garanzie di servizis sanitariis e sociâi par galês. Une cuistion di fuarte atualitât ancje par vie di un câs capitât sul imprin di Zenâr cuant che il farmacist di une cjadene di supermarcjâts si à refudât di dâ une medisine par un frut malât par vie che la recipe dal miedi e veve lis indicazions pal ûs scritis par galês. Lis organizazions impegnadis pai dirits linguistics tant che la Cymdeithas yr Iaith Gymraeg e il Dyfodol i’r Iaith za di timp a domandin al guvier galês un impegn plui fuart su chest e su altris cjamps là che i dirits linguistics no son rispietâts ad in plen. Par recuperâ la pierdite di personis che a fevelin par galês intes areis là che la lenghe e jere plui fuarte si propon po ancje la modifiche des politichis abitativis e di chês lavorativis metudis in at fin cumò ta chestis regjons.
Font: BBC, 17/01/14; Cymdeithas, 12/01/14

Paîs Catalans: gnûf passaç pal referendum su la indipendence

Ai 15 di Zenâr il Parlament catalan al à votât cuntune maiorance di cuasi i doi tierçs (87 deputâts su 135) une propueste di leç di inviâ al congrès dai deputâts spagnûl par che i trasferissi lis competencis par celebrâ un referendum su la indipendence. Chê dal passaç di competencis par tignî un referendum e je une pussibilitât previodude de Costituzion spagnole, ma e je destinade a scuintrâsi cul no da assemblee spagnole là che PP, PSOE e UpyD a àn za fat savê di jessi cuintri a ogni ipotesi di referendum. Si trate de ultime pussibilitât legjislative ametude par celebrâ la consultazion, dopo la uniche strade pussibile e restarà chê de proclamazion unilaterâl di indipendence de bande de Catalogne. Intal Parlament catalan la propueste di leç e je stade votade di CiU, ERC, ICV-EUiA, ma ancje di trê deputâts socialiscj che a son lâts cuintri des indicazions di vôt dal lôr partît. Cuintri a àn invezit votât chei altris socialiscj e i deputâts dai doi partîts de diestre spagnoliste, o sei PP e Ciutadans. I indipendentiscj de CUP a àn sielzût la strade de astension, ma dome par vie che no vuelin che i si domandi a Madrid nissun permès par celebrâ il referendum.

Irlande: critichis su lis politichis linguistichis intal Nord

E je une vore dure la critiche indreçade dal Consei de Europe cuintri dal guvier nordirlandês intal so rapuart sul rispiet de Cjarte pes lenghis regjonâls e minoritariis. Cun di fat, l’esecutîf che al guvierne lis sîs conteis de Irlande dal Nord sot aministrazion britaniche, in plui di fâ une vore pôc pe promozion des lenghis minorizadis, nol à nancje proviodût a dâ lis informazions che i vignivin domandadis in proposit. A blocâ dut e je la componente unioniste dal guvier che e va ancjemò dilunc a viodi la lenghe irlandese come une cuistion che e interesse dome la comunitât nazionaliste e duncje se no di combati, almancul di pidimentâ. Il Consei de Europe al lamente il fat che, cundut de incressite de domande, il guvier locâl nol fâs avonde par aumentâ lis scuelis là che si dopre il gaelic e nancje pe formazion dai professôrs che a àn di doprâlu par insegnâ. Pidiments e ritarts a son segnalâts ancje tal ûs dal irlandês inte segnaletiche e intai materiâi informatîfs pal public. Plui in gjenerâl, al dîs il rapuart, ce che e mancje e je une politiche linguistiche complessive pal gaelic. Par chel che al rivuarde invezit la varietât scots fevelade inte Irlande dal Nord, la nassite di une agjenzie publiche pe lenghe e à miorât la situazion, ma al reste ancjemò tant di fâ par incressi la presince dal scots sei inte scuele che inte vite publiche.
Font: BBC, 16/01/14

Sardegne: sîs i candidâts in corse pes regjonâls

A son sîs i candidâts che a coraran ai 16 di Fevrâr pe presidence de Regjon Sardegne. Cuasi une trentine invezit lis formazions politichis che ju poin, cuntun fruçonament une vore fuart ancje framieç de aree autonomiste e nazionalitarie. In corse al è ancje il president regjonâl cumò in carghe, Ugo Cappellacci, che al met adun une part dal centri diestre, ven a dî Forza Italia, Fratelli d’Italia, UDC, UDS, Sardegna Zona Franca, Riformatori e ancje il rapresentant storic dal autonomisim sart, o sei il Partidu Sardu / Partito Sardo d’Azione. Un altri ex president regjonâl di centri diestre, Mauro Pili, al cor invezit par une coalizion che, in plui de sô liste, e met adun Fortza Paris, Soberania e Unidos. Il centri çampe al propon come so candidât Francesco Pigliaru che al gjolt de poie di partîts statâi tant che PD, SEL, IdV, Socialisti, Centro Democratico e UpC, moviments autonomiscj o locâi tant che Rossomori, Partito dei Sardi, Sinistra Sarda e La Base, e fintremai i indipendentiscj di iRS. Gigi Sanna si presente invezit come candidât dal Movimento Zona Franca. De aree indipendentiste a rivin doi candidâts, ven a dî Pierfranco Devias (dal Fronte Unidu Indipendentista) e Michela Murgia (poiade des listis ProgReS, Comunidades e Gentes). Une candidature, cheste ultime, che par diviers osservadôrs e podarès jessi la plui pericolose pes coalizions di centri diestre e di centri çampe che, almancul su la cjarte, a partissin di une situazion di vantaç. Fûr de corse eletorâl, par vie che no vevin racuelt avonde firmis o che no si presentavin intun numar suficient di circoscrizions, Michelangelo Serra (poiât di une part de aree politiche dongje dal M5S) e Cristina Puddu (candidade dal moviment indipendentist Meris).
Font: La Nuova Sardegna, 16/01/14

Cossovo: e torne a alçâsi la tension te aree serbe

Il grup di lavôr che al à di meti jù il statût de Associazion dai Comuns Serps dal Cossovo, previodude dai acuardis sotscrits di Belgrât e Pristina sot de mediazion de UE, al à comunicât di vê metût jù il test che cumò al varà di jessi fat bon des aministrazions comunâls cjapadis dentri intal gnûf sogjet aministratîf. Daûr dai acuardis cjapâts a Bruxelles, la Associazion, che e cjape dentri i comuns di Kosovska Mitrovica, Leposavić / Leposaviq, Zvečan / Zveçan e Zubin Potok, e varà podês esecutîfs in diviers cjamps tant che educazion, sanitât, svilup economic e planificazion urbane. Chel istès la situazion inte aree a maiorance serbe dal Cossovo si è tornade a inflamâ, prime cu la decision di Krstimir Pantić, elet sindic di Mitrovica intes elezions aministrativis dai 3 di Novembar, di no firmâ l’at de sô jentrade in carghe par vie che chest lu varès puartât a ricognossi la indipendence dal Cossovo e a lâ cuintri de Costituzion serbe. Inmò plui penç il secont episodi capitât pôc dopo, ven a dî il sassinament dal conseîr comunâl di Mitrovica Dimitrije Janičijević che autôrs e resons a restin ancjemò discognossûts, ma che al à fat cressi ancjemò di plui la tension framieç de comunitât serbe dal Cossovo.
Font: Balkan Insight, 13-17/01/14

Paîs Catalans: al cres l’ûs de lenghe su internet

Daûr dai dâts comunicâts de organizazion Wiccac (Webmàsters Independents en Català, de Cultura i d’Àmbits Cívics) l’aument anuâl dal ûs dal catalan su internet dilunc vie dal 2013 al è stât dal 1,14% rispiet al an prime. E va indenant duncje la tindince al aument progressîf dal ûs di cheste lenghe su la rêt. Si calcole che, intal Dicembar dal 2013, il 62,9% di chei che a àn doprât internet in Catalogne lu vedi fat par catalan.
Font: Generalitat de Catalunya, 13/01/14

Irlande: mobilitazions e tais pes organizazions pal gaelic

Tes prossimis setemanis si inviarà une campagne par sburtâ il guvier irlandês a svilupâ gnovis strategjiis pe incressite de lenghe gaeliche e par garantî pardabon a cui che le fevele la pussibilitât di esercitâ ad in plen i siei dirits linguistics. Lis fondis par cheste iniziative a son stadis metudis ai 11 di Zenâr a Dublin intant di un incuintri public inmaneât de organizazion Conradh na Gaeilge. La mobilitazion e je stade decidude dopo des dimissions presentadis dal comissari pe lenghe irlandese Seán Ó Cuirreáin denant dal faliment dal guvier intal garantî e infuartî i servizis publics par gaelic. La situazion e je dificile ancje pes organizazions che ator pe isule a son impegnadis intal promovi la lenghe. La agjenzie Foras na Gaeilge, che si ricjate cuntune riduzion significative di fonts, e à decidût di taiâ i finanziaments che e zirave aes diviersis organizazions ativis su la isule. In dì di vuê cuasi il 60% di chestis risorsis al va a cuvierzi i stipendis dai operadôrs e cheste percentuâl e riscje di cressi; cui tais che a varessin di jentrâ in vore cul mês di Lui, Foras na Gaeilge e vûl cambiâ cheste situazion pontant plui sul finanziament dai servizis ufierts ai citadins.
Font: Irish Times, 12/01/14; BBC, 17/01/14

Paîs Catalans: lis liniis di azion de ANC pal 2014

Ai 11 di Zenâr la Assemblea Nacional Catalana (ANC), organizazion nassude par sburtâ il procès di indipendence de Catalogne, e à presentâts lis sôs liniis di azion pal 2014. Cinc lis campagnis che si vûl svilupâ vie pal an. La prime e à non “Firme un vôt pe indipendence” e e previôt une racuelte massive di firmis a pro de indipendence catalane. La seconde, batiade “De disubidience ae sovranitât”, si fonde sul distac progressîf dal stât spagnûl cun azions tant che la diubidience fiscâl e suntune rispueste popolâr organizade cuintri di ogni at des autoritâts spagnolis percepît tant che un atac ai dirits dai catalans. La tierce campagne, clamade “Un popul sôl”, e ponte invezit a slargjâ la maiorance sociâl a pro de indipendence. La cuarte aree di azion, “Il paîs che o volìn”, e previôt di coinvolzi istituzions, organizazions e citadins par che a puartin lis lôr ideis su cemût che e varà di jessi la gnove Catalogne indipendente. L’ultin dai progjets al è stât batiât “De Catalogne al mont” e al previôt une campagne diplomatiche internazionâl par favorî il ricognossiment di un stât catalan indipendent. Cun di plui, tra i 11 e i 12 di Zenâr, si à za vude la prime des azions di racuelte di firmis pe indipendence cun 700 ponts di racuelte e 3 mil volontaris impegnâts ator pe Catalogne e cuntune rispueste popolâr judicade de ANC une vore buine.
Font: VilaWeb, 11/01/14; ANC, 13/01/14

Paîs Basc: passe 130 mil in place pai dirits dai presonîrs

Almancul 130 mil personis a àn manifestât sabide ai 11 di Zenâr a Bilbo / Bilbao par rivendicâ il rispiet dai dirits dai presonîrs bascs e il svilup di un procès di pâs che al permeti di dâ une soluzion politiche ae cuistion basche. Une mobilitazion storiche sei pal numar di cui che al partecipave, al pont che il viâl sielzût pe manifestazion nol à rivât a dâi acet a ducj, sei par vie che a clamâle dongje a jerin i rapresentants de maiorance politiche e sindacâl basche cemût che nol sucedeve di almancul cuindis agns incà. Cun di fat, la manifestazion e je stade clamade dongje sei dai partîts de çampe indipendentiste che di chei de aree nazionaliste moderade (ven a dî Sortu, Aralar, Eusko Alkartasuna, Alternatiba, EH Bildu, Geroa Bai e PNV) e de maiorance sindacâl basche rapresentade di ELA e LAB. La mobilitazion massive e unitarie e jere nassude par rispuindi aes azions puartadis indenant des autoritâts spagnolis tant che l’arest ai 8 di Zenâr di vot militants e avocats impegnâts in maniere direte o indirete intal rapresentâ il coletîf dai presonîrs bascs, e la proibizion de manifestazion clamade dongje de organizazion Tantaz Tanta in difese dai dirits dai presonîrs. Dôs azions, rivadis une daûr di chê altre, che a àn indignât fintremai la part plui moderade de societât e de politiche dal Paîs Basc.

Irlande: il gaelic al cres ancje te Belfast unioniste

Par agns a dilunc intes sîs conteis de Irlande dal Nord che a fasin part dal Ream Unît il gaelic al è stât calcolât de comunitât unioniste no come la lenghe proprie di chês tieris, ma dome tant che un imprest doprât dai nazionaliscj irlandês par fâur cuintri. Daûr di chest prejudizi e jere massime la propagande fate dai grups politics lealiscj. Intai ultins agns però, framieç de part plui progressiste dai grups lealiscj (Progressive Unionist Party), al è nassût un interès gnûf par cheste lenghe. Trê agns indaûr Sam Evans e Linda Ervine, ducj i doi leâts al PUP, a àn inviât un prin cors di gaelic inte aree Est di Béal Feirste / Belfast là che la popolazion e je a grande maiorance unioniste. L’esperiment al à vût un sucès no di pôc e, propit ta chestis zornadis, al è stât screât il centri culturâl Turas là che a son dentri uficis, aulis e ancje une biblioteche. Logât a Belfast Est, in Newtownards Road, il centri al ufrìs un spazi adat pai cors di gaelic che aromai a son rivâts a tocjâ lis vot lezions par setemane, ognidune pensade par un nivel diferent di competence linguistihe. L’interès pe lenghe nazionâl de isule al è cussì cressût che si à ancje pensât di inviâ altris doi cors, un par fruts e un par adults, intune scuele dal cuartîr.
Font: BBC, 09/01/14; Irish Times, 10/01/14

Gales: presentâts dal guvier i standards linguistics gnûfs

Il guvier galês al à dât fûr i nivei gnûfs di tutele e di promozion de lenghe pes aziendis publichis e par chês privadis clamadis a garantî servizis di utilitât publiche. L’esecutîf al à metût jù il document dopo che vie pal 2013 al veve boçât i standards linguistics fats indenant de comissarie pe lenghe galese, Meri Huws. Si vierç cumò une dade di consultazions che a varessin po di puartâ i nivei a deventâ leç tor dal mês di Novembar di chest an. Pal prin ministri Carwyn Jones si trate di un pas impuartant che al permetarà di slargjâ i servizis che i citadins a varan ancje par galês. Pe Cymdeithas yr Iaith Gymraeg (Societât pe Lenghe Galese), organizazion in prime linie inte difese dai dirits linguistics, la Assemblee Nazionâl dal Gales e varà invezit di incressi e infuartî i nivei dal moment che in diviersis areis, tant che telefonie e internet, si riscje fintremai di vê servizis piês di chei di cumò.
Font: BBC, 06/01/14