29/03/22

Corsiche: pal front patriotic masse flaps i impegns di Parîs

La sere dai 18 di Març il ministri pal interni francês, Gérald Dermanin, e il president dal esecutîf cors, Gilles Simeoni, a àn sotscrit un verbâl che al ten dentri i impegns cjapâts e lis posizions manifestadis des parts intant dai incuintris vûts dal inviât di Parîs cui elets e i rapresentants de societât civîl isolane intant de mission di trê dîs inmaneade par cirî di tornâ a puartâ la calme dopo dal tentatîf di sassinament dal militant indipendentist Yvan Colonna (muart cualchi dì plui tart, ai 21 di Març).

Galizie: .gal sore nuie pes impresis di “Abertos ao Galego”

PuntoGal e la organizazion A Mesa pola Normalización Lingüística a àn concuardât une promozion che e ufrìs aes ativitâts economichis che a partecipin al progjet “Abertos ao Galego” e che ancjemò no àn un domini internet .gal di otignîlu cence vê di paiâ. E sarà la organizazion pai dirits linguistics a contatâ chestis realtâts intes prossimis setemanis par proponiur cheste pussibilitât. “Abertos ao Galego” al è un progjet inviât intal 2008 di A Mesa par promovi l’ûs dal galizian intal setôr economic e par dâi visibilitât aes impresis che a implein la lenghe proprie te lôr ativitât.

Font: Codigo Cero, 17/03/22

Irlande: doi tierçs de int a vuelin plui irlandês te vite di ogni dì

Un scandai davuelt di Ireland Thinks – The Good Information Project al à palesât che al 65% de popolazion irlandese i plasarès che plui int e dopràs la lenghe proprie te vite di ogni dì. Cheste “simpatie” e à però di fâ i conts cuntune realtât là che a pene il 4% de popolazion al à une buine competence dal gaelic irlandês e lu dopre plui di une volte par setemane, il 13% al à un bon nivel di cognossince de lenghe ma le dopre plui da râr e il 52% al dîs di cognossi alc ma no avonde par rivâ, par esempli, a seguî un program televisîf o radiofonic dut par irlandês. Su chest front, di fat, dome il 5% dal campion intervistât al declare di seguî ogni dì programs radiotelevisîfs par gaelic. La competence linguistiche, dut câs, e cambie daûr de fasse di etât e la buine gnove e je che il nivel di fluence plui alt, o sei il 27%, si lu cjate framieç dai zovins jenfri 18 e 24 agns. Cheste fasse di etât e je ancje chê che pal 75% e stime che la lenghe e sedi fondamentâl o impuartante pe identitât nazionâl a front di un 53% di chei di mieze etât. Lis prospetivis pe lenghe a somein duncje miorâ cu lis gjenerazions plui zovinis. Sul front des misuris par incressi la presince dal irlandês te societât, il 29% dal campion al è dacuardi cul obietîf declarât dal guvier di reclutâ dentri dal 2030 almancul un funzionari public ogni cinc in stât di paronâ il gaelic, intant che pal 14% chest al è ancjemò masse pôc e pal 39% al è masse.

Font: The Journal, 16/03/22

Gales: propuestis par incressi il galês inte sanitât

La strategjie par incressi l’ûs de lenghe galese dentri dai servizis sanitaris metude jù dal guvier dal Gales intal 2016 e je in scjadince e dentri dal mês di Avrîl si spietisi che e vegni fate buine chê pai prossims agns. Inta cheste suaze la organizazion pe lenghe Cymdeithas yr Iaith e à racomandât che si fissin dai obietîfs clârs par sigurâ che il personâl sanitari a contat cui pazients al vedi un nivel minim di competence linguistiche che i permeti di interagjî cu lis personis inte lôr lenghe proprie. Propit pe lôr cundizion, i pazients a vivin za une cundizion di fragjilitât e no puedin cjatâsi a patî ancje par vie de lenghe che i ven plui naturâl di doprâ. Par lâ ta cheste direzion Cymdeithas yr Iaith e domade al esecutîf di slargjâ ancje al personâl sanitari la oportunitât za garantide a insegnants e personâl educatîf, ven a dî chê di podê seguî i cors par imparâ o miorâ lis competencis di galês in forme gratuite. La organizazion e domande che si procedi in maniere progressive ancje a fissâ des cuotis di assunzion di personâl sanitari peadis aes competencis linguistichis.

Font: Nation Cymru, 15/03/22

Stât spagnûl: plui basc, catalan e galizian su Netflix

Netflix e slargjarà vie pal an la presince des lenghis couficiâls dal stât spagnûl intal so catalic. La plateforme, di fat, e incressarà in maniere progressive cun 70 titui gnûfs i cines e lis seriis disponibii ancje par basc, catalan e galizian. In dut, di chi ae fin dal an, si fevele di 600 oris di peliculis e seriis internazionâls sottituladis – 200 par ognidune des trê lenghis – e di 60 oris – 20 parom – di contignûts par fruts e fameis dopleâts par euskara, català e galego. Netflix e à ancje fat savê che il numar di titui disponibii tes lenghis couficiâls al larà a cressi in maniere continuative tai prossims agns e che si podarà viodiju in ducj i 190 stâts là che la plateforme e je presinte. La iniziative e je leade sei al test de gnove leç sul audiovisîf che il guvier spagnûl al è daûr a imbastî, sei ae mobilitazion di associazions e citadins sul teritori. Il coordenament basc Pantailak Euskaraz – nassût propit par sburtâ la presince de lenghe basche tal setôr audiovisîf – al à judicât la gnove juste come un prin pas, domandant di fâ di plui. La presince des lenghis couficiâls intal catalic dai abonâts e je passade dal 0,05 al 0,5% – a àn spiegât – che al vûl dî che al è ancjemò une vore pôc.

Font: Generalitat de Catalunya, 15/03/22; La Voz de Galicia, 15/03/22; EiTB, 15/03/22

Paîs Basc: 49 comuns dal Nord a firmin la Cjarte europeane

Cuarantenûf comuns dal Paîs Basc setentrionâl sot aministrazion francese a àn firmât a Itsasu / Itxassou la Cjarte a pro de lenghe basche, ven a dî une version locâl de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis. Si trate di sù par jù un tierç dai comuns che a formin la Comunitât teritoriâl basche e, tra i firmataris, a son ancje i centris plui grues dal teritori tant che Baiona / Bayonne e Biarritz. Il document, disvilupât ancje in gracie dal coordenament de Euskal Konfederazioa, al à za vût il vôt a favôr di ducj i conseis comunâi interessâts. Lis aministrazions locâls si son impegnadis a disvilupâ almancul 35 des misuris previodudis de Cjarte e, ca di un an, a metaran jù un prin rapuart su la metude in vore concrete dai contignûts dal pat. Il stât francês al à firmât la Cjarte europeane ma no le à ancjemò ratificade e nol è duncje tignût a rispietânt i principis. Il Consei de Europe al à cussì invidât lis aministrazions locâls a aderî al document almancul lôr e a metilu in vore daûr des lôr competencis. La prime e rispuindi al apel e je stade la citât di Zabern / Saverne, in Alsazie; chê basche e je la plui massive.

Font: MediaBask, 12/03/22

Paîs Basc: rignuvît l’acuardi par finanziâ i media par euskara

Ai 11 di Març il guvier de Comunitât Autonome Basche e chei des provinciis di Araba, Bizkaia e Gipuzkoa a àn rignuvît par altris trê agns l’acuardi par finanziâ i mieçs di comunicazion in lenghe basche. Il pat al jere nassût intal 2019 e si propon di unificâ i criteris par sostignî i media par euskara. L’acuardi al previôt che lis provinciis a metin lis risorsis pai media scrits che a àn une difusion locâl, intant che la Comunitât Autonome e viodarà di chei a difusion soreprovinciâl, des radios, des televisions e dai mieçs di comunicazion che a operin su la rêt. In dut a son metûts a disposizion 11 milions e mieç di euros par an, il 4,4% in plui des risorsis assegnadis cul acuardi dal 2019.

Font: Eusko Jaurlaritza, 11/03/22

Irlande: metude jù une strategjie pal gaelic intal Nord

I esperts nomenâts dal dipartiment des comunitâts dal guvier de Irlande dal Nord a àn presentât lis lôr racomandazions par une strategjie pe lenghe irlandese. Il document al sarà cumò viert al esam e aes propuestis dai puartadôrs di interès. I esperts a invidin a fâ buine une leç pe lenghe ma a proponin ancje une rie di misuris di podê disvilupâ daurman. Sul lunc periodi – a disin – si à di proponisi come obietîf che pal 2042 a sedin almancul mieç milion i irlandês dal Nord che a cognossin la lenghe proprie; in dì di vuê a son plui o mancul 185 mil chei che a àn cualchi competence linguistiche par irlandês (il 21% de comunitât nazionaliste – catoliche, il 2% di chê unioniste – protestante). Par lâ ta cheste direzion, le educazion e à un pês centrâl: in dì di vuê 7 mil arlêfs – o sei il 2% de popolazion scolastiche – a frecuentin classis cul irlandês veicolâr; pai esperts cheste percentuâl e varès di rivâ al 10% tai prossims vincj agns. I fruts a varessin di fat di vê il dirit di studiâ par irlandês des scuelis de infanzie fintremai ae educazion superiôr e chest al domande ancje di cressi i percors di formazion pal personâl educatîf. I esperts a disin po che si à di cressi il numar di funzionaris publics in stât di doprâ la lenghe e che dutis lis struturis publichis a àn di jessi indotadis di tabelis e segnaletiche bilengâl. Une altre azion necessarie e je chê di incressi la cognossince de lenghe e i ategjaments positîfs tai siei confronts dentri de comunitât unioniste.

Font: BBC, 8/03/22

Paîs Catalans: invistiments disecuilibrâts pes lenghis uficiâls

I responsabii de politiche linguistiche dai guviers des Baleârs, de Catalogne e dal Paîs Valenzian si àn dâts dongje a Valencia par coordenâ lis ativitâts a pro de lenghe proprie dentri dai trê teritoris. Ta cheste suaze a àn frontât ancje il teme dal progjet di leç statâl batiât “Gnove economie de lenghe” che al previôt invistiments par 1.100 milions di euros centrâts massime sul disvilup tecnologjic e l’insegnament dal castilian intal forest intant che al met a pene il 2,7% des risorsis par chês altris lenghis uficiâls. Cheste distribuzion dai fonts – a àn dite i trê responsabii de politiche linguistiche – no rispiete la diversitât linguistiche dal stât spagnûl e no ten cont che il 40% de popolazion al vîf in comunitâts cuntune lenghe proprie e uficiâl diferente dal castilian. Di chi, duncje, la domande di une revision impuartante de propueste di leç. I trê a àn ancje concuardât lis primis ativitâts di meti in cjamp pal acet dai dispatriâts ucrains che a son daûr a rivâ ancje tes tieris di lenghe catalane.

Font: CAIB, 08/03/22

Irlande: in vore par creâ il prin museu sul gaelic

Il paîs di Béal Átha nGhaorthaidh / Ballingeary, te contee di Corcaigh / Cork, al podarès dâi acet al prin museu de isule dut dedicât ae lenghe irlandese e ae rinassince gaeliche. A ospitâlu al varès di jessi l’edifici là che tal 1904 si vevin tignûts i prins cors par formâ insegnants di gaelic irlandês. Par li a jerin passâts ancje un biel pôcs dai animadôrs de rinassince nazionâl e de lote pe indipendence de Irlande. Daûr de iniziative al è un comitât locâl che, in gracie di une donazion, al à za comprât il sît e al à za fat prontâ un studi di fatibilitât che al previôt un invistiment di 400 mil euros par puartâ insom il progjet. Cumò si à inviade la fase di ricercje des risorsis ma i organizadôrs a somein otimiscj su la pussibilitât di rivâ a meti sù il museu.

Font: Irish Examiner, 08/03/22

Galizie: pas indaûr de lenghe tra i zovins e tes citâts

Daûr dal ultin scandai di Sondaxe, in Galizie la lenghe primarie di espression e je il galizian pal 22,5% dai intervistâts, il castilian pal 20,9%, plui il castilian dal galizian pal 20%, plui il galizian che il castilian pal 15,9% e lis dôs lenghis sù par jù te stesse maniere pal 17,8%. Sul puest di vore la situazion dal galizian e va in piês cun plui di un tierç dal campion che al dopre dome o cuasi il castilian. Il sondaç al mostre une presince ancjemò massive dal galizian intai paîs sot dai 5 mil abitants, là che doi tierçs de int e fevele dome o in prevalence in lenghe proprie, a front di un 24% tes citâts. Lis areis là che il galizian al è ancjemò la prime lenghe par plui dal 70% de popolazion a son l’Ourense e la Barbanza. Par chel che al rivuarde invezit la fasse di etât, l’ûs cuotidian dal galizian al è maioritari parsore dal 65 agns intant che nol rive nancje al 25% sot dai 30 agns. Di fat, daûr di une tindince che si à za viodude tai ultins agns, la lenghe proprie e piert teren massime tai centris urbans plui grancj e framieç dai zovins. Sul plan eletorâl, la dimension linguistiche e pues ufrî cualchi sorprese. La lenghe proprie, cemût che si pues imagjinâ, e je maioritarie framieç di cui che al vote pai moviments nazionalitaris (tant che il BNG) ma e je ancje chê plui doprade dal 40% dai eletôrs dal PP; il castilian al parone tra i votants dai partîts de diestre spagnoliste (Ciudadanos e Vox) ma ancje tra i progressiscj di En Común, intant che tra i eletôrs socialiscj lis dôs lenghis a son dopradis in percentuâls similârs.

Font: La Voz de Galicia, 05/03/22