18/09/15

Paîs Catalans: manifestazion moltitudinarie pe indipendence

Pe cuarte volte in cuatri agns, ai 11 di Setembar, i catalans a àn manifestât la lôr adesion al progjet indipendentist e a àn jemplât lis stradis di Barcelone in ocasion de Diada, la fieste nazionâl de Catalogne. Cun di fat, centenârs di miârs di personis – un milion e 400 mil pe polizie locâl, doi milions daûr di altris fonts – a àn partecipât ae Via Lliure a la República Catalana, la manifestazion inmaneade de Assemblea Nacional Catalana e dal Òmnium Cultural. Chest an la iniziative e à jemplât la Meridiana di Barcelone e lis stradis laterâls par passe cinc chilometris, ven a dî di Sant Andreu al Parc de la Ciutadella. Intun at che al voleve rapresentâ la vie democratiche pe indipendence, di concuistâ cul vôt, une grande frece e à scjavaçât dut il percors in direzion dal Parlament catalan par incjastrâsi intune grande urne dopo vê passât pes dîs tratis che a rapresentavin cun colôrs diviers i ponts di fonde de Republiche catalane che si vûl edificâ, o sei: ecuilibri teritoriâl, diversitât, solidarietât, vierzidure al mont, sostenibilitât, avualiance, inovazion, rinovament democratic, educazion e culture, benstâ e justizie sociâl. La manifestazion e je colade te zornade di vierzidure de campagne eletorâl pes elezions catalanis dai 27 di Setembar che a son aromai consideradis di ducj un vêr referendum su la indipendence.
Font: VilaWeb, 11-12/09/15; La Vanguardia, 11-12/09/15; El Punt Avui, 11-12/09/15; Naiz:, 11-12/09/15

Friûl: fûr il bant par Suns Europe

Cun chest an la manifestazion Suns si slargje e si infuartìs ancjemò di plui. Cun di fat, dongje de musiche, il festival al cjaparà dentri ancje il cine e la leterature intes lenghis minorizadis de Europe. Il cûr de manifestazion, in program a Udin / Udine dai 25 di Novembar ai 11 di Dicembar, al reste però il concors musicâl dedicât aes cjançons in lenghe minorizade che si slargje a cjapâ dentri dut il continent. La dimension alpine – mediteranie che il concors al veve fin al an passât e ven dut câs confermade cu la manifestazion Suns Sardigna, in program ai 28 di Novembar a Casteddu / Cagliari, che e devente une sorte di semifinâl di Suns Europe. Ducj i detais su la iniziative e il bant par partecipâ si ju cjate sul sît www.sunscontest.com .
Font: Eurolang, 07/09/15

Irlande: sucès intal Nord pe campagne a pro dal gaelic

La campagne Líofa, inviade intal Setembar dal 2011 dal ministeri pe culture de Irlande dal Nord cun chê di sburtâ la int a imparâ e a doprâ il gaelic irlandês, e à cjatât un sucès cence precedents che al à puartât a incressi i siei obietîfs. Cun di fat, sul imprin, la iniziative si proponeve di cjatâ fûr un miâr di personis che si impegnassin in maniere formâl a imparâ e a tacâ a fevelâ par irlandês dentri dal 2015. A vuê però a son passe 13 mil lis personis che a àn za sotscrit l’impegn domandât de campagne. I organizadôrs de iniziative a àn cussì decidût di alçâ l’obietîf che si vevin proponût e di puartâ a 20 mil il numar di sotscritôrs che si impegnin a imparâ e a doprâ la lenghe dentri dal 2020.
Font: BBC, 05/09/15

Bretagne: a cressin lis iscrizions tes scuelis Diwan

La gnove presidente de rêt di scuelis a imersion bretonis Diwan, Stéphanie Stoll, no à platât la sô sodisfazion intal comunicâ i dâts des iscrizions pal an scolastic 2015/2016. Il percors scolastic des Diwan al conte di fat 4.097 arlêfs cuntune incressite dal 6% rispiet al an passât. Par chel che al rivuarde lis scuelis primariis l’aument al è stât dal 5,7%, tes secondariis dal 6,5% e fintremai dal 11% intal unic liceu gjestît de rêt bretone, al pont che aromai al è urgjent vierzi un secont istitût par rivâ a garantî un servizi adat ae domande. Magari cussì no, e à ricuardât la presidente des Diwan, a front de incressite dai iscrits, a son ancje problemis avonde seris che a restin di risolvi. Il prin al è chel de mancjance di insegnants formâts e ricognossûts. Il teme al rapresentave un dai ponts dal pat sotscrit timp indaûr jenfri il stât francês e la regjon Bretagne che par cumò però al reste ancjemò su la cjarte.
Font: Ouest France, 04/09/15

Paîs Catalans: indipendence uniche garanzie pe lenghe

Ai 3 di Setembar la organizazion Plataforma per la Llengua e à presentât un studi sui belançs linguistics che al mostre il tratament diferent che il stât spagnûl al à tai confronts dal castilian e dal catalan. Su la fonde dai dâts racuelts e presentâts, la organizazion e à concludût che la uniche strade par saltâ fûr de situazion di “ecezionalitât” che e vîf la lenghe catalane e je chê de indipendence. Cheste diagnosi no si fonde però dome sul tratament che il stât i risierve al catalan, ma ancje sul fat che no si rive a viodi nissune volontât sostanziâl de classe politiche spagnole – ni di maiorance, ni di oposizion – par mudâ il regjim costituzionâl atuâl in chel di un paîs pardabon plurilengâl.
Font: VilaWeb, 03/09/15

Ocitanie: tal Bearn maçade sul insegnament dal ocitan

Par fâi cuintri al tai massîf dal insegnament de lenghe ocitane intes scuelis primariis dal Bearn e je stade inviade une mobilitazion che e previôt ancje une campagne di letaris indreçadis ai presidents de regjon Aquitanie e dal dipartiment dai Pireneus Atlantics là che chest teritori al è cjapât dentri. In pratiche, cence nissun confront cui operadôrs dal setôr, si à decidût di taiâ l’81,5% des oris di insegnament dal/par ocitan dal cicli primari. Chest al vûl dî, in buine sostance, lassâ cence insegnament de/in lenghe proprie passe cincuante classis e plui di un miâr di fruts.
Font: Jornalet, 03/09/15

Føroyar: sucès eletorâl de çampe unioniste e sovraniste

Lis elezions dal prin di Setembar a àn cambiât i ecuilibris politichis intes isulis Føroyar e a àn dât plui fuarce ai partîts di çampe – sei sul front unionist, sei su chel sovranist – che te legjislature stade si cjatavin ae oposizion.

Stât francês: mobilitazion in Otubar pes lenghis propriis

Par fâi cuintri al centralisim dal stât francês e par domandâ un ricognossiment uficiâl des nazionalitâts, des lenghis e des culturis storichis che si cjatin tal so interni, ai 24 di Otubar si varà une serie di mobilitazions che a interessaran dutis lis comunitâts minorizadis. La proteste, in plui di Alsazie, Bretagne, Catalogne Nord, Corsiche, Ocitanie e Paîs Basc setentrionâl, e cjape dentri ancje i cussì clamâts teritoris dal outre-mer tant che Antilis, La Réunion e Guiane francese.
Font: Sermos Galiza, 02/09/15

Asturiis: acuardi par une comission pe normalizazion de lenghe

Il gnûf esecutîf des Asturiis al metarà sù e si zovarà dal jutori di une comission su la promozion, la protezion e la normalizazion de lenghe proprie. La iniziative, proponude di Izquierda Unida, e à cjatât la poie ancje dai grups parlamentârs dal PSOE, di Podemos e di Foro Asturias intant che la diestre spagnoliste, formade di PP e Ciudadanos, e à votât cuintri. Par Podemos però la misure no je suficiente e si varès di inviâ un procès di riforme statutarie par garantî ad in plen i dirits linguistics dai asturians.
Font: El Comercio, 01/09/15

Paîs Basc: in Navare si ponte a rindi normâl l’ûs dal euskara

Tra lis novitâts che il gnûf guvier nazionalitari e progressist de Navare al à in program o vin il plen ricognossiment dal euskara tant che lenghe proprie de comunitât. Si va duncje a ribaltâ lis politichis puartadis indenant dai esecutîfs di diestre che a vevin guviernât la Navare fin cumò e che, intal tentatîf di dineâ ogni leam diret cu la identitât basche, a vevin imbastît un sisteme normatîf che al pidimentave l’ûs dal euskara te plui part dal teritori. Ta cheste logjiche di cambiament, e à spiegât la puartevôs dal guvier Ana Ollo, si larà ancje a normalizâ lis relazions cu la Comunitât Autonome Basche che tai agns stâts a jerin stadis une vore tiradis.
Font: El Diario, 31/08/15

Sami: pe ONU a coventin plui garanziis pal dirit ae tiere

Intant di une conference inmaneade in Svezie dal Consei parlamentâr sami, la inviade de ONU pai dirits dai popui natîfs Victoria Tauli-Corpuz e à manifestât la sô preocupazion pal stât dai dirits su la tiere des comunitâts sami di Finlande, Norvegje e Svezie. Garantî i dirits su lis lôr tieris nativis e su lis risorsis naturâls di chest teritori – e à dite la rapresentante de ONU – al è fondamentâl pe autodeterminazion dai sami e pe lôr esistence come popul specific. La cuistion e je simpri plui di atualitât a front de incressite di progjets che a pontin a disfrutâ lis tieris dai sami par sgjavâ minerâi o pe produzion energjetiche. Se al somee che il guvier svedês al vedi in program di tornâ a viodi la leç sui minerâi, la inviade de ONU e invide ancje Finlande e Norvegje a meti man ae lôr normative e a rispietâ i dirits des popolazions nativis, a partî de lôr consultazion e dal lôr consens informât su ogni progjet che al ven fat indenant. Victoria Tauli-Corpuz e à po declarât di sperâ di viodi in curt aprovade la convenzion nordiche sui dirits dai sami cumò al centri dal confront tra i guviers di Finlande, Norvegje e Svezie e i Parlaments sami in vore ta chescj stâts. Intal 2016 la inviade e presentarà un rapuart detaiât su la situazion cu lis sôs conclusions e lis sôs racomandazions al Consei pai dirits umans de ONU.
Font: OHCHR, 28/08/15