02/02/10

Irlande: tensions intal Nord pal trasferiment des competencis su la justizie


Situazion di tension in Irlande dal Nord par vie dal trasferiment des competencis su la justizie e su la polizie dal guvier britanic a chel locâl. Cun di fat, chest passaç, previodût ancjemò dai acuardis di Sant Andree dal 2006, nol è stât inmò metût in vore. A blocâlu a son i rapresentants politics unioniscj che, par slungjâ inmò di plui i timps pal trasferiment, a àn peât a chest passaç une revision de comission su lis paradis, che e regole lis marcis dal Ordin di Orange in Irlande dal Nord (marcis che intai agns stâts, in plui de ande provocatorie pe comunitât nazionaliste irlandese, a àn ancje puartât a episodis di violence cuintri di cheste comunitât). Dopo di trê agns di tentatîfs, il Sinn Féin (partît di riferiment de comunitât republicane – nazionaliste irlandese) al à fat savê che se si rimande ancjemò il trasferiment des competencis al jessarà dal guvier che al condivît cui unioniscj dal Democratic Unionist Party (DUP). La jessude dai republicans e fasarès colâ il guvier e al oblearès a lâ a elezions anticipadis. Par evitâ un tant e par cirî di cjatâ fûr un acuardi, ai 27 di Zenâr, a son rivâts in Irlande dal Nord ancje il prin ministri britanic Gordon Brown e chel irlandês Brian Cowen. I doi si son fermâts a Béal Feirste / Belfast par trê dîs e a àn metût su la taule une propueste che e previôt: di trasferî i podês su justizie e polizie dentri di Mai; di meti sù un dipartiment pe justizie gnûf cun regulis condividudis intai rapuarts jenfri ministri e esecutîf; di modificâ il sisteme di autorizazion des paradis unionistis; e di meti a disposizion dal gnûf dipartiment pe justizie risorsis par 800 milions di sterlinis. Nancje cheste propueste, dut câs, e à permetût di cjatâ un acuardi. Lis tratativis a son ladis indenant, ma la tension e reste une vore alte.

Font: BBC, 25-30/01/10


Irlande: fevelâ gaelic al è un vantaç intal mont dal lavôr


Cui che al fevele par gaelic si ricjate tune posizion di vantaç intal marcjât dal lavôr irlandês rispiet a cui che no lu fevele. Al è ce che al ven fûr de prime ricercje fate sul rapuart jenfri lenghe fevelade e situazion ocupazionâl in Irlande. Il studi, publicât sul ultin numar de innomenade riviste “The Economic and Social Review”, al è stât metût adun dal professôr Vani Borooah de Universitât dal Ulster cul jutori di doi ricercjadôrs de universitât di Luimneach / Limerick. La ricercje e partìs dai dâts dal censiment dal 2006 e e mostre a clâr che, si ben che il gaelic al sedi fevelât di une minorance di irlandês e che par vivi in Irlande no sedi sante scugne cognossilu, dispès cui che al fevele cheste lenghe al à un puest di vore di nivel plui alt. Cun di fat, il 42% di chei che a son bogns di fevelâ par irlandês al à un lavôr di dirigjent, di professionist o di alt profîl, cuintri dal 27% di chei che no cognossin cheste lenghe. Cun di plui, par solit, cui che al fevele par gaelic al à un nivel di studi plui alt e si mostre in stât di svilupâ “rêts sociâls” miôr di chei altris. Ce che al ven fûr de ricercje, duncje, al è che fevelâ par gaelic al da un vantaç competitîf: un vantaç che plui de cognossince de lenghe al diven dal percors fat par imparâle.

Font: Gaelport, 26/01/10


Paîs Basc: indenant lis protestis dai presonîrs


A van indenant lis protestis inmaneadis dal coletîf dai presonîrs bascs (EPPK). Dai 25 ai 29 di Zenâr i membris dal coletîf a àn puartât indenant un siopar de fam par rivendicâ prin di dut il ricognossiment dal status di presonîrs politics, ma ancje la fin de dispersion e dal regjim di isolament. La stesse forme di proteste e je stade metude in at ancje in cetantis localitâts baschis de bande di personis solidariis cu la lote dai presonîrs. Intant de mobilitazion, il coletîf al à pandût dute la sô poie a Lorentxa Gimon, la militante basche che e je in siopar de fam dai 2 di Zenâr inte preson francese di Roanne. Ancje dilunc vie di chestis protestis si à denunciât la disparizion dal ex presonîr Jon Anza, che no si àn plui notiziis di lui di passe nûf mês. Nol è tant che une inchieste gjornalistiche e à puartât gnûfs elements che a fasin pensâ che l'om al sedi stât secuestrât di un repart speciâl spagnûl intant che si cjatave in teritori francês e che al sedi muart intant di cheste operazion di “vuere sporcje” che e riclame ae memorie lis azions dai GAL.

Font: Gara, 25 e 30/01/10; Le Journal du Pays Basque, 26/01/10


Paîs Catalans: gnove coalizion valenzianiste


Intes prossimis elezions in program intal Paîs Valenzian (2011) si proponarà une coalizion eletorâl formade dal Bloc Nacionalista Valencià, di Iniciativa del Poble Valencià e dai Verds – Esquerra Ecologista. La coalizion e varès di clamâsi Compromís e si ponte a slargjâle ancjemò cu la zonte di altris sogjets politics nazionalitaris, ecologjiscj e di çampe. L'obietîf – al à spiegât il segretari gjenerâl dal Bloc, Enric Morera – al è di svilupâ un tierç spazi politic che i fasi cuintri ae diestre dal PP e che al rapresenti une alternative ae oposizion simpri plui debule dai socialiscj (PSOE).

Font: VilaWeb, 25/01/10


Stât spagnûl: iniziativis cuintri de discriminazion dai Rom


La Cort europeane pai dirits umans e à ricognossût la validitât dal matrimoni di María Luisa Muñoz fat cul rît des “gnocis gjitanis” e, duncje, ancje il so dirit di vedue a tirâ la pension dal om. Il stât spagnûl, di fat, nol ricognòs la validitât di chest rît e al dinee i dirits civîi leâts al matrimoni a cui che si à sposât ta cheste maniere. La sentence dal tribunâl european, duncje, e vierç la strade ai rom che si cjatin intune situazion similâr a chê vivude di María Luisa Muñoz. Intant, intal stât spagnûl, si è daûr a lavorâ par un test di leç par domandâ perdon ai rom dal paîs pai maltrataments, pes discriminazions e pes violencis che a àn vût di patî. E je dal 1499 la prime leç spagnole che e interven in maniere discriminatorie cuintri dai rom, che a son stâts considerâts ad in plen come citadins spagnûi dome intal 1978.

Font: Unión Romaní, 25/01/10


Corsiche: une liste unitarie pai autonomiscj


Intes prossimis elezions pe Assemblee de Corsiche, in program tal mês di Març, si varà une liste autonomiste unitarie che, pal moment, e viôt adun il Partît de Nazion Corse (PNC) e la formazion Insieme. La gnove e je stade comunicade intant di une conference stampe che si è davuelte ai 23 di Zenâr là che i rapresentants dai doi sogjets politics a àn ancje invidât altris grups politics nazionaliscj e progressiscj a dâsi dongje ta chest gnûf progjet. Il prin spazi di elaborazion politiche unitarie si è davuelt ai 30 di Zenâr e, in curt, si metaran adun il program eletorâl e la liste dai candidâts. Daûr dai sondaçs fats fin cumò, une liste autonomiste unitarie e à sperance di passâ il 10% des preferencis e, duncje, di rivâ a passâ ancje al secont turni eletorâl. Ancje i partîts indipendentiscj cors a àn decidût di presentâsi aes elezions di Març cuntune liste unitarie.

Font: Món Divers, 25/01/10; PNC, 23/01/10


Paîs Catalans: catalan inmò penalizât inte segnaletiche stradâl


Ancje la Plataforma per la Llengua si à mote par poiâ la bataie des associazions par che su la segnaletiche autostradâl de Catalogne a sedin metûts par catalan ancje i nons des citâts de Catalogne Nord (intal stât francês). Cun di fat, in dì di vuê, chescj toponims a son metûts inte forme francese. La legjislazion catalane e previôt che su la segnaletiche stradâl logade tal so teritori ducj i toponims che a àn une forme tradizionâl par catalan a àn di jessi metûts ta cheste lenghe. Fin cumò, dut câs, il stât spagnûl nol à proviodût a cambiâ i segnâi stradâi contestâts par vie che la leç statâl e dîs che si à di doprâ simpri la forme uficiâl dal non e, dal moment che intal stât francês si ricognòs tant che uficiâl dome la forme francese dai nons, i segnâi stradâi a doprin dome cheste forme e no chê tradizionâl catalane. Daspò des ultimis protestis, lis autoritâts che a àn in gjestion lis stradis là che e je presinte la segnaletiche contestade a àn fat savê che a domandaran a Madrid di intervignî par mudâ la situazion. Il probleme, dut câs, nol rivuarde dome i toponims de Catalogne Nord, che a son par francês, ma ancje chei des localitâts de Franja de Ponent (che e je intal Aragon) che a son dome par castilian.

Font: El Punt, 24/01/10


Galizie: in disinis di miârs in place par difindi il galizian inte scuele


Disinis di miârs di personis – 30 mil pe polizie, 60 mil pai organizadôrs – a àn sfilât ai 21 di Zenâr pes stradis di Sant Jacum di Galizie (Santiago de Compostela) par protestâ cuintri dal decret de Xunta (il guvier galizian) sul ûs des lenghis inte istruzion che, intai fats, al va a limitâ la presince dal galizian inte scuele. La manifestazion e je stade inmaneade dal coordenament Queremos Galego, che al met adun cetantis organizazions e associazions impegnadis inte promozion de lenghe galiziane, e e à viodût la partecipazion ancje di cetancj rapresentants politics di oposizion – sei nazionaliscj, sei socialiscj – e dai sindacâts. Ta chê stesse zornade, cun di fat, si à davuelt ancje un siopar che al à cjapât dentri dutis lis scuelis de Galizie. Pal guvier galizian la adesion dai insegnants e je stade sul 45%, invezit pai sindacâts la partecipazion e je rivade fintremai al 90%. Alte la adesion ancje framieç dai students. I professôrs che a àn aderît ae proteste a àn ancje invidât il guvier a doprâ i bêçs che ur son stâts stratignûts pal siopar a pro dai taramotâts di Haiti. Solidarietât cu la proteste e je rivade ancje dai students e dai lavoradôrs de Universitât di A Coruña.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 21/01/10; La Voz de Galicia, 21/01/10; El País, 21/01/10


Macedonie: protestis pe decision di anticipâ l'insegnament dal macedon


La decision dal guvier macedon di anticipâ l'insegnament de lenghe macedone de tierce ae prime elementâr ancje pai fruts che a àn une marilenghe divierse no plâs masse ae comunitât albanese, che e rapresente un cuart de popolazion totâl dal stât balcanic. Un grup di organizazions leadis a cheste minorance si à za mot par contestâ il proviodiment denant de cort costituzionâl. Cun di plui, si fevele ancje di boicotâ lis lezions di macedon che, su la fonde dal decret dal guvier, a varessin di partî ancje pai fruts di prime e di seconde elementâr. I rapresentants albanês che a dan la lôr poie al guvier a invidin a frontâ la cuestion cun plui calme e a evitâ di ufrî scusis a chei che a cirin di tornâ a impiâ lis tensions etnichis intal paîs.

Font: Balkan Insight, 19-20/01/10


Slovachie: il MKP al domande di cambiâ la leç linguistiche


Il Partît de Coalizion Magjare (MKP, Magyar Koalicio Partja), moviment di riferiment de comunitât ongjarese de Slovachie, al domande di modificâ la leç linguistiche statâl e chê di protezion des minorancis linguistichis su la fonde dai indreçaments de Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis. Cun di fat, pal MKP, lis ultimis modifichis fatis buinis dal parlament slovac su la leç linguistiche statâl a laressin a limitâ l'ûs dal ongjarês e di chês altris lenghis minoritariis feveladis intal paîs.

Font: MKP, 19/01/10


Scozie: il Bòrd na Gaidhlig al domande di slargjâ la visibilitât di BBC Alba


Il Bòrd na Gaidhlig, l'organisim di riferiment de politiche linguistiche pal gaelic scozês, al à invidât il BBC Trust, o sei la struture che e gjestìs la rêt multimediâl britaniche BBC, a incressi i mieçs e lis risorsis a disposizion di BBC Alba, la rêt televisive dute par gaelic. Di cuant che al è partît, o sei tal Setembar dal 2008, chest canâl al à savût incressi lis oportunitâts di imparâ e di doprâ il gaelic, di aumentâ la visibilitât e il status di cheste lenghe, e di svilupânt il corpus. BBC Alba e rive a passâ i 200 mil spetatôrs par setemane e a atirâ cu la sô programazion ancje tantis personis che no fevelin par gaelic. Cun di plui – al ricuarde il Bòrd – cheste rêt e à permetût di creâ lavôr ancje in areis periferichis de Scozie. Par chest, in plui di fonts par incressi inmò la programazion di cheste television, si domande ancje di slargjâ lis pussibilitâts di viodile par mieç dal sisteme Freeview, vie cabli e cun BBC iPlayer.

Font: Bòrd na Gàidhlig, 15/01/10


Romanie: novitâts dal guvier pes minorancis nazionâls


Il prin ministri rumen, Emil Boc, al à fat savê che no si varà une gnove leç su lis minorancis nazionâls, ma che si proviodarà a slargjâ i dirits ricognossûts a chestis comunitâts cuntun regolament. Al è di almancul trê agns, di fat, che il parlament rumen al ten fer un test di leç su chest argoment. Cumò però il guvier rumen al ven fûr di une coalizion jenfri i liberâi democratics e la UDMR, partît di riferiment de comunitât ongjarese de Transilvanie. Cun di plui, pe prime volte, il ministri pe culture al è propit un membri de minorance ongjarese, Kelemen Hunor.

Font: Divers.ro, 15/01/10


Bulgarie: polizie condanade par brutalitât sui Rom


La Cort europeane pai dirits umans e à condanât un trop di poliziots bulgars par vê tratât in maniere disumane e degradante trê rom. I fats a jerin capitâts intal 2001 cuant che i trê a jerin stâts arestâts. I poliziots prime ur vevin trat cuintri par fâju fermâ e po, une volte blocâts, ju vevin pacâts e svilanâts pe lôr partignince etniche. La Cort europeane e à condanât ancje lis autoritâts bulgaris par no vê indagât su chest episodi di brutalitât de bande de polizie. Magari cussì no, in Bulgarie si à podût viodi ancje di resint câs di discriminazion e di ûs disproporzionât de fuarce cuintri dai rom – al dîs Mihail Georgiev, president de fondazion Romani Baht che si bat pai dirits dai rom bulgars – ma o sperìn che cheste sentence e puedi judâ a cambiâ lis robis.

Font: ERRC, 11/01/10