27/03/20

Paîs Basc: proteste pai dirits dai presonîrs bascs in France

Par vie des limitazions leadis ae pandemie di coronavirus, lis trente iniziativis inmaneadis pai 8 di Avrîl dai Artesans pe pâs e di Bake Bidea intal Paîs Basc setentrionâl a àn vût di jessi scanceladis. La mobilitazion e jere stade imbastide par denunciâ lis politichis judiziariis e carcerariis repressivis metudis in at dal stât francês cuintri dai militants di ETA cundut che la organizazion no je plui in ativitât di un biel pieç e che il so disarmament al è rivât insom za trê agns indaûr. Il câs plui evident al è chel di Ion Kepa Parot, Jakes Esnal e Xistor Haranburu che propit ai prins di Avrîl a rivaran a trente agns di preson continuade si ben che, daûr de legjislazion francese, a podaressin jessi za di dîs agns in libertât condizionâl. Dutis lis domandis di acès aes misuris detentivis alternativis e ai sconts di pene che i trê presonîrs a varessin dirits a son stadis blocadis in maniere sistematiche dai publics ministeris. Viodût che lis manifestazions publichis a son saltadis, al è stât il stes coletîf dai militants bascs impresonâts a cjapâ la iniziative e al à invidât i citadins a scrivi tra i 25 di Març e i 8 di Avrîl une letare ae ministre pe justizie Nicole Belloubet e al president francês Emmanuel Macron par che a metin fin a cheste politiche repressive che e puarte dome dam ae gnove clime politiche e sociâl che si à inviade cu la fin de lote armade.
Font: Naiz:, 19/03/20

Scozie: nuie referendum su la indipendence tal 2020

Vie pal 2020 no si tignarà il gnûf referendum su la indipendence de Scozie. La conferme e je rivade dal stes guvier scozês intune comunicazion uficiâl inviade al esecutîf britanic là che si spieghe che chest an ducj i sfuarçs des istituzions scozesis si centraran inte lote cuintri de pandemie di coronavirus. Dutis lis formazions politichis rapresentadis intal Parlament scozês, ancje se cun acents diferents, a àn preseât cheste decision. Al è di dî che il guvier vuidât di Nicole Sturgeon si cjatave za tune posizion delicade, strent tra il dinei dal esecutîf britanic di poiâ un secont referendum e lis critichis dai moviments sociâi a pro de indipendence che lu calcolavin masse malsigûr intal imbastî la gnove consultazion.
Font: Naiz:, 18/03/20

Europe: reazions des comunitâts minorizadis al coronavirus

La pandemie di coronavirus no sparagne nissun lûc e nissune comunitât. Ancje lis nazionalitâts minorizadis europeanis a pain duncje i efiets di cheste situazion a partî de scancelazion di cetancj events in program, sedino di nature politiche, culturâl o linguistiche.

Stât spagnûl: critichis ONU sul rispiet dai dirits des minorancis

Lis istituzions spagnolis a àn vût une reazion rabiose denant dal rapuart presentât inta chestis zornadis dal relatôr speciâl de ONU su lis minorancis, Fernand de Varennes, su la fonde de visite fate vie pal 2019 intal stât spagnûl. Il document al met in evidence in particolâr la diference marcade che si à tra il ricognossiment formâl dal basc, dal catalan e dal galizian tant che lenghis couficiâls e la situazion che si à te realtât, massime tal sisteme judiziari e in part ancje ta chel educatîf. In Catalogne e tes isulis Baleârs si à po une incressite dai pidiments intal ûs de lenghe proprie in diviers servizis publics. De Varennes al segnale l’aument des leçs e dai pronunciaments judiziaris che a infuartissin la posizion dal castilian che, a so parê, a van fintremai cuintri de costituzion spagnole. Al cite in particolâr i atacs cuintri dal sisteme educatîf catalan, judicât invezit un model positîf sul plan internazionâl. No si pues acetâ – al zonte il relatôr de ONU – che e passi la idee che insegnâ tune lenghe minorizade al sedi alc di discriminatori, cuant che invezit al è juste il contrari. Cun riferiment al procès di autodeterminazion de Catalogne, De Varennes al à ricuardât l’aument preocupant ator pal stât spagnûl di atacs verbâi e ancje fisics anticatalans. Lis autoritâts statâls a àn contestât i contignûts dal rapuart dineant fintremai situazions – come chê de discriminazion des lenghis minorizadis inte justizie – che a son sostignudis di cetancj esemplis.
Font: VilaWeb, 16/03/20

Bulgarie: la EFA e domande di rispietâ i dirits dai macedons

La organizazion politiche internazionâl Aleance Libare Europeane (EFA, European Free Alliance) e à riclamât il guvier de Bulgarie par che al ricognossi e al rispieti i dirits de minorance macedone e par che i fasi cuintri a ogni tentatîf di limitâ la libertât di associazion. Cun di fat, i uficis dal ministeri de justizie a àn domandât al tribunâl regjonâl di Blagoevgrad di gjavâ de liste dai ents ricognossûts la Associazion civiche pe protezion dai dirits umans individuâi di fonde, organizazion leade ae minorance macedone che e jere stade regjistrade sul principi di chest an. Si trate dome dal ultin episodi denunciât dal partît Omo Iliden Pirin – moviment rapresentatîf de minorance macedone e membri de Aleance Libare Europeane – che al lamente lis discriminazions patidis e la violazion continuative dai dirits di cheste comunitât. La EFA e à ancje domandât ae Comission europeane di intervignî su lis istituzions de Bulgarie par che a rispietin i dirits des minorancis.
Font: EFA, 16/03/20

Paîs Catalans: l’OPLC al à decidût il plan di azions pal 2020

Ai 11 di Març si è dade adun la assemblee gjenerâl dal ufici public de lenghe catalane (OPLC) che al è nassût l’an passât par planificâ e meti in vore la politiche linguistiche te Catalogne dal Nord sot aministrazion francese. I sîs membris fondadôrs di cheste agjenzie a son il guvier francês, la regjon aministrative Ocitanie Pireneus – Mediterani, il dipartiment dai Pireneus Orientâi, il comun di Perpinyà / Perpignan, il sindacât intercomunâl pe promozion des lenghis ocitane e catalane (SIOCCAT) e la universitât “Perpignan Via Domitia”. La assemblee e à fat bon il plan di azions pal 2020, si è indotade di un belanç anuâl di 367 mil euros, e e à metût sù trê comission di lavôr tematichis che si ocuparan di aprendiment e trasmission, di ûs e difusion, e di comunicazion e cognossince.
Font: La Semaine du Rousillon, 14/03/20

Ucraine: trê modei scolastics diviers pes lenghis minorizadis

Il president ucrain Volodimir Zelenskij al à ratificât la leç di riforme dal sisteme educatîf fate buine dal Parlament che e previôt trê modei linguistics diferents pes diviersis minorancis che a vivin intal paîs. Il prin al è pensât pes comunitâts che no àn un stât daûr e che a son dislidrisadis dal lôr teritori origjinari, tant che i tatars de Crimee, e al previôt l’insegnament inte lôr lenghe native compagnât di un studi aprofondît dal ucrain. Il secont model al è invezit indreçât aes minorancis nazionâls che a fevelin une des lenghis de UE, tant che rumens e ongjarês (che, par numar, a rapresentin la seconde e la tierce minorance dal paîs), e al previôt un slargjament progressîf de presince de lenghe statâl che e partìs di cualchi ore tes primariis par rivâ almancul al 60% tes superiôrs. Il tierç model al vâl par chês altris minorancis (a partî di chê russofone) e dopo di une presince plui marcade de lenghe proprie tes primariis al previôt che tes secondariis l’ucrain al sedi doprât almancul pal 80% des oris di insegnament.
Font: Ukrainian News, 13/03/20

Paîs Basc: cun Aditu trascrizions automatichis par euskara

L’istitût sientific basc Elhuyar al à creât la plateforme informatiche Aditu (capî) che e permet la trascrizion automatiche di discors, conversazions e frasis par euskara e par castilian. Il ricognossiment dal fevelât al permet la trascrizion e la sottitulazion automatiche di audios e videos cun aplicazions pussibilis no dome tal setôr audiovisîf ma ancje tai mieçs di comunicazion, tai servizis ufierts des aministrazions publichis, tai mecanisims di assistence digjitâl e tal cjamp de acessibilitât pes personis cun disabilitâts. La plateforme, che par cumò e je disponibile a paiament, e ufrìs ancje une interface che, se al covente, e permet di comedâ a man lis trascrizions e i sottitui creâts di Aditu.
Font: EiTB, 12/03/20

Galizie: rapuart di A Mesa su la violazion dai dirits linguistics

Ai 12 di Març la organizazion galiziane A Mesa pola Normalización Lingüistica e à presentât il rapuart su lis segnalazions racueltis vie pal 2018 de Liña do Galego, il servizi creât par cjapâ sù lis denunciis su la violazion dai dirits linguistics. L’an passât lis segnalazions rivadis a son stadis 318, 15 in plui dal an prime. Il 45,28% des denunciis al diven dal compuartament des aministrazions publichis, cuasi un tierç a son riferidis al guvier de Comunitât autonome de Galizie. Chês altris segnalazions a tocjin pal 32,7% lis impresis gjestoris di servizis publics, pal 12,26% lis aziendis privadis e pal 9,75% i istitûts bancjaris. In ocasion de presentazion dal rapuart si à ancje riferît sui câs denunciâts intai agns stâts e che, propit in gracie de visibilitât dade aes segnalazions dai citadins, a son stâts comedâts daûr di ce che e previôt la normative. Intant de iniziative si à ancje ricuardât il rapuart definitîf presentât cualchi zornade prime dal relatôr speciâl de ONU su lis minorancis, Fernand de Varennes, là che si bat massime su la dibisugne di riviodi la cussì clamade leç sul plurilinguisim che e pidimente l’insegnament de lenghe proprie tes scuelis de Galizie.
Font: Galicia Confidencial, 12/03/20

ONU: in difese dal insegnament intes lenghis minorizadis

Intun rapuart presentât a Gjinevre ai 11 di Març, il consei dai dirits umans de ONU al riclame i stâts sui vantaçs che a divegnin dal insegnâ te lôr lenghe proprie ai fruts che a partegnin a comunitâts minorizadis. Sul lunc periodi l’insegnament inte lenghe de comunitât, dongje di chê statâl, al permet di miorâ i risultâts scolastics, di incressi i nivei di alfabetizazion e di fluence tes dôs lenghis, di sbassâ il numar dai zovins che a bandonin la scuele e di aumentâ la inclusion des fameis e de comunitât. Studiâ te lenghe proprie al jude ancje la autostime. Par cuintri, cuant che la lenghe de comunitât di partignince e ven lassade fûr dal insegnament, si costruìs un ambient che al favorìs la esclusion e la discriminazion. Une situazion, cheste ultime, che la ONU e calcole contrarie ai oblics leâts al rispiet ai dirits umans di fonde.
Font: EuropaPress, 12/03/20

Gales: ancje par galês i avîs in passe 170 stazions feroviariis

Dopo des segnalazions fatis indenant di diviersis realtâts impegnadis pai dirits linguistics, Transport for Wales (TfW) – la compagnie feroviarie cjapade in man plui di un an indaûr dal guvier dal Gales – e à fat savê che 171 des 222 stazions gjestidis de societât a son cumò indotadis di un sisteme di informazions audio ancje par galês. Al moment de acuisizion de compagnie, a pene un cuart des stazions a vevin un sisteme di comunicazion automatic in stât di doprâ in maniere corete ancje la lenghe proprie. Si à vût duncje di comprâ une tecnologjie adate che, dopo di jessi stade sperimentade sul finî dal an passât in cinc stazions e je stade cumò slargjade ancje te maiorance di chei altris scjâi gjestîts de compagnie. Dongje des informazions gjenerâls, il gnûf sisteme di avîs al permet di informâ in timp reâl i utents ancje sui cambiaments dal ultin moment.
Font: Railpro, 12/03/20