05/02/18

Paîs Catalans: ricors par impedî di invistî Puigdemont

Ai 25 di Zenâr il prin ministri spagnûl, Mariano Rajoy, al à presentât un ricors denant dal consei di stât par impugnâ la decision dal president dal Parlament de Catalogne, Roger Torrent, di proponi tant che candidât pe presidence dal guvier catalan, Carles Puigdemont. Pes autoritâts spagnolis, di fat, Puigdemont nol è compatibil cu la incarghe dal moment che cuntun ordin di arest sul cjâf al sarès impresonât a pene che al ves di tornâ in Catalogne.

Corsiche: scuintri dûr tra Parîs e la Coletivitât Teritoriâl

Se l’incuintri dai 5 di Zenâr cu la delegade dal ministeri pal interni Jacqueline Gourault al veve viert une prospetive di dialic jenfri il guvier nazionalitari de Coletivitât Teritoriâl uniche de Corsiche e lis autoritâts francesis, i incuintris che si son tignûts a Parîs tra lunis ai 22 e miercus ai 24 di Zenâr no àn mostrât nissun spazi di tratative tra lis parts.

Ocitanie: mobilitazion par une television plui ocitane

La organizazion Collectiu Occitan, che e ten adun lis realtâts politichis e associativis plui rapresentativis de Ocitanie grande, e à inmaneât pai 3 di Fevrâr une mobilitazion par domandâ une television plui ocitane. Si domande une presince cuotidiane de lenghe proprie te programazion de television publiche e la creazion di redazions locâls che a contin pardabon ce che al sucêt sul teritori. Lis manifestazions a son in program in contemporanie denant dai uficis che France 3 e à a Tolosa / Toulouse, Montpelhièr / Montpellier, Rodés / Rodez, Tarba / Tarbes e Albi.
Font: Jornalet, 23/01/18

Paîs Catalans: ufici european, scuintri su lis lenghis

A front de proteste rivade dal partît de diestre spagnoliste Union, Progreso y Democracia, il president dal Parlament european Antonio Tajani al à pretindût che l’ufici che la istituzion europeane e à a Barcelone al zontàs il spagnûl ae segnaletiche che in dì di vuê e je dome par catalan. Viodût che i ten tant ae avualiance di ducj i grups linguistics, la organizazion Plataforma per la Llengua lu à alore invidât a pretindi che tal ufici di Barcelone la segnaletiche e sedi metude ancje par ocitan – lenghe couficiâl in Catalogne – e che te sede di rapresentance che il Parlament al à a Madrid lis scritis no sedin dome par spagnûl, ma ancje par basc, par catalan e par galizian.
Font: Jornalet, 23/01/18

Bretagne: invît a boicotâ il censiment che al ignore il breton

Tra i 18 di Zenâr e i 17 di Fevrâr lis fameis bretonis a saran visitadis dai incjariâts dal censiment che a àn di consegnâ e po di ritirâ i modui de plui grande inchieste sociâl inmaneade dal stât centrâl. Ancje cheste volte il censiment nol previôt nissune domande sul breton o su chês altris lenghis minorizadis feveladis inte Republiche francese. Par chest il coletîf pe lenghe bretone Ai’ta! al à domandât a ducj chei che i tegnin ae lôr lenghe proprie di boicotâ il censiment. L’invît al è chel di refudâsi di rispuindi aes domandis dal censiment e di tornâlu ai incjariâts cuntune scrite par breton su la prime pagjine dal modul. La azion e je legâl ma cui che le fâs al riscje di vê po di paiâ une multe.
Font: Seizh.info, 23/01/18

Stât spagnûl: plui catalan, basc e galizian tai videozûcs

Daûr di un studi sul marcjât dai videozûcs intal stât spagnûl al ven fûr che, cundut che si trate di un prodot cuntune grande vocazion internazionâl, l’ûs des lenghis minorizadis al è daûr a cressi. Vie pal 2016 il 57% des jentradis di chest setôr al è rivât des venditis intal forest. Nol è duncje un câs che, ancje se produsûts intal stât spagnûl, il 99% al ves tra lis lenghis dal menù l’inglês e dome il 93% il spagnûl. Un su cuatri al è disponibil ancje par catalan, un dât in cressite dal 10% rispiet al an prime. E cres invezit dal 1% la presince dal galizian e dal basc, cul prin che si lu cjate intal 5% dai videozûcs e il secont intal 3%.
Font: Videojuegos Vascos, 23/01/18

Irlande: gnûf apel par une leç sul gaelic intal Nord

La organizazion pe lenghe irlandese Conradh na Gaeilge e à contatât ducj i partîts politics de Irlande dal Nord e de Republiche di Irlande par domandâ un incuintri urgjent cui lôr dirigjents. Il stes e à fat ancje cu la segretarie di stât pe Irlande dal Nord, cul prin ministri e cul president de Republiche. L’intindiment al è chel di sburtâju a fâ la lôr part par che tal Nord si fasi buine une leç organiche pe lenghe irlandese. La stesse organizazion e à za imbastît une propueste e e à calcolât i coscj de sô metude in vore ma, cundut che e gjolt de poie di 50 dai 90 parlamentârs nordirlandês, la oposizion dai partîts unioniscj e pidimente ogni pas indenant. La leç sul irlandês e je un dai grops che a son daûr de crisi di guvier che si strissine zaromai di un an.
Font: CnaG, 22/01/18

Bretagne: prometûts invistiments sul liceu Diwan

Il liceu Diwan di Karaez / Carhaix al è l’unic istitût superiôr di cheste fate in Bretagne. In dì di vuê al rive a dâi acet a 380 students, ma cul cressi des domandis la situazion e je simpri plui grivie. Ai 19 di Zenâr il president de Regjon, Loïg Chesnais-Girard, al à visitât il liceu e al à sigurât che a son disponibii 3 milions di euros par procedi a slargjâ la struture e che si intint di fâ sù un secont liceu a imersion breton inte citât di Gwened / Vannes, ma nol à dât nissune informazion sui timps che a coventaran par meti in vore i doi progjets.
Font: Le Télégramme, 19/01/18

Asturiis: alerte sui atacs ae uficializazion dal asturian

Il president de Academia de la Llingua, Xosé Antón González Riaño, al à denunciât la campagne di disinformazion metude in at dal PP e di altris grups che a vuelin impedî la uficializazion dal asturian. Par fâur cuintri al à duncje sclarît chei elements leâts al ricognossiment de uficialitât de lenghe proprie des Asturiis che a son stâts strassomeâts par spaurî la opinion publiche. Sul plan dai coscj il PP al à fevelât di 50 milions di euros, par González Riaño invezit no si passaressin i 20 milions di euros par an, o sei a pene il 0,35% dal belanç de Comunitât asturiane; cifre che no va calcolade di spese ma di invistiment viodût che e sviluparès ativitâts economichis e ocupazion. No je vere nancje che i dipendents publics a saressin ducj obleâts a imparâ la lenghe, al à dite il president de Academia de la Llingua, l’asturian al sarès un oblic dome par pocjis posizions che a àn a ce viodi in mût diret cu la lenghe e par ducj chei altris al sarès al plui un element di merit intai concors. Par chel che al rivuarde la scuele, no si ponte a di un model a imersion ma a di une presince curicolâr come che si à za te Comunitât Valenziane o in Galizie. Dal sigûr invezit, cu la uficialitât, la lenghe e varà di vê une presince une vore plui grande tai mieçs di comunicazion.
Font: La Vanguardia, 18/01/18

Macedonie: il president nol firme la leç su lis lenghis

Il president de Macedonie, Gjorge Ivanov, al à decidût di no firmâ la gnove leç su lis lenghis fate buine dal Parlament de Republiche balcaniche ai 11 di Zenâr. Il proviodiment al à chê di incressi il status dal albanês e di slargjâ la sô uficialitât ancje tai comuns là che la comunitât albanese no rive al 20% de popolazion totâl. Ivanov al à motivât la sô decision cul dî che la leç no sarès costituzionâl. Par superâ chest pidiment al covente che il Parlament al torni a votâ la normative. A chel pont par impedî che e vegni metude in vore e coventarès une sentence de cort costituzionâl.
Font: Balkan Insight, 17/01/18

Corsiche: prins cartei par cors a Bastia

Il Comun di Bastia al à tacât a meti fûr i prins 170 cartei stradâi par cors. La iniziative si insuaze tal progjet di politiche linguistiche de Coletivitât Teritoriâl de Corsiche. Si trate de prime segnaletiche stradâl di cheste fate (dâ la precedence; aree 30; atents, scuele) dal moment che fin cumò il bilinguisim al interessave dome la toponomastiche e il non des viis.
Font: Corsica Oggi, 13/01/18

Irlande: gaelic margjinâl tes radios de Republiche

Daûr di un studi che al cjape in esam l’ûs dal gaelic in 59 radios de Republiche di Irlande vie pal 2017 al ven fûr che la presince de lenghe nazionâl e je dal dut margjinâl. La leç su la radiotelevision dal 1988 e oblee dutis lis radios a garantî spazis par irlandês inte lôr programazion. Chel istès, cuatri radios comerciâls e une comunitarie no àn olme di gaelic intai lôr programs, intant che altris cuatri no àn nancje une trasmission inta cheste lenghe ma dome cualchi fruçon cuotidian che nol passe la miezore par setemane. Dispès ancje cuant che i programs a son, a son metûts tes fassis orariis piês. Il gaelic al è scjars fintremai tes radios locâls des conteis là che la lenghe e je plui doprade. In tancj câs la presince dal irlandês e je leade a moments di comicitât o folclorics. Gjavade la emitente di stât RTÉ, no si à nissune stazion che e trasmeti notiziaris informatîfs cuotidians par gaelic.
Font: Irish Examiner, 12/01/18